A vállalati arculat az egyik legfontosabb, ha nem a legfontosabb eleme a cég egységes megjelenésének. Azonban egy most induló vállalat, vagy egy arculat nélkül, évek óta futó cég életében jogosan merülhet fel a kérdés: minek ez a nagy hype a corporate identity körül?
- Mi az az arculat és miért fontos?
- Milyen szerepet tölt be egy cég életében?
- Mik a legfontosabb formai elemei?
- Mennyibe kerül egy arculattervezés?
Ahhoz, hogy megértsd a corporate identity fontosságát, egyáltalán nem kell designernek lenned. Sőt, tájékozott, naprakész cégvezetőként tudni fogod, hogy az arculat összes eleme kihat a vállalat image megítélésére és kommunikációs stílusára is.
Az arculattervezés egy vállalat marketing tevékenységének fontos része.
Nézzük is meg, miért olyan fontos, hogy egységes arculat jellemezze a vállalatot!
Mi az az arculat?
Kezdjük az elején!
Egy vállalat arculati elemei számos területet lefednek. Kezdve a logótól, a weboldalon át egészen a szórólapokig, vagy akár a céges pólókig rengeteg olyan része van, amire tervezéskor ki kell térni.
Az arculat egy egységes elképzelés, amelynek az a célja, hogy kapcsolódjon a márka mondandójához, a brand identitásához, és erősítse a fogyasztók, ügyfelek fejében lévő képet, amelyet magához a márkához társítanak.
Az archetípusok a branding fontos elemei, amelyek segítenek felhelyezni a márkádat a térképre, segítenek abban, hogy egyedi és könnyen beazonosítható legyen a brand. Ha többet is szeretnél megtudni a 12 archetípus használatáról, mi megírtuk neked a legfontosabb tudnivalókat!
Az arculati elemek összessége alkotja azt a képet, amely meghatározza a corporate identity, azaz a vállalati arculat képét. Ez a kép pedig akkor lesz a legjobb, ha az elemei összekapcsolódnak és illeszkednek egymáshoz.
Ha a koncepció nem egységes, a vásárlói bizalom is csorbul: nehezebben tudnak kapcsolódni a márkához, nehezebb konkrét képet kialakítani a fejükben a brandről.
Sokan azonban keverik az arculatot az imázsépítésre. Habár a kettőnek nagyon is sok köze van egymáshoz, abszolút nem azonos a két fogalom.
Mi a különbség az arculat és az image között?
Az arculattervezés tehát az imázsépítés fontos eszköze: a cég külvilág felé mutatott vizuális megjelenése, amely abban segít, hogy a potenciális ügyfelek és vásárlók könnyebben ítélhessék meg a vállalatot.
Az imázs azonban nem egy könnyen behatárolható fogalom. Ez egy olyan belső kép, amely a vásárlók fejében alakul ki az adott márkáról, cégről. Ezt rengeteg tényező befolyásolhatja:
- amit a cégről hall, olvas,
- amit vizuálisan megtapasztal,
- amit mások mesélnek róla,
- ahogyan az adott cég kommunikál,
- és természetesen az arculat, ahogyan a vállalat megjelenik a külvilág felé.
És még egy fontos gondolat!
Az arculat kialakítása nagyban függ a designer munkájától, az imázs azonban sokkal inkább marketinges feladat. Habár a két terület szorosan együtt dolgozik, és ezekben az esetekben nem is választhatjuk el őket, mégis fontos ezt a különbséget szem előtt tartani.
Az arculat tehát a vállalat külső, formai elemeket tartalmazó megjelenése, az imázs pedig egy belső megítélés, amit a fogyasztók gondolnak a cégedről.
Az arculat elemei a marketingben és a brandingben
Ahogyan fentebb is említettük, az arculati elemek kialakítása elsődlegesen grafikusi feladat, azonban a marketingterv fontos része. Ez tükrözi ugyanis a vállalat személyiségét, a célokat és a stratégiát is.
