Így készül a jó grafikus portfólió 7 lépésben

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design
  • Tudd, hogy kinek szól – és az ne te magad légy.
  • Mindig legyen egyértelmű, mi volt a probléma, amit az adott referenciamunkával megoldottál.
  • Legyen könnyen érthető, mit szeretnél elmondani.
  • Tudd, mit szeretnél elérni a portfólió elkészítésével, és ez határozza meg a felhasznált elemeket.
  • A portfólió elkészítésekor a minőség mindig fontosabb a mennyiségnél.
  • Egyértelműsítsd (magadnak is), hogy generalista vagy specialista szerepben dolgozol-e – és hogy melyik hoz jobb ügyfeleket neked.
  • Egyszerre több portfóliód is lehet, de a fő portfólió megvalósult (pénzzé tett) munkákat tartalmazzon.

Tartalomjegyzék

Még a legjobb szakemberek is elvesznek az információs zajban, ha a munkájuk nem látható. A grafikus portfólió nélküli designer (vagy más kivitelező) olyan, mint a stoplis nélkül rohangáló focista. Lehet eredményes, de minden lépés fájdalmasabb és küzdelmesebb.

Az alábbiakban 7 lépésben foglalom össze, mitől lesz jó egy portfólió, hogyan állítsd össze, és mire figyelj, hogy a legjobb eredményeket érje el.

És közben figyelek arra, hogy a tippek freelancerként és ügynökségi vezetőként is ugyanolyan hasznosak legyenek. Hogy akkor is alkalmazni tudd őket, ha most kezded a szakmát, és ne legyen túl általános, ha már évek óta nyomod az ipart.

Lássuk, mit érdemes szerepeltetni a grafikus portfólióban – és hogyan állítsd össze.

Mit is értünk portfólió alatt?

A portfólió olasz eredetű szó, jelentése dosszié, irattáska.

Napjainkban több jelentése is van:

  • gazdasági értelemben az egy befektetőhöz tartozó befektetések összessége;
  • a fényképészeten belül az egy modellről készült fotók együttese;
  • az oktatásban az egy tantárgyhoz vagy kutatáshoz összegyűjtött dokumentumok;
  • a design területén pedig néhány korábbi munkát összefoglaló prezentációs anyag.
Nyomtatott, fizikai portfóliót néz egy grafikus
Nyomtatott, fizikai portfólió

Ebben a cikkben alapvetően a grafikus portfólió lesz fókuszban. De biztos vagyok benne, hogy más területen (pl. szövegíróként) is hasznosíthatod ezt a tudást.

A digitalizáció előtt a portfóliók nagy mappákba rendezett munkák voltak. Ezeket hordozta magával a legtöbb grafikus, fényképész, modell stb. A digitalizáció azonban a fizikai mappákat szükségtelenné tette.

A portfólió megjelenési formái

Általában 4 felület közül választhatunk:

  • print anyag
  • PDF kiadvány
  • saját website
  • közösségi website

Biztosan mindre láttál már példát.

Az alábbi 7 pont pedig garantáltan a segítségedre lesz, bármilyen típusú portfólió elkészítésében.

BrandingBanner-top

1. Kinek, kihez szóljon?

Egy jó portfólió sosem öncélú.

Azaz soha ne magadnak készítsd a bemutatkozó összeállítást. Próbálj meg annak a nézőpontjába helyezkedni, aki majd látja azt.

Mindegy, hogy álláskeresés, ügyfélszerzés vagy (self)branding céljából készül a portfólió. Meg kell találnunk az egyensúlyt a márkaszemélyiség hangsúlyozása és a befogadó számára hasznos infók kiemelése között.

A portfólió tehát elsősorban mindig arról szól, hogy az azt olvasó milyen értéket kaphat azáltal, hogy velünk dolgozik.

2. Mi volt a probléma, amit megoldottál?

Az értékajánlat önmagában kevés, ha a célközönség nem látja, hogyan tudjuk ezt számára is biztosítani. (Még inkább: hogyan profitálhat ő ebből.)

