Hogyan, hol és miért kommunikáljunk designerként? Önmenedzsment alapok.

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design
Önmenedzsment

Fontos, hogy a saját brandünk felépítése, az önmenedzsment, valamint az ügyfélprojektek menedzselése mellett a következetes kommunikációra is fordítsunk időt. Még designerként is.

Ha ugyanis nem adunk hírt magunkról, egyre csekélyebb az esély, hogy a hatalmas információs zajban a minőségi ügyfelek maguk találnak ránk.

Ehhez tudnunk kell:

  • mi a kommunikációnk célja;
  • kihez akarunk szólni;
  • mit akarunk mondani;
  • milyen felületeken szeretnénk és tudunk kommunikálni;
  • és mindezt milyen formában tesszük.

Tartalomjegyzék

A piac azokat a szakembereket ismeri (és ismeri el), akik következetesen és jól kommunikálnak. De mi kell ehhez pontosan?

A hiteles kommunikáció alapja, hogy jól bemutatja a szakértő munkásságát, módszereit és eredményeit. Nem hiába eltöltött idő az önmenedzsment. És hiába tudja ezt mindenki, a legtöbbeknél mégis háttérbe szorul a kommunikáció.

Ebben a cikkben arról, lesz szó, miért elemi fontosságú a következetes, rendszeres és átlátható kommunikáció – designerként is. És hogy pontosan mire figyelj, ha hatékonyan szeretnél kommunikálni.

A portfólió fontos, de közel sem elég

Az internet tele van portfóliókkal. Ezért, ha ki akarsz tűnni, nem elégedhetsz meg azzal, hogy van egy jó referenciagyűjteményed a korábbi munkáidról.

Egy korábbi cikkben már kiveséztük, hogyan készül a jó grafikus portfólió. Most arról lesz szó, milyen más lehetőségünk van designerként megmutatni magunkat? 

De miért kommunikáljak, amikor így is megvannak az ügyfeleim?

— 

designerek, általában

– hangzik az egyáltalán nem alaptalan kérdés.

Nos leginkább azért, mert adódhatnak olyan élethelyzetek, amikor változik a meglévő ügyfélköröd. (Nem is kell messzire menni a múltban konkrét példákért, elég a COVID-járvány gazdasági hatásaira, vagy épp a kata-adózás átalakítására gondolni).

És még valami…

Nem mindegy, hogy minden munkát el kell vállalnod, hogy a kijöjjön a matek, vagy te magad szűrheted, mely ügyfelekkel szeretnél együtt dolgozni és melyekkel nem.

Persze nem kell mindenkinek rögtön véleményvezérré előlépnie, de valamilyen szintű tudatos kommunikációra szükséged lesz, ha fejlődni, növekedni szeretnél.

Branding és vizuális válasz könyv

A hatékony kommunikáció alapja a pontos célmeghatározás

A kitűzött cél – és az ehhez tartozó stratégia – nagyban befolyásolja, hogy miként kommunikálj.

Sőt, kifejezetten ajánlott a célhoz igazítani a kommunikációs stratégiát, hogy összefüggéstelen zajkeltés helyett koherens párbeszéd alakuljon ki a potenciális ügyfelek és a márka között.

Designerként is több cél közül választhatsz:

  • szeretnél láthatóvá válni;
  • erősítenéd a branded;
  • ki akarsz tűnni a konkurensek közül;
  • elismertséget akarsz;
  • ügyfeleket vagy alkalmazottakat szereznél.

Természetesen egyszerre több célod is lehet. A márkaépítés viszont (céltól függetlenül) mindenkinek fontos. Legyen szó cégről, freelancerről, influencerről stb.

Ehhez hatékony segítség lehet a brandépítésről írt könyvünk.

De menjünk is tovább…

Kihez szeretnél szólni?

Miután tudod a miértet, a következő lépés, hogy meghatározod, kinek.

Itt is több lehetőséged adódik. Célcsoport lehet:

  • a szakma;
  • a meglévő ügyfelek;
  • és a leendő ügyfelek.

A konkrét célcsoport-meghatározás adja majd a kommunikációd milyenségét – stílus, hangnem, tartalomtípusok, témák stb.

Egy brand és a célközönsége között jellemzően jó kapcsolatot épít a történetmesélés (storytelling).

A kommunikációba nyugodtan beemelhetsz a célcsoportoddal közös kapcsolódási pontokat is – például közös hobbik és érdeklődési kör. 

Ez azért fontos, mert 

  1. egyfelől előre tisztázza a befogadóban, hogy milyen légkörre és hangulatra számíthat, ha veled dolgozik;
  2. a megbízók is emberek, az emberek személyiségekhez vonzódnak, és a márkádnak is lehet személyisége (lásd a márkaszemélyiség megalkotásáról szóló korábbi cikkem).

A kölcsönös szimpátia pedig jellemzően kellemesebb légkörű együttműködéseket – ennek mentén jobb eredményeket – szül.

A nő beszél a megaphoneba.
Fotó: Pexels, Andrea Piacquadio

Hol tudod őket megszólítani?

Már tudod, mi a kommunikáció célja. És tisztában vagy azzal, pontosan kiket akarsz megszólítani. De vajon hol éred el a leghatékonyabban a célcsoportod?

A digitális forradalom előtt magas volt a belépési küszöb. Akár újsághirdetésre gondolunk, akár más nyomtatott kiadásra, esetleg televíziós vagy rádiós megjelenésre, nagyon komoly költségekkel kellett számoljunk.

A digitális terek azonban roppant költséghatékonyan jelenhetünk meg – közel ingyenesen.

