Korábban azt gondolhattad volna, hogy az e-mail marketing elavult, idejétmúlt. Azt kell mondanunk, ez 2022-2023-ban teljesen megváltozott. Újra hódít az e-mail marketing, éppen ezért nem lehet kikerülni. Nézzük meg, milyen lehetőségeid vannak designerként, milyen kihívásokkal találkozhatsz, és hogyan kell sablont tervezni.
- Miért fontos az e-mail design?
- E-mailek típusai
- Az e-mailek legfontosabb elemei
- Hova tervezed?
Felhasználói szemszögből nagyon is értékes a postafiókba érkezett marketing anyag, hiszen kényelmes, és informatív. A küldő oldaláról pedig értékes, hogy e-mail útján is kapcsolódhatunk a célközönséghez.
Designerként azonban kifejezetten kihívást jelenthet, hogy minden szempontnak megfeleljen az üzenet, és a márkát is hűen képviselje.
Hogyan lehetséges mégis mindez? Ebben a bejegyzésben segítünk kicsit kiigazodni az e-mail design útvesztőiben.
Miért fontos az e-mail design?
Talán azt nem is kell magyaráznunk, marketing szempontból miért jó, ha a célközönséggel e-mailben is tud kommunikálni egy márka. Azonban, mint minden marketinges anyag esetén, itt is fontos, hogy kitűnjünk a digitális zajból.
Az utóbbi két évben ugyanis ismét fellángolt az e-mailes marketingkommunikáció: remek módja ez annak, hogy érdemben kommunikálj a célközönséggel.
Ez azonban, érthető módon, igencsak sok fejtörést okozhat a designereknek. Akár hírlevél, akár direkt marketing e-mail, a tartalom mellett lényeges szempont a megjelenés.
Itt jön képbe a designer!
Fontos ugyanis, hogy a márkát is támogassuk az e-mailek megjelenésével, ami egy sor kihívást jelent, de aggodalomra semmi ok! Ugyanis az e-mail design sem olyan bonyolult, mint amilyennek elsőre tűnhet.
E-mail design, de minek?
Kezdhetjük azzal, hogy 4,3 milliárd ember használ e-mailt. A napi kommunikációban tehát bátran kijelenthetjük, hogy igen fontos szerepet tölt be. Éppen ezért a marketing eszközei közül kihagyhatatlan.
A brandek számára az e-mail egy remek megjelenítési felület, hiszen a weboldalhoz hasonlóan egy digitális kommunikációs felület, csak ez éppen az adott személy fiókjában landol.
Újabb közös pont a website-tal, hogy itt is felmerülhet számos technikai kérdés, ami designer szemszögből igencsak jelentős. Nehézség azonban, hogy ahány e-mail-küldő szoftver, annyi lehetőség: nincsen egységesség, minden felületre másra van szükség.
Nézzük meg közelebbről, hogyan is érdemes belekezdeni!
E-mailek típusai
Alapvetően az alábbi két e-mail típust különböztetjük meg:
- plain text: egy alap szöveges e-mailt képzelj el, amelyben nincs különösebb formázás, csak a betűméretek és a sortörés adott,
- rich HTML: formázott és strukturált, de fejlesztőért kiált.
A Plain text
Előnye, hogy személyesebbnek hat, mivel a sima, csevegős e-mailekre emlékeztet. Emellett sallangmentes, a tartalom megjelenése egyértelmű.
További előnye, hogy reszponzív, mobilbarát megoldás, tehát minden eszközön ugyanúgy fogod látni, illetve egyszerű, könnyen kezelhető.
Hátránya, hogy nem brandingelt, tehát nem biztos, hogy egyből átjön az üzenet, továbbá a megjelenése sem vonzó annyira, mint egy formázott üzenetnek.
De ahhoz, hogy dönteni tudj, a másik oldalt is érdemes megismerni.
