Márkaszemélyiség: mi ez, mire jó és hogyan alkossuk meg?

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design
brand személyiség

Fontos foglalkozni a brand személyiségével. Ez ugyanis alapjaiban határozza meg, hogyan kommunikáljon megfelelően egy márka a fogyasztók felé.

A márkaszemélyiség hivatkozási alap minden további tervezési folyamat során. Így jelentősen megkönnyíti és felgyorsítja az együttműködést.

Tartalomjegyzék

Grafikusként akkor is foglalkozunk stratégiával, amikor nem is gondolnánk. Logótervezés, tipográfia, kreatívok elkészítése… mind olyan feladat, amelyek a mögöttes stratégia nélkül nem végezhetők el kiemelkedő minőségben.

És itt jön a képbe a márkaszemélyiség.

Hiszen jellemzően ez az a vezérfonal a projektekben, amely elég mélyre visz ahhoz, hogy alaposan megismerjük a brandet, de nem túl mélyre ahhoz, hogy elvesszünk a részletekben.

Ha tehát viszonylag gyorsan (ismétlődő meetingek, brainstorming és workshopok nélkül) akarunk brutál eredményt elérni, érdemes megismerkedni a brandszemélyiség fogalmával.

Erről ez a cikk. Lássuk.

Mi az a márkaszemélyiség és miért fontos?

Személyisége az embereknek van, a márka pedig nem ember. Akkor hogy is van ez?

A márkaszemélyiség (vagy brandszemélyiség) emberi tulajdonságok egy készlete, amellyel jellemezzük az adott brandet. A márka személyisége a pozicionálás és megkülönböztetés egyik legfontosabb összetevője. A hatékony márkaszemélyiség emberibbé és árnyaltabbá teszi a márkát. Így könnyebb kötődni hozzá.

Tehát:

  • segíti a pozicionálást,
  • a megkülönböztethetőséget;
  • előtérbe helyezi a márkatudatosságot;
  • és erősíti a márkahűséget.

Igen, remekül látod: hasonlóképpen az emberekhez, a márkáknak is érdemes hosszútávú kapcsolatokat kialakítaniuk – csak épp a vevőikkel.

Miért működik a márkaszemélyiség?

Az embert a személyisége határozza meg. És ezek alapján lesznek más emberek szimpatikusak vagy antipatikusak.

És ugyanígy ítélünk meg brandeket is.

Ha feltehetek egy személyesebb kérdést: az Apple-lel vagy a Microsofttal mennél szívesebben vacsorázni?

A márka elsődleges célja, hogy érzelmet váltson ki a tulajdonságai, cselekedetei, közvetített gondolatai és érzései (összefoglalva: az értékei) alapján.

Ha nincs érzelem, kapcsolat sincs.

A márkaszemélyiség működésének ábrázolása.
A márkaszemélyiség működésének ábrázolása.

Ezért van szüksége minden márkának (szerethető) személyiségre. Mert így vonzóvá tehetjük azt a célközönség számára.

Oké, de hogyan épül fel egy márka személyisége?

Miből áll a márkaszemélyiség?

Az emberi személyiség az alábbiakból tevődik össze:

  • viselkedés
  • fizikai tulajdonságok
  • hozzáállás
  • demográfiai jellemzők
  • hiedelmek.

És mi a helyzet a brandekkel?

A márkaszemélyiség összetevői:

  • a termék vagy szolgáltatás;
  • a kategória (vagy iparág);
  • a kapcsolt asszosziációk (pl. ki az alapító);
  • a név;
  • a szimbólum vagy logó;
  • a reklámstílus és design;
  • az ár (exkluzivitás, minőség);
  • a terjesztési csatorna és a kommunikációs felületek.

Ezeket kell figyelembe venned a legjobb eredmény érdekében, amikor márkaszemélyiséget tervezel.

A márkaszemélyiség és a személyes brand kapcsolata

Vannak olyan esetek, amikor a brand és az alapító vagy vezető személye összekapcsolódik.

Bill Gates, Steve Jobs, Elon Musk, hogy csak a legismertebbeket említsem…

De jól megfigyelhető a jelenség kisebb startupoknál és az olyan brandeknél, ahol az alapító szakértői státusza miatt hiteles egy márka.

Márkaszemélyiség megismerése vodka kíséretében

Egy 1993-as kutatásban Keller azt vizsgálta, hogy az Absolut vodka és a Stolichnaya vodka milyen személyiség lenne.

