UX design: tényleg minden, amit a felhasználóiélmény-tervezésről tudnod kell

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A UX design elsődleges ereje a felhasználókban van. Ha ezt sikerül a magadévá tenni, átlátható, jól használható weboldalak kerülnek majd ki a kezed közül. Nehéz lenne egy ilyen terjedelmű írást csak néhány mondatban összefoglalni, javaslom, hogy olvasd át :)

Tartalomjegyzék

A user experience design kifejezést már biztosan hallottad, habár UX design néven gyakrabban használjuk. Hogy mi is ez? A felhasználói élmény pedig a márkaépítés fontos része. De mi is az a UX, milyen munkafolyamatokat jelent, és hogyan is kapcsolódik mindez a tervezéshez?

A cikkből ennél még többet is megtudhatsz:

  • Mi is az a UX és UI?
  • Mit jelent a CX és a BX?
  • Mi az a UX design?
  • Miért fontos, és hogyan is néz ki?
  • Mi a UX designer feladata és mik az erősségei?
  • Hogyan lesz a grafikusból UX designer és mikre kell figyelnie?
  • Hogyan néz ki a UX design a gyakorlatban?

Mielőtt beleugranánk a user experience rejtelmeibe, picit tegyük tisztába a dolgokat.

Amikor létrejön egy márka vagy egy digitális termék, szolgáltatás, vagy akár weboldal, számos fontos feladat van, azonban ezek közül kettő igazán lényeges: a programozás és a design. Ezek határozzák meg ugyanis azt, hogy a vásárló vagy felhasználó milyen vásárlási folyamatokat visz véghez.

A programozás részét most nem boncolgatnánk, azonban a design részét egyből kétfelé oszthatjuk: UX és UI feladatkörökre. Ezek pedig számos online felület mellett izgalmas folyamatokat is jelölnek.

Nézzük meg, mi rejlik a két kifejezés rövidítése mögött!

Mi az a UX?

Az első és legfontosabb: mit is jelent a UX és UI kifejezés rövidítése?

  • A UI: user interface, avagy a felhasználói felület,
  • A UX: user experience, avagy a felhasználói élmény.

Tehát a UI designer felel a felhasználói felület vizuális megjelenéséért, a UX designer feladata pedig a felhasználói élmény elérése.

Persze azért ennyire nem egyszerű a helyzet. A jól működő, átlátható weboldal ismérve a kettő összekapcsolódása. Ez egy product vagy egy márka esetén pedig kulcsfontosságú.

Ehhez szükséges, hogy a UI és UX online tervezés során a két terület szorosan együttműködjön, habár a feladataik igencsak eltérőek.

A user experience design a felhasználói élmény megtervezéséért felel. Minden olyan interakciót magába foglal, ami az adott weboldal böngészését kellemessé, felhasználóbaráttá teszi.

A célja, hogy minél könnyebben, átláthatóbban navigáljanak a felhasználók az oldalon, és gyakran nem titkolt cél az sem, hogy vásárlást eredményezzen.

A lényeg, hogy a felhasználó minél inkább azt érezze egy weboldal használata közben, hogy azt egyszerű kezelni, könnyen megtalál bármit, és megkapja a számára releváns információkat, terméket vagy szolgáltatást.

A UX kívül belül ismeri a felhasználót, és annak minden vágyát. A UX designer mér, adatokat gyűjt, tesztel azért, hogy a weboldal látogatói maximálisan elégedettek legyenek.

Mi a kapcsolat a UX és UI design között?

Nagyon is sok!

A UI és UX designerek szoros kapcsolatban állnak egymással. A tervezés során ugyanis az online felület számos lépésen megy keresztül: ezeket pedig érdemes összehangolni.

A UI UX designer feladata között sok a különbség, végeredményében azonban az egy összképet alkotnak. A felület UI és UX szempontból is használható kell legyen, ezért:

  • A UX designer elvégzi a szükséges felhasználói kutatásokat;
  • ezt követi az adott product körüli ötletelés, ami meghatározza, milyen lesz a user experience;
  • a UX designer drótvázakat hoz létre, ami meghatározza a felhasználói felület használhatóságát;
  • a UX design során felhasználói teszteket is végeznek, majd a munka átkerül a UI designer kezébe;
  • a UI design során létrejön a termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolt színvilág, ikonkészlet, tipográfia, vagy animáció – tehát minden, ami a vizuális megjegyezhetőséget és egységet szolgálja;
  • a user interface gondoskodik arról, hogy interaktív és pontos tesztek jöjjenek létre a további felhasználói használathoz;
  • végül a UI designer átadja az elkészült terveket a fejlesztőnek, aki a kódolás során a UX és UI mentén mind életre kelti a weboldalt.

Tehát a különböző lépések mentén mind a két csapat keményen dolgozik azért, hogy a user experience maximális legyen a weboldal használata alatt. A felület minden eleme összekapcsolódik, és ez a digitális világban, egy reszponzív oldal esetén elengedhetetlen.

Tehát miért is fontos a designer feladata?

A UI design során kapcsolatba lép a felhasználó a termékkel, a UX design pedig azért felel, hogy ez a kapcsolat több legyen, és a felhasználók jól érezzék magukat a felület használata közben.

Nézzük meg röviden, mi is az a UI design.

Mi az a UI?

Azt már látjuk, hogy a UI és UX szorosan összefügg. A UI a user interface kifejezés rövidítése, amely azt jelenti: felhasználói felület. A UI designer feladata, hogy az interakciók designja logikus és grafikus legyen.

Nagy általánosságban a felhasználói felület egy vizuális felület, mely a felhasználók számára lehetővé teszi az információhoz jutást és a weboldal irányítását.

A digitális világ elengedhetetlen eszközei a kijelzővel rendelkező eszközök: ezekhez pedig mind mind UI design szükséges.

A user interface design tulajdonképpen a felhasználó vizuális irányításának folyamata egy product felületén. Interaktív elemeken keresztül, mindenféle kijelzőre és platformra mutálva.

DOBOZ: A user interface a termék vizuális megjelenítése, valamint egy iránymutatás, amellyel a felhasználó végigmegy a különböző pontokon, és a weboldal adta élményen.

