A betűválasztás szempontjai (+infografika)

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design
A betűválasztás szempontjai
  • Ellenőrizd, hogy a választott betűtípus stílusa és hangulata passzol-e a brand vagy a projekt arculatához.
  • Vedd figyelembe, mennyire kiterjedt az adott projekt. Így meghatározhatod, mennyire kell összetett vagy egyszerű betűtípusokban gondolkodnod.
  • Tisztázd, milyen funkciót tölt be a betűtípus.
  • Ha indokolt, válassz sokoldalú (akár variálható) betűtípust, amely betűváltozataival akár komplexebb projektekhez is ideális.
  • Mindig vedd figyelembe az üzenetet, amelyet a betűtípussal át kell adnod.
  • A fizikai olvashatóság alapfeltétel. De emellett fontos, hogy hosszabb szövegeknél a kényelmi olvasás is megvalósuljon – rövidebb szövegeknél esetenként eltekinthetünk ettől.
  • A nyelvi támogatottságról (pl. hungarumlaut) se feledkezz meg – különösen, ha nemzetközi projekten dolgozol, ahol elsőre fel sem tűnik, hogy az adott font nem rendelkezik bizonyos ékezetekkel.
  • Ha teheted, használj kiterjedt szuper családokat, amelyek önmagukban is több stílust, szélességet, vastagságot és egyéb attribútumot képesek lefedni.

Tartalomjegyzék

Bár nem ígérhetem, hogy az alábbi 8 szempont 100%-ban garantálja, hogy a legjobb betűtípust válaszd ki. A betűválasztás mindig nehéz. De ha megfogadod az alábbi tipográfiai tanácsokat, már minden eszköz a kezedben lesz, hogy megtaláld a célnak megfelelő betűtípust.

Ebben a cikkben minden szempontot átveszünk, amelyeket figyelembe kell venni betűtípus-választás előtt.

A tipográfiai szubjektív tudomány

Ezt fontos az elején tisztázni…

Persze megvannak a maga objektív szempontjai (és ezeket át is vesszük kicsivel lejjebb), de nem tudjuk kizárni az egyedi ízlésvilágot a képletből.

Ezt jól példázza a két világhírű designer, Massimo Vignelli és Erik Spiekermann különböző elgondolása a Helvetica betűtípusról:

You can say, «I love you,» in Helvetica. And you can say it with Helvetica Extra Light if you want to be really fancy. Or you can say it with the Extra Bold if it’s really intensive and passionate, you know, and it might work.

— 

Massimo Vignelli

Vignelli azt mondja, a szerelem minden árnyalatát kifejezhetjük a Helvetica különböző változatainak használatával.

Most people who use Helvetica, use it because it’s ubiquitous. It’s like going to McDonald’s instead of thinking about food. Because it’s there, it’s on every street corner, so let’s eat crap because it’s on the corner.

— 

Erik Spiekermann

Spiekermann szerint viszont csak azok használják ezt a betűtípust, akik lusták gondolkodni – mint akik inkább mekiznek, minthogy kitalálják, mit egyenek.

De még mielőtt elvesznénk a szubjektív vélemények örvényében, lássuk, melyek azok a szempontok, amelyek megkönnyíthetik a betűválasztást.

A betűválasztás 7 legfontosabb lépése

Az általam írt tipográfia könyv lapjain már modelleztem a betűválasztás lépéseit.

A betűválasztás lépéseinek folyamatábrája.
A betűválasztás lépéseinek folyamatábrája.

A fenti ábrán látható kérdéssor nemcsak a megfelelő betűtípus kiválasztásában segít, hanem abban is, hogy hány betűtípust érdemes használnunk az adott arculatban.

A betűválasztás lépései tehát:

  1. Kiválasztunk egy betűtípust.
  2. Megnézzük, illik-e az adott témához.
  3. Passzol-e a formátumhoz? (Olvasás és megjelenés módja, illik-e a layoutba stb.)  
  4. Ellenőrizzük, hogy megfelel-e minden tipo elvárásnak. (Karakterkészlet, elérhető vastagságok, szövegkép, hierarchia, hungarumlautok, technikai kérdések.)
  5. Elég-e egy betűtípus? (Ha nem, válasszunk egy másodlagosat is.)
  6. Illik-e a másodlagos betűtípus az elsődlegeshez?
  7. És ezt a folyamatot addig ismételjük, amíg össze nem állt az arculat tökéletes tipográfiája.

Lényegében ez a betűválasztás folyamata tömörítve.

