AI szerepe a grafikában

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

Mi azt javasoljuk, legyél tájékozott, nyitott, és használd a rendszereket, ha szükséges! Nem kell mindent mesterséges intelligenciára bízni, de egyes elemekben gyorsíthatja a munkád.

Nem kell tehát attól félni, hogy egy arculattervezés, egy online marketing eltűnne az AI világában. A gyengébb designokat biztosan veszélyeztetheti, de a profi szakemberek munkáját nem fogja elvenni.

Tartalomjegyzék

Igazi hot topic-ba csöppenünk most bele, hiszen az AI kérdésköre óriási figyelmet kap.

Hogyan illeszkedik a grafikus mindennapjaiba, mire jó és mire nem? Vesézzük most ki az egyre szerteágazóbb AI eszközök lehetőségeit!

  • Mi az az AI?
  • Féljünk az AI-tól?
  • Mi az a Chat GPT?
  • Mi az a Midjourney?
  • Mi az a Stable Diffusion?
  • Mi az a UIzard.io?

Valóban “kicsinál” minket és a szakmánkat a mesterséges intelligencia? Valóban elveszi a pénzkereseti lehetőségeinket az AI? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket kapunk mi is nap, mint nap. Éppen ezért most nézzük meg, valóban fenyegeti-e a designer munkáját az AI, és mit jelent ez a jövőnkre vonatkozóan?

Mi is az az AI?

A mesterséges intelligencia, azaz az AI ma már számos területen használt eszköz. Ilyenek például:

  • logikai játékok,
  • tételbizonyítás,
  • automatikus programozás,
  • szimbolikus számítás,
  • látás, képfeldolgozás,
  • robotika,
  • beszédfelismerés,
  • természetes nyelvek feldolgozása,
  • korlátozás kielégítés,
  • cselekvési tervek generálása,
  • szakértő rendszerek,
  • mesterséges neurális hálózatok,
  • adatbányászat,
  • ágensek, multi-ágensek.

Az AI definíció szerint (AI – az angol artificial intelligence-ből) egy gép, program vagy mesterségesen létrehozott tudat által megnyilvánuló intelligencia. A fogalmat legtöbbször a számítógépekkel társítjuk. Éppen ezért a digitális világban egyre több területen veszik hasznát.

Felhasználási helye tehát akad bőven, azonban egyre többen tartanak attól, hogy az AI beszivárog a hétköznapokba, és elveszi a munkájukat. 

Tény, és való, hogy vannak olyan területek, ahol az AI teljesít úgy, mint egy emberi erőforrás, vagy akár jobban is. 

De vajon a design területe is ilyen?

A legfontosabb kérdés: féljünk az AI-tól?

Számos szakma munkáját nehezítheti, vagy veheti el teljesen az AI. Vagy mégsem? A félelem minden esetben erős érzés, és általában akkor a legrosszabb, ha nem ismerjük az “ellenfelet”. Éppen ezért a tájékozódás és megismerés segíthet ennek leküzdésében. Hiszen ha tudod, mivel állsz szemben, a saját munkádat is jobban be tudod határolni. Ha ugyanis megismered a mesterséges intelligencia adta eszközöket, akár előnyt is kovácsolhatsz belőle.

Elsőként ismerd meg, mikor és hol tudod használni az AI tool-okat, és hogyan tudnak hozzájárulni a mindennapi munkádhoz!

Azt le kell szögeznünk, hogy az AI az interneten fellelhető adatokat használja, amit nagy volumenben használnak fel, így adják vissza egyedi grafika vagy szöveg formájában.

Azért azt tegyük hozzá, hogy mi emberek is felhasználjuk azt, amit látunk, tapasztalunk.

A sok minta felhasználása és elemzése tehát nem csak az AI munkáját mozgatja: azonban sokkal gyorsabban, mint ahogyan azt mi bármikor is megtehetnénk.

Felmerül azonban egy fontos kérdés.

Mi van a jogdíjakkal ilyen esetben? A felhasznált anyagokból dolgozás, a művészek fotóinak, grafikáinak felhasználása ugyanis jogdíjköteles. Éppen ezért az AI által felhasznált anyagok is felvetnek bizonyos jogi kérdéseket. Emiatt maga a mesterséges intelligencia ingoványos terep.

De nézzük most meg, mi is az, ami segít a konkrét megértésben!

Chat GPT: mi is ez pontosan?

Az Open AI által használható Chat GPT-ről már biztosan te is hallottál. Röviden ez egy szöveges AI: lehet vele beszélgetni, kérni, kérdezni, és ezáltal hozza létre a kért szöveget.

Az alábbi példában azt kértem tőle, hogy definiálja, mitől jó a vizuális arculat.

