Ebben a cikkben lépésről lépésre veszünk át mindent, amit az arculattervezésről tudni lehet – és érdemes.
A cikket végigolvasva gyakorlatilag minden fontos infónak a birtokába kerülsz. Kivitelezőként és megrendelőként is. (Sőt, ha most tanulod a szakmát, akkor is a legjobb helyen jársz.)
Csapjunk is bele!
Az arculattervezés fogalma – Mi az arculattervezés?
Az arculattervezés a márka azonosítását, felismerhetőségét segítő folyamat, amely során a célnak megfelelő formákat, színeket, tipográfiát és egyéb elemeket kell a brand személyiségéhez társítani – és következetesen használni.
Az arculattervezés célja
Lényegében identitást adunk a márkának. Célja, hogy az arculati elemek láttán a potenciális vevők és ügyfelek azonnal megjegyezzék a terméket, szolgáltatást és a márkát.
Az arculat a márka számára ideális vevők számára teszi szerethetőbbé és megjegyezhetőbbé a vizuális kommunikációt. (Kvázi támpontot ad a narratívának és az értékesítési üzeneteknek.)
Tehát a meggyőzendő célközönség számára vonzó és könnyedén megérthető vizuális kommunikációs elemeket tervezünk. Ezáltal is kiszorítva a versenytársakat.
Mik az előnyei egy jól megtervezett arculatnak?
A célpiac könnyebben ismeri fel – és ismeri el – a márkát.
Ugyanígy a munkáltatóimárka-építés (employer branding) szempontjából is fontos. Hiszen egy hiteles, modern, egységes és profizmust sugárzó arculat a meglévő munkavállalókat is büszkeséggel tölti el.
Ráadásul az új kollégák is szívesebben csatlakoznak egy olyan csapathoz, ahol a vizuális kommunikáció is egységet és következetességet sugall.
További előny, hogy a termékfejlesztés és a kommunikáció során nem kell újabb és újabb designelemeket létrehoznunk a nulláról – ezzel költségeket csökkent.
A profi arculattal magasabb árréssel dolgozhatunk, hiszen a célpiac bizalmát könnyebben nyerjük el.
Arculattervezés árak – hogyan kalkulálj?
Nagyon sokrétű lehet az árképzés, de érdemes onnan nézni, hogy a vizuális megjelenés mindennek az alapja.
Suta arculattal rosszabbul működnek a hirdetések, kevésbé szereti majd az oldalunkat a Google (így kevesebb organikus látogató érkezik rá), és az eladási számainkat is rontja.
Tehát mindenképpen befektetésként kell tekintenünk egy jó arculatra, nem költségként.
De mennyibe kerül nagyságrendileg az arculattervezés?
Arculattervezés ára Magyarországon
Ahogy a legtöbb szolgáltatás esetében, itt is roppant sokrétű az árazás. Találkozhatunk 10 000 Ft-os és többmilliós nagyságrendekkel is.
Hadd adjak egy kis segítséget.
Itthon egy jobb freelancer valahol 50.000–200.000 Ft között tervez arculatot. Egy ügynökség nagyjából 3-500.000 Ft-tól.
Nem mindegy azonban, hogy mit kapsz az árért cserébe.
Nálunk a zwoelfnél például 800 000 – 1 000 000 Ft-ról indul az arculattervezés. Ez a díj viszont nemcsak egy arculat és egy kezdő arculati kézikönyv elkészültét fedezi. Hanem számos workshopot, stratégiai tanácsadás és styleguide is beletartozik.
Hiszen ez kell az átgondolt, jól strukturált, a célközönségedre a legjobb eséllyel hatást gyakoroló arculat elkészítéséhez.
A fentiek alapján talán már egyértelmű, hogy az ad hoc jellegű kivitelezésekről most nem beszéljünk. Az arculattervezés alapját ugyanis a komplex munkafolyamatok adják. (És a nagy eredményeket is ettől érdemes várni.)