Absolut vodka és Stolichnaya vodka márkaszemélyisége.
Absolut vodka és Stolichnaya vodka márkaszemélyisége.

Előbbi egy 25 éves, menő férfi, utóbbi pedig egy intellektuális, konzervatív, idősebb ember.

Mindez az italok csomagolásából, az üvegformákból, a címkékből, a felhasznált színekből és betűtípusokból, a márkák kommunikációjából, a reklámokból stb.

A márkaszemélyiség tehát elengedhetetlenül fontos marketing szempontjából is, hiszen pozicionálja a terméket a fogyasztók számára.

És most, hogy már látjuk, miből és hogyan tevődik össze egy márka személyisége, ismerkedjünk meg közelebb a konkrét személyiség kidolgozásával.

3 dolog, ami segít kidolgozni a márkád személyiségét

Az alábbiakban bemutatok 3 eszköz, amelyek segítségével te magad is alkothatsz brandszemélyiséget – akár magad, akár ügyfeleid számára.

Ráadásul betekintést adok a saját branding ügynökségünk (a zwoelf) kulisszái mögé. Ugyanis olyan módszereket, eszközöket mutatok, amelyeket mi magunk is gyakran használunk a munkánk során.

1. Brand archetípusok

A legjobb branding könyvek [LINK: Legjobb könyvek a fejlődésedhez – branding témában cikk, miután felkerült] témában írt cikkemben már beszéltem Margaret Mark a The Hero and the Outlaw című könyvéről.

Ezt a könyvet segítségül hívva alakíthatunk ki egy olyan rendszert, amely a jungi archetípusokat alapul véve, a fő emberi motivációk mentén segít felépíteni a márka személyiségét.

Márkaszemélyiség meghatározása a 12 jungi személyiségtípussal.
Márkaszemélyiség meghatározása a 12 jungi személyiségtípussal.

A 12 archetípust pedig lebonthatjuk az emberek 4 fő motivációjra:

  • szabadság és megvalósítás;
  • kockázat és kiválóság;
  • stabilitás és irányítás;
  • valahová tartozás és élvezet.

Az alábbi táblázat pedig segít elhelyezni az adott márkát a skálán – figyelve arra, hogy nem mindenkit lehet egyetlen személyiségtípusba besorolni, vannak, akik több típusból tevődnek össze.

ArchetípusLeírásaJellegzetességePélda
GondoskodóA segítségadás, gondoskodás és mások megóvása az elsődleges.Gondoskodó, együttérző, védelmező, odaadó, áldozatkész, anyai/szülői, jóindulatú, bátor, segítőkész és bízó.Nivea, Johnson & Johnson
UralkodóIrányítani akar, családot alapítani és/vagy sikeres céget építeni.A hatalom erős képviselete, irányítani akarás, vezetői, főnöki attitűd. Befolyásos, makacs, erőteljesen domináns. American Express, Microsoft
AlkotóTartós értékek alkotása a fő cél. Erős vízióval rendelkezik, ezáltal szeretne hatást gyakorolni.Innovatív, művészi, öntörvényű, találékony, álmodozó. Gyakran nem szociális. A minőségre összpontosít.LEGO
ÁrtatlanAz egyszerű tisztaság, jóság vágya, valamint a boldogság, a hit és az optimizmus vezérli.Tiszta, hűséges, naiv, gyermeki, alázatos, nyugodt. A boldogságot és az egyszerűséget keresi. Dove, Disney, Coke
BölcsMeg akarja találni az igazságot. Az intelligenciáját használja a világ megértéséhez.Értékeli a megvilágosodást, a tudást és a megértést. Igényes arra, amit csinál.Harvard, McKinsey, BBC
FelfedezőA szabadság vágya hajtja. A világ felfedezésével ismeri meg magát. A tapasztalat által jobb, hitelesebb és jutalmazó életet akar élni.Független, kalandor. Keresi a felfedezést és beteljesülést. Igyekszik magát és a világot is felfedezni egy teljesebb élet reményében.Amazon, Starbucks, Patagonia
LázadóAlapvágya a bosszú és a forradalom. El akarja pusztítani, ami számára és a társadalom számára nem működőképes.A lázadókat a túlélők és a szabályszegők képviselik. Lehet kissé vad, forradalmi, pusztító és harcos.Harley Davidson, Apple
VarázslóMeg akarja ismerni a világ és az univerzum alapvető törvényeit és működését. És meg szeretné valósítani saját álmait.Látnok, alkimist. A természeti erőkre, átalakulásokra és metamorfózisokra összpontosít. Tudni akarja, hogyan működik a világ és befolyásolni annak alakulását.Dyson, Apple
HősBátor és súlyos cselekedetekkel akarják bizonyítani saját értéküket és szerepüket. A világ jobbítására törekednek.Bátor, lendületes, megmentő, lovagias. Bátor és kemény fellépéssel szeretné bizonyítani saját értékét. Képességeik a kitartás, az erő, az elszántság, a fegyelem.Nike
SzeretőMeghittséget szeretnének és az érzéki örömet akarják megtapasztalni. Törekednek az emberekkel való állandó kapcsolat fenntartására.Intim, romantikus, érzéki és különösen szenvedélyes. Csábító, elragadtatott, viharos és szeszélyes. Meleg, játékos, erotikus és lelkes partner.Victoria’s Secret, Godiva, Haagen Dazs
BohócA jelen örömében szeretnének élni és szórakoztatni a világot.Élni szórakozásból. Általában ironikus és vidám. Néha felelőtlen. A pillanatnak szeretnének élni.Pepsi, Burger King, Old Spice
ÁtlagemberAlapvető vágyuk van a másokkal való kapcsolatteremtésre; valahová tartozás igénye, a beilleszkedés lehetőségét keresik.Alacsony táradalmi szinten van vagy közember, a szomszéd, mindene rendben van, olykor fatalista és önbecsmérlő, realista. A másokkal való kapcsolat alapvető vágya, a tartozni akarás, a beilleszkedés vágya hajtja.GAP, Visa, IKEA
Forrás: Margaret Mark a The Hero and the Outlaw könyve
Töltsd le a bármikor használható archetípus puskánkat 👇