A kérés alapján a rendszer pillanatok alatt összegyűjtötte az általa legfontosabbnak titulált pontokat:

  • egyedi megjelenést,
  • konzisztenciát,
  • hitelességet,
  • azonosulást.

Való igaz, hogy ezek olyan alapvető dolgok, amikre oda kell figyelni egy vizuális arculattervezés során.

Miben segíthet, miben árthat?

Abban mindenképpen, hogy a szöveges megfogalmazásban segítse a designer munkádat, vagy összevethesd azzal, ami alapján Te magad dolgoznál. 

Kérhetsz tőle segítséget, vagy használhatod a SEO-s munka során, HA szükséges. Ez a blogcikkek íróinak árthat valamennyire. azonban ki kell emelnünk egy lényeges elemet.

Ha nincs tartalom, amiből az AI dolgozhat, nincs általa létrehozott tartalom sem. Éppen ezért az eredeti anyagok létrehozásának hiánya az AI munkáját is tönkrevágja. Egyelőre legalábbis.

Tehát segítheti a munkádat, akár a website szöveges anyagainak kialakításában is, a megfogalmazásban, szöveges dokumentálásban is.

Midjourney: mi is ez pontosan?

A Midjourney szöveges utasításon keresztül készíti el a grafikai kéréseket. A Discordon keresztül történik a regisztráció, majd ezen keresztül léphetsz kapcsolatba a Midjourney-vel is.

A kérésed alapján 4 variációt ad neked, amit az utasításkészlet alapján hoz létre. 

A kérdés az volt, vajon a kéréseknek megfelelően képes-e létrehozni a megfelelő elképzelést. A jobb alsónak sikerült ezt elérnie.

A Midjourney négy variációja később is finomítható: a megfelelő, legjobbnak ítélt verzióból kérhetsz további négyet. Ezek közül pedig jó eséllyel lesz olyan, amely teljesen megfelel az elképzeléseidnek.

Mindezt három perc alatt hozta létre, tehát a sebessége elképesztő.

Miben segíthet, miben árthat?

Sokszor előfordul, hogy moodboard-hoz keresel képeket, ami segít átadni az elképzelést. Nos, erre megoldást nyújthat a Midjourney, ugyanis pontos képet festhet az elképzeléseidről.

Bármiben is készítenéd a moodboardot, mindenhol és mindenhogyan több időt venne igénybe, mint az AI tool használatával.

A Midjourneyt csomagolástervezéshez is kipróbáltuk.

Egy brief után megnéztük, mit is hoz ki a rendszer a gondolatainkból. Meglepően szép eredmények születtek, habár a tipográfia kapcsán nem kifejezetten ügyes az AI.

Tehát gyorsan össze lehet vele dobni egy közepes szintű látványt. A gyenge, közepes szintű dolgokon segíthet, de egy jó designer munkáját nem fogja elvenni.

Stable Diffusion: mire jó pontosan?

Ha rövidek akarunk lenni, ugyanarra, amire a Midjourney. Utasítások, négy kép, realisztikusabb megoldások. 

Szuperül visszaadhatja az elképzeléseket, ami moodboardhoz és vizuálhoz is jó megoldás lehet.

A Google-ben kompromisszumos megoldásokkal lelhetsz megoldásra. Itt valószínűleg pontosabb végeredményt kaphatsz.

Jogi szempontból mindenképpen kérdéses, hogy egy-egy ilyen eredménnyel mihez is kezdhetsz. Így bármelyik AI tool-t is használod, nézz utána a jogi oldalának, ha továbbvinnéd.

UIzard.io: mi is ez pontosan?

A UI design során is használható az AI? Tettük fel magunknak a kérdést.

Annyit már tudunk, hogy dolgoznak az ügyön, de ez a fenti tool erre képes:

Ezt az interface-t dobta ki a rendszer, amitől nem dobtunk hátast. Olyan elemeket kértünk tőle, ami kicsit megzavarta a rendszert, ez látható is. Éppen ezért nem kell félni attól, hogy a UI designerek munkáját elvenné az eszköz.

Összefoglalva

Tegyük fel újra a kérdést: kell félnünk az AI-től?

Mi azt javasoljuk, legyél tájékozott, nyitott, és használd a rendszereket, ha szükséges! Nem kell mindent mesterséges intelligenciára bízni, de egyes elemekben gyorsíthatja a munkád.

Nem kell tehát attól félni, hogy egy arculattervezés, egy online marketing eltűnne az AI világában. A gyengébb designokat biztosan veszélyeztetheti, de a profi szakemberek munkáját nem fogja elvenni.

Tájékozódj, tesztelj, és ha tudod, használd a mesterséges intelligenciát! Ha pedig inkább tanulnál szakmai fronton, nézz szét kurzusaink között!

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!