Az arculattervezés szabályai (vagyis a grafikai tervezés 10 parancsolata)
1. Az arculatot úgy közelítsük meg, mint a kommunikációs folyamat része
Alapvetés, de mégis el kell mondanunk: az arculat egy kommunikációs forma. Amikor arculatot tervezünk, az a feladatunk, hogy a lehető legvilágosabban fogalmazzunk (vizuálisan).
Mindent annak kell alávetnünk, hogy átadjuk a kívánt üzenetet a célközönségnek. Ha ezen csorba esik, újra kell gondolnunk a vizuális kommunikáció elemeit.
A leggyakrabban ez a vízválasztó a sikeres és az eredménytelen arculattervezés között.
2. Ismerjük meg a márka közönségét és tisztázzuk a hangnemét
Lévén egy kommunikációs formáról van szó, muszáj tisztáznunk, ki az üzenetek fogadója.
Minél profibb szakemberrel vagy ügynökséggel dolgozol, annál valószínűbb, hogy az arculattervezés részeként az úgynevezett „hangnemtervezés” is a projekt része lesz.
Ennek kapcsán tisztázzuk a márka irányelveit.
3. Az ügyfél 2-3 irányvonal közül dönthet
Kivitelezőként és ügyfélként is hasznos, ha több alternatíva közül lehet választani.
Egyfelől, ha 2-3 variációt is felvázolsz, amelyek közül az egyik az ügyfél akarát tükrözi, a többi pedig a célközönségre van szabva, kivitelezőként jobb eséllyel tudod meggyőzni a megrendelőt arról, hogy a célcsoport igényei legyenek az elsődlegesek.
Másfelől ügyfélként is kényelmesebb több opció közül választani – és esetenként vegyíteni az egyes javaslati elemeket.
Bevetett gyakorlat, hogy a harmadik opció egy az első kettőtől teljesen váratlan nézőpontból közelíti meg a problémát.
4. A színpaletta legyen minél egyszerűbb
Érdemes a fő színek számát 2-3-ra csökkenteni. Még jobb, ha ezek megegyeznek a márka irányelveiben vagy styleguideban meghatározott színekkel.
Az egyszerű színhasználat segíti a megértést, felismerhetőséget és javítja az egységet.
Néhányan engednek a csábításnak, és próbálnak minél több színt belepréselni az arculatba. Ez csak káoszt, diszharmóniát és az üzenetek érthetőségének romlását eredményezi.
A fent említett statisztika forrása.
5. Ne használjunk egymással ütköző színeket
Vannak olyan színek, amelyek egymás mellé helyezve vibráló hatást keltenek. Ez akkor történik, ha két szín annyira elüt egymástól, hogy a határvonalaik mozgásérzetet keltenek az emberi agyban.
Bár ennek is meglehet a direkt funkciója, az esetek többségében érdemes kerülni ezt a hatást.
Laikusok számára is megérthető ökölszabály, hogy olyan színeket rakjunk egymás mellé, ami nem fárasztja a szemet.
6. Ne féljünk használni a white space-eket
Biztosan te is láttál már túlzsúfolt weboldalakat. Ahol a headline-ok és a keigészítő szövegek egymást érik, és a grafikai elemek is úgy nyüzsögnek egymás nyakán, mint a zsúfolt buszon a munkába indulók.
A white space lényegében teret ad a grafikai elemeknek, hogy érvényesülni tudjanak.
—
Növelhetjük a negatív tereket a szövegekben adott sorközökkel is.
Inkább adjunk még több görgetési mélységet egy oldalnak, minthogy túlzsúfolttá tegyük.
7. A fő üzenetet támogató vizuális hierarchia
Gondolj egy tudományos szövegre és egy értékesítési oldalra.
Mi az első szembetűnő különbség?
A tudományos szöveg jellemzően egybefüggő szövegtestekből áll, néhány címsorral és idézettel.
