A cél és az út egyaránt fontos, avagy hogyan adjunk át UI design projektet a fejlesztők számára?
Egy projekt elindításáról és a kivitelezésről mindig sokat beszélünk, de mi van az átadással, a delivery-vel? Az alábbiakban összeszedtük, miért és hogyan érdemes jól véghezvinni az átadást.
Hogy tisztán lássunk, pontosítom, mi is maga a delivery, illetve arról is lesz szó, miért fontos a projektzárás.
Kitérek arra is, hogy kinek, mit és miért kell átadni ebben a soklépcsős folyamatban.
Beszélünk arról is, miért kell egyáltalán ilyen mértékben foglalkozni ezzel, illetve miért kell már a kezdetekkor szem előtt tartani a majdani átadást.
Végül bemutatom az átadás fő részeit és a legfontosabb szoftveres segítségeket.
Mi is az a delivery, avagy az átadás?
Mindig sokat beszélünk arról, hogyan kell jól végigvinni egy adott feladatot, illetve arról is sok infót találhatsz, hogyan kell jól kommunikálni az ügyféllel. (Például a korábbi prezentáció készítése témában írt cikkemben. ☺️
Azonban van még egy fontos mozzanata a projekteknek: az átadás. Azaz a projekt lezárása.
A lezárás nem csak nekünk kedvez. A nagyobb feladatok ugyanis több láncszemből állnak, ahhoz pedig, hogy a láncolat, így maga a projekt sikeres legyen, a jó lezárás alapfeltétel.
Miért fontos a delivery, a projektzárás?
Az egyik legfontosabb érv, hogy nem egyedül dolgozunk.
A projektben mind láncszemek vagyunk, és ahhoz, hogy sikeresen zárjunk egy feladatot, a láncolat többi résztvevőjének is a kezére kell dolgoznunk. (Ennyit a magányos farkas önképről…)
Így nem csak a saját munkánkat, hanem a hozzánk kerülő feladatot is átláthatóan kell továbbadnunk.
Fontos, hogy magát a zárást ne egy gyorsan letudható feladatként éld meg. Ne csak a számlázás lebegjen a szemed előtt.
Hiszen ha kicsit más szemmel nézel a projektzárásra, sokkal eredményesebben élheted meg azt. Nem csak új ügyfelek, hanem akár már meglévők esetén is bizalmi szempont a precíz lezárás.
Miért kell odafigyelni az átadás mikéntjére?
Elsősorban szem előtt kell tartanunk, hogy az átadás sikeressége magára a projektre is hatással van.
Mit értünk sikeres projekt alatt designer szemszögből? Ha egy projekt eredményesen zárul, a portfólió részévé válik.
Ehhez arra is nagy szükség van, hogy a designer és a fejlesztő közötti kommunikáció gördülékenyen menjen. Hiába tervezünk meg valamit tökéletesen, ha az átadás során félremegy az üzenet, és a fejlesztő egy teljesen más végeredményt mutat.
Ezért tehát nagyon fontos mozzanat, hogy a designer átgondoltan adja át a fejlesztés részére a projektet, hiszen teljesen másképp gondolkozunk, mint a fejlesztő.
Már a projekt elején szem előtt kell tartani az átadást
Gondolnád, hogy maga az átadás már a projekt elején elkezdődik?
Elsősorban tudnunk kell, kié lesz a fejlesztés, hiszen minél később kerül bele a folyamatba a fejlesztő, annál könnyebben siklik majd félre a projekt.
Hiszen így a tervezés során gördülékeny, a fejlesztő igényeihez (is) passzoló folyamatokat dolgozhatunk ki.
Ez költséghatékonyság szempontjából is kiemelkedően fontos, hiszen a tervezés és a kivitelezés összhangja ehhez elengedhetetlen. Sok felesleges munkaórától szabadíthatjuk meg magunkat (és a fejlesztőt is), ami pedig ügyfél-elégedettség szempontjából sem másodlagos.
A fő feladat az, hogy a design látásmód illeszkedjen a technikai látásmóddal. Mit tehetünk ezért? A pixelpontosság ez esetben azt jelenti, hogy design szemszögből átgondolt és jól illeszkedő terveket adunk át a fejlesztés kezébe.
Lássuk, hogyan érhetjük ezt el.
A UI átadás átadás két fő része
Az átadáshoz szükségünk lesz egy átlátható dokumentációra, valamint a személyes egyeztetést is kiemelten kell kezelnünk.
1. Ezért fontos a dokumentáció
A dokumentációhoz bármikor visszanyúlhatunk, ami segíthet a későbbi fejlesztésekben, a kérdések megválaszolásában.
