ROI a designban: miért fontos, hogy beszéld az üzlet nyelvét?

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A számok nyelvén tudod tálalni a design kérésed, sokkal könnyebben meggyőzhetőek azok is, akik az üzleti célokat látják maguk előtt. Az árajánlatról való beszélgetés, a projektek elindítása mind mind történhet így. Ezért is fontos, hogy üzletileg is értelmezhető legyen a design, például ismerd a ROI fogalmát.

Tartalomjegyzék

Sokat beszélünk a kreativitásról, a munkánk fejlesztéséről, a tapasztalatok bővítéséről. Ennek pedig fontos része az üzleti oldal is. A befektetés a design területén is rendkívül lényeges: de hogyan tudjuk megközelíteni gazdasági oldalról magát a design munkát? Ami pedig ennél is jelentősebb: miért is kell foglalkoznod ezzel?

  • Mit is jelent a ROI?
  • Miért nehéz üzleti nyelven kommunikálni designerként?
  • Így kommunikálj!
  • A bevételek és kiadások nyelve, azaz hogyan győzhető meg az ügyfél?

Mit jelent a ROI?

Mielőtt belevágnánk, nézzük meg, miről is van itt szó. 

A ROI (return on investment) angol mozaikszó, amely befektetésarányos megtérülést jelent. Ez egy olyan teljesítménymutató, amelyet a befektetés hatékonyságának számszerűsítésére, vagy akár több befektetés összehasonlítására alkalmaznak.

Célja, hogy lemérje, mennyire éri meg egy befektetés annak költségeihez mérten. 

De hogy jön ez a designer munkákhoz?

A design területén ez azért is érdekes, mert rengeteg ügyfél, cég számokban szereti nézni az eredményt. Milyen hatással van egy adott munka a cégre nézve? Hol és hogyan térül meg mindez? 

A design sokak számára megfoghatatlan, ha befektetésről és számszerűségről van szó. Holott az ügyfelet érdekelni fogja, milyen hatása lesz az üzletre egy jól megálmodott arculatnak, hiszen a design is egy befektetés. Erre pedig a legtöbb designer nehezen tud válaszolni. 

Pedig lehet olyan számításokat végezni, amelyek megmutatják, milyen eredményt mutathat fel egy-egy designer munka.

Csapjunk is bele!

Miért nehéz a designer élete, ha üzletről van szó?

Designerként nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy a munkánk nem csak egy vizuális eredmény, hanem ennek igenis lehetnek gazdasági vonzatai is. Azonban pontosan ezért érdemes tisztázni azt is, mi a gond a befektetés és design kapcsolatával.

Az egyik legalapvetőbb probléma, amellyel te magad is találkozhattál, az az, hogy az ügyfelek nem tudnak designer fejjel gondolkodni. Ez pedig fordítva is igaz: sok designer nem tud üzletemberként gondolkodni. Tehát a mindset teljesen más designerként, mint üzletemberként. Ez pedig magával hozza azt is, hogy nehezebben tudjuk megérteni egymást.

Biztosan te is észrevetted, hogy ha egy olyan ügyféllel ülsz le, akinek van némi design beállítottsága, sokkal gördülékenyebben és könnyebben megy a közös gondolkodás. 

A designer lét azonban problémamegoldást is jelent. A design munka voltaképp kreatív problémák sorozata: ezt pedig miért ne használnád az üzleti tárgyalás során? Ha egy olyan ügyféllel állsz szemben, aki kevésbé érti, miről is van szó, neked kell feloldanod a problémát, és neked kell “üzletiesíteni” a munkádat.

Hiszen az üzlet alapvetően számokról szól, designerként pedig inkább érzéseket, hatásokat szeretünk megmutatni. Ez a kettő pedig első ránézésre nehezen összeegyeztethető.

Szerencsére van megoldás!

Ahhoz, hogy megtaláld a hangot az üzleti életben mozgó ügyfeleddel, nem kell sem matematikusnak, sem excel-mágusnak lenned. 

A design ugyanis egy befektetés, amely rövidtávon vagy középtávon visszahozza a sokszorosát a befektetett összegnek. 

Hogy hogyan? Vegyük végig!

Építsünk hidat!

Ahhoz, hogy a munka minden tekintetben meghozza a gyümölcsét, egy nyelvet kell beszélnünk az ügyfelünkkel. Ez voltaképp az a híd, amely majd segít átadni, miért is befektetés a design munka.

Az üzletemberek számára ugyanis fontos a kvantitatív, azaz a megszámolható eredmény, szemben a designerek látásmódjával, miszerint inkább a minőség az elsődleges. 

Hiszen érzések, élmények mentén tesszük megfoghatóvá a munkánkat, ami valamilyen szinten szubjektív megfogalmazás.

A másik oldal azonban sokkal jobban preferálja a megfogható eredményeket, az objektív, számszerű megközelítést. 

Hogyan közelíthet mégis ez a két elképzelés?

