A könyv ma is az egyik legjobb tudásforrás. Nemcsak azért, mert időtálló, hanem azért is, mert a könyvekben való elmélyülés segít fókuszáltnak maradni az egyre gyorsuló mindennapokban.
Sokszor azonban nem egyszerű kiválasztani a legjobbakat.
Ezért elhoztam neked az 10 szerintem legjobb branding könyvet, amelyek segíthetik a fejlődésed.
Miért hiszünk mi kreatívok még mindig a könyvekben?
Hogy az könyveknek csak néhány előnyét emeljem ki…
Az olvasás fejleszti:
- az íráskészséget,
- a kritikai gondolkodást,
- a memóriát;
- a szókincset;
- a koncentrációs készséget
- és a kreativitást.
Ráadásul ha könyvet olvasunk és nem egy digitális felületet, adott időre elszakadunk a folyamatos impulzusoktól, amelyek nap mint nap érnek minket.
Ezáltal jelentős mértékben csökkenti a stresszt és az ezzel járó szorongást. (Ezek napjainkban népbetegségnek számítanak, szóval érdemes komolyan venni őket, pláne szabadúszóként és vállalkozóként.)
De lássuk melyik az a branding 10 könyv, amely a legjobban szolgálhatja a fejlődésed a branding területén.
10 branding könyv, ami felgyorsítja a fejlődésed
Az alábbi könyvek főként márkaépítés és design témákra épülnek, de bőven akad köztük olyan is, amelyeket más kreatívok, szabadúszók és vállalkozók is sikerrel építhetnek be a saját folyamataikba.
1. Michael Johnson – Branding in Five and Half Steps
Ezt a könyvet olvasva döbbentem rá, hogy a branding nem egyedül a marketingesek terepe. Nekünk grafikusként és designerként igenis van dolgunk a márkaépítéssel.
A könyv nagy előnye, hogy a szerző 5 (és fél) lépésben fogalmazza meg, milyen rendszerben érdemes haladnunk. A folyamatokat pedig ábrákkal teszi érthetőbbé.
Johnson ráadásul a témában online kurzust is készített, amely remekül bontja ki a könyvben megfogalmazottakat.
2. Douglas Van Praet – Unconscious Branding
Alapjáraton is érdekes téma, hogy mi emberek mi alapján hozzuk meg a döntéseinket. A marketingben azonban komoly hasznunkra is válik ez a tudás.
A könyv fő témája a neuromarketing, amely főként azt taglalja, hogy emberként:
- miért érzünk;
- hogyan döntünk;
- és mi motivál?
Ez a könyv tehát hatalmas segítség abban, hogy a branding által szoros emberi kapcsolatokat tudjunk építeni a célcsoportokkal.
3. Simon Sinek – Kezdj a miérttel
A lista első magyar nyelven is elérhető könyve. Ez a könyv nem csak branding szempontból kihagyhatatlan alapmű.
A szerző által kidolgozott „Mit? Hogyan? Miért?” elmélet részletes bemutatása egyaránt hasznos cégvezetőknek, vállalkozóknak, marketingeseknek, szövegíróknak, termékfejlesztőknek és még sorolhatnám…
Egy brand életében a fent említett három kérdés a meghatározó.
Arról, hogy az adott márka mit csinál, viszonylag egyszerű beszélni. A hogyan már összetettebb (folyamatleírások, minőségbiztosítás stb.). A miért pedig igazi kihívás.
Ez foglalja össze ugyanis, hogy mi a küldetés a márka aktivitása mögött. Mi az a szál, ami érzelmi alapon köti össze a brandet a célközönségével.
Sinek a témát egy világhírű TED-előadásban is bemutatja. (Mondanom sem kell, ez is kötelező darab.)
👉 Ez pedig a szerző TED-előadása
4. Donald Miller – Building a Story Brand
Történetek mentén sokkal könnyebb kötődést kialakítani. Ezért is van szüksége minden márkának egy történetre. (A branding és storytelling témáját egy korábbi cikkben én is körbejártam már.)
Donald Miller a könyvében egy 7 lépéses univerzális történetmesélési keretrendszert ír le, segítve ezzel a brand storytelling folyamatát, az üzenet kialakítását.
