Online marketing és arculattervezés

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

Az arculattervezés egy komplex folyamat, feltéve, ha jól csinálod és nem csak kedvtelésből rajzolgatsz valamit. Ezt a folyamatot vesszük végig az írásomban, részletesen megnézzük, hogy a folyamatnak milyen lépései vannak, mely elemekből áll és ezek miért fontosak.

Tartalomjegyzék

Neked mi jut eszedbe, ha meghallod azt a szót: arculattervezés? Az online marketing fontos része, elengedhetetlen elem a branding során, szerepe vitathatatlan, ha egységes vállalati képet szeretnél festeni a cégedről. De hogyan lesz sikeres egy grafikai tervezés?

  • Hogyan lesz része az online marketingnek?
  • Mitől lesz sikeres az arculattervezés?
  • Mi kell a tervezéshez?
  • Mit tartalmaz az arculati kézikönyv?
  • Ezek az arculattervezés lépései
  • Mitől lesz digitális egy arculat?
A brand spirál

Az alábbiakban végigvezetünk a legfontosabb kérdéseken, ami az egységes arculat és az eredményes vállalati brandhez vezet.

Az arculat az online marketing része?

A válasz egyértelmű lehet: természetesen igen! Hiszen akár cég, akár márka építéséről beszélünk, a kifelé történő kommunikáció, a vizuális megjelenés a céged elsődleges megítélése. A feladat nem kicsi, hiszen a verseny is hatalmas. A jól működő design, főleg, ha online szeretnél nagyot mutatni, percről percre változik.

Akár vállalat, azár márkaépítés a cél, a zaj óriási, a konkurencia pedig résen van, így a vizuális kép, amit magadról mutatsz emlékezetes kell, hogy legyen. Ahhoz, hogy jól érvényesüljön a céged ebben a digitális zajban, beszédes, átgondolt és egységes arculatra van szükség.

Ha egy mindenre kiterjedő, egymáshoz illeszkedő arculattal kezded a cég vagy a márka felfuttatását, nagy eséllyel sokkal jobban megmarad majd a vásárlóid, ügyfeleid fejében az átadni kívánt üzenet.

És miként lesz mindez az online marketing része?

A weboldal, a közösségi oldalak, a hírlevelek, a hirdetések, a tartalom az online kommunikáció minden része az arculati elemek köré épül. Ha mindez egységes és egyedi elgondolás alapján zajlik, akkor sokkal átütőbb sikereket érhetsz el.

Digital Brand Lanscape - az arculattervezés felületei
Digital Brand Landscape

Sőt! Egészen biztosan emlékezetes leszel!

Hogyan lesz eredményes az arculattervezés?

Ha már az arculattervezés fontossága egyértelmű számodra, még inkább fontosnak érzed majd, hogy ez a projekt sikeres legyen. Ez azonban egyáltalán nem egy gyors és egyszerű folyamat.

Megvannak a maga lépései, elemei, marketing eszközei, amelyek a végső megjelenést valóban egyedivé teszik.

Ehhez nem árt egy konkrét koncepció és egy olyan csapat, amely az arculattervezés csínját bínját ismeri, és akik nem mellesleg tudják azt is, mivel és miként foglalkozik a vállalkozásod.

Ha pedig designerként vagy jelen a projektben, a következő tanácsok neked is szólnak!

Legyél türelmes!

Az arculattervezés legelső lépése, hogy egy alaposan átgondolt, és az ügyfél által is jóváhagyott koncepcióba vágj bele. A márka vagy cég arculatát akkor érdemes elkezdeni, ha már minden konkrét információ a rendelkezésedre áll.

Csak akkor kezdj bele a konkrét munkába, ha minden fontos kérdést átbeszéltetek, ha a megjelenés összes eleme biztos lábakon áll.

Ehhez briefek, workshopok szükségesek: érdemes minél mélyrehatóbb brainstormingokat tartani online és offline egyaránt!

