Moodboard: mit jelent pontosan és hogyan csináld jól?

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design
Moodboard - hogyan csináld jól

A jó moodboard feltérképezi a designer és a megrendelő elképzeléseinek keresztmetszetét, majd kijelöli azokat a pontokat, amelyekkel a célközönség kedvében lehet járni.

A kidolgozás során ügyelni kell arra, hogy a moodboard se túl semmitmondó, se túl direkt ne legyen. Hiszen a cél ezen a ponton a hangulat és érzés

Tartalomjegyzék

A moodboard az egyik leghasznosabb vizuális eszköz. Pláne design területen. De nem könnyű jól csinálni.

Ezért összegyűjtöttem neked mindent, amit a moodboard készítés terén tudnod kell.

Miután elolvasod a cikket, olyan moodboardokat tudsz majd készíteni, amelyek gyorsan és pontosan adják át a projekttel kapcsolatos koncepcióidat a hallgatóságnak – legyenek azok megrendelők vagy munkatársak.

Kezdjük az elején…

Mi a moodboard?

A moodboardról már esett szó az arculattervezés lépései témában írt cikkemben. 

De miről is van szó pontosan?

A moodboard (vagy hangulattábla) az általunk kidolgozott koncepciók és ötletek bemutatására szolgáló vizuális eszköz. Egy jól átgondolt, rendszerezett képek, szövegek, formák és egyéb design elemek összegzése, egy adott stílus vagy koncepció felvázolására.

Mire használható a moodboard?

Jellemzően grafikusok, belsőépítészek, ipari tervezők, fotósok, UX designerek és más kreatív művészek használják, hogy vizuálisan illusztrálják az általuk követni kívánt stílust.

A moodboard tehát segít:

  • kialakítani (és bemutatni) a folyamatot, amely mentén a vizuális történet készül;
  • kifejezni a fejedben megszületett elképzeléseket;
  • összefoglalni az ötleteket és meghatározni a design projekt egyes szakaszait.

És bár alapvetően hangulatok átadásáról van szó, ha sikerül hasonló elemeket kidolgoznunk a tervezés során, amit a moodboardozás közben az ügyfél már megkedvelt, a saját dolgunkat könnyítjük meg.

Mitől jó egy moodboard?

Be kell vallanom valamit…

… eleinte nem hittem a moodboardokban.

A legtöbb esetben ugyanis azt láttam, hogy a moodboard vagy túl direkt vagy túl semmitmondó.

Utóbbinál egyértelmű a probléma. Ha a bemutató túl absztrakt, semmilyen konkrétumot nem tartalmaz az irányvonalról, akkor a projekt érdemben nem tud haladni. (Rosszabb esetben az ügyfél is elpazarolt időnek tartja a beleölt munkaórákat.)

Ha pedig egy moodboard túl direkt, fennáll a veszélye, hogy az ügyfél beleszeret egy konkrét példába, és onnantól kezdve azt akarja. 

A jó moodboard tehát a kettő között helyezkedik el.

És még valami.

A moodboard a brief után következik a folyamatban. Ezzel mutatjuk be az ügyfélnek, hogy milyen irányvonalakon indulnánk el. Ezért is fontos, hogy ne legyen túl direkt, de túl általános sem.

De milyen is a túl direkt és a túl általános bemutató?

Túl direkt stylescape

A túl direkt bemutatók egyik iskolapéldája a stylescape. 

Ennek lényege, hogy fekvő formátumban gyakorlatilag minden olyan design elemet (betűtípust, képi világot, formákat, színeket stb.) felpakolunk, amelyeket a későbbiekben az adott projektben használnánk.

Kreatívipar stylescape - a moodboard egy formája
Minta stylecape – forrás: the Future

A probléma ezzel, hogy a projekt ezen szakaszában még nem célszerű ennyire direkt terveket készíteni. Hiszen még csak a hangulatot, az irányokat szeretnénk átbeszélni és meghatározni. Semmi konkrétat nem érdemes itt még lefektetni.

Túl általános moodboard

A legtöbb moodboard valójában internetről gyűjtött képek összessége. 

Általános moodboard példa
Általános moodboard példa – Forrás: google

Ezzel a probléma, hogy 

  • vagy nem sikerül vele megnyerni az ügyfelet (mert nem látja, hogyan kapcsolódik ez az ő cégéhez);
  • vagy megtetszik az ügyfélnek, de a kivitelezés során más irányba megyünk és később nem látja a párhuzamot.

Nem fogok hazudni neked. Eleinte mi is küzdöttünk vele, hogy jól használjuk ezt az eszközt.

De mára sikerült letisztítani a folyamatot, így pontosan át tudom adni, hogyan készíthetsz jó moodboardot.

A jó moodboard készítésének 6 alappillére

1. A moodboard célja

Ahhoz, hogy jól csináljuk, muszáj tisztáznunk, mi a folyamat pontos célja. Mit szeretnénk elérni vele.

Esetünkben a két fő cél:

  • megismerni valaki vizuális mentális modelljét;
  • kifejezni a saját (nem kidolgozott) elképzelésünket.

Hogy ez miért fontos?

Ha azt mondod két embernek, hogy gondoljon egy kutyára, jó eséllyel eltérő méretűn, színű, fajtájú kutyust képzelnek maguk elé.

Hasonló a helyzet a design elképzelésekkel és fogalmakkal.