Az egységes, jól átgondolt arculat megmutatja a cég értékeit, üzenetét: ezáltal kommunikálhatsz a vásárlókkal, bizalmat építhetsz és megnyerheted őket.
A jól felépített arculat imázsépítő erővel bír, profi képet fest a cégről és csábító a leendő és a meglévő vásárlók szemében. Ezzel szemben, ha nem fektetsz energiát az arculat elemeire, bizalmatlanságot ébreszthetsz a vevőkben, és könnyebben továbbállnak egy versenytárs brand felé.
Miért fontos a gondosan megálmodott arculat?
Lássuk tehát miért is olyan fontos az az egységes arculat:
- tükrözi a vállalat kultúráját, személyiségét, egyediségét,
- általa bárki könnyen beazonosíthatja a céget,
- az egyik legfontosabb kommunikációs eszköz a külvilág felé,
- bizalmat ébreszt,
- megmutatja a cég elképzelését önmagáról,
- segít belőni a célokat és a legfőbb üzenetet.
Az arculat a legláthatóbb eleme egy imázsának, azonban a vállalat arculata magában foglalja a cégfilozófiát, a cégkultúrát a vizuális jegyeket, a vállalati kommunikációt és a magatartást.
A kifelé történő kommunikáció legfontosabb része pedig a vizualitás, ennek jelentősége vitathatatlan. A grafikai elemek, a megfelelő szabályok, a tudatosan felépített, egységes arculati anyagok konkrét képet festenek a cégedről. Ezt a képet pedig a lehető legszebbnek szeretnéd látni és láttatni.
Miért fontos az arculattervezés?
Az arculattervezés jelentősége abban is mérhető, hogy általa a vállalat professzionális és megbízható képet mutat magáról.
Így a megtervezett arculat komoly értéket képvisel, hiszen az egyediség, a jó azonosíthatóság és a márkaüzenet mindenki által érthető gazdasági előnyöket is jelent.
Ha érdekel a storytelling és a történet ereje, olvass!
Az arculattervezés elemei
Jöhet a lényeg?
Előtte azonban hadd áruljuk el, hogy nem kell feltétlenül induló vállalatnak lenni ahhoz, hogy megfelelő egységesítésen törd a fejed. Lehet arculatváltás, arculatfrissítés is a kalapban: ezzel kapcsolatban pedig ugyanaz a cél: pozitív benyomás kifelé, bizalomépítés befelé.
A hatásos arculat használatára egyetlen fontos szabályt kell kiemelnünk: az arculati elemeket minden csatornán tudatosan és konzisztensen kell alkalmaznod ahhoz, hogy elérd a célodat.
Így lehet megjegyzezhető és felismerhető a megjelenés, nekünk pedig pontosan ez a tervünk.
Lássuk tehát melyek a vállalati arculat kialakítása során leggyakrabban felmerülő vizuális elemek!
Logó
A vállalati arculat első és legfontosabb lépése a logó. A kommunikáció során ez az első, amelyet megjegyeznek a külső szemek. Egy cég arculatának olyan eleme ez, amely az első vizuális benyomás minden marketing platformon, a külső és belső kommunikációban egyaránt.
Éppen ezért nagyon nehéz lépés is, hiszen a színe, a formája a logó betűtípus mind mind üzenetet közvetít a vállalati arculat elemeként.
Sokan döntenek az ingyenes logótervezés mellett: gyorsan és olcsón szeretnének logót, ez azonban gyakran probléma lehet. Hiszen a logó az alap, az origó, ha arculattervezésről beszélünk. És mivel ez a tervezés első lépése, már itt érdemes okosan és átgondoltan választani.
A logó színe, formavilága képviseli azt, amit láttatni akarsz másokkal. Minden ezt követő elem erre épül: mondhatjuk úgy is, hogy ez az építkezés alapja.