A workshop rendkívül fontos része lehet a munkádnak: ez egy olyan szolgáltatás, ahol a céges infókat elsőkézből, a csapattagokon keresztül, akár játékos formában is megkaphatod. Általa minden olyan kérdésre választ kaphatsz, amely jelenleg problémát okoz a vállalatnál, amelyre megoldást nyújthat egy egyedi arculat is.

Építs bizalmat!

Akár a céged arculata, akár designerként kapod a megbízást, a bizalom rendkívül lényeges tényező. Ha csak mail útján kapod meg az infókat, ha csak online kommunikálnak veled, akkor sokkal kevésbé jönnek át az olyan lényegi információk, amelyek elősegíthetik a sikeres tervezést.

Tehát minél személyesebb, minél alaposabb a kapcsolat, annál jobban megismerkedhetsz az ügyfél gondolkodásmódjával, meglátásaival és valódi elképzeléseivel.

Ismerd meg az ügyfelet!

A bizalmi kapcsolatot tovább építheti, ha alaposan megismered az ügyfelet és a céget, akiknek dolgozni fogsz. Arról nem is beszélve, hogy jó arculatot elsősorban úgy hozhatsz létre, ha valóban belelátsz a piaci helyzetbe, ismered annak szereplőit, a meglátásaikat, problémáikat és kommunikációjukat egyaránt.

A cél, hogy egyedi, különleges és beszédes arculat készüljön.

Ehhez ismerned kell az alábbi kérdésekre adott válaszokat:

  • Kik a konkurensek? (Elemezd őket, és ehhez pozícionáld a vállalkozás üzenetét.)
  • Mennyire ismert a cég a piacon? (Emellett az is fontos, hogyan ítélik meg a céget.)
  • Mik azok az elvárások, és ezeket hogyan tudod majd közvetíteni a vizuális megjelenés segítségével?

Ismerd a célközönséget!

A céges kérdések mellett az is nagyon fontos, hogy kihez/kikhez akarsz szólni a tervezés után. Sőt, ez az egyik legfontosabb része a munkának. De miért is?

A demográfiai, pszichológiai kérdésekre még az érdemi munka előtt meg kell kapnod a választ. Hiszen rengeteget számít a munka során, hogy milyen korú, végzettségű, érdeklődésű stb. embereknek szól majd az arculat. Illetve az is fontos, hogy mire „ugranak” ezek az emberek: mitől lesz nekik a márka csábító, a cég megítélése pozitív.

Mik a célközönség problémái, fájdalmai, amire ez a márka és ez a cég választ adhat.

Ezeket a kérdéseket mindenképp érdemes tisztázni akár egy céges workshop is lehet az első lépés.

Legyen koncepció!

Minden lépésednek legyen konkrét oka. A színek, a tipográfia, a formák és az ikonok mind mind céllal jöjjenek létre.

Fontos, hogy a fenti kérdésekre vizuális formában érkezzen a válasz az arculaton keresztül. Az egyedi arculat a márka szócsöve: éppen ezért minden elemének illeszkedni kell hozzá.

Ha koncepcióban gondolkodsz, könnyebben elkerülheted azt a hibát, hogy nem a fenti kérdésekre adod meg a választ, csak voltaképp szép elemek halmazát adod át az ügyfélnek.

A zwoelf digitalban alkalmazott design thinking 5k módszer

Legyen rendszered!

A céges arculat nemcsak logo és színek összessége. A design system egy kiterjedt szabályrendszer, amely segít abban, hogy a rendszered működése és megjelenése is átlátható legyen.

Nem mellesleg így sokkal könnyebben frissítheted a céges arculatot akár évekkel később is.

Miért is olyan lényeges ez?

A sokoldalú és bővíthető rendszerekkel minden apró változást kommunikálhatsz a márka fejlődése során úgy, hogy nem kell atomjaira szedned az eredeti koncepciót.

