Hogyan készül egy logó? A logótervezés lépései.

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A logótervezés folyamatát vesszük végig néhány pontban, kiemelve azokat a lépéseket, amelyek mindenképp szükségesek a profi végeredmény eléréséhez.

Tartalomjegyzék

Hogyan készülnek a logó vázlatok?

Az elfogadott brief alapján elkezd a tervező vagy tervezőcsapat dolgozni az arculaton. A tervezők sokféle módszert használnak, mi itt a made by zwoelf-nél abban hiszünk, hogy adott kiindulási pontból több különböző koncepciót ki lehet dolgozni. Attól függően, hogy hány grafikus dolgozik a feladaton, 2-3 vázlatterv szokott elkészülni a konkrét brief alapján.

A vázlatterv azt jelenti, hogy a fő grafikai irány, tehát a színek, a tipográfia, az arculati elemek már megmutatják az irányt, de még semmi nincs véglegesen kidolgozva. Olyan vázlattervek ezek, amik alapján a megrendelő el tudja képzelni, hogy milyen arculat formálódhat a vázlatokból, hiszen az egyes arculati elemek csak a későbbi finomítási körök során nyerik el végleges formájukat. Van olyan tervező, aki csak egy tervet prezentál. Ezzel az a probléma, hogy nincs választása a megbízónak. Vagy tetszik, vagy nem, pont.

Mennyi logóterv készüljön?

made by zwoelf-nél több terv készül, mint amit végül a megbízónak prezentálunk. Viszont házon belül eldöntjük, hogy melyik az a 2-3 legerősebb koncepció, ami bemutatásra érdemes. Ez már olyan kínálat, amiből könnyen tud választani a megbízó. Bizonyos tervezők akár 10-15 tervet is a megbízók elé tárnak. Ez azért nem szerencsés, mert a rostáláshoz szükséges szakmai döntéseket így a megbízónak kell meghoznia. Ha egyáltalán tud dönteni. Ráadásul ez a 10-15 terv nem is különböző koncepciókat jelent, hanem inkább csak variációkat. Vigyázat, a sok vázlatterv prezentációja nem megfelelő tervezői szakmai tudásra/tapasztalatra utalhat.

A különböző koncepciók gyökeresen más terveket jelentenek, tehát nem csak valamiféle színbeli vagy formai variációt, hanem más gondolati háttérrel rendelkező grafikai irányokat. A vázlattervek készítése közben folyamatosan kipróbáljuk különböző felületeken a vázlatos logót és az arculati elemeket. Hogyan használható egy kisebb felületen, például névjegyen vagy tollon dekorációként, miként használható nagy felületen épületfeliratként, vagy akár digitális felületeken, weboldalakon, Facebook-posztokban? Ez segít a megfelelő arányok kidolgozásában és szimulálja a valóságot is, valóban működik-e az arculat?

Miből áll egy vázlatterv?

Olyan arculatoknál, ahol kiemelten fontos felületek vannak, például egy kültéri fesztivál esetében, ott az arculati briefben is rögzítjük az elsődleges megjelenési felületeket, hiszen ezek nagyban befolyásolják a tervezést is. Azért érdemes vázlatterveket (nem pedig kész anyagot) prezentálni a megbízóknak, mert van egy pont, amin nem érdemes továbblépni anélkül, hogy a megbízó látná a terveket. Ezen a ponton be tud kapcsolódni a tervezésbe, értékelheti azt a saját szempontjai szerint. Fontos még pár szót szólni a tervezési időről.

A brief elkészülte után 10 munkanapot kérünk megbízóinktól. Ez nem azt jelenti, hogy tíz napon át napi nyolc órában az arculattal foglalkozunk, bár ez is előfordulhat. Időnként félre kell tenni a terveket, érdemes egy kicsit eltávolodni tőlük, hogy másnap újra friss szemmel lássuk annak értékeit vagy épp korábban nem észlelt hibáit.

Logótervezés prezentáció

A terveket elektronikus úton vagy személyes találkozó keretében lehet bemutatni. Tapasztalat szerint amikor a tervező csak emailen küldi át a terveket, esetleg néhány kommentárt hozzáfűz, akkor rengeteg hasznos információ veszik el. 

Személyes prezentáció

Ezzel szembena személyes vagy online prezentációnak számos előnye van: verbálisan lehet a mit-miértekről beszélni, közvetlenül érzékelhető a megbízó reakciója az adott tervekre, illetve könnyebb
a további teendők egyeztetése is. Nem szerencsés, ha egy tervező túl sok tervet prezentál, mert így minden döntés a megbízóra hárul. Az ideális az, ha a megbízónak legfeljebb 2–3 terv közül kell választania. Mérlegelve a tervek pro és kontra érveit, valamint a tervező saját meglátásait, tapasztalatait, a megbízóval közösen kell dönteni arról, hogy milyen irányba, mely vázlatterv alapján folytatódjon a munka.

Ezen a ponton egyeztetik, hogy mi az, amin még finomítani kell, például megnézni variációkat más betűtípussal, esetleg az adott szín más árnyalatait kipróbálni, formailag finomítani a grafikán. Ha nem tud azonnal dönteni a megbízó, akkor általában érdemes 2–3 napot gondolkodni a továbbiakról. Ez alatt az idő alatt megmutathatja a számára fontos embereknek, kollégáknak a terveket. Vigyázat: a túl sok vélemény megnehezítheti a döntést. Csak azokkal egyeztessünk, akik fontos, hogy véleményt formáljanak, egy „közvéleménykutatás” általában nem vezet jó eredményre.

Ha nem jön össze

Előfordulhat, hogy a megbízó egyáltalán nem tud azonosulni a vázlattervekkel, egyik tervvel sem tudja elképzelni a folytatást. Ilyenkor vissza kell térni a briefhez, esetleg finomítani azt és lefutni egy újabb kört a módosított vázlattervvel, vagy a korábban említett lehetőség alapján a vázlatdíj megfizetésével elválhat a tervező és megbízója útja. A vázlatdíj jellemzően a megbízási díj 30–40 százaléka szokott lenni.

Az arculatterveket, ha van rá mód, érdemes nyomtatott formában prezentálni, így az arányok, méretek, színek jobban érzékelhetőek, mint a képernyőn, persze a COVID19 időszak óta, ez nehezebben kivitelezhető… 

Kidolgozás, iteráció

A logótervek prezentációin átbeszélt módosítási lehetőségek kidolgozásával folytatódik a tervezés. Az iteráció nem újabb koncepciók kidolgozását jelenti, hanem a meglévő irányok finomítását, bővítését, módosítását. 

Ebben a fázisban a már majdnem végleges arculati elemekkel elkezdődik az alkalmazási felületek tervezése (névjegy, roll-up, épületfelirat). Mindez azért fontos, hogy elkezdjen működni az arculat, hogy lássuk, miként használható, mik a határai, és itt kiderülhetnek olyan részletek, amelyek az alkalmazás próbája nélkül nem, vagy nehezebben jönnének elő.

Általában egy-három iterációs kör után megszületik a logó, embléma, illetve arculat végleges formája. Ezek bemutatásához és értékeléséhez általában már nem szükséges a személyes prezentáció (nagyobb, sok alkalmazási felületű nagyarculat esetén azért itt is célszerű). Jellemzően emailben, telefonon és Skype-on megy a kommunikáció. Itt fontos a megbízó gyors reakciója és döntései/válaszai, hogy az iterációs körök ne húzódjanak el.

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!