A UX/UI legfontosabb különbségei

A legkönnyebben talán úgy értheted meg, ha egy házhoz hasonlítjuk a weboldal felépítését.

Ehhez az alap és a falak jelenti a fejlesztők munkáját, ami nélkül a felület, azaz a ház képtelen lenne funkcionálni.

A UX design a ház rendszerré alakításáért felel, tehát például a fűtés- és vízrendszer kiépítéséért, ami nélkül nem lenne otthon az otthon.

A UI design pedig a felszín, azaz a külső, ami valódi kényelmet ad az otthonodnak.

A UI és UX gyakran összetéveszthető, ugyanis a két kifejezés rövidítése sok esetben együtt szerepel. A user interface és user experience azonban nagyon is különböző területek.

Azt már tudjuk, hogyan működik együtt a két designer csapat, azonban a két legfontosabb különbségre is érdemes kitérnünk.

A UI designer a felület vizuális kinézetéért felel, míg a UX designer azt tervezi meg, miként működjön ez a felület.

DOBOZ: A weboldal látogatottsága, az adott product sikere attól függ, miként képes összehangolni a két szakember ezt a bonyolult és fontos folyamatot.

CX, BX: hogyan kapcsolódnak a User Experience-hez?

Álljunk itt meg egy szóra!

Nem szeretnénk összezavarni, de jó esetben most már teljesen világos a UI és UX jelentése. A UI UX tehát összekapcsolódik, de hogy jön ide a CX és a BX, és mik ezek egyáltalán?

Lássuk először, mit is jelentenek a rövidítések!

  • CX: customer experience, azaz ügyfélélmény,
  • BX: brand experience, azaz márkatapasztalat.

Ez a kettő ugyanis szorosan a UX-hoz köthető.

UX Design

Az ábra segítségével könnyebben megérthető, miért is hoztunk be user experience mellé még két rövidítést.

Ez alapján láthatod, hogy amikor egy ügyfél találkozik egy termékkel, egy márkatapasztalatot, azaz BX-et szerez. Ez lehet reklámból, hallomásból, rendezvényről, promóciók által.

A BX-be tartozik a CX, azaz minden, amit a márkával kapcsolatban érzékel. Ide tartozhat a számlázás, az ügyfélszolgálat, a szállítás, bármi, ami interakciót jelent a termék és a felhasználó között.

Ezt követi a UX, ami a user experience-t garantálja. Tehát a UX design azért felel, hogy a fenti élményeket egy fokkal továbbvigye, és digitális környezetben is megtapasztalja az ügyfél a terméket, márkát. A UX a pszichológus, ha úgy tetszik, aki a fentiek kapcsán elemzi a felhasználót.

A UI pedig a hab a tortán, tehát a felhasználói felület adta előnyöket, a használhatóságot jelöli.

Mi az a CX?

A CX tehát a customer experience, ami mindazt jelenti, amit egy szervezet azért tesz, hogy kiemelkedő élményt, értéket és növekedést adjon az ügyfeleknek.

Mi az a BX?

A BX, azaz a brand experience, pedig azok az érzések, reakciók és ötletek, amelyek a jövőbeli vásárlási döntést befolyásoló, márkaalapú interakciónak való közvetlen vagy közvetett kitettségből fakadnak.

A UX eredete

De honnan is jön ez az egész? Mikor vették észre, hogy a user experience fontos?

A 60-as években. Az atomerőművekből és pilótafülkékből indult minden. Ugyanis a hibák itt bizony komoly költségeket jelentettek. Ha azonban sikerült olyan rendszert létrehozni, amellyel elkerülhetőek voltak ezek a hibák, akkor nagyon is lényeges volt a felhasználóbarát felület.

A használhatóság, azaz a usability a termékek központi eleme lett. 1993-ban aztán Don Norman létrehozta a user experience fogalmát. Az online tér pedig hatalmas löketet adott a user experience design-nak.

Don Norman a Nielsen Norman Group Design Consultancy társalapítója, aki 1993-ban kezdett dolgozni az Apple-nek. Ő áll a UX design széleskörű megismerése és elterjedése mögött, azonban magát a UX fogalmát a használhatósággal foglalkozó mérnökök, Whiteside és Wixon nevéhez köthetjük.

(Az Apple logó eredete témában is írtunk egy cikket, amit érdemes lehet elolvasnod.)

Norman áll a UX design széleskörű megismerése és elterjedése mögött, azonban magát a UX fogalmát a használhatósággal foglalkozó mérnökök, Whiteside és Wixon nevéhez köthetjük.

Don Norman úgy definiálta a fogalmat magát, hogy a user experience magában foglalja a céggel, annak szolgáltatásaival, termékeivel kapcsolatos végfelhasználói interakciók minden vonatkozását. A UX alatt tehát nem csak weboldalak vagy appok kialakítását értjük, hanem minden más, amit az „élmény” szó alá bezsúfolhatunk.

Mi a UX design?

A UI UX fogalmakat már tisztáztuk. Nézzük meg, hogyan jön ehhez a design.

A gyakorlatban a user experience a használhatósághoz és a könnyű használathoz köthető. Azonban ez elsősorban azt jelenti, hogy az adott cég mindent megtesz azért, hogy a termék használható legyen.

Ezzel szemben azonban a felhasználói élmény bármilyen érzés lehet: boldogság, hála vagy épp szomorúság érzése. Ezért van az, hogy gyakran összetévesztik a UX és a használhatóság fogalmakat. A UX design azonban egy sokkal szerteágazóbb terület, mint maga a használhatóság.

Itt nem csak a hatékonyság, a kielégítő termékhasználat számít. A használhatóság, könnyű kezelhetőség elsődleges célja, hogy a user a weboldal használata közben elérje a kosarat, és mindezt a folyamatot ne kelljen magyarázni neki: magától, ésszerű lépéseken keresztül eljusson oda.

A lényeg eközben annyi, hogy minél kevesebbet kelljen kattintania, és mindez alatt ne váljon bizonytalanná vagy idegessé.

Egy product vagy szolgáltatás megvásárlása során fontos, hogy érthető és átlátható legyen a használat: a felhasználó ne hibázzon és ne kelljen újratanulnia a folyamatot. A használat legyen kényelmes, egyszerű, érthető módon kialakított.

