Design kritika: hogyan kérj, fogadj és adj?

Picture of Pucz Dani

Pucz Dani

Lead Designer @ zwoelf

Tartalomjegyzék

Visszajelzés. Rengeteget segíthet a fejlődésben, és megkönnyítheti a munkád a mindennapokban. De mégis hogyan lehet kritikát kérni a design berkein belül? Mire van szükség ahhoz, hogy valóban profitálj belőle? Empátiára? Ízlésre? Tapasztalatra? Utánajártunk!

  • Miért fontos a kritika?
  • Mikor kérj kritikát?
  • Hogyan adj visszajelzést?
  • Hogyan fogadd a kritikát?

Designerként egészen biztosan találkoztál olyan munkákkal, amik nem ütötték meg a lécet. Elavultak, régimódiak, sőt, mondjuk ki, akár ízléstelenek is lehettek. Nem könnyű ilyen munkákkal találkozni, még nehezebb kritikával illetni őket.

Persze nem kell ennyire messze mennünk: pozitív és építő jellegű kritikákat is adhatsz, hiszen ez a szakmánk egyik rugója.

De hogyan fogadd a kritikát? Sőt, mi több, hogyan kérj kritikát másoktól?

A téma nem egyszerű, de annál fontosabb, ezért most a mélyére ásunk!

Miért fontos a design kritika?

A legnagyobb erőssége annak, ha kritikával, visszajelzéssel illeted a munkát a design területén, az az, hogy kis ráfordítással rengeteget javíthatsz egy adott projekten. 

Egészen kis észrevételek, más perspektívák és meglátások is segíthetnek azon, hogy a végeredmény sokkal mutatósabb és eredményesebb legyen.

Művészet vagy design?

Fontos látni az elején, hogy a kettő nem összehasonlítható. A design kritika ugyanis abszolút nem hasonlítható a művészetet érintő kritikákhoz. 

A művészet esetén sokkal nagyobb teret kapnak a szubjektív meglátások, míg a design területét behatárolja egy adott keretrendszer, amin belül mozoghatsz. A designban ugyanis fontos és alapvető sarokpontok mentén dolgozunk. Ha ezeket ismerjük és ezeknek megfelelően kérdezünk vissza, sokkal könnyebb előre haladni.

Nézzük, mik ezek a sarokpontok!

  • Brief,
  • Üzleti célok,
  • Funkcionalitás,
  • Meglévő keretrendszerek,
  • Előre meghatározott prioritások követése.
Habár a fentiek elég egyértelmű lépéseket mutatnak, Magyarországon sajnos a kritika sokszor egyenlő a személyeskedéssel, és nincs kifinomult kultúránk arra, hogy jól csináljuk.

Kezdjük az alapoktól: mi az információ útja?

A kommunikáció alapjai segíthetnek abban, hogy jobban megértsd a kritika és a visszajelzés fontosságát és mikéntjét.

Design Kritika
Jacobson-féle kommunikációs modell

Az ábrán láthatod, hogy az Üzenet adott csatornákon keresztül jut el a Feladótól a Befogadóig, ennek azonban Kontextusba és Kontaktusba is kell kerülnie. 

Másképp fogsz fogadni egy kritikát a családod egy tagjától, és másképp a főnöködtől. Ezért nagyon fontos, kitől is érkezik az üzenet.

Másképp élsz meg egy éjszakai emailben érkező kritikát, mint egy szakmai fórumon, beszélgetésben elhangzó visszajelzést. Épp ezért a kontextus döntő lehet a jó kritika megfogalmazásában.

Context is king: azaz maga a körülmény mérvadó az egész megfogalmazásban és abban is, hogy a befogadó fél hogyan éli meg a neki megfogalmazott kritikát.

Mikor kérj kritikát?

Itt most elsősorban a munkaközi visszajelzésekről beszélünk. Ugyanis az elkészült projektek kapcsán 100%, hogy kapsz majd kritikát. Azonban, hogy ez a végeredmény jól sikerüljön, a munka köztes lépéseinél is szükség lesz visszajelzésekre.

Design Kritika
Mikor kérj kritikát?

Oké, de ezt mikor és hogyan kérd?

  1. Ha egyedül dolgozol designerként, szinte alapvető szükséglet a kritika.
  2. Ha úgy érzed elakadtál, és nem tudod, mi legyen a következő lépés.
  3. Ha a következő lépésben jól jönne egy kis szakmai segítség, mert nem tudod, milyen módon csináld.
  4. Ha valamire nagyon büszke vagy, és emiatt kell a megerősítés.

