A szkeuomorfizmusnak a fő célja: kihasználni a korábbi ismeretek előnyét, így ébresztve bizalmat az új technológiával szemben.
A korábbi tudásra és tapasztalatra építve a külső forma és megjelenés alapján könnyen lehet új technológiákról elmondani, hogy mi a funkciójuk és szerepük, milyen affordanciájuk van.
Szkeuomorf UI design
Beláthatjuk, hogy az okostelefonok sík képernyője önmagában semmilyen affordanciával nem bír. Korábbi tapasztalatok híján a felhasználók nem tudnák kezelni. A szkeuomorfizmus eszközével viszont olyan imitált 3D kezelőfelületeket jelenítünk meg a képernyőn fény és árnyékok segítségével – például billenőkapcsoló –, amelyek már megfelelő affordanciával bírnak, a korábbi tapasztalatok és a vizuális effektek segítségével ismerőssé válnak.
Egyik legjellemzőbb példa az érintőképernyős telefon képernyőjén megjelenő klasszikus tárcsás telefonfelület.
Ugyanilyen metafora a desktop / asztal metaforája, melyet a személyi számítógépek hajnalán dolgoztak ki a mérnökök és designerek. A Xeroxhoz kapcsolódik az első széles körben elterjedt, GUI-val rendelkező számítógép is, a STAR elnevezésű, melyet 1981-ben mutattak be. Ennek a grafikai felületén érvényesült először a desktop (asztal) metafora: egy íróasztalt képeztek le amelyen papírok voltak, melyeket mappákba rendezhettünk. Ha törölni akartuk, akkor a szemétkosárba dobhattuk. Ezekkel a metaforákkal tették az emberek számára az új felületet és funkciókat ismerőssé.
A szkeuomorfizmus jó!
A metaforák és a szkeuomorfizmus abban segítenek a felhasználóknak, hogy felismerjék a user interface elemeket, és azokat könnyen használni tudják már korábban megszerzett tudásuk és tapasztalatuk segítségével. A touch screen felületek megjelenésekor különösen hasznosak voltak ahhoz, hogy az emberek elfogadják és használják ezt az újdonságot.
Aztán sikerült átesni a ló túloldalára. A designerek öncélú díszítésre is elkezdték használni. Legszebb példája ennek a díszítésnek a MacOS rendszer (akkoriban még OSX) iCal user interface-e. A rossz nyelvek szerint Steve Jobs privát repülőgépének ülésvarratából inspirálódtak a designerek
UI design trendek
Az iOS 7 megjelenésével 2013-től széles körben elterjedt a flat design (igaz nem ők voltak az elsők). A flat design nehezen értelmezhető, nincsenek vizuális mankók, amelyek segítenék a userek eligazodását. Míg a szkeuomorf világban, eltúlzottak lettek a mankók, addig a flat designban teljesen eltűntek. Átestünk a ló túloldalára. Aztán jött a Material design, ami kiegyensúlyozottságot hozott a UI designba.
Kapcsolódó cikkek:
https://www.zwoelf.hu/hu/blog/41/a-skeuomorhizmusrol-nem-csak-ui-designereknek