Az értékesítési oldal szövege viszont szellős, röviden és tömören megfogalmazott, ráadásul a megértést ábrákkal segíti. A bizalomépítő elemekről (pl. díjak, ügyfélvélemények) már ne is beszéljünk.
A vizuális hierarchia lényege, hogy a meghatározott kulcsüzenet biztosan eljusson a célközönséghez. A legfontosabb információk kiemeltek, míg a másodlagosak kevésbé hangsúlyosak.
8. Használjunk egyszerű, olvasható betűtípusokat (max. 2-3 különbözőt)
Az arculattervezés kapcsán általában nem a szöveg, ami elsőként eszünkbe jut. Pedig roppant fontos szerepe van a jól megválasztott betűtípusoknak.
A betűtípusok tervezéséről és alkalmazásáról részletesebben is írunk a tipográfia témában írt cikkünkben.
9. A logó legyen bármilyen méretben felismerhető
Nem véletlen, hogy napjaink logói egyszerűbb stílust képviselnek. Hiszen számtalan felületen használjuk őket, és mindenhol jól felismerhetőnek kell lenniük.
Amikor logót tervezünk, bizonyosodjunk meg róla, hogy az kicsinyítve is jól kivehető, de nagyobb méretben is működik.
10. Nyelvtan, helyesírás, írásjelek!
A kommunikáció, az érthetőség és a hitelesség egyik legfontosabb alapköve a helyesírás.
Az olyan szövegek, amikben túl sok az elgépelés, a helyesírási és a stilisztikai hiba, nemhogy nem segítik, de jelentősen rontják is a konverziós arányokat.
Ma már több szoftver és bővítmény is a rendelkezésünkre áll, bár ezek többsége sajnos magyarul kevésbé tud. Az MTA által fejlesztett helyesírás-ellenőrző viszont remek szolgálatot tesz – és Chrome-bővítmény formájában is elérhető.
Most, hogy a legfontosabb szabályokkal tisztában vagyunk, nézzük meg, mik az arculattervezés elemei.
Az arculat elemei
Egy arculat lényegében 5 különböző csoportra osztható. A logó és annak mutációi, a színek, a tipográfia, a grafikai elemek és az arculati kézikönyv teszi ki a komplett arculatot. Lássuk, mit érdemes ezekről tudni.
Logó és annak mutációi
A legfontosabb vizuális elem. Ezt jegyzik meg, ismerik fel a potenciális ügyfelek. Tehát a logó a megjegyezhetőség, az eredetiség és a különbözőség alapköve.
Emellett jól meghatározza, kihez szól a márka, illetve sugallja a cég legfőbb értékeit is (pl. gyorsaság, megbízhatóság stb.)
Első lépésként mindenképp tisztázzuk, ki a célközönség, akinek készül. Hiszen olyan tipográfiával, színekkel és formákkal kell dolgoznunk a logótervezés során, amelyekkel ők a legkönnyebben azonosulni tudnak
Színek
A színkoncepció adja az arculat gerincét. Ez képezi a logó alapjait, az ikonokat, a weboldal elemeit, illetve a későbbi kommunikációs és marketinganyagok vázát is.
A színkoncepció nélkül lényegében arculattervezés sincs.
Itt alap- és kiegészítő színekkel dolgozunk. A legideálisabb, ha 3-5 színben maximalizáljuk az arculatban használatos színeket.
Amikor a márka színeit kiválasztjuk, figyelembe kell vennünk a színelmélet szabályait és a színpszichológiát is. Hiszen a színek hatnak a hangulatunkra, így a döntéseinkre is. Vannak olyan színek, amelyek bizonyos iparágakban hatékonyabbak vagy épp riasztóbb hatásúak.
Tipográfia
Nem csak a színeknek van pszichológiai hatásuk. A formáknak és így a betűtípusoknak is.
Érdemes 3 különböző betűtípust kiválasztani és következetesen ezeket használni:
- elsődleges,
- másodlagos
- és kiegészítő.
