A moodboard az egyik leghasznosabb vizuális eszköz. Pláne design területen. De nem könnyű jól csinálni.
Ezért összegyűjtöttem neked mindent, amit a moodboard készítés terén tudnod kell.
Miután elolvasod a cikket, olyan moodboardokat tudsz majd készíteni, amelyek gyorsan és pontosan adják át a projekttel kapcsolatos koncepcióidat a hallgatóságnak – legyenek azok megrendelők vagy munkatársak.
Kezdjük az elején…
Mi a moodboard?
A moodboardról már esett szó az arculattervezés lépései témában írt cikkemben.
De miről is van szó pontosan?
Mire használható a moodboard?
Jellemzően grafikusok, belsőépítészek, ipari tervezők, fotósok, UX designerek és más kreatív művészek használják, hogy vizuálisan illusztrálják az általuk követni kívánt stílust.
A moodboard tehát segít:
- kialakítani (és bemutatni) a folyamatot, amely mentén a vizuális történet készül;
- kifejezni a fejedben megszületett elképzeléseket;
- összefoglalni az ötleteket és meghatározni a design projekt egyes szakaszait.
És bár alapvetően hangulatok átadásáról van szó, ha sikerül hasonló elemeket kidolgoznunk a tervezés során, amit a moodboardozás közben az ügyfél már megkedvelt, a saját dolgunkat könnyítjük meg.
Mitől jó egy moodboard?
Be kell vallanom valamit…
… eleinte nem hittem a moodboardokban.
A legtöbb esetben ugyanis azt láttam, hogy a moodboard vagy túl direkt vagy túl semmitmondó.
Utóbbinál egyértelmű a probléma. Ha a bemutató túl absztrakt, semmilyen konkrétumot nem tartalmaz az irányvonalról, akkor a projekt érdemben nem tud haladni. (Rosszabb esetben az ügyfél is elpazarolt időnek tartja a beleölt munkaórákat.)
Ha pedig egy moodboard túl direkt, fennáll a veszélye, hogy az ügyfél beleszeret egy konkrét példába, és onnantól kezdve azt akarja.
A jó moodboard tehát a kettő között helyezkedik el.
És még valami.
De milyen is a túl direkt és a túl általános bemutató?
Túl direkt stylescape
A túl direkt bemutatók egyik iskolapéldája a stylescape.
Ennek lényege, hogy fekvő formátumban gyakorlatilag minden olyan design elemet (betűtípust, képi világot, formákat, színeket stb.) felpakolunk, amelyeket a későbbiekben az adott projektben használnánk.
A probléma ezzel, hogy a projekt ezen szakaszában még nem célszerű ennyire direkt terveket készíteni. Hiszen még csak a hangulatot, az irányokat szeretnénk átbeszélni és meghatározni. Semmi konkrétat nem érdemes itt még lefektetni.
Túl általános moodboard
A legtöbb moodboard valójában internetről gyűjtött képek összessége.
Ezzel a probléma, hogy
- vagy nem sikerül vele megnyerni az ügyfelet (mert nem látja, hogyan kapcsolódik ez az ő cégéhez);
- vagy megtetszik az ügyfélnek, de a kivitelezés során más irányba megyünk és később nem látja a párhuzamot.
Nem fogok hazudni neked. Eleinte mi is küzdöttünk vele, hogy jól használjuk ezt az eszközt.
De mára sikerült letisztítani a folyamatot, így pontosan át tudom adni, hogyan készíthetsz jó moodboardot.
A jó moodboard készítésének 6 alappillére
1. A moodboard célja
Ahhoz, hogy jól csináljuk, muszáj tisztáznunk, mi a folyamat pontos célja. Mit szeretnénk elérni vele.
Esetünkben a két fő cél:
- megismerni valaki vizuális mentális modelljét;
- kifejezni a saját (nem kidolgozott) elképzelésünket.
Hogy ez miért fontos?
Ha azt mondod két embernek, hogy gondoljon egy kutyára, jó eséllyel eltérő méretűn, színű, fajtájú kutyust képzelnek maguk elé.
Hasonló a helyzet a design elképzelésekkel és fogalmakkal.
Épp ezért fontos, hogy a moodboard segítségével összecsiszoljuk az elképzeléseket, tisztázzuk, hogy adott fogalmi keretek kinek mit jelentenek.
Ez lényegében olyan, mintha lenne egy közös értelmező szótárunk a további kommunikáció vonalvezetőjeként.
A moodboard célja tehát a megbízó és a kivitelező gondolati halmazainak közös metszéspontjának megtalálása. A célközönség igényeinek kielégítésének figyelembevételével.
