Personal branding egy nagyágyútól – Chris Do workshopján jártunk

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

Tartalomjegyzék

Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin csinálta, és olyan infókat kaptunk a Personal Branding témakörében, ami neked is sokat adhat majd.

Voltam olyan szerencsés, hogy részt vehettem ezen a különösen hasznos és érdekes workshopon. És nem lennénk Brandguide, ha nem adnánk át neked a tapasztalatainkat.

Azért is külön élmény ez nekünk, mert a The Futur elképzeléseiben és munkásságában nagyon hasonlít a Brandguide-hoz, és amit ők tudnak, azt itthon is meg tudjuk valósítani. Habár az út más, lényegében az elvek hasonlóak.

Maga az előadássorozat több állomásos volt, de workshopból a Business Clinic és a Personal Branding adott lehetőséget a tudás gyarapítására. Személy szerint az utóbbira kattantam rá, mivel a személyes márkaépítés érdekelt.

Ki is Chris Do?

Számomra valamiféle híresség, példakép, aki mindig kicsit elérhetetlen volt, de most lehetőségem nyílt arra, hogy beszéljek vele személyesen, hogy eszmét cserélhessünk.

Chris Do 22 éve vezet sikeresen céget, a The Futur alapítója, melynek fő célja az olyan tudás átadása, amelytől bárki megélhet abból, amit szeret. Jelenleg az SPJA igazgatótanácsának elnökeként, valamint az értékesítési tanácsadóként dolgozik.

Számos előadás és díj köthető a nevéhez, ha kicsit bővebben is elmélyülnél, nézz szét a The Futur oldalán.

Nyilvánvaló, hogy egy végtelenül profi szakemberről beszélünk, ezt mi sem példázhatná jobban, mint hogy a 8 órás workshop alatt egy pillanatra sem csökkent az energia, amellyel amellyel beszélt és a színpadon mozgott.

Olyan személyiség, akit az első perctől ismersz, jó hangulatú, kreatív és izgalmas workshopot tartott. Ritka kincs az ilyen!

Milyen volt a workshop?

Mivel Chris Do személye az egész kreatív szakmát vonzza, így szövegírók, marketingesek, grafikusok, stratégák is részt vettek a workshopon. Hiszen a márkaépítés mindenkinek szól.

Szerte Európából érkeztek ide kreatív emberek, így még különlegesebb hangulata volt az egész workshopnak.

Hiába volt 70-80 ember a teremben, valahogy mégis pillanatok alatt kialakult egy kapcsolata a közönséggel.

Nézzük meg, miről is volt szó ebben a 8 órában!

Mi is a workshop célja?

Röviden az, hogy a fent látható mondatot meg tudd fogalmazni, mire a végére érünk. Tehát a cél az, hogy egy olyan bemutatkozó mondatot tudj összerakni, ami tele van tartalommal, őszinte, belülről jön, kicsit pszichológiai megközelítésű.

Az önismeret tehát fontos része annak, hogy a személyes márkád jól kiépülhessen. Ugyanis ez egy fontos része annak, hogy a traumákat ismerve, a személyiségen átívelve létrejöhessen a personal branding, ami valóban hozzád kapcsolódik.

Ezért is fontos az, hogy magából a személyiségből tudj olyan elemeket kihasítani, amit aztán ki lehet tenni az ablakba és érdekes lesz a nézők számára. 

Hogyan működik a márka?

Ehhez persze a márka működését is érteni kell. Ehhez az alábbi példát hozta Chris Do: 

habár ő nem jár bevásárolni, de mégis találkozott az Ugly márkával, amelyik szárított gyümölcsöket árul. Ez eddig nem is olyan érdekes, de a kérdéses cég olyan gyümölcsökből készíti a termékeit, amelyek hibásak, vagy kidobásra ítéltek. Ugyanis Kaliforniában olyan mennyiségű gyümölcsöt dobnak ki, mint amennyit Észak-Karolinában megtermesztenek egy évben. Tehát rengeteg a kidobott gyümölcs, így született meg a márka.

Innen érkezett az első feladat, amit csapatokban kellett megoldanunk. Közösen kellett olyan insight-okat leírnunk, amit a csomagolás adott át nekünk. Ez egy 8 perces csapatmunka volt, majd a végén mindenki elmondta a gondolatait. 

Ezek a szempontok a táblára kerültek, amit itt el is tudsz olvasni.