Az arculati kézikönyvben meghatározzuk, hogy az egyes betűtípusokat mely felületeken és milyen szabályok mentén alkalmazzuk. Ez is hozzájárul az arculat konzisztens használatához és a márka szempontjából kedvező vásárlói döntés megszületéséhez.
Ha érdekel a tipográfia, szeretnél jobban elmerülni a részletekben, akkor jó hí, hogy írtam egy könyvet a témában, ajánlom figyelmedbe: typo.brandguide.hu
Grafikai elemek (ikon, piktográfia)
Arculattervezés során olyan grafikai szimbólumokkal is dolgozunk, amelyek az arculat több pontján is használhatóak.
Az olyan arculati elemekkel, mint az ikonok és piktogramok, kis képek formájában kell egyértelmű üzenetet átadni. Ezért nagy szakértelem kell a kidolgozásukhoz.
Az ikonok tervezésekor úgy kell gondolkodnunk, hogy azokat minden lehetséges szituációra kiterjeszthessük.
A zwicon a zwoelf digital által tervezett és folyamatosan fejlesztett ingyenes ikonkészlet. Ha szeretnéd használni, a www.zwicon.com oldalról ingyenesen letöltheted.
Arculati kézikönyv
Összegeznünk kell az arculattervezés eredményét, hogy következetesen tudja tartani hozzá magát mindenki a későbbiekben. Enélkül az arculattervezés nem hozza a kívánt eredményeket.
Arculat típusok
Alapvetően 7 különböző arculati típust különböztetünk meg. Nézzük meg, mi a különbség az egyes arculatok között.
Céges, intézményi arculat
A cég minden elemét át kell itassa az egységes arculat – a névjegykártyáktól egészen a belsőépítészeti megoldásokig. Ha a cégnek van járműflottája, érdemes lehet ezeken is megjeleníteni az arculati elemeket – például egy futárcég esetén.
Fontos, hogy a céges arculatot a munkatársak is következetesen alkalmazzák e-mail-aláírásokban, árajánlatokban és egyéb kommunikációs felületeken.
Online arculat
Napjainkban már nem előny, hanem elvárás az online megjelenés. A digitális vagy online arculatra így nagy hangsúlyt kell fektetnünk.
Az online arculat legfőbb elemei:
- weboldal,
- közösségi média,
- hirdetések,
- tartalommarketing-felületek (pl. blog, ebook, podcast stb.).
Különösen fontos a következetes online arculat egy webshop esetében, ahol a kommunikáció és a vásárlás is főként egyetlen weboldalon és a tranzakciós e-mailekben történik.
Termékarculat, csomagolástervezés
Fizikai termékek esetében kulcsfontosságú a megfelelő termékarculat, de még a digitális szoftverek esetében is. Egy jó csomagolással ugyanis könnyedén átadhatjuk a márka legfőbb üzeneteit a célcsoportnak.
Amikor termékarculatot és/vagy csomagolást tervezünk, figyelemmel kell lennünk a nyomdai megoldások lehetőségeire és korlátaira is.
Kiadványarculat
Ha egy márkának saját kiadványa van, az eleganciát, minőséget és bizalmat sugároz. De az ilyen kiadványoknak is (saját print magazin, brosúra, katalógus) egységben kell lenniük a cég arculatával. És persze mondanunk sem kell, hogy a nyomdai korlátokat itt is figyelembe kell vennünk.
Értékesítési arculat
Az értékesítés alapjai a bizalom és a jól kommunikált értékajánlat. Ezeket kell sugároznia és kiemelnie az értékesítési arculatnak.
Jellemzően az értékesítési arculat részét képezik az alábbiak:
- névjegy;
- árajánlat;
- prezentáció;
- brosúra;
- katalógus;
- csomagolásdesign;
- kiállítás- és standdesign;
- autómatrica;
- rollup.
