Egy esettanulmányt hoztam nektek egy, a brandguide kártyapaklija segítségével gyorsan és egyszerűen lebonyolítható online branding workshopohoz. Nyilván valóan – ahogy minden szélsőséges megoldásnak – vannak ennek is hátrányai, amelyekre ki is fogok térni, de mégis említésre méltónak tartom, mert számos előnnyel és már-már lenyűgöző rugalmassággal kecsegtet.
Kezdetek – a kártyáról
Szinte rögtön megrendeltem a brandguide kártyacsomagját amint felfedeztem a webshopon.
Azóta több mint egy tucat branding, vagy az arculattervezést megelőző brief folyamat során használtam fel. Nagyon szeretem és szerencsére az ügyfelek is élvezik amikor így határozzuk meg a márka fő jellemzőit.
A kártyát különböző méretű és jellegű projektekhez használtam már.
Volt, hogy egy marketing csapattal közösen vetettük be egy nagyobb ügyféllel tartott workshop meghatározó elemeként. Volt, hogy gyors, sos projekteknél használtam gyors briefelési módszerként. De volt olyan is, hogy olyan ügyfelekkel használtam online, ahol nem, vagy csak a projekt méreteihez képest irracionálisan macerásan tudtunk volna összehozni személyes találkozót. Ezt az utóbbi esetet fogom most bemutatni Nektek.
A projektről
Egy építőipari szereplő, a Gálatech Kft. bízott meg meglévő arculatuk frissítésével.
Ennek a projektnek egyik alapköveként használtam a kártyákat.
(Az általam végzett munka még nem publikus, mert még nem készült el telejs egészében.)
Mi kell hozzá?
Itt szerintem nincs egy tiszta go-to megoldás. Én a saját eszközeimet és megoldásomat fogom megmutatni.
Az online workshophoz használt eszközeim:
- Brandguide kártya
- GoPro kamera
- GoPro állvány
- 2 méter hosszú USB C kábel
- GoPro Webcam szoftver – leírás
- Zoom
- (Milanote)
Az eszközökhöz annyi megjegyzés, hogy az élvezhető online workshophoz szerintem kulcsfontosságú, hogy olyan állványt találjatok, ami stabilan és a megfelelő magasságban tartja a kamerát, hiszen ezen fog múlni, hogy kényelmesen tudod -e egy statikus kameraállásból levezényelni a meetinget. Ha folyamatosan mozgatnod kell a kamerát, hogy beleférjen minden az számodra macerássá, az ügyfél szemében pedig valószínűleg amatőrré fogja tenni az alkalmat.
Tippek
Én úgy állítottam fel a kamerát és a kártyákat (ez a képen is látszik) a számítógéptől balra, hogy kényelmesen elférjek tőle jobbra a billentyűzettel és az egérrel, illetve (és ez a lényeg), hogy amikor épp nincs kártyákkal matatás, vagy nem a választott kártyákat értelmezzük, akkor tudjak a gép webkamerája és a külső GoPro nézet között váltani. Így amikor úgy természetes akkor egymást látjuk, amikor a kártyákkal foglalkozunk, akkor az asztalt.
A folyamat
Röviden el szoktam magyarázni az ügyfélnek, hogy mire számítson, mi a kártyák használatának menete (mit melyik oszlopba teszünk). Mutatok pár példakártyát. Majd elkezdem a folyamatot.
Kártyák gyors szelektálása
Ilyenkor végig megyünk a pakliban található összes szópáron.
Mondom és mutatom a kamerába a kártya két oldalát, majd megvitatjuk, hogy eldobjuk, vagy lehelyezzük valahova. Ha vita alakul ki a meetingen résztvevők között, vagy bizonytalanok akkor igyekszem kérdésekkel, illetve a különböző érvek és ellenérvek felsorolásával segíteni a döntést.
Szelektálás
Amikor a pakli végére érve kialakult egy IGEN | NEM | IS-IS oszlop 5-10-15 kártyával oszloponként, akkor végig megyünk egyesével ezeken az oszlopokon és meghatározzuk azt a 3-4, de maximum 5 jellemzőt, amit beleteszünk a brandinget megalapozó dokumentumba és amiket én is végül használok tervezésnél.
Itt vannak azért sokszor a kiesést segítő tényezők, mint például, ha az Igen oszlopban már szerepel a Nem oszlopban lévő egyik jelző ellentétpárja, vagy nagyon hasonló egy-egy jelző jelentése és így a márkát pontosabban leíró kártyában “egyesíthetőek”. Ha ezek után sem tudott a kellő mértékik leszűkülni a kártyák száma, akkor vita következik. Ilyenkor megkérem a jelenlévőket, hogy mindenki mondja el mit és miért húzna még ki. Én pedig gyakorlatilag műsorvezetőként facilitálom a folyamatot. Végül jellemzően pár perc alatt összeáll az élcsapat.
Megosztás
Ezeket ilyenkor lefotózom, majd Milanote-ra vezetem fel. A Milanote-ot nagyon szeretem a legkülönbözőbb kreatív projektjeimhez hasznáni, nagyon sokoldalú egyszerűen használható online tool, ahol moodboardoktól, storyboardokon át akár a branding vázlatos rendszeréig sok minden egyeztethető interaktívan az ügyféllel.
Végső dokumentum
A branding többi elemével egy saját arculattal ellátott branding kiadványba kerülnek a márkajellemzők, melyet a projekt végén az arculati kézikönyvvel együtt adok át az ügyfélnek.
Összességében azt gondolom, hogy egyszerűen és érthetően vezényelhető le egy ilyen workshop online is. Nem volt egyetlen olyan része sem, ahol lassulást, vagy akadályokat fedeztem volna fel. Természetesen egy élőben megtartott workshopot nem lehet és nem is akarok online überelni. Az a hangulat, az az intuitív működés ami egy-egy személyes találkozáskor létrejön emberek között közel sem érhető el digitális térben. Ennek ellenére azt gondolom, hogy – főleg az elmúlt 1,5 év függvényében – lehetnek olyan helyzetek amikor jó ha tudunk ilyen megoldásokat is nyújtani partnereinknek.