Hogyan függ össze a storytelling, a branding és a tipográfia?

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A célközönség szívéhez tehát a jó történeteken keresztül vezet az út. Ezek jellemzően 6 összetevőből állnak (probléma, hős, útmutatás, terv, megvalósítás, siker).

A megfelelő történettípus kiválasztása szintén kulcsfontosságú kérdés. Itt 5 lehetőség közül választhatunk:

  • Eredettörténetek
  • Történetek a céges kultúráról
  • Ügyféltörténetek
  • Kihívástörténetek
  • Közösségi történetek

De nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy a történet fogyaszthatóságát könnyítő tipográfia legalább annyira fontos, mint a következetes történetépítés és a megfelelő kontextus és narratíva.

Tartalomjegyzék

Ha szeretnéd videó formában a cikk tartalmát megnézni, akkor megteheted 👇

A történetek kapcsolatot teremtenek. Épp ezért hagynak ki azok a brandek hatalmas ziccert, amelyek nem élnek a storytelling (történetmesélés) erejével. Pedig a márkakomponensek és a tartalmak történetek nélkül kevésbé lebilincselőek.

Ha jól csináljuk, a márkatörténet nem csupán megkülönböztető tényező lesz, hanem egy jól megjegyezhető elem, ami bevonzza és elkötelezi a közönséged.

Ebből a cikkből megtudhatod:

  • mi a brand storytelling; 
  • milyen egy jó történet felépítése;
  • hogyan hat a célközönségedre egy jó történet;
  • hogyan kapcsolódik a brandinghez és a tipográfiához a történetmesélés.

A brandinghez és tipográfiának sok köze van a történethez.

Mi a storytelling – és azon belül a brand storytelling?

A storytelling, vagyis a történetmesélés lehetővé teszi egy narratíva felépítését és a közönséggel való érzelmi kapcsolódást. Azáltal, hogy közvetíti, miért áll ki, és hogy milyen értéket ad az ügyfeleinek.

Egy márkatörténet lényegében mindaz, amit és amiért csinálsz. (Ilyenformán erősen hatása van a branding, sőt az arculattervezés folyamataira is.)

Összeköti a cég történetét, küldetését, motivációját, céljait, közönségét és létezésének okát.

És a legfontosabb: hogy a márkatörténet mutasson túl a cég termékein és/vagy szolgáltatásain.

A feladat tehát egy olyan narratívát teremteni, aminek a potenciális vásárlóid, munkatársaid és követőid részesei akarnak lenni.

Mit csinál egy jó történet?

Lényegében három dolgot:

  • Figyelmet kelt és fókuszál.
  • Érzéseket generál.
  • Kapcsolatot létesít.

Az ember életében a történelem kezdete óta központi szerepet játszik a történetmesélés. A tűz körüli tapasztalatmegosztás ugyanis elemi fontosságú volt a későbbi veszélyek elkerüléséhez. (És persze a szórakoztatás sem volt elhanyagolható.)

Az idők során mit sem változott az, hogy az ember a tudása jelentős részét történeteken keresztül sajátítja el.

Érdekes evolúciós párhuzam, hogy az ember az ébren töltött idejének ⅓-át „álmodozással” tölti. (Tervezget, elképzeli a jövőt.) Amikor történetet mesélünk, ez a funkció ki van kapcsolva. És ekkor könnyebb kapcsolatot teremteni az emberrel. Az információkat történetekbe csomagolva adjuk át.
Storytelling  avagy a történetmesélés ereje

De hogyan csinálhatod ezt hatékonyan? Miből áll egy jó (márka)történet?

A történetek felépítése (a jó történet 6 eleme)

Ha megvizsgálunk néhány jó sztorit – legyen az egy Walt Disney-rajzfilm vagy egy márka története –, megfigyelhetjük, hogy az igazán magukkal ragadó történeteknek 6 nélkülözhetetlen komponense van.

  • Probléma
  • Hős
  • Guide (segíti a hőst a probléma megoldásában)
  • Terv
  • Megvalósítás
  • Siker

1. Probléma

Egy korábban jól működő világrendet felbolygat egy megoldandó probléma. Lényegében ez a történet mozgatórugója. Ez az a pont, amely körül a történet minden szereplője, cselekménye és nézőpontja forog.

És ez az a probléma, amelynek megoldása egy hősre vár.

2. Hős

A hősnek kell megoldania a felmerülő problémát. Ő az ügyfeled, a vevőd.

A csavar a történetben viszont az, hogy a hős általában nem tudja egymaga megoldani a fennálló problémát.

Segítségre van szüksége. És itt jön a képbe a márka.

3. Útmutatás

Egy jó segítő (pl. Yoda Luke-nak vagy Alfred Batmannek) képes útmutatást, támogatást adni a hősnek, hogy az legyőzhesse az előtte álló akadályokat.

Lényegében ez a segítő lesz a márka. Aki ismeri a receptet, a módszert, a titkos fegyvert, a kincs helyét és így tovább. És kész segíteni a felmerülő probléma megoldásában.

Persze, önmagában az útmutatás sem garancia a sikerre.

4. Terv

Ahhoz, hogy a hős boldogulni tudjon az akadályokkal, a segítő tanácsait egy megfelelően működő terv mentén kell végrehajtania.


Ez lehet edzésprogram, terápiás ülések, egy új módszer vagy eszköztár meghonosítása. A lényeg, hogy modellezze, hogyan jutunk el a jelenlegi helyzetből a vágyott állapotba.

5. Megvalósítás

A jó tervet azonban meg is kell valósítani. A történetnek tehát arra is ki kell térnie, hogy a hősnek miként kell szembenézni az akadályokkal, a kezébe adott eszközök és terv segítségével.