Sokan logóvariációkban gondolkodnak már az első perctől: az egység marad, azonban egyes felületeken másképp jelenik meg a logó. Ez azért is lehet fontos, mert például egy social media platformon gyakran másra van szükség, mint például egy céges pólón, vagy a weblapon.
Tipográfia és színek
A vállalati megítélés újabb fontos mérföldköve, hogy milyen színt és betűtípust választasz.
Miért olyan fontos ez?
Mind a szín mind a betűtípus egyfajta hangulatot áraszt, amely fontos elem, ha a vállalati kommunikáció kialakítása a cél. A márka és a vállalati megjelenése nagyban függ ettől a hangulattól.
Amikor kiválasztod a betűtípusokat, válassz elsődleges, másodlagos és kiegészítő betűtípust is.
A tipográfia és az árnyalatok kiválasztásával kapcsolatban az alábbiakat érdemes mérlegelni:
- Illik a márkához és a vállalati hangulathoz?
- Olvasható?
- Egyaránt használható online és offline (nyomtatásban) térben?
- Milyen funkciót szánunk a betűtípusnak?
- Milyen üzenetet szeretnénk átadni vele?
- Mennyire sokoldalú? (Jól mutat pólón, de webes szövegezésben is?)
- Tehát minden esetben érdemes mérlegelni, hogy illeszkedik-e a márka hangulatához, megjelenési stílusához az az adott betűtípus és a szín.
Ha mélyebben is érdekel a tipográfia, ezt a cikket ne hagyd ki!
A színek esetében fontos, hogy jól válassz, ugyanis a logó után a színkombinációk határozzák majd meg az arculat gerincét. Szintén érdemes alap és kiegészítő színekben is gondolkodni.
Minták és ikonok
A piktogramok és az ikonok tervezése nem könnyű feladat. Ezeket helyezed el például a weboldalon vagy a prezentációkban, de akár a POS anyagokon is.
Fontos, hogy illeszkedjen a logó és a betűtípus stílusához, és tartsd szem előtt, hogy minél egyszerűbb legyen a használata. Hiszen akkor, abban az adott pillanatban egyértelmű üzenetet kell közvetítened vele.
Legyenek jól és könnyen értelmezhetőek, hiszen a vállalati arculat fontos elemei.
Weboldal arculat
Bárki keressen is rá a cégedre, a weboldalad lesz az első, amit megnéz.
Meglepő, ha azt mondjuk, ez a legbeszédesebb eleme az arculatnak?
Ennél is durvább, hogy néhány másodperc alatt eldől: marad-e az oldalon és megismeri a cégedet, vagy bezárja az oldalt és felé sem néz soha többet.
A weboldal hangulata, a színei, a tipográfia, az ikonok értelmezhetősége olyan tényezők, amelyek segítenek dönteni a látogatónak ebben a kérdésben.
Az olyan technikai kérdésekbe, mint felhasználóbarát és könnyen kezelhető weboldal most nem folynánk bele, hiszen ezek inkább fejlesztői kérdések.
De legalább ennyire fontos a weboldal megjelenése és szépsége. Ma már végtelen lehetőség áll rendelkezésre ahhoz, hogy igazán ütős, hangulatos és mindenekelőtt egységes webdesign jöhessen létre.
Közösségi média felületek
Ha a weboldal az első visszacsatolás, a közösségi oldalak a második. Nincs ma már vállalati kommunikáció social media nélkül. Éppen ezért nagyon lényeges kérdés, hogy mennyire illeszkedik az ott megjelent grafika az arculathoz.
A közösségi médiában szereplő statikus képek, videók, stop motion-ök, stb mind árulkodóak lehetnek. Ha szép, egységes, mégis izgalmas a kivitelezés, az összes elem illeszkedik, az arra enged következtetni, hogy megbízható, igényes céggel van dolgunk.
Arculattervezés során mindenképp legyen tényező a közösségi média kommunikációd is!
Tartalom és hirdetések megjelenése
Ha már a social media fontos tényező, a tartalmi és hirdetési felületek szintén.
