Mitől függ a megfelelő ügyfélszám? Ügyfélből sosem elég? Lássuk, milyen szempontok szerint érdemes gondolkodnod ahhoz, hogy minőségi munkát tudj kiadni a kezedből, és az ügyfeleid is elégedettek legyenek.
Designerként a megfelelő ügyfélszám kialakítása nagyon fontos. A túl kevés és a túl sok ügyfél is okozhat elégedetlenséget, mind a Te, mind az ügyeleid oldaláról.
De milyen szempontokat is érdemes nézned, mielőtt igent mondasz egy megbízásra? Miért fontos, hogy milyen oldalról érkezel?
Hogyan érdemes megközelíteni a téma anyagi oldalát? Mi a megfelelő ügyfélszám?
Blogbejegyzésünkben ezekre a kérdésekre is megadjuk a választ, sőt, eláruljuk azt is, mi a legfontosabb szempont.
Mik a legfontosabb szempontok?
Az ügyfelek megszerzése és megtartása mindig központi téma. Arról is sokszor esik szó, hogyan lehet jól bánni, jól kommunikálni az ügyfelekkel, és mi mindent kell megtenni az elégedettségükért.
Arról azonban kevés szó esik, hogy mennyi ügyfelet lehet jól kezelni, és miért fontos ezt is a szempontok listájára tenni.
Mindennek megvan a maga előnye és hátránya: az már rajtad áll, hogy melyik utat választod.
Mindenekelőtt kijelenthetjük, hogy nem az ügyfelek, hanem a projektek száma számít, hiszen egy ügyfél több projekttel is megbízhat.
Milyen oldalról érkezel?
Elsőként is meg kell határoznod, hogy Te milyen jellegű munkavégzést szeretsz. Ez személyiségfüggő: van, aki a nagyobb pörgésre voksol, van, aki a nyugalomra.
Van, aki a kihívásra esküszik, az újabb és újabb projektekre, és van, aki a megszokottat keresi, és azt, ha a tapasztalatát kamatoztathatja. Ezek pedig határozottan fontos szempontok lehetnek egy projekt vállalásánál.
Az ügynökségi oldal
Aki ügynökségi designer, általában a változatosságot, a pörgést szereti. A feladatok adta lüktetés, a folyamatos újdonságok hajtják.
Ebben az esetben sokat kell váltogatni egyik projektből a másikba. Ez egy héten akár 4-5 különböző projektet is jelenthet.
A termék oldal
Ezzel szemben van az a típusú designer, aki szereti az állandóságot, a kiszámíthatóbb munkavégzést.
Neki könnyebb és komfortosabb egy projekten dolgozni, hosszabb távon, csiszolni, tesztelni, start uposabb megközelítésben végezni a munkát.
Mennyi az annyi, azaz milyen bevételre van szükséged?
A bevétel meghatározása a projektek számától függ. Akár alkalmazottként, akár szabadúszóként tevékenykedsz, fontos szempont az, hogy mennyi bevételre van szükség.
Freelancerként láthatod, hogy mennyi és milyen mértékű díjazásra van szükséged. A rezsidből, a befektetett munkádból és a szükségletekből hamar kijön a kérdéses szám. Ezt az összeget pedig le lehet fedni sok kisebb, vagy egy, két nagyobb projekttel is. Éppen ezért a bevétel meghatározásakor a projektek száma döntő tényező.
Azt már neked kell meghatároznod, milyen és mennyi munka fér bele. Persze lehet egy nagyobb, és több kisebb projekted is ahhoz, hogy az általad kigondolt összeg a számládra kerüljön.
A nagy projektek esetén mindenképp figyelembe kell venni azt is, hogy rendelkezel-e a feladathoz szükséges szakmai tapasztalattal.
Sok vagy kevés ügyfél?
Mindkét lehetőségnek van előnye és hátránya. Természetesen a nincs ügyfél nem a legjobb opció, de a kevés és túl sok ügyfél is lehet előnyös, vagy hátrányos megközelítésű.
Lássuk, mik is ezek a gyakorlatban!
Ha kevés az ügyfél
Előnye lehet, hogy mivel kevesebb a projekt, kevesebb a menedzselés is. Könnyebben átláthatók a feladatok, könnyebb az ügyfélkommunikáció, könnyebben menedzselhetők a határidők és a státuszok.
Ezzel szemben ez egy veszélyforrás is, hiszen ha a kevés ügyfél felmondja a megállapodást, könnyen hoppon maradhatsz.
Sok olyan probléma merülhet fel, amire nem is gondolnál elsőre (csőd, összeolvadás, stb.), és ez komoly nehézséget okozhat.
Ha alvállalkozóként dolgozol, szintén a fenti lehetőségek állnak előtted.
Ha sok az ügyfél
A sok projektnek az lehet nagy hátránya, hogy szétoszlik a figyelem. Több párhuzamos projekt esetén mindig a legnagyobb prioritást próbálod előtérbe helyezni, de természetesen a többi feladat sem állhat.
👉 Érdekel a márkaépítés? A brandingről itt olvashatsz bővebben!
A sok ügyfél azonban sokkal kisebb kiszolgáltatottságot jelent. Viszont a projektmenedzsment része is sokkal karcosabb.
Ennek folyománya, hogy a sok projekt esetén sok egyeztetés és sok meeting szükséges: ebben az esetben pedig lassabban halad az érdemi munka.
Ez érezhetően feszültséget szülhet.
Fontos megemlíteni, hogy több projekt esetén könnyebben szelektálhatsz, akár nemet is mondhatsz. Ez persze a szakma legnehezebb része…
A specializáció is itt kezdődik: a projektek hozzásegíthetnek a megfelelő portfóliód kialakításához.
Végül pedig azt is ki kell emelnünk, hogy nem mindegy, az ügyfeleid milyen gyakran látnak el munkával. Hiába van sok ügyfeled, ha csak ritkán kapsz felkérést.
A minőség a lényeg: új vagy régi ügyfél?
Itt pedig el is értünk az egyik legfontosabb pontunkhoz, a customer lifetime value-hoz. Ez azt jelenti, hogy ha kapcsolatba kerülsz egy ügyféllel, onnantól kezdve elkezdődhet a számolás, vagyis az a pénz, amit ő nálad elkölt. És minél magasabb ez az összeg, annál nagyobb értékkel bír a kapcsolat.
Ezt az értéket szokták vizsgálni akkor, ha portfólióbővítés van, vagy ha mérlegre kerül, hogy mi éri meg jobban: új ügyfelet szerezni, vagy a régi kapcsolatokat megtartani.
Ez alapján tehát érdemes egy sorrendet a fejedben tartani az ügyfeleidet illetően, ez ugyanis egy sor jövőbeli döntést megkönnyíthet.
Végül tehát gondold át, melyik szempont fontosabb számodra, és milyen típusú a személyiséged. A nemet mondás, a specializáció nagyon fontos tényezők ahhoz, hogy fejlődhessen a tapasztalati szinted.