Kapcsolódó Cikkek
brandguide Könyv

BRANDING ÉS A VIZUÁLIS VÁLASZ

Gyakorlati tudás a brandépítésről

Szkeuomorfizmus vs. flat design

A szkeuomorfizmusnak a fő célja: kihasználni a korábbi ismeretek előnyét, így ébresztve bizalmat az új technológiával szemben.

A korábbi tudásra és tapasztalatra építve a külső forma és megjelenés alapján könnyen lehet új technológiákról elmondani, hogy mi a funkciójuk és szerepük, milyen affordanciájuk van.

Szkeuomorf UI design

Beláthatjuk, hogy az okostelefonok sík képernyője önmagában semmilyen affordanciával nem bír. Korábbi tapasztalatok híján a felhasználók nem tudnák kezelni. A szkeuomorfizmus eszközével viszont olyan imitált 3D kezelőfelületeket jelenítünk meg a képernyőn fény és árnyékok segítségével – például billenőkapcsoló –, amelyek már megfelelő affordanciával bírnak, a korábbi tapasztalatok és a vizuális effektek segítségével ismerőssé válnak.

Egyik legjellemzőbb példa az érintőképernyős telefon képernyőjén megjelenő klasszikus tárcsás telefonfelület. 

Ugyanilyen metafora a desktop / asztal metaforája, melyet a személyi számítógépek hajnalán dolgoztak ki a mérnökök és designerek. A Xeroxhoz kapcsolódik az első széles körben elterjedt, GUI-val rendelkező számítógép is, a STAR elnevezésű, melyet 1981-ben mutattak be. Ennek a grafikai felületén érvényesült először a desktop (asztal) metafora: egy íróasztalt képeztek le amelyen papírok voltak, melyeket mappákba rendezhettünk. Ha törölni akartuk, akkor a szemétkosárba dobhattuk. Ezekkel a metaforákkal tették az emberek számára az új felületet és funkciókat ismerőssé.

 

A szkeuomorfizmus jó!

A metaforák és a szkeuomorfizmus abban segítenek a felhasználóknak, hogy felismerjék a user interface elemeket, és azokat könnyen használni tudják már korábban megszerzett tudásuk és tapasztalatuk segítségével. A touch screen felületek megjelenésekor különösen hasznosak voltak ahhoz, hogy az emberek elfogadják és használják ezt az újdonságot.

Aztán sikerült átesni a ló túloldalára. A designerek öncélú díszítésre is elkezdték használni. Legszebb példája ennek a díszítésnek a MacOS rendszer (akkoriban még OSX) iCal user interface-e. A rossz nyelvek szerint Steve Jobs privát repülőgépének ülésvarratából inspirálódtak a designerek ?

UI design trendek

 Az iOS 7 megjelenésével 2013-től széles körben elterjedt a flat design (igaz nem ők voltak az elsők). A flat design nehezen értelmezhető, nincsenek vizuális mankók, amelyek segítenék a userek eligazodását. Míg a szkeuomorf világban, eltúlzottak lettek a mankók, addig a flat designban teljesen eltűntek. Átestünk a ló túloldalára. Aztán jött a Material design, ami kiegyensúlyozottságot hozott a UI designba.

Kapcsolódó cikkek:

https://www.zwoelf.hu/hu/blog/41/a-skeuomorhizmusrol-nem-csak-ui-designereknek

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Kapcsolódó Cikkek
brandguide Könyv
Gyakorlati tudás a brandépítésről
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!