A UX ezzel szemben túlmutat a felhasználáson. A UX ugyanis inkább azzal foglalkozik, hogy az ügyfelek miért akarják használni a terméket, és mi történik a használat után.

Mit is jelent mindez?

A folyamatosan tesztelt honlap, a designerek komoly munkája és a grafikus szemlélet találkozása egy kiterjesztett élményt ad. A UX design az embereket helyezi fókuszba: a felhasználói felület mellett a honlap adta élmény válik elsődlegessé.

Az érzelmek, vágyak uralják a UX design-t, ahol a UX designer megalkotja az adott célcsoportra szabott tökéletes használhatóságot.Szorosan a UI design és UI designer segítségével.

Fontos azonban, hogy ez nem garantálja azt, hogy más célcsoportok is szívesen használják az adott weboldal adta lehetőségeket.

Tehát a felhasználói élmény alatt nem a terméket értjük elsősorban, hanem az interakciókat és az azok adta tapasztalatokat. A user experience design esetén szeretnél teljes körű élményt adni: reagálni a vágyakra, a belső érzésekre, szükségletekre, motivációra, hangulatra stb.

Mondhatnánk azt is, hogy a UX designer afféle digitális pszichológus a grafikus álarca mögé bújva.

Emellett arra is figyelni kell, milyen köntösbe bújtatod ezt az egészet: a kontextus lényeges a UX design esetén.

Az élmény gyakran nem csak egyetlen, különálló pillanat, hanem élmények összességéből tevődik össze. Erre épít például az Apple az Apple Store-okkal, ahová betér a user, amikor meg akar venni egy terméket. Hiszen az élmény része már az is, ahogy a felhasználó kinyitja az üzlet ajtaját.

Miért fontos a UX design?

Mostanra sokat beszéltünk arról, mi is az a UX design. Jogosan szeretnél választ kapni a kérdésedre: mégis miért ilyen jelentős?

Szögezzük le: a UX design egyáltalán nem egy statikus, gyakorlatias lépcsőfok, hanem egy érzésekre ható, azokat alapul vevő feladat. Az élményt pedig nem lehet tervezés útján létrehozni. Az a felhasználóban keletkezik, miközben használja, vagy használni fogja a terméket.

Erre persze lehet befolyása a designerek munkájának: máskülönben nem is lenne UX design.

A vizualitás, a szemmel és akár más érzékekkel is megtapasztalt felhasználói élményt a UX designer készíti elő.

A befolyását a felhasználás alatt és után érzett tapasztalatokra teszi.

A felhasználói élmény tehát attól is függ, hogy mit tapasztalt korábban a user, milyen gondolatai, asszociációi támadtak a használat közben.

A UX design tehát az érzékekre és érzésekre hat:

  • befolyásolhatja a lojalitást,
  • elégedettebb felhasználókat eredményez,
  • kevesebb erőforrást jelent,
  • és több pénzt!

Tehát a vásárlók ismeretére hagyatkozik, ami a legfontosabb minden termék vagy szolgáltatás esetén!

Hogyan néz ki a UX a mindennapokban?

Gondolhatnád, hogy aligha találkozol UX designnal a mindennapokban. Pedig mindenhol ott van a UI és UX: bármelyik weboldal, app, honlap vagy termék használata közben tetten érhető.

Korábban talán nem tűnt olyan fontosnak egy termék esetén, hogy a felhasználókra hagyatkozzunk: ma azonban enélkül aligha tűnhetsz ki a tömegből.

A hatalmas zajban ugyanis az marad majd meg az emberek fejében, ami valóban élményt (user experience-t) nyújtott nekik.

Lássuk, hogyan befolyásolja a mindennapokat a UX design!

Kutatás és élmény

Egy termék bevezetését fáradtságos és hosszú munka előzi meg. A UX designer feladata, hogy kiderítse, mire vágynak a célcsoportok, mi oldhatja meg a problémáikat.

Az élmény előtt ezért kutatásra van szükség: a felhasználói élmény kiderítéséhez komoly felhasználói ismeret kell!

Fontos, hogy minden jól illeszkedjen

Jó eséllyel fel sem tűnik, ami jó, mindaddig, míg egy rossz megoldást nem tapasztalsz. Amikor a designer egy honlap fejlesztésén ügyködik, minden elem működését össze kell illesztenie. Csakis így érheti el a kívánt felhasználói élményt és a grafikai elemek legjobb működését.

Felhasználói élmény=felhasználóbarát weboldal?

Használati utasítás: ma már senki sem kér belőle! A legegyszerűbb módon szeretnél te is eljutni a végkifejletig, ebbe pedig nem fér bele, ha folyamatosan utasításokat kell olvasni.

Az intuíció ma már alapkellék: a designer egyik feladata, hogy a különböző appok, vagy honlapok felhasználói felület tekintetében is felhasználóbarát.

Tehát az élmény egyenlő az egyszerű megértéssel. Ehhez azonban mindent alaposan át kell rágni, a drótváztól a legutolsó simításig, és meg kell győződnöd arról, hogy valóban szerethető az adott oldal.

Empátia és a UX design emberi oldala

A UX designer szinte belelát az emberek fejébe. Hogy miért?

Az emberek nem szeretnek hibákkal bíbelődni, ez rontja az élményt. A designer feladata, hogy végiggondolja, milyen lépések és ezzel együtt milyen hibák viszik végig a user útját: és ezek hogyan küszöbölhetők ki.

Milyen megoldások segíthetik a felhasználói élményt?

Erre a kérdésre keresi a választ a UX designer.

A jó design és a vásárlás kapcsolata

A jól működő, látványos de nem sok design révén az emberek szeretni fogják a terméked vagy a weboldalad.

Az elégedett felhasználó pedig vásárolni fog: ennyire egyszerű. Minél többen használják például a mobiljukat is a honlap böngészése közben, annál lényegesebb, hogy az reszponzív legyen.

Az Aberdeen Group kutatása szerint a reszponzív designt használó weboldalakon 10,9%-kal nőtt látogatóból lett vevők száma.

A jó design tehát jó élményt is elősegíti.

Mi a UX designer feladata?

