Web tipográfia kisokos: minden fontos tudnivaló egy helyen

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design
Web tipográfia kisokos

A legfontosabb célja a szöveg olvashatóságának javítása a weboldalon.

Emellett mindenképp kerüljük a felesleges formázást. Ha egy oldalon túl sok a különböző kiemelések száma, az nemhogy nem segíti, de még rontja is az olvasási élményt.

A szöveget tehát inkább megfelelő tördeléssel (sorok hossza és sűrűsége, terek és negatív terek használata) és egyszerű, olvasható tipókkal gazdagítsuk.

Továbbá a jó webdesign grafikai elemként kezeli a betűket. (A művészi önmegvalósítást hagyjuk máskorra.)

Ha ezekre figyelünk (és a fallback fontról sem feledkezünk meg), jó eséllyel igényes, jó web tipográfia születik.

Tartalomjegyzék

Nincs jó webdesign (és honlap) jó web tipográfia nélkül. De mégis mi alapján lesz jó vagy rossz egy tipo. Ebben a cikkben mindent átveszünk az alapoktól, hogy olyan web tipót készíthess, ami megragadja a felhasználó tekintetét és nem végigvezeti egészen addig a pontig, amit mindenképp meg akarsz mutatni neki.

A tipográfia alapjairól (röviden)

A webes tipográfia alapjainak lefektetéséhez tisztáznunk kell néhány dolgot a betűtípusokról, valamint a terek használatáról.

A betűtípusok

Mivel a betűk fedik le az esztétikai megjelenés nagy részét, ezért őket tekinthetjük a tipográfia alapjainak.

A technológia fejlődésével egyre több és több betűtípus vált elérhetővé, de ha nagyon-nagyon egyszerűsíteni akarunk, azt mondhatjuk, hogy két nagy csoportra oszthatjuk a betűket:

  • talpas (serif) betűk
  • és talpatlan (sans serif) betűk.

(Persze más típusok is léteznek, de ezek mentén tudjuk a leghatékonyabb most a cikkben elválasztani őket.)

A talpakkal rendelkező betűk a weben manapság kissé háttérbe szorultak. Főként nyomtatott anyagokban (például könyvekben) találkozhatunk velük.

Míg a talpatlan betűk általánosságban jobban olvashatóak digitális felületeken, kijelzőkön.

A talpas és talpatlan betűtípusok mellett van még valami, amit érdemes figyelembe venni.

A magyar abc web tipográfiai problémái

Időnként abba a problémába ütközhetünk, hogy a kiválasztott betűtípus nem tartalmaz ékezetes betűket.

Ennek eredménye, amikor az ékezetes betűk elütnek az egységes stílustól.

Erre különös figyelmet kell fordítani a webes tipográfia tervezésekor, hiszen roppant nagy blama a felhasználók szemében.

Ha részletesebben is érdekel a tipográfia, olvasd el a témában írt részletes cikkemet. Ha pedig ennél is mélyebb tudásra vágysz, akkor a tipográfiai könyvemet is érdemes a kezedbe venned.

Tipográfia - A vizuális kommunikáció alapja könyv.

A tipográfia és a white space-ek

Van egy feladat, aminek elvégzése azonnal és jelentősen növeli a tipográfiai érzéket.

Webdesign készítése úgy, hogy csak tipográfiai elemeket és térközöket, negatív tereket használhatunk.

Web tipográfia
Válogatás néhány volt hallgatóm munkájából (KREA Design Iskola)

Ha megnézzük a fenti példákat, a tipográfia segíti a szöveget, kiemeli a hangsúlyokat és vezeti az olvasó tekintetét. Ezzel meg is fogtuk a tipográfia lényegét.

De persze, nem elégszünk meg ennyivel. Ássunk egy kicsit mélyebbre.

A webes tipográfia alapkérdése: milyen egy jó (digitális) betű?