KÉP

Habár az üzenet lényege nem ez, hiszen a csomagolás maga szép, mégis a márkanév az Ugly másra utal. Ez pedig máris elindít a vásárlóban valamit, hiszen meg akarja ismerni a storyt, így leemeli a polcról a terméket, és megismeri, milyen ügy végett jött létre a márka.

Így sokan máris azonosulni tudnak a gondolattal, és a termék megvásárlásával felléphetnek az élelmiszerpazarlás ellen.

Ez volt tehát a kiindulópont, és ez alapján vettük sorra azt, hogy egy márka milyen elemekből áll.

Fontos, hogy ne más akarj lenni, hanem radikálisan más. Nagyon lényeges szempont, hogy kitűnj a tömegből, hogy érdekes legyél, más, mint a többi márka.

Első körben tehát magát a márkát, mint fogalmat veséztük ki: milyennek is kell lennie egy márkának.

Majd személyesebb vizekre eveztünk.

Hogyan lehetsz vonzó?

Na persze nem a fizikai, hanem a márka értelmében. A feladatunk az volt, hogy felsoroljuk, mitől vonzódunk egy emberhez.

Ezt is csapatban abszolváltuk, a top3 tulajdonságot kellett bemondanunk. 

KÉP

Itt láthatod, hogy csomó olyan tulajdonságot felsoroltunk, amik tényezők lehetnek abban, hogy egy személy számunkra vonzó-e vagy sem. 

A következő lépés pedig az volt, hogy próbáljunk kihúzni elemeket a listáról. A cél az volt, hogy csak 3 tulajdonság maradjon a táblán. A végén persze meghatároztuk ezt a hármat, de voltaképp a táblán már Chris Do is felírta ezeket. A három tulajdonság, ami a táblán maradt:

  • self confident – magabiztos,
  • self awareness – öntudatos,
  • vulnerable – sebezhető.

A háromból pedig az utolsó a legizgalmasabb és legérdekesebb, hiszen kicsit kilóg a sorból. De hogyan is jön ez ide?

Tulajdonképpen aki vonzó számunkra, az nem tökéletes, hanem valami defektje van, és ezt vállalja, elmondja. Hiszen minden személynek van egy belső konfliktusa. Más amit kifele mit mutat, és más, ami belül zajlik.

Amit látunk, az a kifelé és befelé állandó konfliktusa. Ez a személyiség folyamatos feszültsége: egy folyamat, mely során alakítjuk, finomítjuk a képet arról, mit is szeretnénk láttatni magunkból. Ennek végén alakul ki a brand, ami látszik az adott személyről.

Ha valóságos, egyedi, vonzó és értékes tudsz maradni, erre remekül felépíthetsz egy történetet .

Ha megtaláljuk a belső árnyékunkat, és ezt használni tudjuk, ha nem rejtegetjük azt, amik vagyunk, hanem kitesszük az ablakba, abból egyfajta szupererő származhat (innen a sok szuperhősös utalás, hiszen a superhero-s történetek is így épülnek fel). 

Tehát ha a hiányosságok, a defektek felvállalt elemei lesznek a személyiségnek, és ezeket elfogadjuk, előnyt is kovácsolhatunk belőle.

Jó példa volt, hogy nézzük meg a Linkedin és Instagram profiljainkat, és próbáljuk meg egy kívülálló szemével vizsgálni ezeket. Hiszen ezeken a felületeken mindenki azt mutatja, milyen jó, tökéletes és izgalmas az élete.

Mindenki a legjobb oldalát mutatja, amely rengeteg feszültséget generál másokban. 

A lényeg tehát az volt, milyennek láttatjuk magunkat. Ezen azonban lehet dolgozni, ezeket a rétegeket le lehet fejteni, ami hosszú és nehéz procedúra, de olyan komoly szakemberek is keresztülmentek ezen, mint Annelie Henson (svéd brand strategist). 

Ugyanis ahhoz, hogy ezt le tudd küzdeni, tudnod kell, mik idegesítenek igazán, mi húz fel a közösségi médián belül, mi “nyomja meg a gombjaid”.

Érdemes ezen elgondolkozni, és kicsit mögé nézni, mi okozhatja. 

Ha elég jól kutakodsz, megtalálhatod a “shadow word”- öd, ami a belső küzdelmed mutatja majd meg.

KÉP PITCH Practice

Tehát ha megfogalmazod, ki vagy, mit látnak mások belőled és mindeközben mivel küzdesz, nagy lépést tehetsz az önismeret, és ezáltal a személyes márkád felé is.

