Az arculattervezés összetett pálya, ahol egyszerre kell érvényesülnie a művészetnek és a jól vezérelt folyamatoknak. (Alkalmazott művészet.)
Ebben a cikkben összegyűjtöttük azt a 12 pontot, amire egy sikeres ÉS egyedi arculattervezési folyamat épül. A témát két részre bontottuk: stratégiai és vizuális tervezésre.
Az arculattervezés lépéseit egy korábbi cikkben már összegyűjtöttük.
Az alábbi tippek inkább abban segítenek, hogy számodra is tarthatóbb, kényelmesebb legyen az együttműködés a megbízóval; és ő is maximálisan elégedett legyen a kapott anyaggal. Függetlenül attól, hogy komplett arculattervezés, kisarculat, online vagy offline megjelenés, vagy csak a céges logó tervezése a feladat.
Lássuk!
1. Légy türelmes, kérdezz, tájékozódj!
Csak akkor érdemes belekezdeni a konkrét rajzolásba, ha már minden infó rendelkezésre áll. Tehát ne kezdj el addig tervezni, dolgozni, amíg át nem gondoltad a teljes projektet.
Ezeket az infókat a legegyszerűbben briefekkel, workshopokkal gyűjtheted be.
Nem kell megijedni. Egy meeting, workshop vagy brainstorming online és offline egyaránt megtartható – attól függően, melyik a fenntarthatóbb.
(Persze ehhez azt is fontos tudni, milyen a jó online branding workshop.)
2. Építs kapcsolatot a megbízóval
Egyre több kommunikációs aktus terelődik az online csatornákra. Ennek kétségkívül megvannak a maga előnyei, de a hátrányokról se feledkezzünk meg.
Nem jó, ha csak e-mailben zajlik a kapcsolattartás az ügyféllel. Ennek számos oka van, de a legfontosabb, hogy jobban ragaszkodsz azokhoz, akikkel rendszeres kontaktban vagy. Ezért a nulladik lépéstől próbáld meg személyes vizekre terelni a kapcsolatot.
A brief kitöltése után érdemes felhívni az ügyfeleket. Egy-egy ilyen beszélgetés során megismerkedhetünk a gondolkodásmódjával, ami nemcsak a kommunikációban, de a projektben is nagy segítség.
3. Ismerd meg a piacot és az ügyfél tevékenységét
Unalomig ismételt mantra, de tényleg így van: ha nem ismered eléggé az ügyfeled piacát, nem tudod felállítani a megfelelő arculattervezési koncepciót.
Mindenképpen tudnod kell:
- Kik a konkurensek? (Elemezzük őket. Ehhez képes pozícionálhatjuk a megbízó brandjét.)
- Mennyire ismert a cég a piacon? (És milyen a megítélése?)
- Mik azok az elvárások, amelyeknek meg kell felelnie az ügyfélnek – és ezt hogyan tudjuk akár már vizuális kommunikációs elemek segítségével is közvetíteni?
4. Ismerd meg a célközönséget
Ez kapcsolódik az előző ponthoz. Muszáj megismerni a megbízó célközönségét.
Fontosak a demográfiai adatok is. De a pszichográfiaiak nélkül keveset érnek. A legjobb, ha a ügyfélinterjúk keretében a célközönséggel is tudsz beszélni. Ezen a ponton arra vagy kíváncsi, hogy milyen problémái, fájdalmai vannak, amelyekre az ügyfél adhat jó megoldást.
Igazán ütős (és hatékony) egyedi céges arculat csak így készülhet.
5. Legyen koncepciód
Az arculattervezés alapszabálya: „Ne dekorálj, hanem kommunikálj.”
Hogy ez mit jelent?
Legyen oka, hogy az adott grafikai elemeket, betűtípust vagy színt választod. Lényegében vizuális válaszokat kell adnod az ügyfeled célcsoportjában felmerülő kérdésekre.
(Ezt a grafikai koncepciót csak a fenti információk alapján készítheted el.)
6. Találd ki, hogyan adod el!
Mindenképp „személyesen” add át a megtervezett koncepciót. (Nem kell fizikailag egy térben lennetek, online is átathatod az arculati tervet.)
Fontos, hogy magát a sales prezentációt is építsd fel egy koncepcióra. Legyen egy íve a történetnek.
A korábbi kommunikáció alapján megismerted a megbízót, így jó eséllyel tudod, hogyan tudsz rá hatni.
7. Gondolkodj rendszerekben
Tervezz sokoldalú és bővíthető rendszereket. Ez azért is fontos, mert így akár évekkel később is megújítható úgy az arculat, hogy ne kelljen a nulláról újratervezni mindent.