Kisarculat
A logótervezés mellett az egyik leggyakoribb arculattervezési feladat a kisarculat elkészítése. Ez a megoldás tökéletes azoknak a cégeknek, akik szeretnéntek egységes megjelenést, de méretükből vagy egyéb okból kifolyólag még nem feltétlenül a legkifizetődőbb egy komplett arculat kialakítása.
A kisarculat elemei:
- logó;
- névjegykártya;
- levélpapír+boríték;
- e-mail-aláírás;
- digitális Word- és Google-sablonok.
Nagyarculat
A nagyarculat lényegesen több elemből áll, mint a kisarculat.
És nemcsak a használandó grafikai elemek, hanem a használatukra vonatkozó iránymutatások és szabályok is a részét képezik.
A legfontosabb kérdés, hogy miből áll pontosan:
- a logó variációinak kidolgozása;
- tipográfia és fontkészlet kialakítása;
- színpaletta tervezése és színkódolások meghatározása;
- ikonportóflió kidolgozása;
- formák, ábrák, szimbólumok, kontroll funkciók előzetes grafikai tervezése;
- kültéri és offline kreatív minták elkészítése;
- user interface ergonómiája;
- céges arculathordozók (névjegykártya, dokumentum és prezentáció sablonok stb.);
- összes grafikai kellékanyag előkészítése különböző formátumokban, méretekben és színvariációkban;
- szerkesztési elvek és korlátok megfogalmazása;
- a képkezelési szabályok felállítása;
- a fentieket összefoglaló arculati kézikönyv elkészítése.
Ezen a ponton már tisztában vagyunk az arculattervezés alapszabályaival és elemeivel, valamint az arculat típusaival.
De milyen lépések mentén kap (új) arculatot egy márka?
Az arculattervezés lépései
Az alábbiakban 6 lépésben mutatjuk be, hogyan készül egy új arculat, a briefelési folyamattól egészen az arculati kézikönyv átadásáig.
1. Briefelés (márkaüzenet,célcsoport definíció)
Közösen meghatározzuk, hogy mit üzen a márka, milyen vizuális jellemzőket szeretnénk elérni, és azonosítjuk az elsődleges célcsoportokat.
Ehhez szükség van a piac aktuális helyzetének felmérésére is. És azt is tisztázzuk, hol tart most a márka és hova akar eljutni a következő években?
Mindezt jellemzően workshopok és beszélgetések, és közös ötletelések mentén végezzük.
2. Moodboard elkészítése
Meghatározzuk, milyen hangulatot, érzést akarunk átadni az arculattal. Egyfajta, képekből és rövid szövegekből álló, kollázst, kompozíciót készítünk.
A moodboard alapján a megrendelő megfogalmazza az észrevételeit, amik alapján pontosítani tudjuk az irányokat.
3. Arculati best practice gyűjtemény
A moodboard mellett hasznos, ha olyan korábbi megoldásokat is figyelembe veszünk, amelyek láthatóan eredményesek.
Ezek lehetnek a megrendelő számára tetsző megoldások, illetve piaci és nemzetközi jó gyakorlat is. Figyelembe véve a márka hangulatát.
4. Logó koncepciók, fontosabb vizuális elemek
A fentiek alapján kezdünk bele az első logó koncepciók, illetve azok különböző key visualök tervezésének.
Ahogy azt már fentebb is tárgyaltuk, érdemes 2-3 különböző irányt is vázolnunk.
5. Arculati terv kidolgozása
A kiválasztott irányvonal mentén elkészül az arculatterv, minden grafikai leszállítandóval együtt.
Ahogy arról már szintén beszéltünk fentebb:
- logó és variációi;
- színek;
- tipográfia;
- képkoncepció;
- ikonok és piktogramok;
- illusztrációk.
Ha ezek is elfogadásra kerültek, utolsó lépésként összegeznünk kell az arculat használatára vonatkozó irányelveket.
6. Arculati kézikönyv elkészítése
Az elkészült arculatból arculati kézikönyvet készítünk, ami segíti az arculati útmutatások következetes betartását, az arculati elemek helyes használatát a jövőben.
