A designtervezés nagy nehézsége, hogy ha igazán jót akarsz alkotni, jópár feltételnek meg kell felelned. Dieter Rams azt vallja, hogy a jó designnak egyszerre kell innovatívnak, hasznosnak, esztétikusnak, egyszerűnek, érthetőnek, őszintének, tartósnak, környezettudatosnak, kevesebb, de jobbnak és láthatatlannak kell lennie ahhoz, hogy igazán hatékony legyen. De hogyan lehetséges mindez egyszerre?
- Ki is Dieter Rams?
- Mi az a 10 pont?
Dieter Rams manifesztója a design (formatervezés) alapelveit foglalja össze, és ma is aktuális a tervezők számára.
Nézzük meg, mennyire releváns ránk, vizuális designerek számára a ramsi manifesztó.
Ki az a Dieter Rams?
Designerként jó eséllyel találkozhattál már Rams nevével, aki a 30-as évek elején született. Német formatervező példaképünket a Braun cég termékeiről és az ipari tervezés funkcionalista hozzáállásáról ismerik leginkább.
A kevesebb néha több visszafogott hozzáállása időtlen termékeket adott a világnak, munkássága komoly inspiráció a mai napig.
Az általa tervezett tárgyak egyszerűek, mégis karakteresek és jól használhatóak.
Szerencsénkre volt olyan jó hozzánk, hogy letömörítette és elvekbe foglalta a legfontosabb meglátásait, amivel sokat segíthet a mai modern designban is. Ezt 10 pontban határozta meg, ezeket vesszük végig.
Mi is az a 10 pont?
Habár Rams formatervezéssel foglalkozik, elvei és hozzáállása a design bármelyik részén dolgozó tervezőt segíthetik.
Állandó kérdés a designon belül: hogyan lehet időtálló valami?
Nézzük meg a következő 10 pontot, hogy kicsit közelebb kerüljünk a válaszhoz!
A jó design innovatív
Grafikusként gondolhatnád, hogy mégis mit innoválhatsz, hiszen a munka elvégzése a grafikus szakmában régóta ugyanaz.
Amire Rams gondol, az az, hogy a fejlődés mindig új lehetőségeket nyújt, és ezt neked le kell követned ahhoz, hogy igazán jó lehess.
Persze az innováció önmagában nem elég, de fontos adalékanyag a jó és időtálló munkához.
Gondolj például a nyomdai dolgokra: az új technológiák, új kivitelezési újdonságok nyomonkövetése rengeteget adhat a munkádhoz.
Az is jelentős az innovatív megközelítésben, hogy ez sosem lehet öncélú. Ha nem szolgálja az adott tervezést funkciójában, akkor használata nem indokolt. Fordított esetben, ha van egy olyan koncepció, amelyben segít az innovatív megoldás, maga a termék még jobb, eredményesebb lehet.
Ugyanez hatványozottan igaz a digitális világra, ahol folyamatosan jönnek ki az újabbnál újabb tipográfiai vagy animációs lehetőségek.
A jó design használhatóvá tesz
Tárgyak esetében ez egyértelmű lehet: hiszen ezeket használjuk, akkor vesszük meg őket, ha funkciójukban szükségünk van rájuk. Persze esztétikailag és pszichológiai szempontból is jó működésre van szükség.
Ezt pedig támogatnia kell a designnak: érthetővé kell tennie az eredményt ahhoz, hogy jól használható legyen.
A vizuális kommunikáció során ugyanez a helyzet: lehet az egy UI design, vagy egy UX design, esetleg digitális tervezés. Könnyen használhatónak, olvashatónak, érthetőnek kell lennie, funkciójában illeszkednie kell a felhasználó igényeihez.
A jó design esztétikus
Gondolhatnád, hogy ez egy alap gondolat. Azonban, ha az összes pontot egyben kezeljük, egyből nem olyan egyszerű a helyzet.
A minket körülvevő tárgyak esztétikuma meghatározza az életünket. Gondolj csak a skandináv design minimalista elemeire: összhangot, egyszerűséget sugároznak, és teljesen más kulturális értéket adnak.
A célunk, hogy jó hatással legyünk a szemre is: esztétikus vizuális kommunikációt kell készíteni, hiszen ez hat a felhasználókra is.
—
A jó design egyszerű
A jól létrehozott design a tárgy megértésében is segít.
Mit is jelent ez?
Egyszerű: ha a kezedbe kerül egy tárgy nem csak értelmezni tudod, hanem az is egyértelmű, hogyan használd. Legalábbis, h a design támogatja a használhatóságot. Ez új tárgyak esetén izgalmasabb lehet.
A vizuális designerek életében ugyanilyen fontos, hogy magától értetődő legyen, amit tervezünk.
A jó design nem tolakodik
Amit tervezel, az visszafogott és teret enged a felhasználónak. Designerként itt arról van szó, hogy nem díszítgetünk, nem gondoljuk túl, nem teszünk be plusz elemeket, hanem az elemeknek szerepe van. Amennyiben nincs, akkor egyszerűen el kell engednünk.
A logótervezés során is nagyon fontos ez, de a többi tervezési folyamat esetén is jelentős. Minden elemnek funkcionálisnak kell lennie.
A jó design őszinte
Ez szinte mindenre igaz lehet, így persze a designra is. Ez azt jelenti, hogy annyit ígér, amennyit adni tud.
A márkaépítés során ez nagyon fontos, hiszen ha nem tudjuk betartani az ígéretet, a felhasználó csalódott lesz és elpártol a márkától.
Az önazonos kommunikáció nagyon fontos a design esetén.
A jó design tartós
Ez főként a tárgyak esetén lehet fontos: a fogyasztói társadalomban nem ez a bevett szokás. Az üzleti érdek azt diktálja, hogy minél többet és többször cseréld le a tárgyaid.
Az aktuális divatra tervezve azonban gyorsan elavulhatnak a tervezések: az időtállóság sokkal jobb és lojális vásárlókat hozhat magával.
A márkák esetén szintén ez a helyzet: ami ma még trendi, évek múltán már kínossá válhat. Épp ezért törekedni kell a tartós designra.
A jó design átgondolt
Szintén az időtállóság a kulcsszó. Azonban az átgondoltság azt is jelenti, hogy már egyetlen átgondolatlan elem is boríthatja a koncepciót. Az utolsó elemig át kell tehát gondolnod a tervezett designt ahhoz, hogy a felhasználó értse és használni tudja azt.
A jó design környezetbarát
Ma már megkerülhetetlen, hogy ezt a szempontot ne vegyük figyelembe. Arra kell törekedned, hogy minél kevésbé növeld a lábnyomod, csökkentsd a vizuális és fizikai szennyezést.
Előbbi azért is jelentős, mert a rengeteg vizuális inger és elem között nagyon könnyű elveszni: épp ezért a letisztultság sokkal megnyerőbb lehet.
A jó design kevés, amennyire csak lehet
Mit is jelent ez?
Tiszta, egyszerű, könnyen megérthető. Ez tárgyak esetén egyértelmű lehet, ám mindez vizuális szemmel is nagyon jelentős.
Az egyszerűség ugyanis a fenti összes pont lényege, és támogatja azokat.
Ezek tehát a vizuális kommunikációban is segíthetnek, újra és újra visszavihetnek az alapokhoz. Főleg, ha kicsit belecsúszol egy-egy projektbe (mindenkivel előfordul): ilyenkor ugyanis segíthetnek ezek az alapelvek, és megkönnyíthetik a munkád.
Ha pedig egy non-stop kurzust keresnél a fejlődésedhez, akkor ebben is segíthetünk! Irány a YELLOW!