A céges arculat ugyanis nemcsak logó és színek összessége.
A design system egyébként manapság igen népszerű buzzword, ami lényegében egy kiterjedt szabályrendszert jelöl, amely segítségével definiálható egy rendszer működése és megjelenése.
8. Tesztelj és kutass!
Nem példanélküli eset, hogy a valóban egyedileg kitalált logó (vagy egy ahhoz nagyon hasonló) már más fejéből is kipattant.
Ez elkerülhető egy alapos kutatással. Ha van egy koncepció, amit megmutatnál a megbízónak, képkeresővel nézd meg, hogy
- létezik-e már hasonló logó vagy arculat;
- mennyire tér el vagy egyezik az adott iparági elemekkel a megalkotott koncepció;
- földrajzilag mennyire van távol egy olyan terv, amely működhet az ügyfélnél?
Vannak lehetőségek arra, hogy az elkészült arculati terveket megmutassuk a célcsoportnak vagy olyan döntéshozóknak, akik véleménye releváns.
Viszont arra figyelj, hogy ha túl sok embernek mutatod meg, elaprózódhat a projekt.
9. Legyél következetes és felismerhető
Amennyiben az arculati elemek, a tipográfia, a színek következetesen vannak használva, a terv sokkal inkább működik rendszerként. (Fentebb már beszéltünk róla, hogy ez miért fontos.)
Ez az alapja annak, hogy felismerhetőek legyünk.
Ha ugyanis folyamatosan változtatunk a dolgokon, akkor nehezebben áll össze a célközönség fejében a cég arculata.
10. „Épp elég” koncepciót prezentálj
A túl sok opció megzavarja a megbízót. Nehéz választani. Általában ilyenkor jön az, hogy a megbízó azt kéri, vegyítsük az elemeket.
Ezt megbízói mikromenedzsmentnek hívjuk, és a legfőbb dolgunk, hogy elkerüljük.
De az sem jó, ha csak egy tervet prezentálunk. (Ez egy bátor vállalás.)
Jellemzően a legjobb megoldás, ha 2-3 egymástól különböző koncepciót prezentálunk. Ezzel választási lehetőséget adunk, így a kérdés nem az lesz, hogy jó-e, amit csináltunk, hanem az, hogy melyik a legjobb.
11. Mutasd be releváns mockupon
Nem elég a design terveket, arculati elemeket egy-egy mockupon bemutatni. Fontos ugyanis, hogy az ügyfél számára releváns, lehetőleg az iparági berkeken belül működő mockupokat használjunk.
12. Foglald össze style guide-ban
Annak, hogy az arculattervezés eredményét style guide-ban foglalod össze, két előnye van:
- ünnepélyes átadó keretében bocsáthatjuk az ügyfél rendelkezésére az elkészült anyagokat;
- az ügyfél később is következetesen használhatja ezeket.
És hogy miben más, mint egy arculati kézikönyv?
Valójában nem sok mindenben. Mindkettő hasonló célokat szolgál. A különbség talán annyi, hogy az arculati kézikönyv terjedelmesebb, mélyebbre menő útmutató.
Összegzés
Az arculattervezés során tehát nemcsak a konkrét alkotás tekintetében kell következetesnek lennünk, hanem a megbízóval való együttműködésben is.
Nagyon fontos továbbá, hogy egy arculat elemei (céges logó, e-mail aláírás, levélpapír boríték, névjegykártya stb.) csak akkor tudnak működni, ha ezek segítik egységes kommunikációt.
Remélem, sikerült olyan hasznos tanácsokat összeszedni, ami valóban hatékonyan segíti a munkád úgy az együttműködés menedzselése, mint a tervezés során.
Persze száz és száz „parancsolatot” írhatnánk még, de mi ezeket tartottuk a legfontosabbnak.
Ha kiegészítenéd, esetleg valamivel nem értesz egyet, írd meg a véleményed. Mindig nyitottak vagyunk egy konstruktív szakmai beszélgetésre! 😉
További hasznos branding tippeket és eszközöket keresel, nézz szét a webshopunkban!
Kérdések és válaszok
Régebben arculati kézikönyvnek is nevezték, de már egyre rintkábban beszélhetünk könyv formátumról, inkább valamiféle digitális felületek vették át a szerepét, pl a styleguide vagy arculati guide. Styleguide, brandguide, playbook.
Minden arculat más és más, de általánosságban elmondható, hogy egy arculat az alábbiakból áll:
- logó vagy embléma,
- arculati színek,
- kiegészítő arculati elemek,
- arculati tipográfia,
- illusztrációk, fotók, filmek.