Például Chris Do esetében a shadow word a Loud Introvert, ami annyit jelent, hogy annak ellenére, hogy iszonyúan introvertált, mégis szerepel. Ugyanis megtalálta ennek azt az oldalát, ami tényleg tölti és valóban az énjét erősíti. A tudás átadása, a segítségnyújtás akkora pluszt ad neki, hogy így a határait is át tudja lépni.

A kérdés tehát az, hogy mit tanulsz ebből, hogyan tudod ezt átlépni és hogyan tehet erősebbé. Ezért kell nagyon mélyre menni, úgy, hogy tényleg fájjon, mert így lesz majd könnyebb és egyértelműbb minden.

És miért is kell ezt csinálni?

Azért, mert az emberek keresik a sebezhetőséget, és azok a történetek érdeklik őket, amihez kapcsolódni tudnak. 

Hogyan tudod megfogalmazni magad?

Ennek minél tömörebbnek és minél kifejezőbbnek kell lennie.

Ez azért is érdekes, mert a Linkedin bemutatkozó szöveg, vagy a névjegykártyára írt mondat is kapcsolatot teremthet az első pillanatban. 

A marketingben nagyon fontos, hogy ne magadról beszélj, hanem azt próbáld megérteni, mit akar a másik fél, hogyan tudnál segíteni neki.

Tehát ha magadról is beszélsz, azt kell elérned, a másik fél úgy érezze az is neki szól, érte van. Adni, adni és adni: így lehet márkát építeni.

Hosszú távon sokkal inkább az a megtérülő, hogy folyamatosan adunk, adunk, amennyire csak tudunk, adunk, és egy ponton kérünk, és minél később kérünk, annál nagyobb értéket kaphatunk. 

De miért is éri meg először adni?

Chris Do példáján keresztül, a rengeteg ingyen előadás, anyag, podcast stb. után, itt egy ilyen workshop, ahol 800 dollár a belépő, és ha ezt felszorzod, máris 15-20 millió forintot kapsz. Igen ám, de mire ide eljutott, az emberek már annyi mindent kaptak tőle, hogy nem sajnálják a nagyobb összegeket sem, mert tudják, mire számíthatnak.

Tehát, ha nem a pénz motivál, hanem a misszió, amit el akarsz érni, egy idő után keresel majd annyit, hogy ne a megélhetés legyen vele a cél. 

Fontos, hogy Te írd a történeted, Ugyanis ha nem így történik, az emberek akkor is látnak majd egy képet rólad, azonban az nem biztos, hogy az lesz, amit szeretnél.

Azonban, ha újra és újra elmondod a storydat, az emberek azt fogják továbbadni, amit Te magad dolgoztál ki.

Hogyan lehetsz érdekes?

Minél nagyobb figyelmet kapsz, annál nagyobb érték az, amiről beszélsz. De hogyan hozhatsz létre ilyen jelenlétet?

A fenti kép megmutatja, hogy erre számtalan opció van. Például Reese Witherspoon 29 millió követővel rendelkezik az Instagramon. Emellett van egy könyvklubja, ahol 2,5 millióan, többségében nők, követik. Itt pedig van egy olyan lehetőség, hogy elküldheted neki a könyved, amit ő bemutat, és ezt akkor teszi meg, hogy ha aláírod, hogy minden megfilmesítési jog őt illeti.

Akkor és ott tehát nem kér érte pénzt, de ha a könyv befut, és film lesz belőle, a jog már őt illeti. Ez egy olyan win-win szituáció, amelyből egy gyümölcsöző üzletet csinált.

ezzel együtt értéket is teremt, de az üzleti oldalát is megragadja, hiszen ad is, és a végén kap is majd.

Tehát ha minőségi tartalmat hozol létre, van egy jó sztorid, jobban eljuthatsz az emberekhez, nőhet az elérésed. 

A történet ereje tehát nagy, ezt eddig is tudtuk. Azonban a történet a konfliktust is megköveteli: ezt ki kell bontani, meg kell oldani, hogy a végén érdekes legyen.

Mi a különbség a hős és a gonosz között? Hiszen a trauma hasonló…A hős megküzd vele, a gonosznak azonban a részévé válik, áldozat lesz belőle, nem a megoldást keresi, hanem a negatív aspektusát a traumájának.

Egy történetben ugyanis nem az a vonzó, hogy elbuksz, és vége. A történet erejét az adja, ha elmeséled, hogyan jutottál el a falig, milyen problémákkal szembesültél, és hogyan oldottad ezt meg.