Gyakorlatilag naponta jelenik meg új typo. Így a megfelelő betűtípus megtalálása még nehezebb.

Támpont lehet, hogy ma már mindenképp olyan betűket kell találnunk, amelyek jól működnek digitálisan is.

A jó digitális betű a web tipográfia területén
A jó digitális betű

Amire tehát figyelj:

  • a magasabb X magasság nagyobb belső tereket hoz létre, azaz kisebb méretben is jól olvasható betűket kapunk;
  • a betűvastagság tekintetében arra kell törekednünk, hogy minél kisebb eltérések legyenek a betű egyes elemei között – így a rosszabb minőségű kijelzők is kevés torzítással adják ezt vissza.
Nagyon fontos már a tervezés első lépéseiben végiggondolni, hogy milyen eszközökön használják majd a tipográfiát. Tehát itt is érdemes a felhasználó fejével gondolkodni.

És még valami.

A tipográfia tervezése során nagyon fontos kérdés, hogy a betű olvasható legyen hosszú szöveg esetén is.

Itt arra kell figyelni, hogy minél inkább geometrikus egy betű, annál nehezebben olvasható. Viszont minél inkább geometrikus (alacsony kontraszt a vonalvastagságban), annál inkább működik digitálisan.

A feladat tehát, hogy a két véglet között megtaláljuk az arany középutat.

Ha megfigyeled, a kevésbé geometrikus Sans betűtípus általában kényelmesebben olvasható. Ezért is választják nagyon sokan szövegtörzshöz egy web tipográfia esetén. (A headline-okhoz pedig mehetnek a geometrikusabb formák.)

Variable Fonts (Variábilis fontok)

Vagy másnéven változó betűtípusok.

Korábban megszokhattuk, hogy az egyes betűtípusoknak megvannak a maguk szélesség- és vastagságbeli változatai, amelyeket használhattunk.

A variábilis fontok megjelenésével azonban paraméter szerint határozhatjuk meg a betűk szélességét és vastagságát. De akár a dőlésszögbeli értékeket is módosíthatjuk.

Azaz a weboldal fejlesztésekor CSS-ből tudjuk meghatározni a fenti jellemzőket.

Oké, az alapokat már tudjuk. De van még egy igazán fontos dolog.

Mindig legyen vésztartalékod (webdesign téren is)

A tartalékképzés fontos dolog, design tekintetben is.

Gondolj bele mi történik, ha a weboldalon a böngésző valamiért nem jeleníti az adott betűtípust.

Ekkor jön képbe a tartalék, vagyis a fallback font.

Mi a fallback font?

A fallback font egy olyan tartalék betűtípus, amely a lehető legtöbb Unicode karakter szimbólumát tartalmazza.

Szerepe, hogy ha valamiért nem megjeleníthető egy weboldal saját betűtípusa, akkor a rendszer ezekhez a fallback fontokat használja helyette.

A font is szoftver

Bármilyen furcsán is hangozzon ez első hallásra…

… hadd magyarázzam meg:

Vannak szabadon felhasználható és licence-köteles (fizetős) betűtípusok.

Előbbiek használata ingyenes, utóbbiak esetében viszont meg kell vennünk a lincence-et, hogy használhassuk a fontot.

A licence esetében fontos, hogy mivel a legtöbbször az ügyfél a végfelhasználója az adott web fontnak, ezért számára kell licence-elni az adott betűtíposokat. Ezt valóban nem érdemes félvállról venni, mert valóban figyelik, hogy milyen weboldalakon milyen licence-köteles elemeket használnak, és akár komoly költségeket is vonhat maga után egy-egy kihágás.

A licence több felhasználási típusra terjed ki. Nézzünk meg kettőt ezek közül:

  • desktop – a font licence-díja annak függvényében változik, hogy hány munkaállomáson használjuk ezeket;
  • online – a weboldal egyedi látogatóinak számától függ a font licence-díja (és ha ez időközben annyit nő, hogy később a magasabb kategóriába kerülsz, a különbözetet kell fizetned, vagy bérlés esetén egy magasabb havidíjat.)