A designer (és valamennyi kivitelező) problémamegoldó. Az ügyfél egy problémával fordul hozzánk, nekünk pedig vannak jó megoldásaink rá.

A legjobb, ha egy-egy korábbi projekt példáján (esettanulmány formájában) meg tudjuk mutatni, hogy:

  • milyen problémával jött hozzánk az ügyfél;
  • milyen lépéseken keresztül oldottuk meg az adott problémát;
  • és ezek milyen eredményeket hoztak.

Ezeket a pontokat érdemes rövid leírásokkal, magyarázó szövegekkel, erős grafikai elemekkel (ábrákkal, grafikonokkal, videókkal, mockupokkal) támogatni, hogy a portfólió könnyen értelmezhető és befogadható legyen.

A portfólió legfontosabb feladata, hogy a leendő ügyfél lássa, hogyan oldottál meg korábban az övéhez hasonló problémákat. Tehát lényegében azt meséled el, hogyan adsz értéket neki. A legfontosabb, hogy empatizáljunk a célcsoporttal. Azt kell látnia, hogy értjük, mivel küzd, és a megoldást is ismerjük.

De hogyan tegyük mindezt?

3. Mit szeretnél elmondani?

Anélkül, hogy ismerném a piacod, ki merem jelenteni, hogy rajtad kívül sokan tudják még megoldani a leendő ügyfél problémáit.

És ha ez így van, akkor mégis miért téged válasszon?

A válasz a storytelling.

A feladat, hogy vizuálisan és verbálisan is olyan történetet meséljünk a potenciális megbízónak, amivel rezonálni tudnak.

Ezzel egyébként jól szűrhető az is, hogy pontosan milyen típusú ügyfelekkel akarunk együtt dolgozni.

Ezért nagyon fontos elem a portfólióban a bemutatkozás. Itt a piactól függően a klasszikus CV-től a videós bemutatkozóig bármit érthetünk.

Fontos szempont még a portfólió használhatósága. Ha az információ könnyen kinyerhető belőle, és maga a portfólió is egyszerűen használható (különösen egy website esetén), a célközönség sokkal nagyobb valószínűséggel választ minket.Ha viszont már a referenciánál akadályokat görgetünk elé, jó eséllyel menekülőre fogja. És itt érdemes arra is gondolni, hogy ne 40 megás PDF-eket küldjünk e-mailben, mert rossz felhasználói élményt generál.

4. Mit szeretnél elérni?

A vizuális válasz témában írt cikkben már tisztáztuk: a tervezéskor a legfőbb feladatunk, hogy a meghatározott (üzleti) célok teljesülését segítsük.

Ebben az esetben a célunk lehet:

  • új munka vagy projekt megszerzése;
  • kapcsolatfelvételi űrlap kitöltése, kontaktszerzés;
  • követők, like-ok, hozzászólások, ajánlások gyűjtése;
  • szakmai elismerés bezsebelése.

Előre meg kell tehát határozzuk, milyen célteljesülést várunk a portfólió által. (Hogyan konvertáljon?)

Ha ez megvan, a grafikai és egyéb elemeket ennek a célnak a szolgálatába állíthatjuk.

5. Mennyiség vs. minőség

Annyira vagy jó, mint a legrosszabb munka a portfóliódban.

Épp ezért fontos, hogy jól határozzuk meg a portfólióban feltüntetett munkák mennyiségét.

Számszerűsíteni nehéz, de azt mindenképp tartsd szem előtt, hogy:

  • inkább álljon egy munkából a portfólió, minthogy a kényszerből bepakolt gyengébbek lehúzzák az átlagot;
  • ha egy munkát tüntetünk fel, azt tegyük minél részletesebben;
  • felesleges túlzsúfolni az anyagot, mert a célközönség nem fog órákat tölteni egy portfólió tanulmányozásával.

A megfelelő mennyiség tehát az, ami még a legjobb minőséget képviseli a munkáidat illetően.