Azonban figyeljünk arra, hogy ne essünk át a ló túloldalára, és ne dokumentáljuk túl a projektet. Nincs szükség több száz oldalas dokumentumra, de a túl kevés információ sem előnyös.
Mit tartalmaz a dokumentáció?
- elemkészlet (UI design library, design system),
- elemek, layerek, stílusok pontos elnevezése,
- gridrendszer,
- elemrendszer,
- vertikális és horizontális standard felépítési szabályok,
- minden olyan információ, amely előre viszi a projektet.
A dokumentáció a projekt segédháttere.
2. Ezért fontos a személyes egyeztetés
A fejlesztés és a tervezés közötti állandó kommunikáció kulcsfontosságú. Az elakadások így sokkal könnyebben kezelhetők. Ehhez persze szükség van nyitottságra is, hiszen a fejlesztő tehet olyan javaslatokat tervezés szempontból, amelyek egyszerűsíthetik a feladatot.
Fontos a folyamatosság, tehát az állandó egyeztetés. Ezek során:
- Vegyük végig a fő szabályokat.
- Legyen egy kérdezz-felelek kör minden fontos lépés előtt.
- Tegyünk javaslatokat, illetve hallgassuk meg azokat fejlesztői oldalról is.
Miért fontos a szoftveres segítség?
Szerencsére nem csak kollegális szinten segíthetjük egymást, hanem szoftveres úton is. Az utóbbi időben ugyanis komoly fejlődésen mentek át ezek a szoftverek. Ehhez persze jó tisztában lenni azzal, melyek a legnagyobb segítségek design, illetve kód oldalról.
1. A legjobb segítségek design irányból
Ilyen szoftverek lehetnek:
Gazdag rajzeszköz áll rendelkezésünkre, sőt, a megrajzolt elemek átmásolása, majd a fejlesztő felé történő átadása is lehetséges.
2. A legjobb segítségek kód irányból
Ilyen szoftverek például:
Ezek olyan online szoftverek, amelyek segítenek elindítani egy alap weboldal megtervezését. Korábban ezek a megoldások nem csak átláthatatlanok voltak, hanem bonyolultak is. Most azonban már meg tudjuk határozni velük automatikusan HTML CSS JavaScript kódot, amely úgy néz ki, mintha kézzel kódolták volna.
A tervező programban létrejöhet az egész design rendszer, ezen felül meg tudjuk hívni a fejlesztőt, aki láthatja az adott szoftverben a változtatásokat.
Használjuk ezeket a dokumentációt is segítő szoftvereket!
Ezek a legfontosabbak a UI design projektek átadásánál
Végül nézzük, mik azok a legfontosabb gondolatok, amelyeket érdemes szem előtt tartani az átadás során:
- kezdjük el időben az átadást: ha a projekt elején ismerjük a fejlesztőt, mindenki munkája könnyebb lesz,
- legyen folyamatos a kommunikáció: mind a fejlesztőcsapattal, mind az ügyféllel tartsuk a kapcsolatot, kövessük a változásokat,
- használjuk a lehetőségeinket: az online eszközök sokat segíthetnek a munkánkban,
- végül pedig örüljünk annak, ha sikerrel zárul a projekt, és felkerül a portfóliónkba!
Oszd meg a cikket az ismerőseiddel – feltéve, hogy tetszett. Kérdéseidet és meglátásaidat pedig szívesen fogadjuk Facebook-csoportunkban.
Ha pedig designerként, kivitelezőként szeretnél fejlődni és tanulni, csatlakozz YELLOW közösségünkhöz, ahol amellett, hogy hasznos anyagokat és segédleteket találsz, hozzád hasonló szakemberekkel beszélgethetsz, így fejlesztve a tudásod és a kapcsolati tőkéd egyszerre.
Kérdések és válaszok
Felhasználói felületek tervezését jelenti: user interface design.
Korábban webdesign-nak is hívták, de azóta a specializációnak köszönhetően beszélhetünk UX designerről, kutatóról, UI tervezőről, interaction designerről stb.
Felhasználói élmény. A tervezés stratégiai részével foglalkozó design. Kikutatja a felhasználói elvárásokat, megérti az üzleti elvárásokat és ezeket próbálja összehangolni egy olyan termékké, amely minden fél számára teljesíti az elvárásokat.
Egy gyűjtőfogalom, főleg frontend és backend fejlesztőket értünk ebbe a csoportba. Azok a programozók, akik effektív működőképes kódsorokká alakítják a specifikáció és a design tervek alapján készült terméket.