A válasz egyszerűnek tűnhet: designerként meg kell tanulnod úgy átadni a munkádat, hogy számszerűsítve legyen, hogy üzleti nyelven is értsék: megéri a befektetés.

A képlet maga egyszerű: keress egy olyan üzleti tényezőt, amelynek érted a jelen helyzetét, majd becsüld meg, hogy ezen változtatva milyen pénzügyi hatást érhetsz el. Mindezt pedig egy storyba burkolva add át az ügyfelednek, feltételezések mentén tálalva.

A történet ereje a brandingben is működik: a storytelling egy olyan kulcs a kezedben, amely az összes márkához nyithatja a zárat. Ezzel ugyanis közérthetővé, szerethetővé teheted a márkát, és sokkal alaposabban célozhatod meg a célközönséged.

A storytelling témáját bővebben is kibontottuk egy korábbi cikkünkben.

Ez azért is egyszerű, mert az üzleti tervek kidolgozása is így működik: lehet ez pesszimista becslés, vagy teljesen realista, de természetesen ugyanígy optimistán is megbecsülhetőek az eredmények. Ezeket általában a benyomások, kutatások, versenytárselemzések mentén hozzák létre, ezek segítenek a következtetések létrehozásában. Tehát ezt a három lépést kell végigvenned a közös kommunikációhoz:

  • keress egy üzleti tényezőt,
  • becsüld meg a pénzügyi hatását,
  • kommunikálj feltételezések mentén.

Mi az a profit fa?

A fenti lépések mellett van egy másik megoldás is, amely segíthet az üzleti kommunikációban. Ez pedig a profit fa, amely az üzleti változók meghatározásában segít.

De hogyan készítsd el?

A elmélet nagyon egyszerű: egy vállalkozás akkor nyereséges, ha több a bevétele, mint a kiadása. A kérdés az, hogyan befolyásolható a bevétel és a kiadás. A profit növeléséhez két lehetőség áll fenn:

  • növeled a bevételt,
  • csökkented a kiadást.

Lássuk, hogyan segít ebben a profit fa.

ROI a desdignban
A profit fa.

Az ábrán is látható, hogy a bevétel befolyásolásának több módja is van. Ezek az alábbiak:

Tehát, ha több ügyfeled van, feltételezhetően nő a bevételed. A másik lehetőség, hogy a meglévő ügyfeleid vásárolnak többször, vagy adnak neked nagyobb volumenű munkákat. 

Másik tényező a kiadások kezelése. Erre is két lehetőséged van:

  • csökkenteni kell az állandó költségeket,
  • csökkenteni kell a változó költségeket.

Állandó költségek alatt a minden hónapban fizetendőket értjük, mint a rezsi, az irodabérlet, a használt szoftverek vagy a fizetések kérdése.

A változók pedig az olyan extrák, amelyekre nincs feltétlenül szükség, és bármikor elhagyhatóak.

Ha már pénzügyek: az sem mindegy, hogyan árazol. Bizonytalan vagy, hogy hogyan csinálhatnád jól? 👇

Megmutatjuk, mi mi alapján árazunk!

Prototipizálj!

Ha érted, mi a teendő, és megvolt a fent említett három lépés, jöhet a következő lépcsőfok, azaz a prototípus felépítése. Ehhez az alábbiakat kell mérlegelni:

  • az aktuális állapot: azaz hogy áll az az üzleti tényező, amelyen változtatni szeretnél?
  • a hatás becslése: mennyit segít majd a projekt az üzlet fejlődésében?

Megmutatjuk ezt egy példán keresztül.

Hogyan csökkenthetők a költségek?

Van Anna, egy designer, aki egy startupnál dolgozik, akiknek van egy fintech termékük. Tehát házon belül dolgoznak a fejlesztésen, készítik a tervezést, és ez egy olyan mobilapp, amin keresztül pénzt tudsz küldeni illetve fogadni. 

Anna 10 másik designer vezetője, és látja azt, hogy hiányzik az egységes arculat, illetve a design system is az app mögött. Ez pedig nem jó, és ezt a vezetőség felé is megfogalmazza. A főnöke azonban azt mondja, hogy ehhez nincsen pénz, hiszen megvan a befektetőjük, megvan a roadmap, miszerint el kell jutni a következő verzióig, és ha ez nem történik meg, akkor elesnek az újabb befektetéstől.

Tehát Anna designer nyelven próbálta megfogalmazni a főnökének a problémát, aki le is söpörte azt az asztalról. 

Viszont ha Anna úgy tálalja a problémát, hogy számokkal is alátámasztja azt, akkor egészen másképp fest a kép. Hiszen egy nem egységes interface könnyen bizalomvesztéshez vezethet a felhasználók szemszögéből: inkább választják az egységes, profi designt, azaz egy másik terméket. 

