Mi az a Tone of voice?

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A Tone of voice magyarul márkahangot jelent. De mit is jelent ez? Annyit, hogy ha a márkád megszólalna, akkor a beszéd modora, hangszíne és fogalmazásának módja ezt követné. Legalább annyira fontos, mint egy arculat esetén a színek vagy a tipográfia. De mi is ez és hogyan láss hozzá? Segítünk megfejteni!

  • Mi az a Tone of voice?
  • Hogyan képzeld el?
  • Hogyan néz ki a gyakorlatban?
  • Miért fontos ez?

Márkahang. Milyen nehezen megfogható fogalom így elsőre. Azonban, ha azt mondjuk, a szem a lélek tükre, akkor a Tone of voice a márka, a vállalkozás tükre.

De mit is jelent ez?

Tehát a brand a céged tükre. A Tone of voice pedig a hangja, amelyen a külvilág felé kommunikál. Úgy is elképzelheted, mint egy hangszert, amit behangolsz ahhoz, hogy a tökéletes, megfelelő hangokat adja ki.

Tehát a mindennapi munka során fontos, hogy egy design esetén is addig hangoljuk, amíg el nem érjük azokat a vizuális célokat, amik a briefben vannak. Ez a hangolás pedig nem csak a designra, hanem a kommunikáció egyéb területeire is vonatkozhat. 

A Tone of voice tehát az a nyelvi repertoár, amin megszólal egy adott brand, vagy ahogyan egy adott üzenetet körbefestünk.

Hogyan képzeld el?

A fenti ábra segít abban, hogy a Tone of voice a megfelelő spektrumra kerülhessen.

Képzeljünk el egy embert, aki megszületik, majd elkezdi élni az életét. Ez idő alatt pedig számos esemény történik velünk: melyet most 4 fő irányra osztottunk.

  1. Neveltetés: tanulási fázis, melyet a körülöttünk lévő felnőttek nyújtanak. Ebben a fázisban alakulnak ki az értékek, egy értékrendszert kapunk, amellyel továbbhaladunk majd.
  2. Élmények: a külvilágból érkező ingerek hatnak a belső világunkra, személyiségünkre.
  3. Környezet: amiben felnövünk és ami később körülvesz minket szintén nagyon meghatározó.
  4. Kapcsolatok: szociális lényként a másokkal történő találkozások is nagyban formálják a személyiséget.

Hasonlóan működik ez egy márka esetében is.

Ezek tehát a személyre ható dolgok. De mindez a külvilág felé is megtörténik.

Nézzünk meg néhány olyan hatást, amit mi mutathatunk meg magunkból a külvilág felé.

  1. Viselkedés: a kifelé mutatott viselkedésünkből rengeteg minden leszűrhető a múltunkról és jelenünkről egyaránt.
  2. Öltözködés: habár nem a ruha teszi az embert, számos következtetést levonhatunk abból, hogy valaki hogyan öltözködik. Ez egy üzenet a külvilág felé a stílusról, hangulatról, stb.
  3. Beszéd: ugyanígy üzenet az is, miként beszélünk, milyen szavakat használunk, mennyit káromkodunk, stb.

Hogyan kapcsolódik mindehhez a témánk? Egyszerű!

Az ember helyére illeszd be a Brandet, hiszen ugyanúgy van személyisége, mint egy embernek, ugyanúgy hatnak rá a külső tényezők, és ugyanúgy nem mindegy az sem, milyen stílusban és hogyan szólal meg.

Tehát ahogyan kommunikál egy brand, azt nevezzük Tone of voice-nak.

Az, hogy milyenek a kapcsolatok, ez a célközönséggel függ össze, hogy ott kikkel találja meg a közös hangnemet a márka.

Az is számít, milyen piaci környezetben mozog a márka, milyen stílusjegyekkel illethetjük.

Most már értjük, hogyan képzelhetjük el a Tone of voice jelenségét a márkaépítésben.

Tone of voice a gyakorlatban

Nézzünk meg egy példát, hogyan is használják más márkák a Tone of Voice erejét. Az NNG, a Nielsen Norman Group, elsősorban UX-re és digitális tartalmakra specializálódtak. Ők dolgozták ki ezt a modellt, ami segíthet behatárolni a Tone of voice használatát.

Elsősorban a UX/UI copy területére jött létre a modell olyanképp, hogy a különböző rendszerüzenetek milyen hangulatot, milyen személyiséget árasztanak. Például egy hibaüzenet lehet tényszerű, de akár egy enyhén vicces irányt is mutathat a felhasználó felé.

Így jött létre ez a négy skála, hogy be lehessen lőni, az adott márka milyen hangot képvisel.

Ez alapján beállítható, mennyire vicces, komoly, hivatalos, alkalmi vagy tiszteletteljes a hang, mennyire tárgyilagos a megfogalmazás.

Ebben a témában remek cikket olvashatsz (LINK) amely bővebben kifejti a skála használatát.

Tehát nem csak az számít, mit mondasz, hanem az is, hogyan mondod. 

Ha például egy vitára gondolunk, nem csak az határozza meg az egész tónusát, mit is mondasz a másik félnek, hanem az is, miként tálalod a véleményed.

Rengeteg guide-ot találhatsz a neten ebben a témában, de a MailChimp példája talán az egyik legrészletesebb.

Ahhoz persze, hogy ilyen mélységben dolgozd ki a márkahangot, el kell mélyedni a témában: 

  • Milyen szavakat használj?
  • Milyen stílusban kommunikálj?
  • Milyen hatást szeretnél elérni?

Ez pedig csak néhány kérdés, amit fel kell tenned a Tone of voice kialakítása során.

Miért is fontos a Tone of Voice?

Tehát az, kifelé mit mutatunk (főként egy márka esetében) fontos tényező. Akár arculat, akár márkaszemélyiség építése a cél, ha ez nem őszinte, nem fog működni. 

Tehát miközben felépíted a Tone of voice-t, arra is figyelned kell, hogy mindez hitelesen csengjen, és tudd, mi is a márka célja.

Például lehet az a célja, hogy valamilyen szinten különböző legyen és megszólítson, kapcsolatot teremtsen azokkal, akiknek ez érdekes.

Hiszen valahol az egész márkaépítésnek az a célja, hogy meghatározzuk önmagunkat, vagy önmagunk hangját, amin megszólalva azokkal tudunk kapcsolatot fölvenni, akiket szeretnénk elérni.

Így érdemes minden érzékszervre hatni, amelyek erősítik egymást. 

Tehát a vizualitás és az üzenet mellé a Tone of voice is betársul azért, hogy valóban az a célközönség élvezhesse a munkád, akihez szólni szeretnél.

Összélmény szinten tehát mindez nagyon fontos, így lehet egységes egy brand. 

Mindehhez még hozzátartozhatnak az illatok, a tipográfia, az élmények, melyek összessége alakítja ki a képet a vásárlóban.

A cél, hogy jó élményt kapjon, emlékezetes maradj, és valóban megszólítsd a célcsoportod. Ha ehhez további segítségre van szükséged, mi itt vagyunk.

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!