Még a legjobb szakemberek is elvesznek az információs zajban, ha a munkájuk nem látható. A grafikus portfólió nélküli designer (vagy más kivitelező) olyan, mint a stoplis nélkül rohangáló focista. Lehet eredményes, de minden lépés fájdalmasabb és küzdelmesebb.
Az alábbiakban 7 lépésben foglalom össze, mitől lesz jó egy portfólió, hogyan állítsd össze, és mire figyelj, hogy a legjobb eredményeket érje el.
És közben figyelek arra, hogy a tippek freelancerként és ügynökségi vezetőként is ugyanolyan hasznosak legyenek. Hogy akkor is alkalmazni tudd őket, ha most kezded a szakmát, és ne legyen túl általános, ha már évek óta nyomod az ipart.
Lássuk, mit érdemes szerepeltetni a grafikus portfólióban – és hogyan állítsd össze.
Mit is értünk portfólió alatt?
A portfólió olasz eredetű szó, jelentése dosszié, irattáska.
Napjainkban több jelentése is van:
- gazdasági értelemben az egy befektetőhöz tartozó befektetések összessége;
- a fényképészeten belül az egy modellről készült fotók együttese;
- az oktatásban az egy tantárgyhoz vagy kutatáshoz összegyűjtött dokumentumok;
- a design területén pedig néhány korábbi munkát összefoglaló prezentációs anyag.
Ebben a cikkben alapvetően a grafikus portfólió lesz fókuszban. De biztos vagyok benne, hogy más területen (pl. szövegíróként) is hasznosíthatod ezt a tudást.
A portfólió megjelenési formái
Általában 4 felület közül választhatunk:
- print anyag
- PDF kiadvány
- saját website
- közösségi website
Biztosan mindre láttál már példát.
Az alábbi 7 pont pedig garantáltan a segítségedre lesz, bármilyen típusú portfólió elkészítésében.
1. Kinek, kihez szóljon?
Egy jó portfólió sosem öncélú.
Azaz soha ne magadnak készítsd a bemutatkozó összeállítást. Próbálj meg annak a nézőpontjába helyezkedni, aki majd látja azt.
Mindegy, hogy álláskeresés, ügyfélszerzés vagy (self)branding céljából készül a portfólió. Meg kell találnunk az egyensúlyt a márkaszemélyiség hangsúlyozása és a befogadó számára hasznos infók kiemelése között.
A portfólió tehát elsősorban mindig arról szól, hogy az azt olvasó milyen értéket kaphat azáltal, hogy velünk dolgozik.
2. Mi volt a probléma, amit megoldottál?
Az értékajánlat önmagában kevés, ha a célközönség nem látja, hogyan tudjuk ezt számára is biztosítani. (Még inkább: hogyan profitálhat ő ebből.)
A designer (és valamennyi kivitelező) problémamegoldó. Az ügyfél egy problémával fordul hozzánk, nekünk pedig vannak jó megoldásaink rá.
A legjobb, ha egy-egy korábbi projekt példáján (esettanulmány formájában) meg tudjuk mutatni, hogy:
- milyen problémával jött hozzánk az ügyfél;
- milyen lépéseken keresztül oldottuk meg az adott problémát;
- és ezek milyen eredményeket hoztak.
Ezeket a pontokat érdemes rövid leírásokkal, magyarázó szövegekkel, erős grafikai elemekkel (ábrákkal, grafikonokkal, videókkal, mockupokkal) támogatni, hogy a portfólió könnyen értelmezhető és befogadható legyen.
De hogyan tegyük mindezt?
3. Mit szeretnél elmondani?
Anélkül, hogy ismerném a piacod, ki merem jelenteni, hogy rajtad kívül sokan tudják még megoldani a leendő ügyfél problémáit.
És ha ez így van, akkor mégis miért téged válasszon?
A válasz a storytelling.
A feladat, hogy vizuálisan és verbálisan is olyan történetet meséljünk a potenciális megbízónak, amivel rezonálni tudnak.
Ezzel egyébként jól szűrhető az is, hogy pontosan milyen típusú ügyfelekkel akarunk együtt dolgozni.
Ezért nagyon fontos elem a portfólióban a bemutatkozás. Itt a piactól függően a klasszikus CV-től a videós bemutatkozóig bármit érthetünk.
4. Mit szeretnél elérni?
A vizuális válasz témában írt cikkben már tisztáztuk: a tervezéskor a legfőbb feladatunk, hogy a meghatározott (üzleti) célok teljesülését segítsük.