Ha egyszerűen szeretnél felhasználói élményt elérni, akkor a feladat a használható, felhasználóbarát honlap elkészítése.

A UX designer ehhez az alábbiakat teszi hozzá:

  • drótváz készítése,
  • tartalomfejlesztés,
  • folyamatos tesztelés,
  • trendkövetés, kutatás,
  • versenytárselemzés,
  • célcsoport elemzése,
  • együttműködés az UI designer csapattal.

Tehát rengeteg és szerteágazó feladat ez a UI design-nal karöltve.

Miért lényeges a UX designer?

Lássuk, miért fontos a UX designer munkája.

Amikor elkészül egy weboldal, a tartalom mellett a megjelenés legalább akkora jelentőséggel bír. A UI és UX ezekért felel.

Ugyanis hiába van szuper tartalom az oldalon, ha nehezen kereshető a lényegi infó.

Az is zavaró lehet, ha nehezen olvasható, nehezen befogadható a tartalom, akadozik a design, nem átlátható a menü, vagy bántja a szemed a honlap színe.

A UX UI designer feladata pont az, hogy ezeket az esetleges hiányosságokat és problémákat felismerje, megoldja, hogy végül egy olyan weboldalt hozzon létre, amely tartalmában és megjelenésében egyaránt a felhasználó vágyait szolgálja.

Tehát a felhasználói felület és az élmény is adott legyen a weboldal használata közben.

A UX designer legfontosabb képességei

Persze ahhoz, hogy a fenti elemek létrejöhessenek, nem árt, ha a UX designer rendelkezik az alábbi képességekkel:

  • együttműködés, kommunikáció és nyitott gondolkodásmód,
  • empátia és emberismeret,
  • kíváncsiság és folyamatos tanulási vágy,
  • kritikai gondolkodás és jó problémamegoldó képesség,
  • a felhasználói kutatási és elemzési technikákkal ismerete,
  • drótváz és prototípus készítése,
  • az információs architektúra könnyű elsajátítása,
  • felhasználói és használhatósági teszt készítése.

Ha fejlődni szeretnél, nézd meg egyéni designer tanfolyam és mentorálási programunkat! Ingyenes anyagaink között pedig arra is találsz választ, mire figyelj a UI design átadás során.

Így néz ki a UX design a gyakorlatban

Az összetett termékek nem csak felhasználói oldalról, hanem fejlesztői oldalról is könnyebb használatot kívánnak. Ennek design oldala azért is fontos, mert mindenki életét megkönnyíti: azonban rengeteg részletet kíván. A UI és UX design összehangolása pedig elengedhetetlenné vált a termékek bonyolultabbá válása végett.

Mik is ezek a részletek a gyakorlatban?

A felhasználói élmény a céget és a terméket is érinti: ennek felépítése, optimalizálása és elemzése a ux designer dolga.

Ide tartozik a felhasználók ismerete, a kutatás, a versenytárselemzés, de a prototípus elkészítése, tesztelése és annak fejlesztésének tervezése is.

Sőt, még tovább megyünk.

A UX designer hangolja össze a UI designer, a fejlesztők munkáját is. Nem kis feladat igaz?

Összegezve tehát a UX designer a piackutatásért, a design munkáért, is felel, de project manager-i feladatokat is ellát.

DOBOZ: A UX design tehát a gyakorlatban a termék hatékony, könnyű és élvezhető használatáért felel. Cseppet sem egyszerű feladat, ami sok kreativitást igényel!

Hogyan lesz a grafikusból UX designer?

Az online tér szinte mindent bekebelez: meglepő lenne, ha azt mondanánk, jól működő weboldal nélkül már egy cég sem létezhet? Éppen ezért égetően szükség van olyan szakemberekre, akik jól működő, könnyen használható és maradandó honlapokat hozzanak létre.

Természetesen egy képzés sokat segít azon, hogy UX UI designer váljon belőled. Ennek során általában ezeket sajátíthatod el:

  • alapvető fogalmak, szakkifejezések,
  • mi a UI UX,
  • mi a UI UX célja és feladata,
  • user igények megértése,
  • stratégia kialakítása, tervezés,
  • módszerek,
  • design thinking,
  • grafikai tervezés,
  • tesztelés.

Mivel pedig egy kifejezetten keresett szakmáról beszélünk, érdemes lehet energiát fektetni a UI UX designer képzésbe.

Mennyit keres egy UX designer?

A fentiek természetesen a bérezésben is megmutatkoznak. A UI UX designer Angliában 30 000 font felett, az USA-ban 70 000 dollár felett keres évente, átlagosan.

Itthon igen változó a sáv, a freelancer vagy alkalmazotti viszonyhoz képest. Ennek függvényében a bruttó 500 000 forinttól 1 000 000+ forintig terjedhet a sáv.

A 4 legnagyobb hiba a UX tervezés során

Persze a UX designer élete sem fenékig tejfel. Nehézségek, trükközések itt is akadnak.

Komoly nehézség az, hogy a felhasználók fejével kell gondolkodni úgy, hogy magával a honlappal még nem találkoztak.

Tehát amíg egy honlap nem rendelkezik felhasználókkal, nem tudjuk lekövetni a viselkedésüket, addig igen nehéz előre gondolkodni.

Arról nem is beszélve, hogy mind a felhasználói felület, mind a felhasználói élmény tervezése sietős mechanizmus: mint a honlap tervezésnél általában, sietni kell, behatárolt az összeg és emiatt sokszor a tesztelés is elmarad.

Pedig a tesztek fontosak: egyszerűen nem lehet a felhasználók fejével olyan szinten gondolkodni, amit a valódi digitális tesztek igazolnának.

A feltételezésből kiinduló „tesztelés” gyakori a designerek körében. Ez ugyanis gyorsabb, költséghatékonyabb megoldás. De nem feltétlenül jó.

Lássuk, mi lehet a jó megoldás, illetve mik a lehetőségek, és mik a hibák:

1. Csak a végső verziónál tesztelsz

Gyakori megoldás, hogy fejlesztés során nem tesztelik a weboldalt, hanem csak a pillanatban. Pedig a leghatékonyabb a UI UX során, ha rendszeresen tesztelsz. Tehát nem csak a kész weboldalt teszteled, hanem annak minden fázisát is.

