Visszajelzés. Rengeteget segíthet a fejlődésben, és megkönnyítheti a munkád a mindennapokban. De mégis hogyan lehet kritikát kérni a design berkein belül? Mire van szükség ahhoz, hogy valóban profitálj belőle? Empátiára? Ízlésre? Tapasztalatra? Utánajártunk!
- Miért fontos a kritika?
- Mikor kérj kritikát?
- Hogyan adj visszajelzést?
- Hogyan fogadd a kritikát?
Designerként egészen biztosan találkoztál olyan munkákkal, amik nem ütötték meg a lécet. Elavultak, régimódiak, sőt, mondjuk ki, akár ízléstelenek is lehettek. Nem könnyű ilyen munkákkal találkozni, még nehezebb kritikával illetni őket.
Persze nem kell ennyire messze mennünk: pozitív és építő jellegű kritikákat is adhatsz, hiszen ez a szakmánk egyik rugója.
De hogyan fogadd a kritikát? Sőt, mi több, hogyan kérj kritikát másoktól?
A téma nem egyszerű, de annál fontosabb, ezért most a mélyére ásunk!
Miért fontos a design kritika?
A legnagyobb erőssége annak, ha kritikával, visszajelzéssel illeted a munkát a design területén, az az, hogy kis ráfordítással rengeteget javíthatsz egy adott projekten.
Egészen kis észrevételek, más perspektívák és meglátások is segíthetnek azon, hogy a végeredmény sokkal mutatósabb és eredményesebb legyen.
Művészet vagy design?
Fontos látni az elején, hogy a kettő nem összehasonlítható. A design kritika ugyanis abszolút nem hasonlítható a művészetet érintő kritikákhoz.
A művészet esetén sokkal nagyobb teret kapnak a szubjektív meglátások, míg a design területét behatárolja egy adott keretrendszer, amin belül mozoghatsz. A designban ugyanis fontos és alapvető sarokpontok mentén dolgozunk. Ha ezeket ismerjük és ezeknek megfelelően kérdezünk vissza, sokkal könnyebb előre haladni.
Nézzük, mik ezek a sarokpontok!
- Brief,
- Üzleti célok,
- Funkcionalitás,
- Meglévő keretrendszerek,
- Előre meghatározott prioritások követése.
Kezdjük az alapoktól: mi az információ útja?
A kommunikáció alapjai segíthetnek abban, hogy jobban megértsd a kritika és a visszajelzés fontosságát és mikéntjét.
Az ábrán láthatod, hogy az Üzenet adott csatornákon keresztül jut el a Feladótól a Befogadóig, ennek azonban Kontextusba és Kontaktusba is kell kerülnie.
Másképp fogsz fogadni egy kritikát a családod egy tagjától, és másképp a főnöködtől. Ezért nagyon fontos, kitől is érkezik az üzenet.
Másképp élsz meg egy éjszakai emailben érkező kritikát, mint egy szakmai fórumon, beszélgetésben elhangzó visszajelzést. Épp ezért a kontextus döntő lehet a jó kritika megfogalmazásában.
Mikor kérj kritikát?
Itt most elsősorban a munkaközi visszajelzésekről beszélünk. Ugyanis az elkészült projektek kapcsán 100%, hogy kapsz majd kritikát. Azonban, hogy ez a végeredmény jól sikerüljön, a munka köztes lépéseinél is szükség lesz visszajelzésekre.
Oké, de ezt mikor és hogyan kérd?
- Ha egyedül dolgozol designerként, szinte alapvető szükséglet a kritika.
- Ha úgy érzed elakadtál, és nem tudod, mi legyen a következő lépés.
- Ha a következő lépésben jól jönne egy kis szakmai segítség, mert nem tudod, milyen módon csináld.
- Ha valamire nagyon büszke vagy, és emiatt kell a megerősítés.
A kritika legnagyobb ereje abban van, hogy a végeredmény magas minőségű legyen, és büszkeséggel töltsön el az elvégzett munka.
Hogyan fogalmazd meg a kritikát?
Nézzük, mi kell ahhoz, hogy a kritikád ne üssön, hanem célba érjen. Ehhez először nézzük, milyen a jó kritika:
- A jó kritika releváns, olyan feladótól érkezik, aki tisztában van a kontextussal.
- A jó kritika figyelembe veszi, hogy a munka közepén lévő lépéseket nehéz visszaadni.
- A jó kritika segíti a designert abban, hogy maga jöjjön rá a megoldásra.
- A jó kritika nem személyeskedik, a feladatra, tervre koncentrál.
- A jó kritika lelkesítő és motiváló.
- A jó kritika nem parancsol.
A jó kritika megfogalmazásához érdemes az alábbiakat szem előtt tartanod:
- Javasolj: ezt teheted komment vagy tapasztalat alapján.
- Kérdezz: van, amit jó lenne jobban kifejteni, egyértelműbbé tenni.
- Felhasználóként jelezz: külső szemlélőként jelezz vissza a használhatóságról.
- Vedd észre, ha valami véletlen ment mellé: ez lehet pontatlanság, figyelmetlenség de akár elütés is.
- A kritikus hibát mindenképp jelezd vissza: ha olyan problémával szembesülsz, ami az üzleti célokat sérti, vagy funkcionalitásában is végzetes, mindenképp jelezd vissza.
- Dicsérhetsz is: ki ne hagyd a pozitív, értékítélettől mentes visszajelzést!
Hogyan fogadd a kritikát?
Szintén fontos lehet, hogy ha te kapsz visszajelzést (jó eséllyel ez is gyakran megtörténik), azt jól fogadd.
A legfontosabb, hogy rugalmasan állj az érkező visszajelzéshez. Az alábbiakat tartsd szem előtt:
- Ne kötődj a terveidhez!
- Ne félj a változtatástól!
- Gondolkodj, indokolj, iterálj!
- Szeresd a munkát, az adott projektet!
Ha kötődsz a terveidhez, megnehezíted a dolgod, ugyanis pillanatok alatt változhatnak a mai trendek alapján.
Sokat segít, ha szereted azt, amit csinálsz, így a kritikát építő jelleggel tudod majd fogadni, nem lesz belőle sértődés.
Végezetül…
Összefoglalásul néhány gondolat, ami segít abban, hogy a kritikák tényleg célt érjenek.
- A kritika nem öncélú, hiszen a design sem az. Problémákat oldunk meg, ezért a tapasztalat és a segítő szándék a munkát is előrelendíti.
- Nem biztos, hogy minden visszajelzés releváns, ezért szűrd meg alaposan, kitől és milyen kontextusban érkezik az üzenet.
- A munkaközi kritika mindig többet segít, mint a kész tervre adott feedback.
- Kezeld a helyükön a sértő kritikákat, ugyanis a jó visszajelzés építő szándékú, a munkádban segít.
Hogyan segít a Yellow?
Mivel a Yellow egyik legfontosabb célja, hogy a designerek összekapcsolódhassanak, a kritikus szemek is elérhetőek közösségünkben. Senki sem tökéletes, ezt tudjuk, mi sem vagyunk azok.
Így kérhetsz, adhatsz és kaphatsz is kritikát olyanoktól, akik értik a dolgukat.
Hogy hogyan?
A Yellow értékes és befogadó közösség, számos területen releváns tapasztalattal. Így nézz szét oldalunkon és kérj segítséget!