A design system afféle modern arculati kézikönyv: ha minden elem rendszerben van, sokkal könnyebben kikeresheted őket a későbbiekben, sőt, sokkal egyszerűbben formálhatod is őket. Ha azt hallod styleguide, design kézikönyv, arculati rendszer, UX/UI-guide, akkor tudnod kell, hogy ezek mind design systemek.

Teszteld online és offline!

Mielőtt a koncepció a gyakorlatban is megvalósulna, kutass és teszlelj.

Miért fontos ez?

Könnyen lehet, hogy a terved már valaki más fejében is kibontakozott: egy nagyon hasonló logo vagy színválasztás nem kis probléma lehet a későbbiekben. Ha tudjuk, hogy valóban egyedi tervet készítünk, sokkal nyugodtabban adhatjuk át a koncepciót az ügyfélnek.

Éppen ezért az első lépés, mielőtt belevágsz, hogy kicsit kutakodj, és az alábbi kérdésekre kapj választ:

  • látunk-e hasonló logót vagy arculatot;
  • mennyire tér el vagy egyezik az adott iparági elemekkel a megalkotott koncepció;
  • földrajzilag mennyire van távol egy olyan terv, amely működhet az ügyfélnél?

Ezen kívül az is lényeges lépés lehet, már, ha van erre lehetőség, hogy megmutasd a tervet a leendő célcsoportnak, vagy olyan döntéshozóknak, akiknek a véleménye releváns lehet.

Az azonban fontos, hogy ha túl sok embernek mutatod meg a tervet, elveszhetsz a rengeteg vélemény között, és így nehezebb létrehozni a végleges koncepciót.

Készíts mockupot!

Ha már megvan a tervezés, és a termék vagy a márka a helyére került mindebben, akkor jöhet a mockup készítés!

Ha az iparágon belül működő mockupokon mutatod be a terveket, az ügyfél sokkal jobban el tudja majd azt képzelni a gyakorlatban.

A mockup segít elképzelni, hogy a logó vagy a design miként mutat majd egy pólón, egy névjegy részeként, egy autón felmatricázva, egy POS anyagon vagy akár egy reklámajándékon.

Styleguide az online marketing és az arculattervezés szempontjából.
A styleguide és családja

Mutasd be styleguide-ban!

Mi az előnye, ha styleguide-ot használsz?

  • egy hatásos átadás során kerülhet az ügyfélhez a tényleges arculat,
  • az ügyfél később is használhatja az elkészült anyagot, akár bemutatás szintjén.

A styleguide voltaképp abban segít, hogy hogyan érdemes használni az elkészült arculatot. Összegzi, hogy a logo, a színek, a formák és a betűtípus miként helyezkedik el akár a webdesign, akár az offline használat keretein belül.

Miben más ez az útmutató, mint egy arculati kézikönyv?

Habár mindkettő hasonló célokat szolgál, a különbség annyi, hogy az arculati kézikönyv terjedelmesebb, mélyebbre menő útmutató.

A Nasa kapcsos arculati kézikönyve

Mit tartalmaz az arculati kézikönyv?

Ha már említettük az arculati kézikönyvet, lássuk, milyen tartalom kerül majd bele!

Ez voltaképp egy olyan útmutató vagy szabálygyűjtemény, amely megmutatja, hogy a márka miként jelenjen meg a piacon logója, tipográfiája, színei, fotói és/vagy illusztrációi által.

Ez egy olyan referencia gyűjtemény, ami segít a márkaépítés során, és abban is, hogy az elkészült elemeket következetesen és egységes mederben használja majd az ügyfél.

Bárki, aki részt vesz a vállalkozás életében, tzdni fogja, hogy a logó, a színek és az ikonok, valamint az arculat többi része miként használható és miként maradhat egységes.

