10 legjobb branding könyv a fejlődésedhez

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

Tartalomjegyzék

A könyv ma is az egyik legjobb tudásforrás. Nemcsak azért, mert időtálló, hanem azért is, mert a könyvekben való elmélyülés segít fókuszáltnak maradni az egyre gyorsuló mindennapokban.

Sokszor azonban nem egyszerű kiválasztani a legjobbakat.

Ezért elhoztam neked az 10 szerintem legjobb branding könyvet, amelyek segíthetik a fejlődésed. 

Miért hiszünk mi kreatívok még mindig a könyvekben?

Hogy az könyveknek csak néhány előnyét emeljem ki…

Az olvasás fejleszti:

  • az íráskészséget, 
  • a kritikai gondolkodást, 
  • a memóriát;
  • a szókincset;
  • a koncentrációs készséget
  • és a kreativitást.

Ráadásul ha könyvet olvasunk és nem egy digitális felületet, adott időre elszakadunk a folyamatos impulzusoktól, amelyek nap mint nap érnek minket.

Ezáltal jelentős mértékben csökkenti a stresszt és az ezzel járó szorongást. (Ezek napjainkban népbetegségnek számítanak, szóval érdemes komolyan venni őket, pláne szabadúszóként és vállalkozóként.)

De lássuk melyik az a branding 10 könyv, amely a legjobban szolgálhatja a fejlődésed a branding területén.

Branding és vizuális válasz könyv

10 branding könyv, ami felgyorsítja a fejlődésed

Az alábbi könyvek főként márkaépítés és design témákra épülnek, de bőven akad köztük olyan is, amelyeket más kreatívok, szabadúszók és vállalkozók is sikerrel építhetnek be a saját folyamataikba.

Michael Johnson – Branding in Five and Half Steps

1. Michael Johnson – Branding in Five and Half Steps

Ezt a könyvet olvasva döbbentem rá, hogy a branding nem egyedül a marketingesek terepe. Nekünk grafikusként és designerként igenis van dolgunk a márkaépítéssel. 

A könyv nagy előnye, hogy a szerző 5 (és fél) lépésben fogalmazza meg, milyen rendszerben érdemes haladnunk. A folyamatokat pedig ábrákkal teszi érthetőbbé.

Johnson ráadásul a témában online kurzust is készített, amely remekül bontja ki a könyvben megfogalmazottakat.

👉 Itt találod a könyvet

👉 A kurzust itt éred el

Douglas Van Praet – Unconscious Branding

2. Douglas Van Praet – Unconscious Branding

Alapjáraton is érdekes téma, hogy mi emberek mi alapján hozzuk meg a döntéseinket. A marketingben azonban komoly hasznunkra is válik ez a tudás.

A könyv fő témája a neuromarketing, amely főként azt taglalja, hogy emberként:

  • miért érzünk;
  • hogyan döntünk;
  • és mi motivál?
A neuromarketing a a kognitív kutatások eredményeit, az idegtudományt és a neuropszichológiát alkalmazza a marketingre vonatkoztatva. Beleértve a piackutatást, az ügyféligények felmérését, és a vásárlók motivációját és preferenciáit.

Ez a könyv tehát hatalmas segítség abban, hogy a branding által szoros emberi kapcsolatokat tudjunk építeni a célcsoportokkal.

👉 Link a könyvhöz

Simon Sinek – Kezdj a miérttel

3. Simon Sinek – Kezdj a miérttel

A lista első magyar nyelven is elérhető könyve. Ez a könyv nem csak branding szempontból kihagyhatatlan alapmű. 

A szerző által kidolgozott „Mit? Hogyan? Miért?” elmélet részletes bemutatása egyaránt hasznos cégvezetőknek, vállalkozóknak, marketingeseknek, szövegíróknak, termékfejlesztőknek és még sorolhatnám…

Egy brand életében a fent említett három kérdés a meghatározó.

Arról, hogy az adott márka mit csinál, viszonylag egyszerű beszélni. A hogyan már összetettebb (folyamatleírások, minőségbiztosítás stb.). A miért pedig igazi kihívás. 

Ez foglalja össze ugyanis, hogy mi a küldetés a márka aktivitása mögött. Mi az a szál, ami érzelmi alapon köti össze a brandet a célközönségével.

Sinek a témát egy világhírű TED-előadásban is bemutatja. (Mondanom sem kell, ez is kötelező darab.)

👉 A könyvet itt találod

👉 Ez pedig a szerző TED-előadása

Donald Miller – Building a Story Brand

4. Donald Miller – Building a Story Brand

Történetek mentén sokkal könnyebb kötődést kialakítani. Ezért is van szüksége minden márkának egy történetre. (A branding és storytelling témáját egy korábbi cikkben én is körbejártam már.)

Donald Miller a könyvében egy 7 lépéses univerzális történetmesélési keretrendszert ír le, segítve ezzel a brand storytelling folyamatát, az üzenet kialakítását.

A keretrendszert a zwoelfnél is alkalmazzuk bizonyos projektek kidolgozásakor.

A Building a Story Brand weboldalán is online workshopot is találsz.