A keretrendszert a zwoelfnél is alkalmazzuk bizonyos projektek kidolgozásakor.
A Building a Story Brand weboldalán is online workshopot is találsz.
👉 A könyvet itt rendelheted meg
5. Anne Miltenburg – Brand The Change
Ebben a könyvben találsz:
- 23 eszközt és gyakorlatot (amelyek kvázi írott branding workshopként működnek);
- 14 esettanulmányt;
- és 7 esszét.
A könyv fókuszában az áll, hogyan hozhatunk létre olyan fenntartható brandeket, amelyek valamilyen változást idéznek elő. (Az alap itt is a miért.)
Külön érdekesség, hogy a könyv mögött áll egy a YELLOW-hoz hasonló közösség (ingyenes és fizetős lehetőségekkel), amely extra segítség lehet számodra.
6. Fabian Geyrhalter – How To Launch a Brand
Ha átfogó összefoglalót szeretnél a márkaépítés folyamatáról, ez a könyv nem hiányozhat a könyvespolcról. Tökéletesen végigveszi, hogyan kell felépíteni a nulláról egy brandet.
És kitér az arculattervezés és a névválasztás folyamatára is.
A könyv akár lépésről lépésre követhető útmutatóként is működik. Ráadásul néhány óra alatt kiolvasható. (Szóval az időhiány sem lehet kifogás.)
👉 Itt szerezheted be a könyvet.
7. Margaret Mark – The Hero and the Outlaw
A brandépítés során megkerülhetetlen feladat a márkaszemélyiség tisztázása.
A szerző fejezetenként részletezi a 12 jungi archetípust, egyeztetve azokat a brandekre szabható személyiségtípusokkal. Példáival pedig jelentősen megkönnyíti egy márka személyiségének felépítését.
A könyvhöz tartozik egy munkafüzet is, amely szintén a módszer alkalmazásában segít.
8. Marty Neumeier – ZAG, Brand Gap, Brand Flip
Marty Neumeier whiteboard könyvei gyakorlatilag egyenként 1-2 óra alatt kiolvashatók. Nagy betűvel írt, ábrákkal tele tűzdelt branding gondolatébresztőkről van szó.
A könyvek legnagyobb előnye, hogy nagyon könnyen befogadhatóak.
És annak ellenére, hogy nem konkrét útmutatókat foglal magába, az elolvasásuk után garantált, hogy új megközelítésből nézel majd a jövőbeli projektjeidre.
9. Szalay Miklós – A megtervezett érzés
A lista újabb magyar nyelvű (és első magyar szerzőjű) könyve. A lista talán legmélyebb olvasmánya. Lévén a könyv alapját a szerző doktori disszertációja adja, egy nagy odafigyelést igénylő, de hiánypótló tudományos munka ez.
A fő fejezetek témái:
- érzékelés,
- tervezés,
- logo,
- identitás,
- paradoxon.
👉 Ha szeretnél egy példányt a könyből
10. Branding és a vizuális válasz
És végül, de nem utolsó sorban bebizonyítjuk, hogy valóban minden szentnek maga felé hajlik a keze…
A könyvben a branding folyamatára fókuszálok. Egészen pontosan a stratégia és a vizuális megoldás kapcsolatát vizsgálom.
Ha tehát arra vagy kíváncsi, hogyan lehet a brandingből konkrét arculatot tervezni, milyen módon érdemes megfogalmazni a branding folyamatát, és ebből hogyan hozhatunk létre vizuális válaszokat, ajánlom figyelmedbe ezt a könyvet.
👉 Itt találod a könyvet magyarul.
Biztos vagyok benne, hogy ez a lista hasznodra lesz a branding tanulási folyamatában, függetlenül attól, hogy épp melyik részterületre szeretnél fókuszálni.
Ha neked is vannak a könyvespolcodon olyan művek, amelyeket szívesen ajánlanál grafikusoknak, designereknek vagy más kreatívoknak, a Facebook-csoportunk tagjai örömmel vennék. (És abban is biztos vagyok, hogy a tagság neked is hasznodra válhat.)