Mi az a branding? (Részletes áttekintő, nem csak designereknek)

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A branding már a márka létrejöttét, annak útját jelenti. Maga a folyamat nem csak az arculatot foglalja magába.

Fontos az érzelmekre hatás, az egyensúly. Érzelmet, érzést kell közvetítenünk a márkával, a közös érzéseket kell elérnünk, létrehoznunk az emberekben.

A branding közösségformáló erővel bír: ezt kell kiragadni a kommunikáció és a vizuális tervezés során is.

Tartalomjegyzék

Egy termék, szervezet vagy szolgáltatás kapcsán gyakran megjelenik a branding kifejezés. De mit is jelent ez, és hogyan lehet hatásosan csinálni?

Ahhoz, hogy a márkád valóban jól fusson, tudnod kell azt is, hogyan érheted el, hogy beszéljenek róla.

Mit értünk brand illetve branding alatt? Mi a célunk a brandinggel? Hogyan jön létre a márka, és hogyan tudjuk jól csinálni magát a márkaépítést?

Megnézheted videón is 👇

Mi az a branding video

Mit jelent a brand?

A brand szó angol eredetű, márkát jelent. Ez a definíció magába foglalja egy termék vagy szolgáltatás szlogenjét, arculatát, logóját, és mindazt, ami a köztudatban megjelenik róla. 

A brand maga a mezőgazdaságból, állattenyésztésből eredeztethető: a szarvasmarhák jelölése, billogozása volt a brand. Ezzel különböztették meg az egyes gazdálkodók állatait egymástól.

A brand, azaz a márka kifejezéshez az is hozzátartozik, hogy a külvilág mit gondol, mit képzel el a márkáról, szolgáltatásról. Ez pedig az egész branding legnehezebben megfogható része, és egyben egy igen fontos eleme is.

Mi is az a branding?

A branding maga már az adott márka felépülése, kiteljesedése.

Marty Neumeier, amerikai szakember mondta azt, hogy 

„a márka egy személy zsigeri érzése egy termékről, szolgáltatásról vagy vállalatról”.

— 

Papp-Váry Árpád

A zsigeri érzés kifejezést úgy adhatjuk át legkönnyebben, ha azokra a képekre, érzésekre gondolsz, amelyek elsőként eszedbe jutnak az adott márka kapcsán.

Megfoghatatlan érzésként is definiálhatjuk. Amikor brandet építesz, van egy célod, egy stratégiád, amit szeretnél a márkád által átadni másoknak.

Branding és vizuális válasz könyv

Az, hogy ezzel mit sugárzol a termékedről, szolgáltatásodról, a branding legfontosabb része.

Ha a brandinget jól csinálod, az érzéseid el tudod ültetni más emberek fejében.

Ha mások dicsérik a márkád, sokkal hitelesebbé válhatsz, mint, ha te magad teszed ezt.

A hitelesség fontos elem: hiába a jó kommunikáció, ha a márka által közvetített érték nem ér el a fogyasztóhoz.

Hogyan készül a brand?

A brand folyamatos törődést és stratégiai változtatást igényel. Ez egy interaktív és folyamatos történés, tehát nem lehet siettetni.

A márka létrejötte hosszú folyamat: a jól kiépített brandhez akár éveken is vezethet az út.

Ha egy termék lejön a futószalagról, az még nem jelent azonnali márkaépítést. Állandó finomhangolás, a célközönség és visszajelzéseik folyamatos figyelése mellett azonban nagyjából fél év szükséges ahhoz, hogy elkezdjen kialakulni a brand.

A brand útja

Az ipari forradalom során a gépekkel rendelkezők piaci előnyhöz jutottak. Ezt követte, hogy az így felhalmozott tőke további gépek beszerzéséhez vezetett. 

Az így befektetett tőke új termékek kidolgozását hozta létre. 

Idővel a gyári fejlődés mellett megjelentek a szabadalmak, amelyekhez a jól kialakított márkák segítették hozzá a tulajdonost.

A folyamatos fejlődés után pedig az infrastruktúra változása és a brandek kialakulása határozza meg a piaci helyzetet.

Ma már a branding az egyik elsődleges tényező, ha a vásárló válaszút elé kerül.

Ma már jóformán bárki létrehozhat brandet, nincs függés a médiától.

Mi az a branding?
Az érték fejlődése

Mikor lesz igazán erős a branded?

Ha a márkaépítés során el tudod érni azt, hogy megszólítsd azokat a személyeket, támogatókat, akik ugyanabban hisznek és ugyanazt az ideát tartják fontosnak, mint te, a branded erőssé válhat.

