Bár nem ígérhetem, hogy az alábbi 8 szempont 100%-ban garantálja, hogy a legjobb betűtípust válaszd ki. A betűválasztás mindig nehéz. De ha megfogadod az alábbi tipográfiai tanácsokat, már minden eszköz a kezedben lesz, hogy megtaláld a célnak megfelelő betűtípust.
Ebben a cikkben minden szempontot átveszünk, amelyeket figyelembe kell venni betűtípus-választás előtt.
A tipográfiai szubjektív tudomány
Ezt fontos az elején tisztázni…
Persze megvannak a maga objektív szempontjai (és ezeket át is vesszük kicsivel lejjebb), de nem tudjuk kizárni az egyedi ízlésvilágot a képletből.
Ezt jól példázza a két világhírű designer, Massimo Vignelli és Erik Spiekermann különböző elgondolása a Helvetica betűtípusról:
—
Vignelli azt mondja, a szerelem minden árnyalatát kifejezhetjük a Helvetica különböző változatainak használatával.
—
Spiekermann szerint viszont csak azok használják ezt a betűtípust, akik lusták gondolkodni – mint akik inkább mekiznek, minthogy kitalálják, mit egyenek.
De még mielőtt elvesznénk a szubjektív vélemények örvényében, lássuk, melyek azok a szempontok, amelyek megkönnyíthetik a betűválasztást.
A betűválasztás 7 legfontosabb lépése
Az általam írt tipográfia könyv lapjain már modelleztem a betűválasztás lépéseit.
A fenti ábrán látható kérdéssor nemcsak a megfelelő betűtípus kiválasztásában segít, hanem abban is, hogy hány betűtípust érdemes használnunk az adott arculatban.
A betűválasztás lépései tehát:
- Kiválasztunk egy betűtípust.
- Megnézzük, illik-e az adott témához.
- Passzol-e a formátumhoz? (Olvasás és megjelenés módja, illik-e a layoutba stb.)
- Ellenőrizzük, hogy megfelel-e minden tipo elvárásnak. (Karakterkészlet, elérhető vastagságok, szövegkép, hierarchia, hungarumlautok, technikai kérdések.)
- Elég-e egy betűtípus? (Ha nem, válasszunk egy másodlagosat is.)
- Illik-e a másodlagos betűtípus az elsődlegeshez?
- És ezt a folyamatot addig ismételjük, amíg össze nem állt az arculat tökéletes tipográfiája.
Lényegében ez a betűválasztás folyamata tömörítve.
És most merüljünk egy kicsit mélyebbre…
8 szempont, ami segít kiválasztani a legjobb betűtípust
Az alábbiakban részletesen is kibontjuk a témát, hogy a fenti kérdéseket is szakmai alapon válaszolhasd meg.
1. A stílus, hangulat meghatározása
Korábban is beszéltem már a tipográfia és a storytelling kapcsolatáról. Röviden arról van szó, hogy a tipográfiai részletek, a hangsúlyok és arányok, mind üzeneteket hordoznak.
Emellett a stílust is magukban hordozzák, amely támogatja a célközönségnek szánt üzenetet.
A fenti példán jól látható, hogyan segíti a betűtípus (az arculati színekkel kiegészülve) a közvetítendő üzenet megértését.
2. A projekt kiterjedtsége
Minden arculattervezési folyamat nulladik lépése, hogy tisztázzuk, mennyire komplex vagy egyszerű, mekkora volumenű a projekt. Ez ugyanis alapjaiban befolyásolja, milyen tipót kell választanunk.
Egy kis kiterjedtségű feladat esetén (pl. prezentációs anyag elkészítésekor) kevesebb technikai és vizuális elvárásnak kell megfelelni. Hiszen a diasor képezi a teljes felületet.
Míg egy összetettebb projekt esetén (pl. teljes arculat megtervezésekor) már sokkal több aspektusra kell figyelni. Itt ugyanis a digitálistól egészen a nyomtatott felületekig terjedhet a skála.
3. Milyen funkciót tölt be a betűtípus?
Az előző szemponthoz szorosan kapcsolódik a tervezett tipográfia funkcionalitása.
Rövidebb szövegek esetén például dolgozhatunk display fontokkal, amelyek kiemelik azokat.
Ha viszont hosszabb szöveget kell jól olvashatóvá és könnyen értelmezhetővé tennünk, sokkal inkább érdemes általános szövegekben (kenyérszövegekben) gondolkodnunk.
És végül figyelembe kell vennünk, hogy képernyőn vagy nyomtatott felületen lesz majd olvasható a szöveg.
4. Válasszunk sokoldalú betűtípust
Kérdés, hogy a választott betűtípus képes-e kiszolgálni összetett projekteket is.
Itt jellemzően a font különböző dőlésszögű és vastagságú változatait kell megvizsgálnunk. Minél több lehetőségünk van ezekkel játszani, annál komplexebb projektekben alkalmazhatjuk az adott betűtípust.
Jó példa erre az alábbi képen is látható Universe font.
És vannak úgynevezett variable fontok. Ezek előnye, hogy nem kell külön fontokba rendezni az egyes betűtípusok eltérő metszeteit – ahogy például a fenti képen is látható.