Egyszerűbb arculattervezési feladatoknál, kisarculatnál ez lehet egy rövidebb style guide, kiterjedtebb arculattervezési munkáknál pedig arculati kézikönyv, vagy más néven brand book.

A Telekom arculati elemei

Mi kell az arculattervezéshez?

Habár minden arculattervezési folyamat más és más kérésekkel indul, a végső, egyedi arculat általában ezeket az elemeket tartalmazza:

  • logó vagy embléma,
  • arculati színek,
  • kiegészítő arculati elemek,
  • arculati tipográfia,
  • illusztrációk, fotók, filmek.

Az arculattervezés során a leglényegesebb grafikai eszközök a színek, a formák és a tipográfia.

Ezeken túl megjelenhet még az animáció, az illusztráció, a mozgókép is, mint eszköz. Ha megnézünk egy jól összerakott arculatot, akkor láthatjuk, hogy minden egyes elem saját üzenettel bír, az elemeket egymás mellé rakva azonban a teljes koncepció is beszédes.

Ha tehát bármelyik elemet elmozgatod, már nem ugyanazt az üzenetet kapod.

Minden design elemnek jelentősége kell, hogy legyen, ugyanis, ha ez elmarad, akkor a megértést és a sikert is ronthatod.

Az arculattervezés során tehát nem csak a logó hordoz grafikai üzenetet magában, hanem az összes elem: legyen szó a kis, elsőre alig látható elemektől kezdve a tipon át egészen a színekig.

Az arculattervezés lépései

Ha már tudjuk, mitől lesz jobb, sőt, a legjobb az arculat, jöhetnek a lépések! A tervezés során ugyanis egyáltalán nem mindegy, milyen sorrendben hozod létre a cég vagy márka megjelenését.

Lássuk a grafikai tervezés leglényegesebb pontjait!

Az arculat tervezési folyamat lépései
A teljes folyamat.

Ki végzi el a munkát?

Ha megszületett a terv, az alábbiakat beszéli majd át veled az ügyfél:

  • mik az elképzelések,
  • mik az elvárások,
  • ki a célcsoport,
  • kik a konkurensek
  • mi a cég üzenete,
  • milyen lépéseket tartalmaz a tervezés,
  • miből áll össze az árajánlat,
  • hogyan zajlik majd a közös munka.

A ki mellett nagyon fontos a hogyan is. Hiszen az arculati terv az online kommunikáció lényeges eleme. Az első lépés mindig az igényfelmérés, az ismerkedés, a lehető legtöbb infó begyűjtése. Azokat az információkat, amiket beszereztél, természetesen alaposan értelmezni és rendszerezni is kell, mielőtt továbblépnél.

Határozd meg a célt!

Mi a cél? Teljes arculattervezés, váltás vagy arculatfrissítés?

Egyáltalán nem mindegy, hogy egy éppen bevezetésre kerülő márkáról, egy új cégről, vagy egy teljes arculatváltásról beszélünk-e.

Ha frissítésről van szó, jobb, ha az igényfelmérés előtt az alábbi kérdéseket is tisztázzuk:

  • vannak olyan arculati elemek, amelyeket megtartana az ügyfél?
  • teljes újradefiniálás a cél?
  • modernebb, maibb külsőt szeretne?
Vannak olyan esetek, amikor jó alapról indulunk, és elegendő lehet egy izgalmas uptodate az arculati elemeknek. Azonban vannak olyan helyzetek is, amikor teljes arculatcsere lehet szükséges.

Ez például akkor lehet izgalmas, ha online is terjeszkedne az ügyfél: teljes webdesign, a logó cseréje, digitális névjegykártya, az online kommunikáció teljes megtervezése stb. Az online marketing elemei ugyanis teljesen más megjelenést kívánnak, mint az offline tér: ilyenkor inkább a teljes arculatcsere javasolt.

Mit üzen a brand?