2. A moodboard két szintje
Érdemes két szintben gondolkodni.
Az első szinten egy általános kártyakészletből válogatott moodboard betűtípusokkal, színpalettával és -harmóniákkal, általánosabb képekkel, ahol inkább a stílust keressük, ami az ügyfélnek is tetszik.
Ezen a ponton az a célunk, hogy tisztázzuk a fent már említett fogalmi kereteket.
A második szinten pedig az adott projektre gyűjtött képek összességét mutatjuk be.
Ezen a szinten figyelembe vesszük az ügyfél iparágát, és ezekhez próbálunk konkrét logókat, layoutokat és egyéb design elemeket keresni.
Fontos különbség (például a stylescape-hez képest), hogy a moodboard elemeit nem mi tervezzük és rajzoljuk meg. Hanem egymástól akár eltérő elemeket is összegyűjtve mutatjuk be a hangulatot az ügyfélnek.
3. A moodboard elemei
Alapvetően különbözik egymástól egy rebranding és egy termékcsomagolás moodboardja. A cél, hogy minél több olyan elemet jelenítsünk meg, amelyek képesek az adott hangulatok és érzések közvetítésére.
A moodboard elemei lehetnek:
- képek
- formák
- színek
- szavak
- betűtípusok
- magyarázat.
4. Az elemek forrása
Gyakorlatilag bárhonnan meríthetünk inspirációt. A lényeg, hogy a moodboard elemei tükrözzék az iparág és a márka által közvetítendő érzéseket és hangulatvilágot.
A moodboard elemeinek leggyakoribb forrásai:
- stock oldalak
- design galériák
- fizikai tárgyakról készült fotók
- színpaletták
- tipográfiai galériák
- közösségi oldalak
- Google képkereső
Az ideális elemek összegyűjtése után a megfelelő formátumot is ki kell választanunk.
5. A moodboard formátuma
Egy moodboard készülhet digitális és fizikai formában is.
Utóbbi inkább a belső építészet, szépségipar és hasonlók számára releváns. Ahol az akár tapintható anyagok többletinformációt nyújtanak.
Designerként viszont többnyire digitális moodboardokat készítünk. Ennek előnye, hogy egyszerűbben prezentálható, valamint ugyanazon a médiumon dolgozhatunk vele, ahol később megjelenik.
6. A legjobb moodboard készítő szoftverek
Mi Figmában készítjük a moodboardjainkat is, de számtalan más szoftver érhető el akár online is, amelyekkel tökéletes végeredmény érhető el. De hozzáteszem, nem a szoftver használattól lesz egy moodboard jó vagy sem.
Szerintünk az alábbi a 6 legjobb moodboard készítő szoftver:
Most már tehát mindent tudsz, ami egy igazán ütős moodboard összeállításához tudnod kell.
Összefoglalva
A jó moodboard feltérképezi a designer és a megrendelő elképzeléseinek keresztmetszetét, majd kijelöli azokat a pontokat, amelyekkel a célközönség kedvében lehet járni.
A kidolgozás során ügyelni kell arra, hogy a moodboard se túl semmitmondó, se túl direkt ne legyen. Hiszen a cél ezen a ponton a hangulat és érzésvilág megtalálása.
Ha maradt megválaszolatlan kérdésed, esetleg hozzáfűznél valamit, tedd meg bátran csatlakozz Facebook csoportunkhoz, a szakma hálás lesz az építő párbeszédért. Ahogyan azért is, ha megosztod ezt a cikket, hogy minél több jó moodboard készülhessen.
Kérdések és válaszok
Igazából mindenki. Akinek fontos, hogy vizuális dolgokról ne elméletben beszélgessen, hanem vizuális mankó segítségével, annak hasznos a moodboard. Sokkal könnyebb így beszélni valamiről, hogy minden résztvevő ugyanazt a képet vagy képeket látja.
Bizonyos helyzetekben a digitális, bizonyos helyezetkebn a print vagy fizikai moodboard a jobb. Például belsőépítészek esetén hasznos lehet a fizikai formátum, hiszen így anyagminták is mood részeivé tudnak válni. Egy webdesigner számára viszont furcsa lenne, ha digitális elemeket, részmegoldásokat printelve mutatnánk be a megbízónak.
Mindent, ami segít támogatni azokat a vizuális irányokat, amelyet be szeretnél mutatni. Ezek lehetnek bármilyen screenshotok, saját fotók, netről gyűjtött képek és illusztrációk, amelyek segítik átadni a vizuális információkat.