2. Brandszemélyiség-spektrum (Brand Sprint)

Korábban is sokat beszéltem már a Brand Sprint módszertanunkról, amely során 5 tengely segítségével határozzuk meg, milyen személyiségű egy adott márka.

Brandszemélyiség-spektrum (Brand Sprint)
Brandszemélyiség-spektrum (Brand Sprint)

Tapasztalataink szerint a fenti ábra rengeteget segít designereknek, de akár más kivitelezőknek is, hogy finaomhangolni tudják a márka megjelenését és kommunikációját.

3. Brand archetype chart

A fenti sablonok segítségével összeállíthatunk egy olyan márkaszemélyiséget, amely akár több személyiség keveredéséből jön össze.

Márkaszemélyiségek meghatározása diagramon.
Márkaszemélyiségek meghatározása diagramon.

A charttal ráadásul a brandszemélyiség mélységén túl olyan dolgokat is meg tudunk határozni, mint hogy hogyan kommunikál kifelé (a vevőkhöz) vagy befelé (a munkatársakhoz) a brand.

Összefoglalva

Látható tehát, mennyire fontos foglalkozni a brand személyiségével. Ez ugyanis alapjaiban határozza meg, hogyan kommunikáljon megfelelően egy márka a fogyasztók felé.

A márkaszemélyiség hivatkozási alap minden további tervezési folyamat során. Így jelentősen megkönnyíti és felgyorsítja az együttműködést.

Ha ennél mélyebben is érdekel, hogyan tervezhetsz márkaszemélyiséget – és komplett márkát, annak minden elemével, a Branding és a vizuális válasz című branding könyv kötelező olvasmány.

És természetesen várunk a Facebook-csoportunkban, ha még nem vagy tag. (Itt értékes szakmai beszélgetések és segítségnyújtás vár.)

Érdekelne a szakmai beszélgetések?

Érdemes csatlakoznod a YELLOW közösséghez, ha: 

  • úgy gondolod, hogy a folyamatos szakmai párbeszéd építi és fejleszti a szakmát; 
  • ha szeretnél ilyen és hasonló témákban videós előadást hallani heti szinten;
  • szívesen részt vennél élő szakmai beszélgetésekben;
  • hozzáférnél a YELLOW tudástárhoz, amellyel folyamatosan jobb szakemberré képezheted magad.

Köszönöm, ha megosztod a cikket és/vagy a tudtomra adod, mennyire volt hasznos és érdekes az anyag.

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!