Ehelyett egy font fájlban szerepelnek és paraméterezhetően hívhatjuk elő azokat a változatokat, amelyekre épp szükség van.
5. Mi az üzenet, amit át kell adnunk?
A tipográfia az üzenetátadás fontos eszköze. Amikor tehát betűt választunk (vagy tervezünk), figyelembe kell vennünk, mennyire támogatja az üzenetet az adott font.
Egy arculattervezés során törekednünk kell arra, hogy a választott betűtípus támogassa a márka személyiségét és hangnemét.
6. A betűtípus olvashatósága
A szöveg célja, hogy üzenetet közvetítsen. A betű célja pedig (a fent felsoroltak mellett), hogy a szöveget olvashatóvá és értelmezhetővé tegye.
Az olvashatóságnak két szintjét különböztethetjük meg:
- fizikai olvashatóság (amikor ténylegesen el tudok olvasni valamit, mert az adott betűk felismerhetőek);
- kényelmi olvashatóság (amikor a szöveg nemcsak dekódolható, de kényelmesen, gyorsan és egyszerűen olvasható, ezzel megkönnyítve a befogadást).
Minél hosszabb egy szöveg, annál fontosabb a második feltétel.
7. A nyelvi támogatottság
Mi magyarok speciális helyzetben vagyunk a tipográfia területén, hiszen nem minden betűkészlet rendelkezik hungarumlauttal.
Bár a tipográfia ezen a téren is egyre inkább fejlődik, még ma is találkozhatunk olyan plakátokkal és weboldalakkal, amelyek tipográfiája nem rendelkezik a teljes magyar karakterkészlettel.
Ez a probléma főként akkor jelentkezik, amikor nemzetközi cégekkel dolgozunk.
8. Kiterjedt szuper családok
Sok esetben elég egyetlen betűcsaládot kiválasztanunk. Emlékezzünk csak Massimo Vignelli korábban idézett szavaira…
Léteznek olyan kiterjedt családok, amelyek nemcsak betűvastaság és dőlésszög tekintetében biztosítanak több lehetőséget. Hanem rendelkeznek talpas és talp nélküli betűkkel, stabbel és akár stencil változattal is.
Egy ilyen kiterjedt szuper család lehetőséget biztosít, hogy egy családon belül oldhassuk meg a tipográfiai kihívásokat.
Ez azért előnyös, mert az ilyen metszetek egy közös gyökérrel és aránnyal rendelkeznek. Azaz sokkal könnyebb dolgunk van, amikor egységes stílust és hangulatot akarunk tervezni a brand számára.
Ilyenkor sem szükséges a betűcsalád összes változatát beemelnünk az arculatba. Viszont sokkal könnyebben választhatjuk ki a számunkra megfelelőeket, mintha különböző családokból kéne összeraknunk a tipográfiai összképet.
Összefoglalva
Ennél persze mélyebben is elmerülhetünk a tipográfia témájában – például a fent már hivatkozott tipográfia könyv segítségével.
Azonban a fenti pontok jó alapot képeznek ahhoz, hogy egy adott projekthez kiválaszthasd a megfelelő betűtípust – legyen az egyszeri kivitelezés vagy komplex arculattervezés).
Összefoglalva a legfontosabb pontokat:
- Ellenőrizd, hogy a választott betűtípus stílusa és hangulata passzol-e a brand vagy a projekt arculatához.
- Vedd figyelembe, mennyire kiterjedt az adott projekt. Így meghatározhatod, mennyire kell összetett vagy egyszerű betűtípusokban gondolkodnod.
- Tisztázd, milyen funkciót tölt be a betűtípus.
- Ha indokolt, válassz sokoldalú (akár variálható) betűtípust, amely betűváltozataival akár komplexebb projektekhez is ideális.
- Mindig vedd figyelembe az üzenetet, amelyet a betűtípussal át kell adnod.
- A fizikai olvashatóság alapfeltétel. De emellett fontos, hogy hosszabb szövegeknél a kényelmi olvasás is megvalósuljon – rövidebb szövegeknél esetenként eltekinthetünk ettől.
- A nyelvi támogatottságról (pl. hungarumlaut) se feledkezz meg – különösen, ha nemzetközi projekten dolgozol, ahol elsőre fel sem tűnik, hogy az adott font nem rendelkezik bizonyos ékezetekkel.
- Ha teheted, használj kiterjedt szuper családokat, amelyek önmagukban is több stílust, szélességet, vastagságot és egyéb attribútumot képesek lefedni.
Ha a fenti pontokat minden betűválasztáskor átveszed, jó eséllyel sikerül majd a legjobb betűtípust kiválasztanod.
Kérdéseidet, szakmai meglátásaidat és ötleteidet nyugodtan bedobhatod a Facebook-csoportunkba.
Ezt a cikket pedig megoszthatod azokkal az ismerőseiddel, akik számára szerinted hasznos lehet. (Ők is örülni fognak és mi is.)
Hasznos, ha tudod
A hungarumlaut, vagyis kettős éles ékezet diakritikus jelölés, ami a latin írásmódban csak a magyar ábécében található meg. Nyelvünkben az olyan hosszú magánhangzókat jelöljük vele, mint az ő és az ű. Egyébként van egy ilyen nevű magyar betűkiadó is: hungarumlaut.