A Rich HTML
A weboldalak is HTML és CSS kódok segítségével érik el, hogy a frontend megjelenés, amit mi, designerek tervezünk, megfelelően mutasson. Innen tehát már ismerős lehet a kifejezés.
Ennek köszönhetően, az ilyen e-mail
- strukturált,
- brandingelt és designolt,
- gazdagon illusztrált (képek, animációk, grafikák stb.).
Persze ennek is lehetnek hátrányai. A különböző e-mail kliensek különböző HTML kódokat támogatnak, így problémásabb a sablonkészítés. Emiatt tehát a megjelenés is változhat: a kiküldést követően van, ahol szétesik, van, ahol másképp jelenik meg.
Emellett bizony fejlesztés is szükséges hozzá, így sokkal melósabb az elkészítése.
Ahhoz, hogy az esetleges hibákat kiküszöbölhesd, nézzük, milyen elemeket kell megformáznod.
Az e-mailek fontos elemei
Az e-maileknek számos eleme lehet, de most térjünk ki azokra, amelyek igazán beszédesek egy levélben.
- Címsor: habár nem kifejezetten designolható, nagyon fontos része az e-mailnek.
- Szövegezés: a tartalom nem a designer feladata, azonban annak formázása már lehetséges. Emellett alaposan át kell olvasni, akárcsak egy kiadvány esetén, hiszen így jöhet létre a megfelelő struktúra.
- Struktúra: a megfelelő szerkesztéssel és hierarchiával jeleníthető meg a tartalom a leginkább értelmezhető módon.
- Tipográfia: segítségével tovább formálható a szöveg.
- Vizuális elemek: számos lehetőség, megannyi opció áll rendelkezésedre.
- CTA: a call to action gomb segítségével éri el a célját az üzenet.
Láthatod tehát, hogy ezen az elven nagyon is hasonló egy brandingelt e-mail egy sima üzenethez.
Sőt, továbbmegyünk!
Különböző layoutokból is válogathatsz, amelyek segíthetik tovább növelni az e-mail súlyát. A tartalom mutatja meg azt, melyik sablont érdemes kiválasztani.
Fontos, hogy figyelembe vedd azt is, kinek küldöd az e-mailt, ő min fogja nézni, milyen szoftveren, milyen eszközön, milyen napszakban, stb.
Túl sok a szempont?
Habár mindet nem tudod megmondani, ha átgondolod ezeket, sokat segíthetsz a jó e-mail-marketingen. Érdemes átböngészni a statisztikákat is (ha már küldtél ki hasonló levelet), ugyanis az szintén beszédes lehet a tervezés előtt.
Sokat számít tehát, hogy tudatosan. átgondoltan állj neki a tervezésnek.
Ha már adatok: 600 px fölé nem érdemes menni, mert könnyebben széteshet az üzenet.
Hol olvassák majd az e-mailt?
Lényeges lehet az is, milyen szoftveren nyitják majd meg az üzenetet.
A fenti ábra alapján az Apple eszközein nézik leginkább az e-maileket, ezt követi a Gmail. Ezeket jó, ha tudod, de érdemes saját statisztika alapján menni.
Az is jelentős, hogy B2B vagy B2C küldöd ki az üzeneteket, hiszen nem mindegy, milyen rendszereken és milyen környezetben olvassák majd azokat a maileket.
Vannak már olyan szolgáltatások, amellyel az elkészült megjelenést tesztelheted a különböző szoftvereken. Ez szintén segíthet a tervezés során.
Összefoglalva
A lényeg, hogy minden lehetséges, de ez attól is függ, kinek, mit és hogyan küldesz majd. A tartalom a technika és a design részek a legfontosabbak: az utóbbi kettő az, amellyel designerként foglalkoznod kell.
Habár nem lehetséges minden szoftveren azonos módon megjeleníteni a designt, törekedni lehet rá. A célcsoport, a használati eszköz ismerete azonban segíthet egy jobb megjelenés elérésében.
Érdekel még a téma? Gyere a Yellowba, és beszélgessünk!