Ez lényegében egy szabálykönyv, amiben leírjuk, hogyan használatosak a céges logó, a tipográfia, a színpaletta, a fotók és egyéb illusztrációk.
Az arculati kézikönyv a biztosíték arra, hogy a jövőben bármilyen anyagot állít elő a márka számára (pl. webdesign, nyomtatott anyagok, hirdetések stb.), következetes, egységes megjelenést érjen el.
Mikor szükséges egy arculat újratervezése?
Sok esetben célszerű egy már meglévő arculat újratervezése. (Bizonyos esetekben ez apróbb ráncfelvarrásokat, kiegészítéseket, más esetekben teljesen a 0-ról való újraépítést jelent.)
Fontos, hogy az arculat újratervezése (rebranding) mindig stratégia mentén készüljön.
A hatékony rebranding érdekében az alábbi kérdéseket tegyük fel:
- Pontosan megfogalmazott, egyértelmű stratégia mentén alakítjuk a márka arculatát?
- Az arculat nyilvánvalóan megkülönbözteti a márkát a versenytársaktól?
- Egyaránt jól mutatnak az arculati elemek online, nyomtatott és egyéb felületeken?
- Kellően időtálló-e a meglévő arculat?
- Jó felhasználói élményt nyújtanak és kellően egységesek az arculati elemek?
- És a legfontosabb: az arculat az üzleti érdekeket szolgálja, és jól lefedi a lekutatott célcsoport igényeit?
A fenti kérdésekre többnyire igennel válaszolóknak nincs szüksége új arculatra. Akik viszont túlnyomórészt nemmel feleltek, mielőbb szükséges egy rebranding.
Ha kifejezetten digitális fókuszú arculattervezésre van szükséged, a zwoelf digital megoldásait neked találták ki.
Arculattervezés szerződés – mit tartalmazzon?
Alapvetően minden megbízási szerződés hasonló, de van egy-két dolog, amire az arculattervezés megállapodásában külön figyelni szükséges.
A minden szerződésben kötelezően megfogalmazandókat most hagyjuk (ki, kinek, mit, mikorra).
Van viszont néhány érdekes kérdés a felhasználási jogokat illetően.
Ezért is szükséges tisztázni például, hogy a megtervezett arculat térben és időben korlátlanul felhasználható vagy sem, valamint hogy a továbbértékesítés joga átadásra kerül-e.
Ezeket leszámítva azonban egy átlagos megbízói keretszerződés mintája is megfelelő lehet.
Arculati terv példák
A terjedelmes elméleti fejtegetések után, nézzük meg, hogyan néz ki egy arculati a gyakorlatban. Mutatunk 5 konkrét példát saját munkáink közül.
1. Tribez
TribeZ (azóta Krewz néven folytatták) egy gamifikált zsebpénz kezelő alkalmazás a Z generáció számára. Ügyfelünk abban kért segítséget, hogy újratervezzük az arculati megjelenésüket és weboldalukat.
2. Westend
Budapest leglátogatottabb bevásárlóközpontjának vezetősége 20. nyitási évfordulójuk alkalmából rendelt új logót és márkaidentitást, amit az xx ügynökség készített el.
A mi feladatunk az volt, hogy az új márkairányelvek alapján újratervezzük a weboldalukat, átdolgozzuk az oldal felhasználói élményét, valamint új, érdekes és használható funkciókkal rukkoljunk elő.
A feladatot a vevők fájdalompontjai felül közelítettük meg. Így született egy újragondolt, modern boltkereső élmény, amit a legtöbb felhasználó hiányolt.
3. FutureFM
Az 1991-ben alapított Future FM 8 különböző területen szolgáltat – többek között takarítási, biztonsági, kertészeti és
Azt a feladatot kaptuk, hogy tervezzük meg a cég márkaszemélyiségét. A brand fő célja ezzel az volt, hogy vizuálisan kommunikálja fő értékeit: a megbízhatóságot, a komoly szakmai hozzáállást és a magas minőséget.