6. Siker

És végül le kell festenünk a siker állapotát. A történet kihagyhatatlan eleme, hogy átélhetővé tesszük az átalakulást, amin a hős (a vevőnk) keresztülmegy a történet kezdetétől a végéig.

Most, hogy már tudjunk, hogyan épül fel egy jó történet, nézzük meg, milyen típusú történetek léteznek.

A márkatörténetek típusai

Megoszlanak a vélemények, hogy pontosan mi alapján csoportosíthatjuk a márkatörténeteket.

Az egyik legelterjedtebb felosztás azonban 7 történettípust különböztet meg:

  • Eredettörténetek
  • Történetek a céges kultúráról
  • Ügyféltörténetek
  • Kihívástörténetek
  • Közösségi történetek

1. Eredettörténetek

Általában azt mesélik el, hogyan jött létre a márka vagy annak egy adott terméke, szolgáltatása. 

Ilyen például a Barbie babák története vagy annak a küldetésnek az elmesélése, ami miatt a márka létrejött.

2. Történetek a céges kultúráról

A legnagyobb hatása az employer branding területén van. Általában azt mutatja be, hogy érzik magukat az adott cég munkavállalói. 

Milyen értékeket vall a márka és ezek hogyan köszönnek vissza a mindennapokban?

3. Ügyféltörténetek

Ha egy-egy konkrét ügyfél szemüvegén keresztül mutatjuk be a problémát, amelynek megoldásában a márka segíteni képes, sokkal könnyebb bizalmat építeni a potenciális vevőkben. 

Testimonial videókban például remekül működnek az ügyfélsztorik. De a legtöbb esetben elég, ha elmeséled, milyen problémával néz szembe nap mint nap az ügyfeled és hogyan segítesz neki ebben. És szinten idesorolhatjuk az edukációs történeteket is.

4. Kihívástörténetek

Kifejezetten krízishelyzetek idején tud ütős lenni, de egyébként is remekül működik. Bemutatja, hogyan küzd meg a szervezet kisebb vagy nagyobb akadályokkal – származzanak azok belülről vagy kívülről. 

Nagyon átelhetőek például azok a sztorik, amelyekben vállalkozók mesélnek a kudarcaikról és az újraindulásról.

5. Közösségi történetek

Ezek a sztorik jellemzően azt mutatják be, hogyan tesz eleget a márka saját felelősségvállalásának, hogyan segít adott közösségeken.

Jellemzően jótékonysági kezdeményezések és társadalmi szerepvállalások mentén épül az efféle brand story.

A cikkben is elhelyezett „Történet a történetben” előadásomban konkrét példákat is mutatok egy-egy brandtörténetre.

A fentiek alapján talán már tisztázódott, hol ér egymásba a storytelling és a brandépítés.

De maradj még, egy fontos kérdésünk még megválaszolatlan. 

Hogy kapcsolódik a történetekhez a tipográfia?

„Az internet 95%-a szöveges tartalom.”

— 

Oliver Reichenstein (ia.net alapítója)

Hogy mennyire fedi a valóságot a fenti idézetben szereplő adat, azért nem vállalom a felelősséget. De azt hiszem, nem is a számok pontossága, hanem a nagyságrendek a fontosak.

Tény: az interneten rengeteg szöveges tartalmat találunk.

De ha sok a szöveg, akkor tipográfia is kell.

Ha leírunk egy történetet, akkor kell egy tipográfiai rendszer is.

Nem túlzás azt állítani, hogy a betűtípus alakítja a leírt mondatokat történetté. (Erre hivatkozom úgy, hogy „Történet a történetben”.)

Hiszen a történethez egy újabb síkot adhatunk a betűtípusokkal, layoutokkal stb.

Az önfeledt történetfalás titkos hozzávalója

Ha emlékszel a kanál alakjára ebéd közben, annak biztosan rossz alakja volt. A kanál és a betű eszközök; az egyikkel kimerjük az ételt a tálból, a másikkal az információkat vesszük át az oldalról… Ha jó a design, az olvasó jól érzi magát, mert a betű egyszerre banális és szép.

— 

Adrian Frutiger

Ha tehát nem kell küzdened a történet elfogyasztásával, akkor egy jó tipográfiáról beszélünk.

Persze ez csak akkor igaz, ha a tipó célja a jó olvasási flow megteremtése. 

Ahogy vannak a célnak megfelelő kanalak, ugyanígy vannak különböző betűtípusok, amik szolgálják a megfelelő fogyasztást.

Tudjuk, milyen célt akarunk elérni a szöveggel, a feladat, hogy megtaláljuk a megfelelő tipót hozzá.

Ha szeretnél mélyebben elmerülni a témában, érdemes elolvasnod a tipográfia jelentése, alapismeretek témában írt részletes cikkünket is. Ebben tényleg mindent megtalálsz, amire szükséged lesz a megfelelő tipó kiválasztásához, megalkotásához.

Összegzés

A célközönség szívéhez tehát a jó történeteken keresztül vezet az út. Ezek jellemzően 6 összetevőből állnak (probléma, hős, útmutatás, terv, megvalósítás, siker).

A megfelelő történettípus kiválasztása szintén kulcsfontosságú kérdés. Itt 5 lehetőség közül választhatunk:

  • Eredettörténetek
  • Történetek a céges kultúráról
  • Ügyféltörténetek
  • Kihívástörténetek
  • Közösségi történetek

De nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy a történet fogyaszthatóságát könnyítő tipográfia legalább annyira fontos, mint a következetes történetépítés és a megfelelő kontextus és narratíva.

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!