A nehézség része a történetednek, a megoldás pedig a kulcs az emberekhez, hiszen mindenki hasonló gondokkal küzd.

Kritikusokra is szükséged van

Mindenki tart a negatív visszajelzésektől. Pedig az igazi követők mellett valódi kritikusokra is szükség van. Ahhoz, hogy magasra emelkedj, kellenek olyan hangok is, akik a földbe akarnak tiporni.

Akkor leszel igazán erős, ha a negatív visszajelzéseket is el tudod fogadni, sőt, profitálni is tudsz belőlük. Ugyanis ezekből ötletet gyűjthetsz, tanulhatsz, hogy milyennek látnak téged mások.

A biztonság ugyanis unalmas: bele kell állni a konfliktusba, fel kell vállalni bizonyos témákat, még akkor is, ha emiatt elveszítesz egyeseket.

Hogyan építheted fel a sztorid?

A történet felépítése nem egyszerű. De akkor mégis hogyan lehetséges?

A Pókember példáján elindulva felmerül a kérdés, hogyan lehet valós történeteket felépíteni. (Vonatkoztassunk el attól, hogy ez egy fiktív film.)

Ehhez az kell, hogy a személyes márkád kifelé történő kommunikációja egyben legyen. Mi látszik belőled, mi a neved, stb. Figyelned kell a negatív hangokat, hogy azt is a márkába építhesd. 

A neved, a szövegírás is fontos lépés, hiszen nem szabad túlbonyolítani, de mégis jó, ha egyedi elképzelés alapján adod át a nagyérdeműnek. 

Emellett a vizualitás is fontos. A NIKE példáját vettük: a pipa már önmagában a márka értékét hordozza.

Azonban nem az a cél, hogy csak a márkajelzéstől sokkal többet kérjünk egy termékért, hanem az, hogy már a jeltől, vagy egy sziluettől mindenki tudja, miről is van szó.

Tehát a formák, a színek, a megjelenés, mind mind lényegesek. Például az öltözködés is: Steve Jobs ruházkodását például senkinek sem kell bemutatni.

Olyan öltözék kell, amiben jól érzed magad, de van egy eleme, ami téged jellemez.

Ha egy hibát újra és újra elismételsz, a stílusoddá válhat.

Hogyan jön ez ide?

Egy személyes moodboard is sokat segíthet a márka kialakításán. Chris Do esetén például személyes “jelkép” a sapkája, amely a kopaszsága miatt került rá, mára pedig a védjegye lett.

A stílusa sokaknak szemet szúr, sokan követnék, azonban a lényeg szerinte annyi, hogy mindig egy lépéssel a követők előtt járjon, mindig kicsit más legyen.

Ugyanígy a személyes márkájának részévé vált a nagy szemüveg, amiről szintén azonnal felismerhető. Itt jön képbe a sziluett: néhány egyedibb öltözködési megoldás, és máris egyértelművé válhat sziluett alapján is, kiről beszélünk.

Mit vihetsz magaddal mindebből?

Ha már megvan maga a márkád, felmerül a kérdés, hogyan terjesztheted ki, mit vihetsz haza magaddal a fenti információkból. Összegyűjtöttem Neked, miken érdemes elgondolkodni, ha personal branding-ben gondolkodsz.

  1. Legyél radikálisan más, és találd meg a saját furcsaságod!
  2. Legyen missziód, tudd, miben hiszel!
  3. Mutasd meg, hogy sebezhető vagy!
  4. Fogadd el magad és a hibáidat is, kovácsolj belőlük erősséget!
  5. Nem baj, ha vannak ellenségeid, a kontraszt előre visz!
  6. Ne bízd másokra a történeted, alakítsd ki a saját sztorid!
  7. Tudd, hogyan teheted vizuálisan is különlegessé magad!

Ezek voltak tehát a 8 órás workshop tételmondatai. Nekem rengeteget adott ez a workshop, remélem neked is! Ha még több tudásra szomjazol, nézz szét nálunk!

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

A workshopok óriási népszerűségnek örvendenek, hiszen számos megoldást kínálhatnak egy-egy problémára. A brandingen és a design berkein belül is gyakran...
Elhoztam neked a 10 szerintem legjobb branding könyvet, amelyek segíthetik a fejlődésed. 
Egy termék, szervezet vagy szolgáltatás kapcsán gyakran megjelenik a branding kifejezés. De mit is jelent ez, és hogyan lehet hatásosan...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!