Az arculati elemek között a legelőkelőbb helyet elfoglaló részlet a logó. Való igaz, hogy fontos szerepet tölt be, éppen ezért egyáltalán nem mindegy, milyen is lesz a végeredmény. Lássuk, milyen szempontokat kell logótervezés során figyelembe venni ahhoz, hogy hatásos és jól használható logót kapjunk.
- Milyen a jó logó
- A logók típusai
- Ezek a legismertebb logók
- A logó színei
- Mitől lesz jó egy logó?
Kétségtelen, hogy az arculati elemek között az egyik legfontosabbnak kikiáltott elem a logó. Habár szerepét némileg túlbecsülik, vitathatatlanul lényeges, hogy milyen is lesz a végeredmény.
Éppen ezért a tervezése nem a legegyszerűbb feladat, hiszen számos szempontnak meg kell felelni ahhoz, hogy jó logó kerüljön ki a kezeid közül.
Igaz, hogy rengeteg iparág van, ezért nehéz összehasonlítani a logókat, de mégis segíthet egy keretrendszer abban, hogy eldönthessük, mitől lesz jó egy logó.
Vágjunk bele és nézzük meg, hogyan készülnek az ütős logók!
Milyen a jó logó?
Ahhoz, hogy a keretrendszer érthető legyen, hívjuk segítségül az Interbrand Top100-as listáját.
Habár egy brand értékét nem elsősorban az arculata határozza meg (habár hozzájárul), mégis érdemes egy pillantást vetni a legértékesebb márkák logóira.
A legnagyobb márkákban közös vonás, hogy rendezett, átgondolt és jól felépített arculat jellemzi őket.
A vizuális megjelenés és a pénzügyi érték közötti kapcsolat (ROI) már bővebben fejtegetett témakör volt nálunk, tehát az összefüggés egyértelmű.
A képen látható logók mind más módon vannak megjelenítve. Amiket itt láthatsz, azokat most vegyük elsődleges típusoknak.
A logók típusai és színei
A típusok is többfélék lehetnek. A fenti ábra alapján az alábbi 3 csoportot különböztetjük meg:
- Embléma,
- Logotípia,
- Vegyes (ikon + felirat).
Az embléma egy ikon, egy rajzolat, amelyről be tudjuk azonosítani az adott márkát.
A logotípia már betűket használ, melyek lehetnek erősen stilizáltak is, mégis kiolvasható belőlük a márka.
A vegyes esetében az ikon és a kiírt márkanév is megjelenik.
A fenti ábra alapján látható, hogy a top100-as lista márkái 48%-ban logotípiát, 39%-ban vegyes megjelenítést és csak 13%-ban emblémát használnak.
Vajon miért van ez így?
A listában szereplő márkák mind nagyvállalatok. A fejlődésükkel a vizuális megjelenésük is változik, amely leginkább egyszerűsítést jelent. Tehát egyre kevesebb elemet használnak. A fejlődés a jel egyszerűsödésével jár, a cél, hogy minél könnyebben felismerhető és megkülönböztethető legyen az adott márka.
Az arculattervezési folyamat során már bevihetjük ezt az elméletet: ha növekedésről, majd később egyszerűsödésről lesz szó, akkor tudjuk úgy alakítani a terveket, hogy ez könnyen megvalósulhasson.
A másik izgalmas kérdés a színek kérdésköre.
Szerinted melyik az a szín, amelyet a top100-as listán látható márkák a legtöbbet használnak?
A mi tippünk a kék lett volna, a lista alapján azonban a fekete a legnépszerűbb szín.
33 márka használja a logójában. A második, rizikót kerülős helyezett a kék lett. A harmadik helyen a többszínű logók szerepelnek, a negyedik helyen pedig a piros.
Top50 magyar logó
Nézzük meg, mi a helyzet a magyar logók esetében!
A legnagyobb árbevétellel rendelkező magyar márkákat fent láthatod.
Vajon hasonlóak az elvek, mint a világmárkák esetén?
Az már első ránézésre feltűnő lehet, hogy nem igazán látható csak logotípia, mindig megjelenik valamilyen grafikai elem. Tehát a magyar márkák esetén mindig kell valamilyen rajzi elem ahhoz, hogy kifejezőnek érezzük a márkát.
Színek tekintetében sokkal színesebb a mezőny, mint a fenti ábra alapján. A magyar márkák esetében kevésbé kifinomultak az arculati elemek, mint a világmárkák esetén.