Épp ezért fontos, hogy a moodboard segítségével összecsiszoljuk az elképzeléseket, tisztázzuk, hogy adott fogalmi keretek kinek mit jelentenek.

Ez lényegében olyan, mintha lenne egy közös értelmező szótárunk a további kommunikáció vonalvezetőjeként.

A megbízónak, a kivitelezőnek és a közönségnek is tetsző moodboard
A megbízónak, a kivitelezőnek és a közönségnek is tetsző mood board

A moodboard célja tehát a megbízó és a kivitelező gondolati halmazainak közös metszéspontjának megtalálása. A célközönség igényeinek kielégítésének figyelembevételével.

2. A moodboard két szintje

Érdemes két szintben gondolkodni.

Az első szinten egy általános kártyakészletből válogatott moodboard betűtípusokkal, színpalettával és -harmóniákkal, általánosabb képekkel, ahol inkább a stílust keressük, ami az ügyfélnek is tetszik.

Ezen a ponton az a célunk, hogy tisztázzuk a fent már említett fogalmi kereteket.

A második szinten pedig az adott projektre gyűjtött képek összességét mutatjuk be.

Ezen a szinten figyelembe vesszük az ügyfél iparágát, és ezekhez próbálunk konkrét logókat, layoutokat és egyéb design elemeket keresni.

Fontos különbség (például a stylescape-hez képest), hogy a moodboard elemeit nem mi tervezzük és rajzoljuk meg. Hanem egymástól akár eltérő elemeket is összegyűjtve mutatjuk be a hangulatot az ügyfélnek.

3. A moodboard elemei

Alapvetően különbözik egymástól egy rebranding és egy termékcsomagolás moodboardja. A cél, hogy minél több olyan elemet jelenítsünk meg, amelyek képesek az adott hangulatok és érzések közvetítésére.

A moodboard elemei lehetnek:

  • képek
  • formák
  • színek
  • szavak
  • betűtípusok
  • magyarázat.
A moodboard elemei képek, formák színek, szavak, betűk és magyarázat
A moodboard elemei képek, formák színek, szavak, betűk és magyarázat

4. Az elemek forrása

Gyakorlatilag bárhonnan meríthetünk inspirációt. A lényeg, hogy a moodboard elemei tükrözzék az iparág és a márka által közvetítendő érzéseket és hangulatvilágot.

A moodboard elemeinek leggyakoribb forrásai:

  • stock oldalak
  • design galériák
  • fizikai tárgyakról készült fotók
  • színpaletták
  • tipográfiai galériák
  • közösségi oldalak
  • Google képkereső

Az ideális elemek összegyűjtése után a megfelelő formátumot is ki kell választanunk.

5. A moodboard formátuma

Egy moodboard készülhet digitális és fizikai formában is.

Utóbbi inkább a belső építészet, szépségipar és hasonlók számára releváns. Ahol az akár tapintható anyagok többletinformációt nyújtanak.

Divatipari fizikai moodboard
Divatipari fizikai moodboard

Designerként viszont többnyire digitális moodboardokat készítünk. Ennek előnye, hogy egyszerűbben prezentálható, valamint ugyanazon a médiumon dolgozhatunk vele, ahol később megjelenik.

6. A legjobb moodboard készítő szoftverek

Mi Figmában készítjük a moodboardjainkat is, de számtalan más szoftver érhető el akár online is, amelyekkel tökéletes végeredmény érhető el. De hozzáteszem, nem a szoftver használattól lesz egy moodboard jó vagy sem. 

Szerintünk az alábbi a 6 legjobb moodboard készítő szoftver:

Most már tehát mindent tudsz, ami egy igazán ütős moodboard összeállításához tudnod kell.

Összefoglalva

A jó moodboard feltérképezi a designer és a megrendelő elképzeléseinek keresztmetszetét, majd kijelöli azokat a pontokat, amelyekkel a célközönség kedvében lehet járni.

A kidolgozás során ügyelni kell arra, hogy a moodboard se túl semmitmondó, se túl direkt ne legyen. Hiszen a cél ezen a ponton a hangulat és érzésvilág megtalálása.

Ha maradt megválaszolatlan kérdésed, esetleg hozzáfűznél valamit, tedd meg bátran csatlakozz Facebook csoportunkhoz, a szakma hálás lesz az építő párbeszédért. Ahogyan azért is, ha megosztod ezt a cikket, hogy minél több jó moodboard készülhessen.

Kérdések és válaszok

Igazából mindenki. Akinek fontos, hogy vizuális dolgokról ne elméletben beszélgessen, hanem vizuális mankó segítségével, annak hasznos a moodboard. Sokkal könnyebb így beszélni valamiről, hogy minden résztvevő ugyanazt a képet vagy képeket látja.

Bizonyos helyzetekben a digitális, bizonyos helyezetkebn a print vagy fizikai moodboard a jobb. Például belsőépítészek esetén hasznos lehet a fizikai formátum, hiszen így anyagminták is mood részeivé tudnak válni. Egy webdesigner számára viszont furcsa lenne, ha digitális elemeket, részmegoldásokat printelve mutatnánk be a megbízónak.

Mindent, ami segít támogatni azokat a vizuális irányokat, amelyet be szeretnél mutatni. Ezek lehetnek bármilyen screenshotok, saját fotók, netről gyűjtött képek és illusztrációk, amelyek segítik átadni a vizuális információkat.

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!