A történetmesélés egyidős az emberiséggel: általa bármit vagy bárkit könnyen bemutathatunk. Miért ne élnénk ezen közlési mód erejével a branding során? Bemutatjuk, hogyan alkalmazhatod a storytellinget.
A márkaépítés és a kommunikáció során is gyakran használt elem a történetmesélés: legalábbis általa bemutatni a márkát a legtöbb esetben sokkal szemléletesebb. Ugyanis így sokkal jobban átadható az üzenet a célközönség számára.
A történetekre élmény odafigyelni, és ha nincsenek túlbonyolítva bárki megértheti őket. Éppen ezért hatalmas erejük van.
A branding során tudatosan törekednünk kell arra, hogy legyenek történeteink, hiszen így sokkal több információt tudunk átadni a célközönségünknek.
A történetek organikusan terjednek. Az üzenet, amit szeretnénk elhelyezni magunkról a piacon, a célközönség tagjai között is szárnyra kelhetnek. Feltéve, ha jó a történet.
A történetek mindennaposak
Ősidők óta bennünk van a vágy, hogy történeteket szeretnénk átadni másoknak.
A történetek által sokkal megfoghatóbb a figyelem, hiszen a történetszál vezet valahova, amelynek mindenki várja a végét.
Habár a pletyka sokszor pejoratív értelemben vett történetmesélés, mégis könnyen, futótűzként terjed. Ez pedig a márkaépítés szempontjából nagyon is kapóra jön. A pletyka és a branding tehát párhuzamba vonható egymással: a cél, hogy egy jó történetet szeretnénk átadni, lehetőleg úgy, hogy minél több emberhez eljusson.
Nézzünk néhány példát, hogy szemléletesebb legyen, miért is fontos a story.
Hogyan lehet egy almából story?
Elsőre banálisnak tűnhet, hiszen almából több milliárd van, hogyan lehetne ebből jó történet? A lényeg a kontextus.
Például nézzünk egy történetet. A nagypapa kertjében a második világháború előtt rengeteg almafa volt, amelyek bőséges terméssel látták el a családot. Azonban a háború viszontagságai a kertet sem hagyták nyom nélkül. Azonban egy fa túlélte a nehéz időket: ez az alma pedig arról a fáról való.
Ha ezt a történetet meghallod a piacon, mikor almát vásárolsz, máris másként tekintesz a megvásárolt gyümölcsre. Az az alma különlegesebb lesz, mint a többi. Kialakul egy kapcsolat közted és a termés között: a történetmesélésnek pedig pont ez a lényege. Hogy kapcsolatot, érzelmeket hozzon létre.
Ha kapcsolatot szeretnél teremteni a terméked és a vásárló között, a történetmesélés remek eszköz arra, hogy ez a kapcsolódás létrejöjjön.
Külön ereje van annak, ha más mesél neked egy jó történetet egy termékről. Különösen akkor, ha annak a valakinek bízol az értékítéletében. A branding fontos eleme tehát az, hogy az emberek egymás között beszéljenek a márkáról, egymásnak méltassák azt.
A storytelling és branding kapcsolata témában írt cikkben részletesen kifejtjük, hogy függ össze ez a két terület.
Focistából történet
Vegyünk egy sportos példát is. A foci vb kapcsán merült fel, hogy hogyan kapcsolódhatnánk egy-egy csapathoz, kinek érdemes szurkolni.
A meccsek előtt volt egy rövid intró, amely bemutatott egy játékost. Ebben a videóban a játékos elkészüléséről, motivációiról hallhattunk. Ez pedig segíthetett abban, hogy az adott csapat felé szimpátiát ébresszen benned, és elkötelezd magad az egyik oldal mellett.
Christian Eriksen, a dán válogatott tagja, remek példa erre. A tavalyi Európa-bajnokság során megállt a szíve a pályán, és akkor úgy tűnt, véget is ér a karrierje. Épp ezért senki sem gondolta, hogy valaha pályára léphet, mégis részt vett a vb-n.
Hogyan kapcsolódik ez a márkaépítéshez? Egy történet kiemelhet a többiek közül, általa jobban odafigyelhetnek rád. Egy történet óriási befolyással bír arra, hogyan néznek az adott márkára.
De, hogy egy konkrét branding példát is vegyünk, a TOMS cipő példáját is szeretnénk bemutatni. A márka alapítója, Blake Mycoskie egyszer Argentínában járt, és felfigyelt arra, hogy sokan nem hordanak megfelelő cipőt az országban.
Ezért úgy döntött, hogy minden eladott cipő után egy lábbelit jótékonysági célra fordít. 2016 óta így több mint 100 millió cipő talált gazdára.
A cél az, hogy a márka mellett egy olyan misszió, ezáltal egy történet is létrejöjjön, amely öregbíti a márka nevét.
A történet megismerésével a termék is vonzóbbá válhat: a vásárló is a történet részének érzi magát.
Hogyan épül fel a történet?
Azt már látjuk, hogy a történet fontos a márkaépítés szempontjából. De hogyan hozhatsz létre egy ütős storyt úgy, hogy a márkád profitáljon belőle?
Lássuk, mire van szükség egy jó történethez:
- egy hősre,
- egy problémára,
- egy segítőre,
- egy tervre,
- egy megvalósítási formára,
- és a végén arra, hogy mindezt siker koronázza.
Egy történet általában úgy épül tehát fel, hogy van egy hősünk, aki küzd valamilyen problémával. Találkozik egy segítővel, aki segít létrehozni egy tervet, majd elkíséri hősünket a megvalósítás útján. Természetesen az út végén siker koronázza a cselekményt (még ha nem is elsőre).
Ehhez vagyunk hozzászokva, ezt értjük meg könnyen: ha újabb és újabb elemeket vonunk be a történetbe, nehezítheti a megértést.
Ha a story létrehozásáról még többet szeretnél megtudni, ebben az anyagban részletezzük a jó story velejét.
A storytelling során érdemes az egyszerűségre törekedni azért, hogy minél többen és jobban meg tudják azt érteni.
A lényeg tehát az, hogy a történeteket nem tudjuk (és nem is akarjuk) kikerülni. Miért ne használnánk ezt a márkánk építése során?
A storytelling segít abban, hogy a márka minél több emberhez eljusson, és minél jobb helyet töltsön be a márkák piacán.
Mi arra buzdítunk, hogy készíts történeteket, használd a márkád útja során. Ha pedig segítségre van ebben szükséged, nézz szét nálunk!