👉 A könyvet itt rendelheted meg

Anne Miltenburg – Brand The Change

5. Anne Miltenburg – Brand The Change

Ebben a könyvben találsz:

  • 23 eszközt és gyakorlatot (amelyek kvázi írott branding workshopként működnek);
  • 14 esettanulmányt;
  • és 7 esszét.

A könyv fókuszában az áll, hogyan hozhatunk létre olyan fenntartható brandeket, amelyek valamilyen változást idéznek elő. (Az alap itt is a miért.)

Külön érdekesség, hogy a könyv mögött áll egy a YELLOW-hoz hasonló közösség (ingyenes és fizetős lehetőségekkel), amely extra segítség lehet számodra. 

👉 Íme a könyv

Fabian Geyrhalter – How To Launch a Brand

6. Fabian Geyrhalter – How To Launch a Brand

Ha átfogó összefoglalót szeretnél a márkaépítés folyamatáról, ez a könyv nem hiányozhat a könyvespolcról. Tökéletesen végigveszi, hogyan kell felépíteni a nulláról egy brandet. 

És kitér az arculattervezés és a névválasztás folyamatára is.

A könyv akár lépésről lépésre követhető útmutatóként is működik. Ráadásul néhány óra alatt kiolvasható. (Szóval az időhiány sem lehet kifogás.)

👉 Itt szerezheted be a könyvet.

Margaret Mark – The Hero and the Outlaw

7. Margaret Mark – The Hero and the Outlaw

A brandépítés során megkerülhetetlen feladat a márkaszemélyiség tisztázása.

A márkákhoz emberi személyiségeket rendelhetünk (komoly, humoros, szakértő stb.). Ez segít kapcsolatot teremteni a célcsoporttal és megjegyezhetővé, felismerhetővé tenni a márkát. A brandszemélyiségben megfogalmazott tulajdonságok befolyásolják a márka magatartását, a kommunikációját. Tehát a termékfejlesztéstől a marketingen át, egészen az ügyfélszolgálatig komoly haszna van.

A szerző fejezetenként részletezi a 12 jungi archetípust, egyeztetve azokat a brandekre szabható személyiségtípusokkal. Példáival pedig jelentősen megkönnyíti egy márka személyiségének felépítését.

A könyvhöz tartozik egy munkafüzet is, amely szintén a módszer alkalmazásában segít.

👉Ez itt a könyv.

Marty Neumeier – ZAG, Brand Gap, Brand Flip

8. Marty Neumeier – ZAG, Brand Gap, Brand Flip

Marty Neumeier whiteboard könyvei gyakorlatilag egyenként 1-2 óra alatt kiolvashatók. Nagy betűvel írt, ábrákkal tele tűzdelt branding gondolatébresztőkről van szó.

A könyvek legnagyobb előnye, hogy nagyon könnyen befogadhatóak.

És annak ellenére, hogy nem konkrét útmutatókat foglal magába, az elolvasásuk után garantált, hogy új megközelítésből nézel majd a jövőbeli projektjeidre.

👉 Ha érdekelnek a könyvek

Szalay Miklós – A megtervezett érzés

9. Szalay Miklós – A megtervezett érzés

A lista újabb magyar nyelvű (és első magyar szerzőjű) könyve. A lista talán legmélyebb olvasmánya. Lévén a könyv alapját a szerző doktori disszertációja adja, egy nagy odafigyelést igénylő, de hiánypótló tudományos munka ez.

A fő fejezetek témái:

  • érzékelés,
  • tervezés,
  • logo,
  • identitás,
  • paradoxon.

👉 Ha szeretnél egy példányt a könyből

Branding és a vizuális válasz 

10. Branding és a vizuális válasz 

És végül, de nem utolsó sorban bebizonyítjuk, hogy valóban minden szentnek maga felé hajlik a keze…

A könyvben a branding folyamatára fókuszálok. Egészen pontosan a stratégia és a vizuális megoldás kapcsolatát vizsgálom.

Ha tehát arra vagy kíváncsi, hogyan lehet a brandingből konkrét arculatot tervezni, milyen módon érdemes megfogalmazni a branding folyamatát, és ebből hogyan hozhatunk létre vizuális válaszokat, ajánlom figyelmedbe ezt a könyvet.

👉 Itt találod a könyvet magyarul.

👉 Itt pedig angolul.

Biztos vagyok benne, hogy ez a lista hasznodra lesz a branding tanulási folyamatában, függetlenül attól, hogy épp melyik részterületre szeretnél fókuszálni.

Ha neked is vannak a könyvespolcodon olyan művek, amelyeket szívesen ajánlanál grafikusoknak, designereknek vagy más kreatívoknak, a Facebook-csoportunk tagjai örömmel vennék. (És abban is biztos vagyok, hogy a tagság neked is hasznodra válhat.)

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

tés során pedig kiemelkedő szerepet kap a 12 archetípus. De hogyan használhatjuk őket a brandingben? Az archetípusok ismeretéhez és használatához...
Grafikusként akkor is foglalkozunk stratégiával, amikor nem is gondolnánk. A márkaszemélyiség ilyenkor kialakításra kerül, akár észrevétlenül.
A történetek kapcsolatot teremtenek. Épp ezért hagynak ki azok a brandek hatalmas ziccert, amelyek nem élnek a storytelling (történetmesélés) erejével.
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!