A branding során az arculattervezés vagy frissítés is előkerül. Ilyenkor a márkaüzenet, az értékek, a szolgáltatások tulajdonságai is előtérbe kerülnek.

Gyakran ilyenkor jön létre a márka hangja is.

A 12 archetípus segíthet a branding során. Általuk definiálható, hogy a márka milyen személyiséget kap majd, milyen tulajdonságok jellemzik, hogyan és kikhez szól. Ez pedig az arculattervezés során elengedhetetlen!

Ha tehát megvan, hogy milyen is az adott brand, sokkal könnyebb lesz vizuális elemeket illeszteni mögé.

Ki a célcsoport és kik a versenytársak?

Az online marketing fontos lépcsője, hogy meghatározzuk, kiknek szeretnénk kommunikálni, és ki lehet a konkurencia.

A vállalkozásod, a projekted akkor lehet sikeres, ha tudod, kikhez szólsz általa. A célközönség ízlését ismerve tudni fogod, hogy mi szólítja meg őket. Hiszen az elsődleges cél a vásárlók bevonzása.

Egyáltalán nem mindegy, hogy például 35 éves üzletemberekhez, vagy 15 éves lányokhoz szól-e az arculat. Nagy eséllyel nem lesz átfedés az ízlésük között…

Ha pedig tudod, hogy a versenytársak honnan indulnak, milyen módon kommunikálnak, milyen vizuális elemekkel operálnak, akkor neked is sokkal könnyebb dolgod lesz. A cél csak annyi, hogy lekörözd őket!

Az arculati elemek átbeszélése

Egy-két lépés azért még hátravan: hiszen a valódi tervezés csak most kezdődik!

Természetesen ha ismered a hátteret, már félig kész is vagy, hiszen tudod, honnan indulj és mi a cél. Ha megtörtént az igényfelmérés, kutatás és tesztelés, elkezdődik a koncepció kialakítása, majd az első körös tervek átbeszélése.

Ezen a ponton érdemes több, de nem túl sok opciót vinni az ügyfél elé, hogy kiválassza a neki tetsző irányt, amivel majd tovább haladhatsz.

A lényeg a folyamatosan tartsd a kapcsolatot és kommunikálj: minden arculati elemről egyeztess az ügyféllel, és lehetőség szerint annyi választási lehetőséget kínálj, amely még nem zavarja össze az ügyfeled.

Az egységes vállalati arculat

Ha pedig elkészültek az arculati elemek, már csak egy lépés maradt, ez pedig az egységesítés. Attól függően, hogy milyen felületekre kéri az ügyfél az arculati elemeket, az alábbiak kerülnek átadásra:

  • logó és annak változatai a különböző felületekre,
  • színkód(ok),
  • betűtípusok, kiegészítő betűtípusok,
  • weboldal és webdesign elemek,
  • névjegykártya,
  • e-mail aláírás,
  • prezi sablonok,
  • matricák stb.

Az ügyféltől függ, mit készítünk illetve milyen verziókat adunk át.

Mitől digitális egy arculat?

Végül pedig még egy fontos téma!

Az arculati elemek megjelenését ma már digitális formában is meg kell jeleníteni. Mégis azokat is érdemes végigvenni, mik a fő digitális brand felületek:

  • weboldal,
  • applikáció,
  • kisarculat,
  • hirdetés,
  • social,
  • média.

Az arculattervezés részeként készülő logó és arculati elemek különböző felületeken koncepció szinten is megjelennek: ez segít kibontani esetleg módosítani a lehetséges terveket.

Ma már ez pedig a fenti felületeken, digitálisan jelenik meg elsősorban a vállalati arculattervezés során.

Ezekre azonban más arányrendszerek érvényesek, így ezek a mutációk más tapasztalatot kívánnak.

A digitális arculattervezés egy külön témakör, amellyel mi is előszeretettel foglalkozunk. Olyannyira, hogy a témakörre épülő kurzusunk az egyik legnépszerűbb!

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!