Eltérő, hogy a licence-tulajdonostól megkapod-e a fájlokat (otf, ttf, eot, woff vagy svg formátumban), vagy egy embed kód segítségével tudod megjeleníteni a betűtípusokat az oldaladon.

Van lehetőséged desktop font online fonttá alakítására is. De itt is érdemes figyelni a licence adta lehetőségeket.

Gyakran ismételt kérdések a web tipográfia témában

Bár nem számoltam össze, de jó eséllyel az alábbi három web tipográfiai kérdést hallottam már a legtöbbször, pályafutásom alatt.

Mekkora legyen a betűméret?

A rövid válasz, hogy ökölszabály szerint:

  • mobil – 12-16pt
  • tablet – 15-19pt
  • desktop – 16-20pt

A hosszabb válasz pedig, hogy a megfelelő betűméret függ a fonttól – hiszen például azonos betűméreten más vastagsága van egy klasszikus és egy digitális fontnak.

Valamint kérdés még a megjelenítendő tartalom is. Figyelembe kell ugyanis vennünk, hogy mekkora betűméret szükséges az adott mennyiségű és sűrűségű szöveg kényelmes olvasásához.

A folyamatos méretbeli növekedés azonban elkerülhetetlen, hiszen a digitális szövegek fogyasztása már nem olvasással, hanem szkenneléssel zajlik. Így a fontosabb üzeneteket mindenképpen ki kell emelnünk – például nagyobb betűkkel és térközökkel.

És még egy tipp.

Érdemes tesztelni, milyen kényelmesen olvashatóak adott méretekben a kiválasztott betűtípusok, és a teszteredmények alapján meghatározni a pontos méreteket. (A tesztközeg lehet akár család, barátok, munkatársak szűk köre is.)

Hány betűtípus legyen egy weboldalon?

Először nézzük meg, hogy a brand arculati kézikönyvében van-e ezzel kapcsolatos megkötés.

Ha nincs, akkor igazítsuk a betűtípusok számát a tartalmi elemekhez – és közben törekedjünk arra, hogy minél egyszerűbb maradjon a megjelenés.

Alapvetően egynél több fontot szoktunk használni, hogy a címsorok és a szöveg törzsek elkülönüljenek a weboldalon.

Melyik betűtípust használjam?

A választási lehetőség óriási.

A Google fontok egyre több lehetőséget nyújtanak – ráadásul ingyen.

Ha pedig nincs ötleted, hogy milyen vonalon indulj el a webes tipográfia terén, Fonts In Use weboldal komoly inspiráció lesz. Itt ugyanis gyűjteményekbe rendezve láthatod, hogy egyes betűtípusokat hogyan használtak már.

Tehát mit is tanultunk a web tipográfiáról?

Elsősorban azt, hogy a legfontosabb célja a szöveg olvashatóságának javítása a weboldalon.

Emellett mindenképp kerüljük a felesleges formázást. Ha egy oldalon túl sok a különböző kiemelések száma, az nemhogy nem segíti, de még rontja is az olvasási élményt. 

A szöveget tehát inkább megfelelő tördeléssel (sorok hossza és sűrűsége, terek és negatív terek használata) és egyszerű, olvasható tipókkal gazdagítsuk.

Továbbá a jó webdesign grafikai elemként kezeli a betűket. (A művészi önmegvalósítást hagyjuk máskorra.)

Ha ezekre figyelünk (és a fallback fontról sem feledkezünk meg), jó eséllyel igényes, jó web tipográfia születik.

Ha tetszett a cikk, vagy ismersz valakit, akinek tetszene (hasznos lenne), ne hagyd kattintás nélkül a megosztás gombot. Ha pedig kiegészítenéd valamivel az írást, esetleg kérdésed van, a kommentszekció elbírja még a te hozzászólásod is.

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!