A komplex design tervezés során, különösen, ha arculatokról van szó, nincs egyszerű dolgunk. Számos szempontot figyelembe kell venni, beleértve az üzleti és stratégiai szempontokat is. De hogyan lehetséges ez?
- Milyen külső szempontokat kell figyelembe venni?
- A kommunikáció jelentősége
- Mitől jó egy brand és hogyan érheted ezt el?
Az arculattervezés összetettsége és használhatósága sok elemen múlik. Hiszen az arculat elemei sokfélék, azonban végeredményben összehangoltan kell működniük.
A kérdés az: hogyan lehetséges ezt a komplexitást valóban jól csinálni?
Out of the box: mi van a dobozon kívül?
A designer-lét bizony egy zárt világ: sokszor mi magunk sem látjuk meg azt, ami körbevesz minket. Hiszen a dobozon belül mozgunk, tervezzük a grafikáinkat, készítjük a szebbnél szebb designokat. Azonban eközben sokszor elveszítjük a kapcsolatot a külvilággal, ami alátámaszthatja, hogy jól működik-e az, amin dolgozunk.
Itt az ideje kicsit kinézni ebből a dobozból, és az alábbiakkal is foglalkozni:
- marketing,
- kommunikáció,
- üzlet,
- sales.
Ezek segíthetik a munkád, és segíthetnek tágabban és ezáltal könnyebben tervezni az arculatokat.
Éppen ezért vegyük figyelembe a külső szempontokat is ahhoz, hogy valóban hatékony lehessen a munkánk!
Kommunikáció: miért olyan fontos?
A fenti ábra nagyon beszédes. Hiszen mi, designerek nem művészekként, hanem kommunikációs szakemberként vagyunk jelen a munka világában. Célunk, hogy a tervezés során és után kommunikáljunk az elkészült munkákkal, meg tudjuk szólítani a felhasználót.
Ennek a kommunikációs folyamatnak több szereplője és csatornája is van, ezekkel pedig tisztában kell lennünk.
De mit is jelent az ábra?
A középen elhelyezkedő üzenetet vizuális és verbális módon is tovább kell adnod. Ezt egy csatornán keresztül juttatod el a fogadó felé. Akkor dolgoztál eredményesen, ha a szándékod megegyezik a befogadó benyomásával.
Ha ez nem történik meg, valamin finomítani kell a hatékonyság szempontjából.
Mitől működik jól egy brand?
A kommunikáció szempontjából nagyon jelentős, hogy egy márka jól működjön.
Tedd fel magadnak a kérdést: szerinted mitől működhet jól egy márka?
A válasz egyszerűnek tűnhet, a kivitelezés azonban nem az. Egy brand akkor lesz ütős, ha vizuálisan és verbálisan is kommunikál, mégpedig
- jó időben,
- jó helyen,
- megfelelő üzenettel,
- megfelelő stílusban,
- megfelelő célközönség számára.
Mindezek összehangolása pedig nem könnyű feladat, de ha sikerrel jársz, a márka eljut oda, ahova szeretne.
Az hogy mikor és hol, milyen csatornán keresztül találod meg a megfelelő célközönséget, kemény munka eredménye. Nem mindig és nem minden körülmény között tudják befogadni a stílusod és üzeneted: meg kell találnod azt a vágyat, amellyel végül célba érhetsz.
Mindezek együttes erejével tudod megfogni a felhasználó vagy vásárló figyelmét, és teheted végül lojálissá a márka iránt.
Hogyan érheted ezt el?
Persze mindezt összehangolni nem lehetetlen: sokaknak sikerül. De vajon hogyan?
Eszközökkel. Ahhoz, hogy jókor, jó időben és a megfelelő embereknek kommunikálj, eszközökre lesz szükséged. Mit tehetsz?
- definiáld az érintési pontokat: első, és nagyon fontos lépés, hogy térben és időben megtaláld azokat a pontokat, elemeket, amik segítik a munkád.
- digital brand touchpoint: habár a UX design – hoz kapcsolódik, ennek ellenére ezeket a pontokat bármilyen munka során segítségül hívhatod. A legtöbb pont digitális, így könnyebb mérni.
- customer journey mapping: sokat segít, ha megrajzolod, hol és milyen körülmények között érintkezett a szolgáltatással/termékkel a vásárló vagy felhasználó.
- mérés, kutatás: szintén nem kihagyható pont, a fentiek nyomon követésének legfontosabb lépcsője.
Beszéljünk a customer journey-ről!
Van egy fogalom, ami mellett nem mehetünk el szótlanul.
A fent említett customer journey ugyanis sokat segíthet a felhasználók megértésében, és így abban is, mit szeretnek igazán.
A customer journey egy adott ügyfél útvonalát kíséri végig: például felmegy egy weboldalra, hogy vásároljon vagy keressen valamit. Ahogyan ezt végigviszi, számos touch point keletkezik, amelyek megmutatják, hogyan érzi magát, hogyan navigál, mit gondol miközben az oldalon keresgél.
Nézzük meg ezt egy perszónán keresztül. Ezen az ábrán láthatod, hogyan is zajlik ez az út, milyen interakciók, kapcsolatok alakulnak ki a user és a felület között.
Megmutatja, hogyan érkezett az oldalra, milyen cikkekre, reklámokra, aloldalakra kattint. Láthatod, mi érdekli, mit zár be, milyen érzelmek zajlanak le benne, miközben az oldalt használja.
Ez pedig mind irányítható.
A Service Design pontosan ezzel foglalkozik: milyen utak vannak, mi a legjobb a usernek, hogyan érheti el az adott márka a legjobb és legelégedettebb vásárlást.
Ennek egy win-win szituációnak kell lennie: ez a jó, ha már egy olyan felhasználót célzol be, aki valóban vágyik arra a célra, és el is éri azt végül.
Nézzük meg ezt vizuálisan is. A fenti ábrán láthatod, hogyan is működik ez az “irányítás”.
Az első, hogy tudomást szerezzenek a márkáról, ez történhet PR, ajánlás, reklám útján. Ezt követi a megfontolás szakasza, amikor már ismerik a márkát, de még nem köteleződtek el. Ebben a szakaszban lehet “elcsípni” a vásárlót, amikor emaileken, reklámokon, további infókon keresztül sokkal jobban érdeklődhet majd a márka iránt.
Minél több az érintkezési pont, annál nagyobb a lehetősége annak, hogy a következő, vásárlás szintjére lépjenek.
A vásárlás utánkövetése és az eközben zajló érintési pontok is sorsdöntőek. Ha ezek jól sikerülnek, jön a megtartás állapota, azaz elérni azt, hogy kialakulhasson a márkahűség. Végül ezzel elérhetsz a pártolás szintjére, amikor másoknak is meleg szívvel ajánlják a márkát.
Hogyan kapcsolódik ez a designhoz és az arculathoz?
Ha tudod, hogy milyen módon érheted el a vásárlókat, kik is a vásárlók, akkor egy sokkal komplexebb képet kaphatsz arról, mire van szükségük és mit preferálnak.
Az ábrán látható kék pontoknak ugyanis mind van vizuális aspektusa, amely sokat segíthet a cél előrelendítésén.
Tehát ha komplexen kommunikáló cégről van szó, ezeket a pontokat sem hagyhatod figyelmen kívül.
Érdekel a téma? Nézz szét kurzusaink és könyveink között!