És most merüljünk egy kicsit mélyebbre…

A betűválasztás szempontjai
A betűválasztás szempontjai infografika

8 szempont, ami segít kiválasztani a legjobb betűtípust

Az alábbiakban részletesen is kibontjuk a témát, hogy a fenti kérdéseket is szakmai alapon válaszolhasd meg.

1. A stílus, hangulat meghatározása

Korábban is beszéltem már a tipográfia és a storytelling kapcsolatáról. Röviden arról van szó, hogy a tipográfiai részletek, a hangsúlyok és arányok, mind üzeneteket hordoznak.

Emellett a stílust is magukban hordozzák, amely támogatja a célközönségnek szánt üzenetet.

Moodboard tipográfia kártyák
Moodboard tipográfia kártyák

A fenti példán jól látható, hogyan segíti a betűtípus (az arculati színekkel kiegészülve) a közvetítendő üzenet megértését.

2. A projekt kiterjedtsége

Minden arculattervezési folyamat nulladik lépése, hogy tisztázzuk, mennyire komplex vagy egyszerű, mekkora volumenű a projekt. Ez ugyanis alapjaiban befolyásolja, milyen tipót kell választanunk. 

Egy kis kiterjedtségű feladat esetén (pl. prezentációs anyag elkészítésekor) kevesebb technikai és vizuális elvárásnak kell megfelelni. Hiszen a diasor képezi a teljes felületet.

Míg egy összetettebb projekt esetén (pl. teljes arculat megtervezésekor) már sokkal több aspektusra kell figyelni. Itt ugyanis a digitálistól egészen a nyomtatott felületekig terjedhet a skála.

3. Milyen funkciót tölt be a betűtípus?

Az előző szemponthoz szorosan kapcsolódik a tervezett tipográfia funkcionalitása.

Rövidebb szövegek esetén például dolgozhatunk display fontokkal, amelyek kiemelik azokat. 

Ha viszont hosszabb szöveget kell jól olvashatóvá és könnyen értelmezhetővé tennünk, sokkal inkább érdemes általános szövegekben (kenyérszövegekben) gondolkodnunk.

És végül figyelembe kell vennünk, hogy képernyőn vagy nyomtatott felületen lesz majd olvasható a szöveg. 

4. Válasszunk sokoldalú betűtípust

Kérdés, hogy a választott betűtípus képes-e kiszolgálni összetett projekteket is.

Itt jellemzően a font különböző dőlésszögű és vastagságú változatait kell megvizsgálnunk. Minél több lehetőségünk van ezekkel játszani, annál komplexebb projektekben alkalmazhatjuk az adott betűtípust.

Jó példa erre az alábbi képen is látható Universe font.

Adrian Frutiget Univers betűtípusa
Adrian Frutiget Univers betűtípusa

És vannak úgynevezett variable fontok. Ezek előnye, hogy nem kell külön fontokba rendezni az egyes betűtípusok eltérő metszeteit – ahogy például a fenti képen is látható. 

Ehelyett egy font fájlban szerepelnek és paraméterezhetően hívhatjuk elő azokat a változatokat, amelyekre épp szükség van.

5. Mi az üzenet, amit át kell adnunk?

A tipográfia az üzenetátadás fontos eszköze. Amikor tehát betűt választunk (vagy tervezünk), figyelembe kell vennünk, mennyire támogatja az üzenetet az adott font.

Bár csábító azt gondolni, hogy a tipónak minden esetben erősítenie kell az üzenetet. Előfordulnak azonban olyan esetek, amikor inkább ellenpontoznunk kell egy stílust vagy hangulatvilágot a választott betűtípussal. Ez különösen jól működik, amikor valamilyen feszültséget kell kifejeznünk (pl. egy barát-ellenség viszonyt egy plakáton). 

Egy arculattervezés során törekednünk kell arra, hogy a választott betűtípus támogassa a márka személyiségét és hangnemét.

6. A betűtípus olvashatósága

A szöveg célja, hogy üzenetet közvetítsen. A betű célja pedig (a fent felsoroltak mellett), hogy a szöveget olvashatóvá és értelmezhetővé tegye.

Az olvashatóságnak két szintjét különböztethetjük meg:

  • fizikai olvashatóság (amikor ténylegesen el tudok olvasni valamit, mert az adott betűk felismerhetőek);
  • kényelmi olvashatóság (amikor a szöveg nemcsak dekódolható, de kényelmesen, gyorsan és egyszerűen olvasható, ezzel megkönnyítve a befogadást).