Ez persze egy hosszú folyamat, amelyhez szükséged van a márkád alapos ismeretére, megfelelő pozícionálására és a jó célközönség elérésére is.

Nagyon fontos az időzítés is, ehhez pedig ismerned kell a versenytársaidat. Tudnod kell, mikor kell piacra lépned az adott termékkel, szolgáltatással, és tudnod kell azt jól elhelyezni az emberek fejében.

És van még valami, ami a segítségedre lehet…

Brand Sprint: a brandépítés svájci bicskája

A legtöbb alkotói folyamattal (és a branding is ilyen), az a probléma, hogy nem tudjuk, hogyan kezdjünk neki, milyen lépések mentén haladjunk, és hogyan biztosítsuk előre a jó végeredményt. 

Ezért is dolgoznak a legjobb kreatívok keretrendszerek mentén.

A branding folyamatok kapcsán a Brand Sprint az a tervezői keretrendszer, amely segít a márkával kapcsolatos ötleteket egységes brand image formájába önteni. Gyakorlatilag a márka kommunikációs tervezésének alapja.

Mi a brand célja?

Ahogyan David Aaker szakember mondja, a brand elvárások, emlékek, történetek és érzések összessége, amely befolyásolja a vásárló döntését egy termék, vagy szolgáltatás kiválasztásakor.

A branding célja valahol pontosan ez: úgy befolyásolni a fogyasztókat, hogy az érzéseik alapján döntsenek. A branding tehát, ha ügyesen csinálod, jó irányba befolyásolja a vásárlói döntést.

Az is fontos cél, hogy a branding kapcsán nem csak érzéseket, hanem ígéretet is adunk. Ha ezt nem tartod be, a vásárlók csalódottságot élnek meg, így az elérni kívánt közösség, a márkáról való kommunikáció nem teljesedik ki.

Ha erős a brand, ez az ígéret és élmény nem csak megmarad, hanem létre is jön. Fontos cél tehát az is, hogy az ígéret fennmaradjon, beteljesüljön.

Vizuális élmény

A branding célja tehát az érzelmek kiteljesítése, ennek pedig fontos eszköze az is, hogy mit lát a fogyasztó a termékből. Ha valami vizuálisan is szemet gyönyörködtető, az nagyban segíti a kommunikációt.

A jól kiválasztott színek, a gondosan megtervezett logó nagyon fontos elem. Ehhez persze márka- és célközönségismeret szükséges. 

Ha szeretnéd igazán jól csinálni, beszélj róla!

Hogyan tudjuk építeni a brandet?

A köztudatba kerülni egy márkával nem egyszerű. 

  • sok időt vesz igénybe: folyamatos és alapos finomhangolás szükséges,
  • az érzelmek megszólítása: a fogyasztókat elsősorban az érzelmeik alapján szeretnénk elérni,
  • történetmesélés: a branding kapcsán kiemelt figyelmet kell kapjon a kommunikáció,
  • a brand személyisége: úgy tudjuk elérni a kívánt célközönséget, ha a márkánk is rendelkezik egy személyiséggel,
  • értékek, célok, misszió: fontos, hogy meglegyen a közös platform.

Mit tehetsz a brandépítésért grafikusként?

Van néhány szempont, amit érdemes szem előtt tartani egy brand vizuális kialakításakor.

  1. Legyen felismerhető, azonosítható a brand!
  2. Legyen megkülönböztethető a konkurencia termékeitől, szolgáltatásaitól!
  3. Legyen szerethető, jól befogadható!

Hogyan kapcsolódik ehhez a branding?

Ahogyan fentebb is írtuk, a branding már a márka létrejöttét, annak útját jelenti. Maga a folyamat nem csak az arculatot foglalja magába.

Fontos az érzelmekre hatás, az egyensúly. Érzelmet, érzést kell közvetítenünk a márkával, a közös érzéseket kell elérnünk, létrehoznunk az emberekben.

A branding közösségformáló erővel bír: ezt kell kiragadni a kommunikáció és a vizuális tervezés során is.

A jól felépített márka őszinte: szinkronban kell lennie annak, amit kifelé mutatunk és amit ígérünk.

Hasznos volt a cikk? Akkor mindenképp oszd meg üzleti és/vagy designer ismerőseiddel. Esetleg kérdésed van a témát illetően? Várunk a Facebook-csoportunkban.

Ha pedig designerként szeretnél fejlődni a branding területén, nézd meg a YELLOW közösségünket, ahol hozzád hasonló designerekkel találkozhatsz és beszélgethetsz, átbeszélhetjük a munkáidat és a kérdéseidet, valamint heti rendszerességű szakmai videókból tanulhatsz.

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!