Egy termék, szervezet vagy szolgáltatás kapcsán gyakran megjelenik a branding kifejezés. De mit is jelent ez, és hogyan lehet hatásosan csinálni?
Ahhoz, hogy a márkád valóban jól fusson, tudnod kell azt is, hogyan érheted el, hogy beszéljenek róla.
Mit értünk brand illetve branding alatt? Mi a célunk a brandinggel? Hogyan jön létre a márka, és hogyan tudjuk jól csinálni magát a márkaépítést?
Megnézheted videón is 👇
Mit jelent a brand?
A brand szó angol eredetű, márkát jelent. Ez a definíció magába foglalja egy termék vagy szolgáltatás szlogenjét, arculatát, logóját, és mindazt, ami a köztudatban megjelenik róla.
A brand, azaz a márka kifejezéshez az is hozzátartozik, hogy a külvilág mit gondol, mit képzel el a márkáról, szolgáltatásról. Ez pedig az egész branding legnehezebben megfogható része, és egyben egy igen fontos eleme is.
Mi is az a branding?
A branding maga már az adott márka felépülése, kiteljesedése.
Marty Neumeier, amerikai szakember mondta azt, hogy
—
A zsigeri érzés kifejezést úgy adhatjuk át legkönnyebben, ha azokra a képekre, érzésekre gondolsz, amelyek elsőként eszedbe jutnak az adott márka kapcsán.
Megfoghatatlan érzésként is definiálhatjuk. Amikor brandet építesz, van egy célod, egy stratégiád, amit szeretnél a márkád által átadni másoknak.
Az, hogy ezzel mit sugárzol a termékedről, szolgáltatásodról, a branding legfontosabb része.
Ha a brandinget jól csinálod, az érzéseid el tudod ültetni más emberek fejében.
Ha mások dicsérik a márkád, sokkal hitelesebbé válhatsz, mint, ha te magad teszed ezt.
A hitelesség fontos elem: hiába a jó kommunikáció, ha a márka által közvetített érték nem ér el a fogyasztóhoz.
Hogyan készül a brand?
A brand folyamatos törődést és stratégiai változtatást igényel. Ez egy interaktív és folyamatos történés, tehát nem lehet siettetni.
A márka létrejötte hosszú folyamat: a jól kiépített brandhez akár éveken is vezethet az út.
Ha egy termék lejön a futószalagról, az még nem jelent azonnali márkaépítést. Állandó finomhangolás, a célközönség és visszajelzéseik folyamatos figyelése mellett azonban nagyjából fél év szükséges ahhoz, hogy elkezdjen kialakulni a brand.
A brand útja
Az ipari forradalom során a gépekkel rendelkezők piaci előnyhöz jutottak. Ezt követte, hogy az így felhalmozott tőke további gépek beszerzéséhez vezetett.
Az így befektetett tőke új termékek kidolgozását hozta létre.
Idővel a gyári fejlődés mellett megjelentek a szabadalmak, amelyekhez a jól kialakított márkák segítették hozzá a tulajdonost.
A folyamatos fejlődés után pedig az infrastruktúra változása és a brandek kialakulása határozza meg a piaci helyzetet.
Ma már a branding az egyik elsődleges tényező, ha a vásárló válaszút elé kerül.
Ma már jóformán bárki létrehozhat brandet, nincs függés a médiától.
Mikor lesz igazán erős a branded?
Ha a márkaépítés során el tudod érni azt, hogy megszólítsd azokat a személyeket, támogatókat, akik ugyanabban hisznek és ugyanazt az ideát tartják fontosnak, mint te, a branded erőssé válhat.
Ez persze egy hosszú folyamat, amelyhez szükséged van a márkád alapos ismeretére, megfelelő pozícionálására és a jó célközönség elérésére is.
Nagyon fontos az időzítés is, ehhez pedig ismerned kell a versenytársaidat. Tudnod kell, mikor kell piacra lépned az adott termékkel, szolgáltatással, és tudnod kell azt jól elhelyezni az emberek fejében.