Egyszerű, letisztult és dinamikus formákkal dolgoztunk, hogy kihangsúlyozzuk a fenti értékeket és a márka sokoldalúságát.
4. NHB Bank
Az NHB Bank számára készítettünk egy minialkalmazást, amelynek fő jellemzője: az alkalmazás értesítési buboréka valós időben mutatja a tényleges euró-forint árfolyamot. Az alkalmazásban más árfolyamokat is láthatnak a felhasználók, illetve a bank főoldalán egy Call-to-Action ad további információkat a témáról.
5. Allmyles
Az Allmyles egy platformfüggetlen utazási API szolgáltatás, amely többek között repjegy- és szállásfoglalást, valamint autókölcsönzést foglal magába. Emellett zökkenőmentes tartalomintegrációs lehetőséget biztosít, 30 napos próbalehetőséggel.
Arculattervezés tanfolyam – hogyan válassz?
Mielőtt tanulni kezdenék, kezdetben a legtöbbeknek homályos elképzeléseik vannak az arculattervezésről. Így értelemszerűen azt is nehéz eldönteni, hol tanuljuk meg, mi alapján válasszunk tanfolyamot.
1. Arculattervezési referenciák
Első körben azt érdemes megvizsgálnod, hogy a tanfolyam vezetői milyen tapasztalatokkal rendelkeznek. Nézz utána, milyen munkákat készítettek ők maguk.
Így jó eséllyel kizárhatod azokat, akik gyakorlati tapasztalat nélkül próbálnak arculattervezési tanácsokat adni.
2. Digitálisan elérhető-e a tanfolyam
Ha inkább kerülnéd a fizikai oktatást és az otthonod kényelméből, digitálisan tanulnál, értelemszerűen ilyen lehetőséget kell keresned.
A legjobb, ha a tananyag nemcsak élőben követhető, hanem utólag is visszanézhető.
3. A nyelvi kérdés
Bár ma már sokan beszélnek hazánkban is angolul, egy tanfolyam teljesítését mégsem mindenki meri idegen nyelven bevállalni.
Ha te is így vagy ezzel, értelemszerűen magyar nyelvű arculattervezés tanfolyamot kell választanod.
Ha pedig inkább a hagyományos módszert követve, offline tanulnál, ajánlunk néhány könyvet is.
Arculattervezés szakirodalom, a 3 legjobb könyv (+1 ráadás)
Michael Johnson : Branding in five and half steps
Ha szereted az olyan könyveket, amik nem fukarkodnak az illusztrációkkal és ábrákkal, ezt a könyvet imádni fogod.
Emellett a brandinget jól körülhatárolt lépésekre bontja:
- Kutatás
- Stratégia és kontextus
- Üzenet és vizuál kapcsolata
- Design
- Implementáció
- Bevonás
És ha ez még nem lenne elég, rengeteg példával dolgozik.
Marty Neumeier: Brand Gap
A Brand Gap az üzleti stratégia és a branding közötti árok áthidalására tesz javaslatokat.
5 szempontban határozza meg, mire figyeljünk mindenképp brandépítés során:
- megkülönböztetés
- együttműködés
- innováció
- validáció
- végrehajtás
A Brand Gap tökéletes bárkinek, aki a marketing, a design, a márkaépítés és az üzleti területén szeretne hasznos tudással gyarapodni. Szintén nagyszerű azoknak, akik tevékenyen részt vesznek a márkaépítés folyamatában – vagy épp vezérlik azt.
Sok szakember azt mondja, hogy ezen a könyvön keresztül ismerkedhettek meg először a márkaépítéssel.
Donald Miller: Building a StoryBrand
A szerző módszertana vállalatok ezreinek segített már megteremteni a kapcsolatot a számukra legideálisabb vevőkkel, megteremtve a tökéletes versenyelőnyt.