De miért nem tesztelnek?

Ez általában időhiány miatt következik be, hiszen a fejlesztő, a UI designer és a UX designer is gyorsan kell, hogy dolgozzon. Az ügyfél ugyanis a sebességet sokszor mindennél előbbre rangsorolja.

Pedig a UX és UI is szereti, ha végig tesztelünk: ez mutatja csak meg igazán azt, mire is vágynak a felhasználók.

Ha elmarad a felhasználói felület valamint a különböző felületek tesztelése, akkor marad a találgatás. Az pedig vagy bejön, vagy nem.

Mi a megoldás?

Tesztelés, tesztelés, tesztelés: már a kezdetleges weboldalt, sőt a fejlesztés előtt állót is érdemes tesztelni. Ezzel időt nem, de pénzt spórolhatsz, plusz olyan eredményeket kaphatsz a digitális, online tesztek során, ami meglepő lehet.

Ha már a drótvázakkal elvégzed a különböző teszteket, sokkal használhatóbb eredményeket kapsz, hiszen ebben az esetben még nem a szemére hagyatkozik a user.

Ha pedig a drótváz alapján megérti a weboldalt a felhasználó, a designerek is könnyebben dolgozhatnak. Ráadásul a UX designer sokkal jobban átláthatja a felhasználók viselkedését, így a vizuális élmény is sokkal hatásosabb lehet a tesztek után.

2. A látvány fontosabb

Sok UI UX designer gondolja azt, hogy az online világban a látvány mindennél előrébb való. És bár való igaz, hogy felhasználói szempontból a látvány komoly szereppel bír, nem jó hozzáállás, ha ez a legfontosabb, vagy az egyetlen szempont a tervezés alatt.

Kinek számít a látvány?

A megrendelőknek biztosan, hiszen a látványtervek elsősorban nekik szólnak. A felhasználói folyamatok, a user interface, és pláne a UX design kevésbé látványos, és kevésbé is érti elsőre a megrendelőd. Ezzel szemben a látványos weboldal (habár fontos), nem az elsődleges: nem mehet mindez a jó használhatóság rovására.

Itt pedig vissza is kanyarodnánk az első szemponthoz, miszerint tesztelni kell! A kezdeti fázisban ugyanis a funkciók kerülnek előtérbe, nem pedig az, amit a szemünk lát. Ez pedig a vizuális megjelenésben is segíthet, hiszen a felhasználói feedback a design során is rengeteget segíthet.

3. Nem a felhasználói véleményekre alapozol

Szintén csak a tesztekkel tudunk „dobálózni”, a találgatás, a saját véleményed ugyanis nem a felhasználóké.

Márpedig itt nekik szeretnél kedvezni: a felhasználói felület nem a megrendelőknek, a designereknek és nem is a kollégáidnak szól elsősorban, hanem a felhasználóknak.

Nem lehetsz biztos abban, hogy ők ugyanúgy látják majd a grafikai elemeket, a user interface-t és a UI UX design adta lehetőségeket, mint te magad.

Ha azonban (meglepő infó jön) folyamatosan tesztelsz, biztos lehetsz az elégedettségükben. Tedd félre az egód, és hagyatkozz a felhasználókra! Persze az ügyfél véleménye is rendkívül jelentős, de voltaképp ők is csak egyet akarnak: elégedett ügyfelet.

Tehát a konklúzió: UI, UX előtt, de akár egy redesignt megelőzően is legyenek felhasználói tesztek! Ismerd a célcsoportjaid, és kérdezd meg őket!

4. Nincsenek adatok

Hiába vagy remek UX designer vagy UI designer, ha nincsenek a kezedben információk. ha nem felhasználói szemmel tervezed a felhasználói felületet és élményt, megint csak a feltételezésekhez nyúlhatsz. A rutinból hozott tervezői döntések ebben az esetben nem jók.

A legjobb, ha a józan ész mellett más módon is szerzel adatokat. Inkább válaszd az adatgyűjtést, ugyanis ha ez kimarad, olyanok felett is átsiklik majd a tekinteted, amelyek felhasználói szemmel rendkívül lényegesek.

Sokkal könnyebb így hibázni: a szubjektivitás itt nem a legjobb segítséged. Tervezni inkább objektíven kell, adatok alapján! Í

gy már a tervezés korai szakaszában fontos az adatok segítségével lépkedni előre: egyszerűen nem hozhatsz olyan döntéseket, amik végül majd a szakadékba löknének.

A folyamatos tesztek segítségével mindig tudhatod, jó irányba tartasz-e, sőt, könnyen tovább is léphetsz a következő lépcsőre.

A tervezés alatt segíthet a Google Analitycs, a kutatások, vagy akár már, nem Google alapú analitika: a lényeg, hogy jobb és hatékonyabb képet kaphatsz, ha valóban ismered a felhasználói preferenciákat.

A lényeg tehát: tesztelni kell! A felhasználói központú weboldalt a megfelelő adatok begyűjtése hívja életre. A különbség pedig a találgatás és a valódi teszt között a végeredmény sikeressége lesz.

Ezekre figyelj UX designerként

A UX design jelentése már egyértelmű. Sőt, a UX és UI design jelentősége, a UI UX közötti különbség és a UI UX designer munkája is terítékre került már.

De hogyan indokold meg üzleti szempontból azt, hogy a felhasználói élményt különösen fontos előtérbe helyezni, azaz miért fontos a ROI a designban?

Máris mutatunk 4 okot, ami segíthet a UX designer munkáját megindokolni!

A márkahűség és a UX

A user interface jelentősége mellett a felhasználók akkor fognak visszatérni egy adott weboldalra, ha jó élményekkel távoztak onnan.

És ki ne akarna visszatérő vásárlókat?
Arról nem is beszélve, hogy az online térben is él a szájhagyomány jelentése: ha a terméked, szolgáltatásod, és pláne a weboldalad jól használható, átlátható, az emberek beszélni fognak róla.

DOBOZ: Arra pedig különösen figyelj, hogy a negatív tapasztalat még erősebb nyomot hagy: épp ezért törekedj arra, hogy folyamatosan javíts a felhasználói élményen. Nem csak a weboldal kialakítása során jelentős ez, hanem a későbbiekben is!

