Miért fontosak a branding modellek?

Picture of brandguide

brandguide

szerkesztőségi írás

A modellek fontosak, hogy megérthessük a körülöttünk lévő világot. A brandingben sincs ez másképp. Igaz, hogy a modellek egyben egyszerűsítést is jelentenek, de ez szükséges ahhoz, hogy széles körben használni tudjuk őket. Nézzünk egy néhány fontos branding modellt.

Tartalomjegyzék

Már megint a branding? Igen! Hiszen az egyik legfontosabb elem, amelyre egy cégnek koncentrálnia kell. Egy hatékony branding modell megalapozza az üzleti döntéseid, legyen szó pozícionálásról vagy márkaszemélyiségről. A kérdés csak az: mikor és melyiket érdemes választanod? Ismerjük meg őket!

  • Miért branding?
  • Mik azok a branding modellek?
  • Mik a legfőbb elemek?
  • Milyen modellek segíthetnek az úton?

A brand akkor is létezik, ha ignoráljuk. A célcsoportunk fejében akkor is él egy kép rólunk, ha törődünk a témával, és akkor is, ha nem.

Éppen ezért fontos a tudatosság. (ha igazán képben szeretnél lenni, akkor hasznos lehet a BRANDSTRATÉGIA TOOLBOX is)

Miért beszélünk a brandingről?

A fentiek fényében folyamatos törődésre van szükség: hiába jött létre a brandstratégia, ezt követően is folyamatos figyelemre van szükség. A vízió és misszió megszületett, de hogyan tárjuk ezt az ügyfél elé? Hogyan adjuk át mindezt a célcsoportnak?

Innen könnyen jön a kérdés: hogyan ne vesszünk el a brandingben? Úgy, hogy megismerkedünk a branding modellekkel!

Mik a branding modellek?

A branding modellek elsősorban a szakembereket segítik abban, hogy könnyebben maradjanak fókuszban. Ugyanis, ha megvan az összes információ (brand sprint, workshop), ezek a keretrendszerek segítenek abban, hogy mindezt könnyebben értelmezni tudjuk. 

Ezeket nem kitöltjük, mint egy sablont, és nem örökérvényűen használjuk őket, hanem folyamatosan, organikusan segítik a munkánkat. 

Mik a legfőbb elemek?

A branding modellek között nehéz kiigazodni, mivel számtalan néven emlegetik őket: előfordul, hogy ugyanazt a modellt épp másként nevezik el egy újabb publikációban. Ezért is kell tisztába tennünk, mikről is beszélünk!

  1. Kontextus: ritkán beszélünk arról, milyen kontextusba helyezzük el a márkát. Sokszor a vezetőség sincs ezzel tisztában, pedig fontos eleme a brandingnek.
  2. Célközönség: a problémáikat, szükségleteiket ismerve sokkal könnyebb a munka. A perszónák és a user journey is segíthet ebben.
  3. Értékek: a storytelling, a misszió és a vízió segít megmutatni azt is, milyen értékek mentén alakul egy márka.
  4. Cél: a márka célját meghatározni különösen fontos, hiszen ez segít abban, milyen üzleti döntéseket kell hozni.

Most, hogy már kibontottuk a legfőbb elemeket, nézzük meg, milyen modelleket társíthatunk hozzájuk!

Kontextus

A kontextusba helyezés nem könnyű, mégis az egyik legalapvetőbb forma, amit érdemes minden brandépítés vagy újrapozícionálás során meglépni.

Erre az alábbi modelleket használják leginkább:

PESTL

Ez a modell a környezetet vizsgálja: ennek segítségével sokkal könnyebben térképre helyezhető a márka. Ezek a politikai, a gazdasági, a szociális, a technológiai, a jogi illetve a “környezeti” környezetet vizsgálják. 

SWOT analízis

A SWOT analízis a branding egyik alap modellje. Általa megismerhetőek a külső és belső erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyforrások. Könnyebben pozícionálható így a márka, jó kontextusképlet arra, hogy tovább kutassunk, és felépülhessen a brand stratégia.

Célcsoport

A célcsoport fontosságáról már írtunk, azonban elengedhetetlen, hogy a branding modellek között is szerepeljen. 

Erre is van egy szuper modell, mégpedig az alábbi:

Brand benefit ladder

Abban segít, hogy össze tudjuk szedni, miben vagyunk mások, mint a versenytársak. 

A fenti piramis megmutatja, hogyan épül fel a modell. Elsősorban az előnyök különböző szintjeit vizsgáljuk általa, a Maslow piramisra reflektál. Általában az FMCG szektorban használják. Lényege, hogy ne csak azt sugalljuk, milyen funkcionális előnyökkel bír a termék, hanem a magasabb, érzelmi, szociális előnyöket is vizsgálja.

Mi a Maslow piramis? Nevezhetjük szükséglethierarchiának is, a motivációkutatás egyik lényeges eleme. Az alap funkciók állnak a piramis alján, mint az étkezés, alvás vagy az ivás. Ezt a biztonság követi, amely lehet érzelmi, anyagi vagy szociális is például. A következő lépcső a szociális igényeket mutatja be (barátság, család, szeretet), majd az önbecsülés, és az elismerés következik. A piramis csúcsán az önmegvalósítás és a személyes fejlődés áll. Fontos, hogy a következő lépcső akkor valósulhat meg, ha az alatta lévő szakaszok is kielégülést nyertek.