A kritika legnagyobb ereje abban van, hogy a végeredmény magas minőségű legyen, és büszkeséggel töltsön el az elvégzett munka.

Hogyan fogalmazd meg a kritikát?

Nézzük, mi kell ahhoz, hogy a kritikád ne üssön, hanem célba érjen. Ehhez először nézzük, milyen a jó kritika:

  1. A jó kritika releváns, olyan feladótól érkezik, aki tisztában van a kontextussal.
  2. A jó kritika figyelembe veszi, hogy a munka közepén lévő lépéseket nehéz visszaadni.
  3. A jó kritika segíti a designert abban, hogy maga jöjjön rá a megoldásra.
  4. A jó kritika nem személyeskedik, a feladatra, tervre koncentrál.
  5. A jó kritika lelkesítő és motiváló.
  6. A jó kritika nem parancsol.

A jó kritika megfogalmazásához érdemes az alábbiakat szem előtt tartanod:

  • Javasolj: ezt teheted komment vagy tapasztalat alapján.
  • Kérdezz: van, amit jó lenne jobban kifejteni, egyértelműbbé tenni.
  • Felhasználóként jelezz: külső szemlélőként jelezz vissza a használhatóságról.
  • Vedd észre, ha valami véletlen ment mellé: ez lehet pontatlanság, figyelmetlenség de akár elütés is.
  • A kritikus hibát mindenképp jelezd vissza: ha olyan problémával szembesülsz, ami az üzleti célokat sérti, vagy funkcionalitásában is végzetes, mindenképp jelezd vissza.
  • Dicsérhetsz is: ki ne hagyd a pozitív, értékítélettől mentes visszajelzést!
A kritikád sose legyen öncélú, hanem azt a célt szolgálja, hogy jó irányba tereld vele a munkát!

Hogyan fogadd a kritikát?

Szintén fontos lehet, hogy ha te kapsz visszajelzést (jó eséllyel ez is gyakran megtörténik), azt jól fogadd.

A legfontosabb, hogy rugalmasan állj az érkező visszajelzéshez. Az alábbiakat tartsd szem előtt:

  • Ne kötődj a terveidhez!
  • Ne félj a változtatástól!
  • Gondolkodj, indokolj, iterálj!
  • Szeresd a munkát, az adott projektet!

Ha kötődsz a terveidhez, megnehezíted a dolgod, ugyanis pillanatok alatt változhatnak a mai trendek alapján.

Sokat segít, ha szereted azt, amit csinálsz, így a kritikát építő jelleggel tudod majd fogadni, nem lesz belőle sértődés.

Végezetül…

Összefoglalásul néhány gondolat, ami segít abban, hogy a kritikák tényleg célt érjenek.

  1. A kritika nem öncélú, hiszen a design sem az. Problémákat oldunk meg, ezért a tapasztalat és a segítő szándék a munkát is előrelendíti.
  2. Nem biztos, hogy minden visszajelzés releváns, ezért szűrd meg alaposan, kitől és milyen kontextusban érkezik az üzenet.
  3. A munkaközi kritika mindig többet segít, mint a kész tervre adott feedback.
  4. Kezeld a helyükön a sértő kritikákat, ugyanis a jó visszajelzés építő szándékú, a munkádban segít.

Hogyan segít a Yellow?

Mivel a Yellow egyik legfontosabb célja, hogy a designerek összekapcsolódhassanak, a kritikus szemek is elérhetőek közösségünkben. Senki sem tökéletes, ezt tudjuk, mi sem vagyunk azok.

Így kérhetsz, adhatsz és kaphatsz is kritikát olyanoktól, akik értik a dolgukat.

Hogy hogyan?

A Yellow értékes és befogadó közösség, számos területen releváns tapasztalattal. Így nézz szét oldalunkon és kérj segítséget!

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Pucz Dani

Lead Designer @ zwoelf

Voltam már sok minden, animátor, grafikus, digitális tervező, product manager, szabadúszó, és egy saját startup történetem is van, ahol az adományozást próbáltuk elérhetőbbé tenni az átlagos internetezők számára. Ma a zwoelf vezető designereként telnek a mindennapjaim, ahol azon dolgozom, hogy jól érezzük magunkat miközben a lehető legjobb digitális arculatokat és termékeket hozzuk létre ügyfeleink számára. Néha én tartom a szerdai yellow meet-et.

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!