Vásárlói elégedettségre (is) hajtunk

A felhasználói elégedettség mellett nyilvánvaló, hogy elégedett vásárlókat is szeretnél a tervezés után. Ennek érdekében pedig mindent megtesznek a designerek.

A grafikus gondolkodás mellett a UX design a felhasználói szükségletekre alapoz. Ezzel pedig sokkal könnyebb megérteni, mit is akarnak a userek.

Arra törekedj, és a megrendelőd felé is ezt sugalld, hogy a felhasználói vágyak elsődlegesek a digitális térben, és a weboldal kialakítása alatt.

Ha ezt a szemléletet a magadévá teszed, könnyen meg tudsz majd felelni az elvárásoknak.

Nem mellesleg ezen a módon a versenytársak megelőzése is egyszerűbb lesz!

A bevétel növelése UX módra

Minél több időt töltenek az adott felhasználói felület alatt a vásárlók, annál többet is költenek majd.

Ez a UI UX designer feladata: a vásárlói döntések elérése! Folyamatosan tartsd szem előtt, hogy nem csak te szeretnél elérni az online figyelmüket: más is erre ácsingózik!

Tehát, ha nem tudod elérni, hogy a terveiket véghezvigyék, máshova mennek majd.

A bevétel tehát úgy növekedhet, ha a UI UX a maximálisan kielégítő, a design megkapó, a használat egyszerű, a felhasználói felület átlátható.

Fontos tehát a UI UX designer munkája?

Nem is kérdés!

Ezek a UX részei

Mostanra igen jól betekintést nyerhettél a UX design kulisszái mögé.

Koránt sincs vége azonban a UX designer munkájának! A user experience ugyanis mindent magába foglal, amit a felhasználói felület és a felhasználó között történik. Ilyen interakció lehet:

  • a webhely meglátogatása,
  • a megrendelés,
  • a vásárlás,
  • az infók begyűjtése,
  • a letöltések,
  • az app használata, stb.

Tehát minden számít, ami kapcsolat a product és a felhasználói döntések között. Legyen szó grafikai elemekről, vagy user interface-ről: mindent meg kell vizsgálnod ahhoz, hogy a user hatékonyan vihesse véghez ezeket a lépéseket.

A legfontosabb feladat a design során az, hogy ne merüljenek fel az egyes lépések alatt hibák, ami a látogató kilépéséhez vezetne. Éppen ezért a UX designer abból indul ki, kikkel áll szemben, és hogyan alakul a felhasználó kapcsolata a weboldallal, termékkel.

Mindez alól természetesen kihagyhatatlan az online munka során a UI designer feladata: a jól működő user interface nélkül ugyanis nem terem babér!

De nézzük meg, milyen szempontokat kell szem előtt tartanod UX designer-ként ahhoz, hogy a user experience borítékolható legyen!

Legyen könnyen használható!

Az első és talán legfontosabb elem a könnyű használhatóság. Ennel lényege, hogy a létrejött honlap mindenki számára átlátható és könnyen kezelhető legyen.

Gondolj csak az olyan nagy cégekre, mint az Apple vagy a Google: mindkét óriás arra törekszik, hogy egyszerűen és mindenki számára érthetően adja át a felhasználói élményt. Csoda, hogy ilyen hatalmasra nőttek?

Ha a használhatóság nem teljesül, a felhasználótól sem várható el, hogy végigvigye a folyamatokat, és így célt érjen.

Vegyünk egy példát!

Ha a felhasználó rossz, törött linkkel találkozik, ha az oldal hibaüzenetet dobál fel, egészen biztosan ki fog lépni.

Tehát a jól használhatóság alapvetően megegyezik a navigációval, a weboldal felépítésével és a tartalom elrendezésével is.

A jól működő UI UX design során a felhasználó logikusan lép előre, a linkek jó helyre mutatnak, a CTA-k hatékonyak, a szöveg lényegretörő, a menü könnyen irányítható.

Mindezek mellett arra is legyen gondod, hogy ne legyen túl kevés, vagy túl sok tartalom a honlapon, ugyanis ez is összezavarhatja a felhasználót.

A technikai részletek

Az ördög a részletekben rejlik: a megfelelő részletekben!

A design jelentése mellett így fontos az is, hogy UI design rendben legyen. A jól felépített tartalom legyen hozzáférhető, ne legyenek hibák, nem működő aloldalak.

A betöltési idő legyen gyors, a válaszidő pedig rövid. Ezen túl a UI UX designer figyelmét az sem kerülheti el, hogy a felhasználók más böngészőből és más eszközökről használják a honlapot. 

Minden technikai részletnek passzolnia kell a design terén is. Így a hibák javítása és az optimalizálás mellett a UI UX designer dolga az is, hogy azok is kezelni tudják a honlapot, akik valamilyen fogyatékossággal élnek (vakok, süketek, nem tudják a megszokott módon kezelni az adott eszközöket.

Tehát hiába a jó UX design, ha a UI design nem kapcsolódik megfelelően: a két elem nem élhet egymás nélkül!

A Google is szereti a jól megtervezett UX designt

Adott tehát egy grafikus, megrendelői és felhasználói szemmel is kiváló weboldal. Kinek kell még megfelelni?

Hát a keresőóriások legnagyobbikának, a Google-nek!

Hiába dolgoznak ugyanis a designerek éjt nappallá téve a grafikai elemeken, ha a Google nem rangsorolja megfelelő helyre a végeredményt. Ennek érdekében tehát a tartalomnak is stimmelnie kell.

Itt jön a képbe az online marketing, a SEO, a social media, és minden olyan elem, ami elősegíti, hogy a UI UX designer munkája ne váljék „feleslegessé”. A UX ugyanis nagyon szorosan kapcsolódik a digitális branding témaköréhez.

A jól megálmodott név, a keresőoptimalizálás, a kulcsszavak elhelyezése, a jól elhelyezett információk mind hozzásegítenek ahhoz, hogy a product valóban sikeres legyen?