Fontos, hogy elsősorban meghatározzuk azt, valóban szükséges-e a lépcső kialakítása, ugyanis nem minden márka igényli azt, hogy érzelmileg vagy szociálisan is támogatást kapjon.

Jogosan merül fel a kérdés: vajon hogyan adható át mindez az ügyfél számára?

Fontos, hogy az ügyfél mindezt ne egy újabb feladatnak élje meg, hanem kreatív módon adhasd át neki a kérést. A kategóriák és egy kis kreatív “mankó” segíthet abban, hogy mindezt egyértelműbben és könnyebben adhasd át az ügyfélnek. A lényeg, hogy releváns legyen az a plusz, amit a modell által az ügyfél megkaphat.

Ha a kontextus megvan, jöhet a márka gerince!

Brand core

A márka alapját sem egyszerű meghatározni, ezért könnyebbé tehető a helyzet, ha az alábbi modelleket hívod segítségül.

Golden Circles

Felrajzolásával a What & How kérdésekre kaphatsz választ. Ez a mission/vision kialakításában nagy segítséget nyújt. Hogy mi is ez?

A misszió és a vízió olyan branding elemek, amelyek a céllal és az értékekkel karöltve megadhatják a márka alapját, és az utat, amit a brand bejárhat, és ahová eljuthat. 

A Golden Circles modell legnagyobb nehézsége, hogy az ügyfél nem tud mit kezdeni a nekiszegezett kérdéssel. Éppen ezért más úton kell megszerezni a fő információkat. A pillangó ábra például jó megoldás erre.

Jungi archetípusok

Korábban átfogóan írtunk a 12 archetípus mibenlétéről. Általuk meghatározható a márka személyisége, ami segít a pozícionálásban és a márka erősségeinek megtalálásában.

Purpose, azaz a cél

A márkaépítés során az egyik legnehezebb elem a cél meghatározása. Mélységeiben kell keresni a célt, és épp ezért néhány modell segíthet ebben.

Pillangó modell

A pillangó megfordítja a fenti kérdést, és arra keresi a választ, mi a probléma abban a szektorban, amelyikben az ügyfél tevékenykedik. Ha például ez a bankszektor, akkor ki kell deríteni, mi a rossz a bankolás világával, és arra is választ kell adni, az adott vállalat miben jó. A kettő metszete adja majd a választ arra, mire kell ráerősíteni, és miben jó az adott cég.

IKIGAI

A modell használatával fel kell tenni az alábbi kérdéseket:

  • Mire van szüksége a világnak az adott szektoron belül?
  • Miben jó a cég?
  • Miért keresik meg a céget?
  • Mire van szüksége azoknak, akikhez szól a cég?

A közös halmaz adja meg azt, hogyan lehet hatékony az ügyfél.

Miért fontos a pozícionálás?

Abban, hogy el tudja helyezni magát egy cég a térképen, meg kell vizsgálnia, mit akar az ügyfél, mit csinálnak jobban a versenytársak, és mit csinál jobban maga a vállalat.

A legideálisabb, ha megtalálod azt, mit akar az ügyfél, és mit csinálsz jobban másoknál. Ehhez önazonosnak kell lenni, és motiválónak az ügyfelek felé. Nem könnyű a feladat, de nem is lehetetlen!

Éppen ezért kell időt és energiát kell fektetni a pozícionálásba. Ha valamit jobban csinálsz, a versenytársak előbb utóbb felzárkóznak melléd, ezért a megszerzett pozíció nem tartható örökké. Ha azonban a pozícionálás során egy megkülönböztető elem is a kalapba kerül, sőt, az ügyfelek is kötődnek a márkához, nehezebb megrengetni a szektorban betöltött pozíciót.

Összegző modellek

Végül a Brand piramis segít abban, hogy mindezt összegezd, és a megszerzett információt egy mederbe tereld. Ez a későbbiekben is segít abban, hogy akár új alvállalkozók, kollégák számára is könnyebben prezentálható legyen maga a márka.

Így mindenki átfogó képet kaphat a márkáról, de elsősorban ez belső használatra teremtődik: nem feltétlenül az ügyfelek felé kell kommunikálni az eredményt.

A márka stratégiája folyamatosan fejlődik: a fenti brand piramis elsősorban egy alapot ad, de számos kérdést felvet, és ezekre választ is adhat. Lényeges, hogy ezeknél a kérdéseknél nem szabad megállni: támogathatják az üzleti döntéseket, de folyamatosan fejleszthetők, változtathatók. 

Tehát a branding modellek a helyes irányt mutatják meg, nem pedig egy fix választ adnak. Mindenesetre, ha ezekre a kérdésekre megkapod a választ, és kialakul a brand alapja, mindig lesz hova fordulni, ha elakadnál, és újrapozícionálhatod, változtathatod a kialakult alapot.

Ha több kérdés is felmerült benned, gyere és nézd meg ehhez kapcsolódó könyvünket és TOOLBOX-unkat!

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

brandguide

brandguide szerkesztőség

A brandguide elhivatott, hogy segítse a magyar designerek szakmai fejlődését azzal, hogy a legfrissebb szakmai írások mellett megjelentesse a magyar és külföldi design híreket, érdekességeket, hasznos tartalmakat.

A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
Ugyanúgy meg kell határozni, mint az arculati színt, vagy kiválasztott arculati fontot. Körbejárjuk a témát, hogy hogyan érdemes ezt megtenni.
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!