Ebben az esetben a célunk lehet:
- új munka vagy projekt megszerzése;
- kapcsolatfelvételi űrlap kitöltése, kontaktszerzés;
- követők, like-ok, hozzászólások, ajánlások gyűjtése;
- szakmai elismerés bezsebelése.
Előre meg kell tehát határozzuk, milyen célteljesülést várunk a portfólió által. (Hogyan konvertáljon?)
Ha ez megvan, a grafikai és egyéb elemeket ennek a célnak a szolgálatába állíthatjuk.
5. Mennyiség vs. minőség
Annyira vagy jó, mint a legrosszabb munka a portfóliódban.
Épp ezért fontos, hogy jól határozzuk meg a portfólióban feltüntetett munkák mennyiségét.
Számszerűsíteni nehéz, de azt mindenképp tartsd szem előtt, hogy:
- inkább álljon egy munkából a portfólió, minthogy a kényszerből bepakolt gyengébbek lehúzzák az átlagot;
- ha egy munkát tüntetünk fel, azt tegyük minél részletesebben;
- felesleges túlzsúfolni az anyagot, mert a célközönség nem fog órákat tölteni egy portfólió tanulmányozásával.
A megfelelő mennyiség tehát az, ami még a legjobb minőséget képviseli a munkáidat illetően.
6. Generalista vs. specialista
Jellemző, hogy kezdő vállalkozók sokszor kényszerülnek generalista szerepbe. (Egyszerűen több mindent kell elvállaljanak a profit reményében.)
Sokszor az ügyfelek számára is kérdés, hogy adott projekttel egy adott területen szakértőnek számító specialistát vagy egy több dologhoz is értő, de kevésbé mély tudással rendelkező generalistát bízzanak meg.
A kivitelezők félelme általában az, hogy a specialisták kevesebb megrendelést kapnak. A gyakorlat azonban ennek sokszor épp az ellenkezőjét mutatja.
Hiszen mindig valamilyen problémára keresünk megoldást. És minél egyértelműbb, hogy a kivitelező erre a specifikus problémára megfelelő megoldást ad, annál nagyobb valószínűséggel esik rá a választás.
Ettől függetlenül ez nem egy vagylagos döntés. A kérdés inkább az, hogy te magad specialista vagy generalista vagy-e. Mert a piacon mindkettőre szükség van.
7. Lehet több portfóliód
Akár cégről, akár szabadúszóról beszélünk, egyszerre több portfóliód is lehet. Sőt, érdemes több felületet is használni ehhez.
A saját weboldaladon például feltüntetheted azokat a munkákat, amelyeket a fő célcsoportod meggyőzésére szánsz.
De emellett feltöltheted az egyéb munkáidat, ügyfélnek le sem adott terveidet, próbafeladatokat a Behance-re, a Dribble-re, a social felületeidre (LinkedIn, Facebook, Instagram, Pinterest) és egyéb platformokra, hogy innen is figyelmet és érdeklődőket gyűjts, akikből később akár ügyfél is lehet.
Foglaljuk össze, mitől lesz jó egy portfólió
A fent részletezett 7 szempontot figyelembe véve készített portfólió jobb esélyekkel hozza a várt eredményt.
Emlékeztetőül:
- Tudd, hogy kinek szól – és az ne te magad légy.
- Mindig legyen egyértelmű, mi volt a probléma, amit az adott referenciamunkával megoldottál.
- Legyen könnyen érthető, mit szeretnél elmondani.
- Tudd, mit szeretnél elérni a portfólió elkészítésével, és ez határozza meg a felhasznált elemeket.
- A portfólió elkészítésekor a minőség mindig fontosabb a mennyiségnél.
- Egyértelműsítsd (magadnak is), hogy generalista vagy specialista szerepben dolgozol-e – és hogy melyik hoz jobb ügyfeleket neked.
- Egyszerre több portfóliód is lehet, de a fő grafikus portfólió megvalósult (pénzzé tett) munkákat tartalmazzon.
Remélem tudtam segíteni a portfóliód elkészítésében.
Kérdéseidet vagy a cikk segítségével készített grafikus portfóliódat is szívesen látjuk Facebook-csoportunkban. Ahogyan más szakmai meglátásaidat és ötleteidet is.
Ha pedig szerinted is hasznos cikket sikerült összerakni, oszd meg másokkal is, mert portfólióra sok kivitelezőnek szüksége van, nem csak a grafikus közösségnek.