Minél hosszabb egy szöveg, annál fontosabb a második feltétel.

7. A nyelvi támogatottság

Mi magyarok speciális helyzetben vagyunk a tipográfia területén, hiszen nem minden betűkészlet rendelkezik hungarumlauttal.

A hungarumlaut, vagyis kettős éles ékezet diakritikus jelölés, ami a latin írásmódban csak a magyar ábécében található meg. Nyelvünkben az olyan hosszú magánhangzókat jelöljük vele, mint az ő és az ű.

Bár a tipográfia ezen a téren is egyre inkább fejlődik, még ma is találkozhatunk olyan plakátokkal és weboldalakkal, amelyek tipográfiája nem rendelkezik a teljes magyar karakterkészlettel.

Ez a probléma főként akkor jelentkezik, amikor nemzetközi cégekkel dolgozunk.

8. Kiterjedt szuper családok

Sok esetben elég egyetlen betűcsaládot kiválasztanunk. Emlékezzünk csak Massimo Vignelli korábban idézett szavaira…

Léteznek olyan kiterjedt családok, amelyek nemcsak betűvastaság és dőlésszög tekintetében biztosítanak több lehetőséget. Hanem rendelkeznek talpas és talp nélküli betűkkel, stabbel és akár stencil változattal is.

Berlingske font szuper család betűkészlete.
Berlingske font szuper család betűkészlete. – Playtype

Egy ilyen kiterjedt szuper család lehetőséget biztosít, hogy egy családon belül oldhassuk meg a tipográfiai kihívásokat.

Ez azért előnyös, mert az ilyen metszetek egy közös gyökérrel és aránnyal rendelkeznek. Azaz sokkal könnyebb dolgunk van, amikor egységes stílust és hangulatot  akarunk tervezni a brand számára.

Ilyenkor sem szükséges a betűcsalád összes változatát beemelnünk az arculatba. Viszont sokkal könnyebben választhatjuk ki a számunkra megfelelőeket, mintha különböző családokból kéne összeraknunk a tipográfiai összképet.

Összefoglalva

Ennél persze mélyebben is elmerülhetünk a tipográfia témájában – például a fent már hivatkozott tipográfia könyv segítségével.

Azonban a fenti pontok jó alapot képeznek ahhoz, hogy egy adott projekthez kiválaszthasd a megfelelő betűtípust – legyen az egyszeri kivitelezés vagy komplex arculattervezés).

Összefoglalva a legfontosabb pontokat:

  • Ellenőrizd, hogy a választott betűtípus stílusa és hangulata passzol-e a brand vagy a projekt arculatához.
  • Vedd figyelembe, mennyire kiterjedt az adott projekt. Így meghatározhatod, mennyire kell összetett vagy egyszerű betűtípusokban gondolkodnod.
  • Tisztázd, milyen funkciót tölt be a betűtípus.
  • Ha indokolt, válassz sokoldalú (akár variálható) betűtípust, amely betűváltozataival akár komplexebb projektekhez is ideális.
  • Mindig vedd figyelembe az üzenetet, amelyet a betűtípussal át kell adnod.
  • A fizikai olvashatóság alapfeltétel. De emellett fontos, hogy hosszabb szövegeknél a kényelmi olvasás is megvalósuljon – rövidebb szövegeknél esetenként eltekinthetünk ettől.
  • A nyelvi támogatottságról (pl. hungarumlaut) se feledkezz meg – különösen, ha nemzetközi projekten dolgozol, ahol elsőre fel sem tűnik, hogy az adott font nem rendelkezik bizonyos ékezetekkel.
  • Ha teheted, használj kiterjedt szuper családokat, amelyek önmagukban is több stílust, szélességet, vastagságot és egyéb attribútumot képesek lefedni. 

Ha a fenti pontokat minden betűválasztáskor átveszed, jó eséllyel sikerül majd a legjobb betűtípust kiválasztanod.

Kérdéseidet, szakmai meglátásaidat és ötleteidet nyugodtan bedobhatod a Facebook-csoportunkba.

Ezt a cikket pedig megoszthatod azokkal az ismerőseiddel, akik számára szerinted hasznos lehet. (Ők is örülni fognak és mi is.)

Hasznos, ha tudod

A hungarumlaut, vagyis kettős éles ékezet diakritikus jelölés, ami a latin írásmódban csak a magyar ábécében található meg. Nyelvünkben az olyan hosszú magánhangzókat jelöljük vele, mint az ő és az ű. Egyébként van egy ilyen nevű magyar betűkiadó is: hungarumlaut.

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!