Mi a különbség a keresőoptimalizált és SEO-t hanyagoló weboldal között? Egészen egyszerű: az elsőt megtalálják a felhasználók, a másodikat nem.

Tehát a két design(UI design és UX design) mellett érdemes energiát tenni a marketingbe is!

Ehhez remekül passzolhat az arculattervezés is: töltsd le Brand Sprint segédletünket, ami végig visz a megfelelő folyamatokon!

Vizuális élmény

A grafikus elemek fontossága már sokszor szóba került. De mi a különbség a tartalmak prezentálásában?

Leginkább az, hogy hogyan teszed mindezt. Szintén célcsoport-ismeret szükséges ahhoz, hogy tudd, mit preferálnak a felhasználók.

Cikkeket, videókat, animációkat? Vagy éppen képeket?

Milyen színek, színsémák, design elemek kellenek ahhoz, hogy az élmény valódi legyen: Milyen tipográfia szükséges?

Ezek mind befolyásolják azt, hogy a felhasználók folyamatosan megkapják azt, amire vágynak. A usernek azt kell éreznie, hogy ez a honlap az ő ízlését tükrözi, és, hogy a tartalom összefügg a funkciókkal. Ha a weboldal kellőképpen vonzó, a user marad, vásárol, célt ér el.

Ehhez persze a UX és UI designer mellett remek tartalmakra is szükség lesz, amelyek fenntartják majd a látogató figyelmét, és maradásra csábítják.

Nehéz feladat?

Mindenképpen. Azonban egy átgondolt, jól elrendezett weboldalon ez is sokkal könnyebben megy majd!

Megbízható és hiteles weboldal

A felhasználó akkor boldog, ha a vizuális élmények mellett hitelességgel is találkozik. Ehhez az kell, hogy az oldalon található infók a valóságnak megfeleljenek, hihetőek, pontosak, naprakészek és megbízhatóak legyenek.

Tehát mi a cél?

Nem koncentrálhatsz pusztán az értékesítésre. Emellett arra is fókuszálnod kell, hogy a felhasználó egy pillanatig se érezze rosszul magát, ha az oldalon jár. A hangnem, a vizuális megjelenés, a tartalom, mind a termék céljaihoz kell kapcsolódjon annak érdekében, hogy megvalósulhasson a pozitív értékítélet.

Ha egy honlap hiteles, a felhasználók megbíznak a termékben és az azt forgalmazó cégben egyaránt. Ennek a bizalomnak pedig már az első látogatáskor célszerű kiépülnie.

Ezért is lényeges, hogy weboldal színei, formái, hangneme, tartalma az adott célcsoportra legyen szabva. Ezen dolgozik a Ux és UI designer egyaránt.

Ezeket kövesd, ha UX design-t tervezel

Az alábbi kérdéseket érdemes átgondolni, mielőtt megteszed a következő lépést.

  1. A gyakran ismételt lépések egyszerűek?
  2. A felhasználók át tudnak lendülni a kisebb hibákon?
  3. A userek olyan infót kapnak, ami megfelel a tájékozottságuknak?
  4. Elég következetesen helyezed el a help centert?
  5. Nincs túlzsúfolva színekkel a weboldal?
  6. Használod a vizuális hierarchiát a keresés és a lépések során?
  7. A felhasználók tudják, hogyan kell a vizualitás alapján priorizálni?
  8. A legfontosabb üzeneteket megfelelően elkülöníted egymástól?
  9. Ha eltérsz a megszokottól, azt egyértelműen teszed?
  10. Megadod a megfelelő visszajelzést, amikor arra van szükség (például űrlap kitöltése után)?
  11. Következetesek a hibaüzenetek?
  12. Egyértelmű a navigáció?
  13. A felépítés elbírja, ha növekednie kell az oldalnak?
  14. Megfelelő mennyiségű (kevés) betűtípust használsz?
  15. A betűid legalább 12 pixelesek?
  16. A különböző stílusok következetesek, és nem zavarják össze a felhasználót?
  17. A betűméretek a tartalomhoz illeszkednek?
  18. Használsz folyamatjelzést, ha többlépcsős egy felhasználói út?
  19. Könnyen el tudják különíteni az előteret a háttértől?
  20. Megfelelő a tartalom, átláthatóak a funkciók?

Láthatod tehát, hogy kérdés akad bőven, azonban egy UX designer nagyon is tudja, mikor és hogyan kell ezeket a kérdéseket feltennie.

A felhasználók legfontosabb ismérvei

Elérkeztünk ahhoz a ponthoz, amivel sokan már egyáltalán nem akarnak foglalkozni. Ez pedig a felhasználók alapos ismerete.

Ehhez idő, energia és sok esetben pénz kell, ezért sokan kihagyják a lépések közül.

Pedig ez nagy hiba!

Ugyanis a felhasználók megismerésén vezet az út a jó weboldalhoz. A UX designer fő feladata éppen ez.

Lássuk, hogyan is kell hozzáfogni ehhez!

A felhasználók okosak és informáltak

Nem azért nem akarnak órákat tölteni a rendszer megismerésével, mert nem elég okosak, hanem mert nem akarják erre pazarolni az időt. A weboldal megismerése érdekében nem fognak órákig kattintgatni a honlapon: csak azt akarják megtanulni, amire valóban szükségük van.

Mind a UX mind a UI designer tudja ezt, így a kialakítás során erre is oda kell figyelniük.

Gyorsan, hatékonyan szeretnek keresni

Te sem akarsz órákig egy weboldalon böngészni. Ők sem.

A felhasználók célja az, hogy minél kevesebb időt kelljen a honlapon eltölteniük, ezért törekedj arra, hogy minél kevesebb idejüket rabold el.

Tenni akarnak valamit

Amikor keresel, vagy venni akarsz valamit, nem az a célod, hogy olvasgass vagy nézelődj. Tenni, tenni és tenni, hiszen szükségük van valamire, és ezt minél előbb nyélbe is akarják ütni.

Csak az kell, ami tényleg szükséges

A kielégítő megoldások éppen elegek. Nem fognak többet akarni és tenni annál, ami éppen szükséges. Éppen ezért egyszerűség és hatékonyság, ezek kellenek neked.

Az első jónak gondolt opcióval ők már elégedettek lesznek.