Az itt elhelyezett grafikai elemek, árnyalatok, betűtípusok stb hatással vannak az értékesítésedre. Így hát bármilyen bannerről, videós hirdetésről is legyen szó, az arculathoz illeszkedés és az igényesség rendkívül beszédes.
Névjegykártya, email aláírás tervezés
A névjegy és az elektronikus aláírás tekintetében fontos az elhelyezés. Hol legyen a logó? Hova kerüljön a név? Milyen elemekkel egészítsd ki a névjegyet? Ez ugyanis az első, amit átnyújtasz a partnereidnek.
Gondolj csak bele!
Ha valaki nem ismeri a cégedet, ez lesz az első, amivel találkozik, így az első benyomás nagyon fontos.
A kiválasztott betűtípus, a célcsoporthoz illeszkedő hangulat akkor is beszédes, ha éppen te magad nem vagy jelen.
Csomagolás, szóróanyagok, reklámajándékok
Hasonló az elgondolás a POS anyagok terén is. A szóróanyagok megjegyezhetővé teszik a márkád, a plakátokon megjelenő üzenet, színek, formák pedig beégnek az ügyfeleid, potenciális vásárlóid tudatába.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy arculattervezés előtt mérd fel a célcsoportod, állapítsd meg a célod, és annak megfelelően láss neki a feladatnak!
Ha a valódi igények találkoznak a reklámanyagokon látható üzenettel, az szinte már félsiker.
A harmónia, az egység és a céghez kapcsolható színek pedig még beszédesebbé teszik a hirdetéseket, tartalmi elemeket.
Iroda design, céges autó matricázása
Biztosan nem ezek jutnak elsőként eszedbe, ha arculattervezésről van szó, pedig szintén beszédes elemek. Például ha meetingre érkezik a potenciális ügyfél, mit lát elsőként? Az iroda hangulatát, a tárgyalóterem színét stb. Tehát lesz egy erőteljes első benyomása a vállalatról.
Ugyanez igaz a céges autók matricázására is. Itt azonban még többen találkoznak a céggel, hiszen jó esetben az autók rengeteg helyen felbukkannak. Szakmai oldalról ez persze kicsit technikásabb kérdés, de semmiképp sem elhanyagolható.
Azon túl, hogy milyen az autó színe, mit sugall a stílusa stb, tehát az is fontos, hogy milyen elemeket helyezel el rajta.
Dolgozók öltözéke
Végül, de nem utolsó sorban azt is figyelembe kell venni, hogy például egy rendezvényen hogyan, miben jelennek meg a dolgozók. Hogyan jelenik meg a logó a pólójukon, milyen színű a póló stb.
De igaz ez a sima, hétköznapi munkaruhára is (már ha van). A kényelem és praktikum mellett rengeteg üzenetet közvetíthet a vásárlók és ügyfelek felé az, hogy mit és hogyan viselnek a cég dolgozói.
Az arculattervezés ára: mennyibe kerül az arculattervezés?
Most már tudjuk, mik a legfontosabb elemek. De mégis, mennyibe kerülhet mindez?
Minden a volumentől és a cég méretétől függ. Lehet pár százezres tétel, de lehet többmilliós is. Ha azonban komolyan veszed az arculattervezést, érdemes egy nagyobb kezdőösszeget befektetni erre a célra.
Ha már az elején jól átgondolt, tudatos arculatot terveztetsz, később nem csak profitálhatsz belőle, hanem amolyan befektetésként is tekinthetsz rá. Az imázs kialakításában kardinális szerepet játszik, nem mellesleg ha már az elején jól sikerül, később nem kell költened redesignra.
Csak egy logóról és a színek finomhangolásáról beszélünk? Vagy tartozik hozzá arculati kézikönyv, esetleg workshop, vagy komplett stratégia is? Nem mindegy ugyanis, hogy mennyi a befektetett energia, mik az igények, és legfőképp a célok.
Ha szeretnéd tudni, nálunk hogyan működik az arculattervezés, kattints!