És van még valami, ami a segítségedre lehet…
Brand Sprint: a brandépítés svájci bicskája
A legtöbb alkotói folyamattal (és a branding is ilyen), az a probléma, hogy nem tudjuk, hogyan kezdjünk neki, milyen lépések mentén haladjunk, és hogyan biztosítsuk előre a jó végeredményt.
Ezért is dolgoznak a legjobb kreatívok keretrendszerek mentén.
A branding folyamatok kapcsán a Brand Sprint az a tervezői keretrendszer, amely segít a márkával kapcsolatos ötleteket egységes brand image formájába önteni. Gyakorlatilag a márka kommunikációs tervezésének alapja.
Mi a brand célja?
Ahogyan David Aaker szakember mondja, a brand elvárások, emlékek, történetek és érzések összessége, amely befolyásolja a vásárló döntését egy termék, vagy szolgáltatás kiválasztásakor.
A branding célja valahol pontosan ez: úgy befolyásolni a fogyasztókat, hogy az érzéseik alapján döntsenek. A branding tehát, ha ügyesen csinálod, jó irányba befolyásolja a vásárlói döntést.
Az is fontos cél, hogy a branding kapcsán nem csak érzéseket, hanem ígéretet is adunk. Ha ezt nem tartod be, a vásárlók csalódottságot élnek meg, így az elérni kívánt közösség, a márkáról való kommunikáció nem teljesedik ki.
Ha erős a brand, ez az ígéret és élmény nem csak megmarad, hanem létre is jön. Fontos cél tehát az is, hogy az ígéret fennmaradjon, beteljesüljön.
Vizuális élmény
A branding célja tehát az érzelmek kiteljesítése, ennek pedig fontos eszköze az is, hogy mit lát a fogyasztó a termékből. Ha valami vizuálisan is szemet gyönyörködtető, az nagyban segíti a kommunikációt.
A jól kiválasztott színek, a gondosan megtervezett logó nagyon fontos elem. Ehhez persze márka- és célközönségismeret szükséges.
Ha szeretnéd igazán jól csinálni, beszélj róla!
Hogyan tudjuk építeni a brandet?
A köztudatba kerülni egy márkával nem egyszerű.
- sok időt vesz igénybe: folyamatos és alapos finomhangolás szükséges,
- az érzelmek megszólítása: a fogyasztókat elsősorban az érzelmeik alapján szeretnénk elérni,
- történetmesélés: a branding kapcsán kiemelt figyelmet kell kapjon a kommunikáció,
- a brand személyisége: úgy tudjuk elérni a kívánt célközönséget, ha a márkánk is rendelkezik egy személyiséggel,
- értékek, célok, misszió: fontos, hogy meglegyen a közös platform.
Mit tehetsz a brandépítésért grafikusként?
Van néhány szempont, amit érdemes szem előtt tartani egy brand vizuális kialakításakor.
- Legyen felismerhető, azonosítható a brand!
- Legyen megkülönböztethető a konkurencia termékeitől, szolgáltatásaitól!
- Legyen szerethető, jól befogadható!
Hogyan kapcsolódik ehhez a branding?
Ahogyan fentebb is írtuk, a branding már a márka létrejöttét, annak útját jelenti. Maga a folyamat nem csak az arculatot foglalja magába.
Fontos az érzelmekre hatás, az egyensúly. Érzelmet, érzést kell közvetítenünk a márkával, a közös érzéseket kell elérnünk, létrehoznunk az emberekben.
A branding közösségformáló erővel bír: ezt kell kiragadni a kommunikáció és a vizuális tervezés során is.
A jól felépített márka őszinte: szinkronban kell lennie annak, amit kifelé mutatunk és amit ígérünk.
Hasznos volt a cikk? Akkor mindenképp oszd meg üzleti és/vagy designer ismerőseiddel. Esetleg kérdésed van a témát illetően? Várunk a Facebook-csoportunkban.
Ha pedig designerként szeretnél fejlődni a branding területén, nézd meg a YELLOW közösségünket, ahol hozzád hasonló designerekkel találkozhatsz és beszélgethetsz, átbeszélhetjük a munkáidat és a kérdéseidet, valamint heti rendszerességű szakmai videókból tanulhatsz.