A jelenségnek neve is van: az angol satisfy és sacrifice szavak összevonásából jött létre a satisfice. Az angol kielégíteni és áldozat szavak kombója igen beszédes.

Nem úgy gondolkodnak, ahogy te akarod

Lehet, hogy egy weboldal kialakítása komoly precizitást és logikát igényel, a felhasználók sok esetben mégsem úgy fogják azt használni, ahogyan te gondolod.

Várjunk csak egy pillanatot.

Ez azt jelenti, hogy ha tesztelsz, akkor sokkal jobban megismerheted a gondolkodásukat?

Pontosan! Sőt, ez egy olyan lehetőség a kezedben, amire sok versenytárs jó eséllyel nem is gondol.

Szeretik a sablonokat

A sablonok sokszor segítik az embereket abban, hogy tudják, hogyan működik egy weboldal vagy app. Az élmények hasonlók, és ami egyszer bevált máskor is be fog.

Ezért sokszor inkább azt választják, amivel már korábban is találkoztak.

Nehéz megragadni és megtartani a figyelmüket

Az online világban hatalmas a zaj. Például elég csak a hirdetésekre gondolni. Mindenki a felhasználók figyelmére ácsingózik, ezért minden esetben olyan megoldásra van szükség, ami kitűnik a tömegből.

Éppen ezért jó, ha tudod, miként gondolkodik a user, mire van szüksége és miként szeretne célt érni.

Minél egyszerűbb a folyamat, minél egyértelműbbek a lépések, annál jobban meg tudod ragadni a figyelmét.

Másképp látnak dolgokat, mint te

A felhasználó másképp látja a kijelzőjét, mint egy UX vagy UI designer. Ez nem jobb vagy rosszabb, éppen csak más. Ez bizony lényegesebb, mint amit te akarsz vagy szeretnél.

Ne arra figyelj, amit mondanak, hanem arra amit tesznek

A legtöbb felhasználó másképp szeretné megmutatni magát, és ez a teszteken is hibás eredményeket produkálhat. Lehet, hogy egy kérdés bonyolult és nem értik, de neked azt hazudják, hogy könnyű.

Éppen ezért mindig a viselkedés legyen mérvadó, ne az, amit állítanak neked.

Nem ismerik az opcióikat

A felhasználók nem designerek. Ami neked evidens, arra ők sokszor nem is gondolnak lehetőségként. Például nehezen fogalmazzák meg a problémáikat, az arra illeszkedő megoldást még nehezebben. A különbség az, hogy a UX és UI designer átlátja, érzékeli és választ ad erre a felmerülő problémára.

Értékelik, ha könnyebbé teszed az életüket

Ha valami javulást vagy könnyebbséget ígér, azt imádni fogják az emberek. Ha megoldod az egyik problémájukat, visszatérnek és lojálisak lesznek hozzád.

Éppen ezért megéri erőfeszítéseket tenni annak érdekében, hogy egy weboldal pontosan azt (vagy többet) adjon, mint amit a látogatói szeretnének.

Kérdezni fognak

És azonnali válaszokat várnak.

A legjobb, ha erre alapozol, ugyanis ha nem kapják meg a válaszaikat, továbbállnak. Tudni akarják, mennyibe kerül, mire jó, hogyan könnyíti meg az életüket az adott termék.

A felhasználói élmény több dolgon is múlik

A UX jelentése egyszerű: az interakciók és benyomások összessége, amelyek az adott célcsoportot, felhasználót jellemzik. Azonban tudnod kell, hogy ezt nem csak a design befolyásolja, hanem a cég, mások véleménye, a termék, az akkori hangulat, amikor az oldalon járnak stb.

Például hiába csodás a design, ha rossz passzban látogatják meg a weboldalt az emberek. Sok sok tényező összessége hat arra, hogy a felhasználói élmény pozitív legyen.

Természetesen ebbe a UX design is beletartozik.

A UX design nem csak egy lehetőség

Sokan szeretnek úgy tekinteni a UX design-ra, mint egy opcióra. A szó jelentése mellett azonban azt is tudnod kell, hogy ez egy elengedhetetlen lépés a felhasználóbarát megközelítés elsajátításához.

Ahhoz, hogy ez működhessen, valóban a vásárlókért, látogatókért kell dolgozni. Ez a webdesigntól kezdve, az ügyfélszolgálaton át a kiszállításig mindenre igaz. A könnyű, átlátható működés a honlap és annak használatára teljes mértékben igaznak kell lennie.

Ehhez fontos annak megértése, hogy habár minden weboldal esetében létezik user experience, ez az élmény formálható, fejleszthető és leginkább tervezhető.

Végezetül foglaljuk össze, milyen a jó UX design, hogy például a későbbiekben ennek jelentése már abszolút ne idézzen elő benned kérdőjeleket:

  • egyszerű és ésszerűen használható,
  • vizuális rendszer jellemzi,
  • könnyen és logikusan navigálható,
  • egységes és következetesen felépített,
  • mindenhol elérhető,
  • megtartja azt, ami már működik, nem akar túl modern lenni,
  • hiteles,

felhasználó-központú logika jellemzi.

Láthatod tehát, hogy ha a szemléletet sikerül elsajátítani, a UX egy jól átlátható rendszer, ami segíti a munkád, és boldoggá teszi az ügyfelet.

De nem ez a legfontosabb!

A UX design elsődleges ereje a felhasználókban van. Ha ezt sikerül a magadévá tenni, átlátható, jól használható weboldalak kerülnek majd ki a kezed közül.

Reméljük sikerült átadnunk a UX lényegét. A következő blogbejegyzésben A UI design rejtelmeibe avatlak.

Oszd meg a cikket designer ismerőseiddel, így még jobb UX designer válhat belőlük is. Kérdéseidet és meglátásaidat pedig szívesen fogadjuk Facebook-csoportunkban.

Ha pedig fejlődni és tanulni szeretnél designerként, kivitelezőként, csatlakozz YELLOW közösségünkhöz. Ahol nemcsak hasznos anyagokat és segédleteket találsz, de hozzád hasonló szakemberekkel is beszélgethetsz, így fejlesztve a tudásod és a kapcsolati tőkéd egyszerre.

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!