Tehát ha a számok nyelvén is megmutatja a bizalomvesztést, illetve a design system fontosságát (gyorsabb, egységesebb munkavégzés), máris másképp állnak majd hozzá az üzlet nyelvén beszélő vezetőségi tagok. 

Ez az alábbi módon fordítható át design nyelvezetre:

MostHatás becslés
Idő, hogy egy design elemet elkészítsen a designer1 óra25%-al gyorsul
Designer órabér10.000 Ft10.000 Ft
Designerek száma1010
Órák száma, amelyet a design elemekkel foglalkoznak a designerek100 óra75 óra (100-25% gyorsulás)
Design órák egy hónapban1000 óra (10x 100)750 óra
Havi költség10 000 000 Ft7 500 000 Ft
Éves költség hatás– 30 000 000 Ft (2,5M x 12 hó)

Az alábbi táblázat megmutatja, hogy miért is éri meg, ha invesztálnak a fent említett elemekbe. 

Mi történt tehát?

Üzleti nyelven történt kommunikáció, amely megmutatta a designer problémáját olyan módon, amely profitot termelhet, és amelyből mindenki nyerhet.

Tehát a fenti kalkuláció segít abban, hogy átgondolhassák, érdemes-e előre venni a roadmapben a design system kialakítását, hiszen így hamarabb eljuthatnak a végső célig.

A számokat nézve máris egy nyelvet beszélhetsz az ügyfeleddel, hiszen el tudod magyarázni neki azt, miért érdemes befektetni egy arculatba vagy design systembe a fenti példánál maradva.

Ilyen egyszerű meggyőző érv lehet az egységes arculat mellett egy prezentáció sablon is: hiszen ha egy cégnél van 8-10 saleses munkatárs, és mind mind a saját prezentációs sablonját szerkesztgeti, azzal sokkal több időt veszítenek, mintha egy egységes, mindenki által használt sablont alkalmaznának.

Hogyan növelhető a bevétel?

A fenti példa a költségek csökkentésén keresztül mutatta be, miért érdemes üzleti nyelvre fordítani a designer kérdéseket. Nézzük meg most ezt a bevétel példáján keresztül!

MostHatás becslés
Ügyfélszám1000010000
Freemium to premium konverziós ráta2%2,5% (0,5%-os növekedés)
Fizető ügyfelek száma200250
Ügyfelenkénti éves bevétel100 000 Ft100 000 Ft
Éves bevétel20 000 000 Ft25 000 000 Ft
Éves bevétel hatás+ 5 000 000 Ft (25-20M)

A fenti tábla azt mutatja meg, hogy az egységes design system hogyan növelheti az ügyfelek számát, és ezáltal a bevételt is. 

A fenti példánál maradva, ez egy olyan app, amelynek van free es premium változata is. Egy jól kidolgozott arculattal könnyen növelhető a fizető ügyfelek száma, hiszen nagyobb a bizalom. Így már 0,5%-os növekedéssel is évente 5 000 000 forint plusz profit érhető el. Így ha a két példát megmutatjuk, már 35 000 000 forint pluszról beszélünk. 

Mindez az egységes vizuális megjelenés kialakításával megtörténhet.

Így érvelhetünk amellett üzleti nyelven, hogy a designba történő befektetés komoly eredményeket is elérhet.

Tehát mindez egy beszélgetés alapja lesz: ha jól, a számok nyelvén tudod tálalni a design kérésed, sokkal könnyebben meggyőzhetőek azok is, akik az üzleti célokat látják maguk előtt. Az árajánlatról való beszélgetés, a projektek elindítása mind mind történhet így.

Ehhez persze ismerned kell a cég történetét és adatait. De mindenképpen érdemes átgondolni az üzleti érveket is, így könnyebben meggyőzhetőek a vezetőség tagjai is.

Szívesen beszélgetnél egy online közösségben ilyen és ehhez hasonló kérdésekről? Nálunk erre is van lehetőséged, mutatjuk, hogyan!

Definíciók

A ROI (return on investment) angol mozaikszó, amely befektetésarányos megtérülést jelent. Ez egy olyan teljesítménymutató, amelyet a befektetés hatékonyságának számszerűsítésére, vagy akár több befektetés összehasonlítására alkalmaznak.

Szoftverek esetében azt jelenti, hogy tudod használni a szoftver fő funkciót ingyenesen vagy regisztrációkén cserében, de bizonyos komplexebb vagy kényelmi funkciók csak előfizetés után érhetőek el.

A roadmap egy tervezet, amely időben előre megmutatja, hogy milyen fejlesztések, vagy események lesznek egy projektben egy adott időszakra vetítve. Ez lehet az éves tervezés része, ahol a projekt következő fő elemeit rangsoroljuk.

A cikk megírásához forrásként használtuk:
https://www.dmi.org/blogpost/1093220/182956/Design-Driven-Companies-Outperform-S-P-by-228-Over-Ten-Years–The-DMI-Design-Value-Index
https://d.mba/guides/how-to-estimate-the-roi-of-design-work

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!