A legkézenfekvőbb megoldás természetesen a közösségi média:

  • indíthatsz Facebook-csoportot (szakértői státuszod építésére);
  • kommunikálhatsz az Instagramon (közzéteheted pl. a portfóliód és kommunikálhatsz a márka személyiségéről)
  • próbálkozhatsz a TikTokon (az újdonságokra mindenki rákap, komoly elérést lehet elérni, de a valós eredmények még kérdéses);
  • LinkedIn-profilt is létrehozhatsz (a szakmai közönség és céges döntéshozók számára);
  • regisztrálhatsz a Dribble-re (ahol a szakmai közösséget éred el).

Ezenkívül természetesen saját weboldalon is kommunikálhatsz, valamint építhetsz saját hírlevél-listát – de erről később egy kicsit részletesebben is beszélek.

Fontos megjegyeznünk, hogy önmagában a digitális jelenlét még kevés. De ha sikerül trendi és hasznos tartalmat gyártanod, az emberek jó eséllyel megosztják és kommentelik azt, így organikusan (komolyabb hirdetési költségek nélkül) is képes lesz terjedni.

Mit és hogyan kommunikálj designerként? (4 terület, amire érdemes figyelmet fordítanod)

Fentebb már szóba került a brand – és a márkaépítés – fontossága. A Brand Sprint egy tökéletes eszköz a márkád és kommunikációja megtervezéséhez. Érdemes időt szánnod rá, mielőtt kommunikálni kezdesz.

De milyen eszközök állnak rendelkezésedre, ha a tervezéssel már megvagy?

1. Tartalommarketing

Értékes tartalmat hozol létre, amelyet felhasználva kapcsolatot építhetsz a célközönségeddel.

Ezt ma már nagyon sokan csinálják, ezért fontos, hogy valamilyen egyedi látásmódot is be tudj emelni a tartalommarketingedbe. Máskülönben nem fogsz kitűnni a kommunikációs zajból.

Arra kell tehát törekedned, hogy a tartalmaidba beépítsd azt a pluszt, amit mástól nem kap meg.

Az oly sokat emlegetett brandépítési stratégia erre is választ adhat.

A tartalommarketing ráadásul komoly muníciót adhat a keresőoptimalizálási (SEO) törekvéseidnek is. (Vagyis segít, hogy a Google-ben és az egyéb keresőkben a te tartalmaidat találják meg a problémáikra megoldást kereső potenciális ügyfeleid.)

A content marketing hosszútávú megtérülést hoz, ezért rövidtávon alulmarad a fizetett hirdetésekkel szemben. Később viszont többszörösen megtérül.

2. PR- és sajtómegjelenések

SEO szempontból is fontos, hogy más weboldalakon is megjelenjenek rád hivatkozó tartalmak. De leginkább a hitelességépítő faktor, ami miatt be akarsz kerülni a sajtóba.

Ennek két módja lehet:

  1. olyan érdekes, izgalmas és hasznos tartalmat tudsz adni (pl. saját kutatás), amit önként lehoznak más portálok és médiumok;
  2. fizetsz azért, hogy megjelenj más portálokon.

A kommunikációs stratégiádban ki kell térned arra, hogy milyen tartalmakat fogyaszt szívesen a célközönséged és milyen platformokon. Így például megjelenést vásárolhatsz a kedvenc magazinja lapjain, hogy a potenciális ügyfeled találkozzon márkáddal.

3. Előadások, meetupok

Tanúbizonyságot adhatsz a tudásodról élő és online eseményeken, konferenciákon, meetupokon és szakmai szemináriumokon.

Arra kell figyelned, hogy a közönség számára releváns legyen az előadásod.

Egy-egy jó előadással értékes leadeket csatornázhatsz be és a követőid számát is növelheted a különböző felületeken.

4. E-mail-marketing

A korábbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy jobb, ha te magad rendelkezel a követőid, potenciális ügyfeleid adataival, mintsem egy harmadik fél (pl. Facebook vagy Google). 

Hiszen bármikor születhet egy olyan döntés, amely mentén drasztikusan csökken az elérésed a követőid felé (pl. algoritmusfrissítés, törvénymódosítás, tiltás).

A legtöbb szakértő ennek kiküszöbölésére az e-mail-marketinget ajánlják. Ennek titka, hogy hasznos tartalmakért, szakmai tippekért, tanácsokért és eszközökért cserébe elkéred a feliratkozóid adatait, hogy azt a saját rendszeredben tárolhasd. A hírlevél ráadásul remek lehetőség a követőiddel való kapcsolatépítésre.

Így akkor is elérheted a potenciális ügyfeleid, ha minden más platform hátat fordít a márkádnak.

Összegezve tehát, miért jó az önmenedzsment…

Igenis fontos, hogy a saját brandünk felépítése, az önmenedzsment, valamint az ügyfélprojektek menedzselése mellett a következetes kommunikációra is fordítsunk időt. Még designerként is.

Ha ugyanis nem adunk hírt magunkról, egyre csekélyebb az esély, hogy a hatalmas információs zajban a minőségi ügyfelek maguk találnak ránk.

Ehhez tudnunk kell:

  • mi a kommunikációnk célja;
  • kihez akarunk szólni;
  • mit akarunk mondani;
  • milyen felületeken szeretnénk és tudunk kommunikálni;
  • és mindezt milyen formában tesszük.

Remélem, tudtam segíteni a következetes és hatékony kommunikációd felépítésében. Ha kérdésed van, esetleg szívesen csatlakoznál egy közösséghez, ahol szakmai párbeszédek mentén építjük a hazai designer szakmát, csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz vagy a YELLOW közösséghez, ahol mindezt érdekes előadásokkal fejeljük meg.

YELLOW - a közösség, amelyre mindig is vágytál.
Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!