6. Generalista vs. specialista

A specialista átható, mély ismeretekkel rendelkezik egy adott szakterületen (pl. webdesign, UX, csomagolástervezés, szövegírás, arculattervezés). A generalista széles, de felszínesebb ismeretekkel bír átfogóbb területeken (pl. online marketing szakértő, brand stratéga).

Jellemző, hogy kezdő vállalkozók sokszor kényszerülnek generalista szerepbe. (Egyszerűen több mindent kell elvállaljanak a profit reményében.)

Sokszor az ügyfelek számára is kérdés, hogy adott projekttel egy adott területen szakértőnek számító specialistát vagy egy több dologhoz is értő, de kevésbé mély tudással rendelkező generalistát bízzanak meg.

Generalista és specialista T-alakú ábrán.
Generalista és specialista T-alakú ábrán.

A kivitelezők félelme általában az, hogy a specialisták kevesebb megrendelést kapnak. A gyakorlat azonban ennek sokszor épp az ellenkezőjét mutatja.

Hiszen mindig valamilyen problémára keresünk megoldást. És minél egyértelműbb, hogy a kivitelező erre a specifikus problémára megfelelő megoldást ad, annál nagyobb valószínűséggel esik rá a választás.

Ettől függetlenül ez nem egy vagylagos döntés. A kérdés inkább az, hogy te magad specialista vagy generalista vagy-e. Mert a piacon mindkettőre szükség van.

7. Lehet több portfóliód

Akár cégről, akár szabadúszóról beszélünk, egyszerre több portfóliód is lehet. Sőt, érdemes több felületet is használni ehhez.

Közösségi portfólió lehetőségek
Közösségi portfólió lehetőségek

A saját weboldaladon például feltüntetheted azokat a munkákat, amelyeket a fő célcsoportod meggyőzésére szánsz.

De emellett feltöltheted az egyéb munkáidat, ügyfélnek le sem adott terveidet, próbafeladatokat a Behance-re, a Dribble-re, a social felületeidre (LinkedIn, Facebook, Instagram, Pinterest) és egyéb platformokra, hogy innen is figyelmet és érdeklődőket gyűjts, akikből később akár ügyfél is lehet.

Parázs szakmai vita van azzal kapcsolatban, hogy a portfólió csak éles, megvalósult munkákból álljon, vagy meg nem valósult tervek is elférnek benne. Az én véleményem, hogy amíg a terv státuszban lévő munkák elférnek a különböző fent említett platformokon, a portfólióba mégis csak olyan munkákat érdemes beépíteni, amelyek kiállták a megvalósulás próbáját. (Tehát el tudtuk adni őket.)
.

Foglaljuk össze, mitől lesz jó egy portfólió

A fent részletezett 7 szempontot figyelembe véve készített portfólió jobb esélyekkel hozza a várt eredményt.

Emlékeztetőül:

  1. Tudd, hogy kinek szól – és az ne te magad légy.
  2. Mindig legyen egyértelmű, mi volt a probléma, amit az adott referenciamunkával megoldottál.
  3. Legyen könnyen érthető, mit szeretnél elmondani.
  4. Tudd, mit szeretnél elérni a portfólió elkészítésével, és ez határozza meg a felhasznált elemeket.
  5. A portfólió elkészítésekor a minőség mindig fontosabb a mennyiségnél.
  6. Egyértelműsítsd (magadnak is), hogy generalista vagy specialista szerepben dolgozol-e – és hogy melyik hoz jobb ügyfeleket neked.
  7. Egyszerre több portfóliód is lehet, de a fő grafikus portfólió megvalósult (pénzzé tett) munkákat tartalmazzon.

Remélem tudtam segíteni a portfóliód elkészítésében.

Kérdéseidet vagy a cikk segítségével készített grafikus portfóliódat is szívesen látjuk Facebook-csoportunkban. Ahogyan más szakmai meglátásaidat és ötleteidet is.

Ha pedig szerinted is hasznos cikket sikerült összerakni, oszd meg másokkal is, mert portfólióra sok kivitelezőnek szüksége van, nem csak a grafikus közösségnek.

YellowBanner-bottom
Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!