Nézzük meg most azt, mitől is lesz igazán jó egy logó!
Mitől lesz ütős egy logó?
Ehhez két csoportot kell figyelembe vennünk:
- technikailag megfelelő logók,
- branding szempontból megfelelő logók.
Ezek alapján nézhetjük meg azt, hogyan lehet egy logó valóban beszédes és hogyan érheti el a célját.
Technikai aspektusok
Ezek az aspektusok nem megkérdőjelezhetőek, tehát mindenképpen figyelembe kell venni őket a tervezésnél.
- Reprodukálható legyen: “faxolható” legyen, tehát fekete-fehérben is működjön. Habár ez a digitális világban már nem annyira mérvadó szempont, mégis jelen van a mai napig is.
- Nagyítható és kicsinyíthető legyen: a kis logó sok helyen megjelenik, például a Google találati listáján. Épp ezért lényeges, hogy ebben az állapotban is megjeleníthető legyen. Ugyanez igaz arra is, ha például egy óriásplakátra kerül az elem. Az arculati kézikönyvben ezeket is meg kell jeleníteni.
- Ne legyen túl részletgazdag: a kevesebb néha több. Ha túl sok részletből áll, nem ugyanúgy nagyítható és egyes elemei elveszhetnek. Ez branding kérdés is: legyen tömör, legyen könnyen értelmezhető.
- Invertálható legyen: ha megfordítjuk, akkor is működik? Ez is lényeges kérdés.
- Ne legyen túl sok szín: a színek több ízben is lényegesek. A reprodukálhatóság, nyomtathatóság, de akár a színek árai is jelentős kérdések akkor, amikor kiválasztjuk a megfelelő árnyalatot(kat).
- Illeszkedjen az arculati rendszerbe: a jéghegy csúcsa a logó, de nem az mond el mindent a márkáról. Ha jól illeszkedik az arculatba, akkor rendszerben, egységesen működhet az arculat többi elemével.
Mindezek mellett jöhetnek az “érzelmi” aspektusok is, hiszen nem csak technikailag, hanem branding szempontból is izgalmas logó a cél.
Branding aspektusok, koncepció
A márka viszonylatában is vannak olyan fontos szempontok, amiket figyelembe kell venni. Ezek az alábbiak:
- Legyen egyedi a logó: az egyediség nagyon fontos egy márka esetén. A legkisebb jel a logó, amivel megmutatható a márka.
- Legyen megjegyezhető és könnyen felidézhető: ez azért nagyon fontos, mert amikor már beivódunk a célközönség agyába, nem árt, ha ők fel tudják idézni, mihez is kötik az adott jelet. Minél komplexebb egy jel, annál nehezebb felidézni.
- Pozicionáljon: ha ránézünk a logóra, tudjuk, hogy melyik ligában játszik az adott márka. Minél egyszerűbb, kifinomultabb a márka, annál jobban érzékelhető, milyen kategóriába tartozhat.
- Felismerhető legyen: a kérdés az, milyen távolságról szeretnénk, hogy felismerjenek. Jó, ha egy márka már messziről felismerhető.
- Legyen egyszerű: az egyik legfontosabb szempont, ne dekoráljon hanem kommunikáljon! A logó minden elemének legyen meg a feladata.
- Legyen tömör: nem cél, hogy didaktikus legyen a logó. Ne mesélje el már az egész márkatörténetet, arra ott van a storytelling.
- Legyen friss: ne legyen trendi, de kövessük azokat. A trendek jönnek mennek, ezért nem célszerű ráülni erre a szekérre. Egy arculatváltás nagyon drága. Habár fontos, hogy ismerjük a trendeket, de legyen időtálló a logó.
- Legyen időtlen: ezt általában a legnagyobb márkák tudják. Olyan egyszerű eszközökkel dolgoznak, amelyek mindig megállják a helyüket.
- Fontos a tipográfia: az Interbrand listán is látható ennek fontossága. Jól kell kiválasztani és illeszkednie kell az arculathoz.
A logó esetén zavaros, mennyire fontos és mennyi időt áldozzunk rá. Az biztos, hogy a fenti szempontok segíthetnek abban, hogy a logótervezés gördülékenyebben menjen.
Ha ennél még jobban érdekel a téma, nézz szét kurzusaink között!