A Building a StoryBrand című könyvében az alábbi kérdések mentén segíti az olvasót ugyanebben:
- Mi az a 7 univerzális történeti pont, amire az ember reagál?;
- Mi vásárlási döntés megszületésének valódi oka?;
- Hogyan egyszerűsítsd le a márkaüzenetet úgy, hogy mindenki megértse?
- Hogyan kommunikálhatunk a vevőinkkel weboldalak, brosúrák és közösségimédia-felületek segítségével?
Kötelező darab mindenkinek, aki marketinggel vagy értékesítéssel foglalkozik. (Sőt, cégvezetők számára is telitalálat.)
Serfőző Péter: Branding és a vizuális válasz
Minden szentnek maga felé nyúlik a keze, tartja a mondás. Ez a könyv azonban valóban azzal az igénnyel készült, hogy bemutassa a brandépítés folyamatát a vizuálisan érzékeny, fejlődni vágyó grafikusoknak, marketingeseknek, tanácsadóknak vagy épp arculatterveztetés előtt álló megbízóknak.
A könyv 156 oldalon, 5 fejezetben, 70-nél is több magyarázó ábra segítségével vezet végig a brandingtől az arculattervezésig.
Arculattervezés sablon
Ha szeretnéd a fent leírtakat mielőbb kamatoztatni, töltsd le digitális arculattervezési segédletünket.
Ebben a gazdagon illusztrált PDF-ben összefoglaltuk az összes tudnivalót, amit tudnod kell 2021-ben arról, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni digitális arculatok tervezésekor.
- Fizikai lehetőségek
- Formátumbeli kötöttségek
- Színek sajátosságai
- Tipográfiai paraméterek
Összefoglalás
A hatékony arculattervezés tehát összetett folyamatokra és következetes stratégiai tervezésre épül.
A megfelelő célközönség és a piaci helyzet felmérése híján nem érdemes belekezdeni. Az arculattervezést ugyanis nem építhetjük kizárólag feltételezésekre és intuitív ötletekre.
Amikor egy márka arculatát tervezzük, olyan dolgokra kell figyelmet fordítanunk, mint az online és offline megjelenések, az esetleges termékcsomagolások, valamint minden vállalati kommunikációs feület – a weboldaltól a névjegykártyáig.
Az arculattervezés lépései:
- briefelés,
- moodboard elkészítése,
- arculati best practice gyűjtemény,
- logó koncepciók és fontosabb vizuális elemek elkészítése,
- arculati terv kidolgozása,
- arculati kézikönyv elkészítése.
Szeretnéd kitanulni az arculattervezés mesterségét? Ez az arculattervezés tanfolyam neked készült.
Ha pedig további cikkeket olvasnál a témában, ez az a brandguide írásai, amit keresel.
Kérdések és válaszok
Reklámügynökségekben és grafikai stúdiókban dolgozó, esetleg szabadúszó grafikusok tervezik az arculatokat. Főképp tervezőgrafikus végzettségük van.
A köznyelvben a logót mindenre mondjuk, amely vizuális megjelöl egy márkát. Szakmai szemszögből viszont a logotípia (logó) olyan jel, amely csak tipográfiai elemeket tartalmaz, míg az embléma a tipográfia mellett tartalmaz képi grafikát vagy jelet is.
Semmilyen és bármilyen. Nem a szoftvertől függ egy logó vagy arculat minősége. Természetesen vannak célszoftverek, amelyek profi grafikai munkához kellenek, de kifejezettem logó készítő szoftvert ne keress, a profik nem használnak ilyet. A profik Adobe Illustratort, Procreate-t vagy Figmát használnak a tervezéshez.
A brandingegy folyamat, amely az alapok kidolgozásáról szól, ahhoz kell, hogy a marketing hatékony legyen. Hiszen A markating ezután abban segít, hogy a brand minél szélesebben körben eljusson a releváns célközönséghez.