Újratervezték a Márkát

Tartalomjegyzék

Újratervezték a Márkát
Bal: régi, jobb: új

MÁRKA 50 tanulmány

Hétvégén a Behance-on egy új projektre lettem figyelmes. Két magyar tervező, Molnár Péter és Kárpáti Róbert újratervezte a most 50 éves Márka vizuális megjelenését. Ez egy un. uninvited / unsolicited redesign, tehát az alkotók saját lelkesedésükből fogalmazták újra az alapokat, tervezték át a vizuális megjelenést. A továbbiakban összefoglalót olvashatunk a miértekről és a tervezők célkitűzéseiről.

Az uninvited vagy unsolicited redesign egy nemzetközileg elfogadott módszer arra, hogy melgévő széleskörben ismert brandeket, UI felületeket vagy akár teljes applikációt terveznek át jobbító szándékkal, megmutatva, hogy egy adott arculat, felület, kommunikációmiként lehetne jobb.

Közös ügyünk

Régóta létezik egy olyan tervezői filozófia, amely mindazokat a bennünket körülvevő tárgyakat és kommunikációs eszközöket, amelyek vizuális környezetünkre közvetlenül hatnak mindannyiunkat érintő közös ügynek tekinti. Ezen filozófia követői talán jobban érzik azt a kollektív felelősséget, amely a bennünket körülvevő világ esztétikumát, képi kultúráját és üzenetét meghatározza. Olykor előfordul, hogy mindez nem csupán elemző gondolati síkon, vagy baráti beszélgetések szintjén történik meg, hanem egy adott esetben konkrét formában testet ölt megoldás(oka)t kutatva, vagy éppen mutatva. 

50 év identitás

A MÁRKA idén ünnepli 50. születésnapját.

Talán túlzás nélkül kimondható, hogy ennyi idő alatt nem csak kollektív vizuális kultúránk, hanem nemzeti identitásunk részévé is vált. Különösen azért, mert a szocializmus idején a MÁRKA egész generációk számára jelentette a nagyjából három kereskedelemben kapható üdítőből az egyiket. A „közös ügy” és az évforduló együttállása jelentette azt a gyújtópontot két hazai tervezőgrafikus Molnár Péter és Kárpáti Róbert számára, ami feladatukká emelte azt a kutató- és tervezőmunkát, amely kapcsolatot keres a MÁRKA múlt és a jelen követelményeinek megfelelő identitása között.

Nosztalgia és jelenkor

A MÁRKA nem csak egykori szinte monopol helyzete miatt vált idehaza kultikussá.

Ennek komplexitásához nagyban hozzájárult a progresszív, kategorikusan egyértelmű név és az a markáns megjelenés, amely mind logótípiában, mind az üveg jellegzetes formájában megnyilvánul, valamint azok a mára legendássá vált reklámok és egyéb mai szóhasználattal branding eszközök, amelyeket a korszak legjobb szakemberei készítettek. A plakátok, televízió reklámok, reklámdalok, kupakos nyereményjátékok, mind-mind előremutatóan meghaladták a ’70-es, ’80-as évek korszellemét és egy olyan erős márkát teremtettek, amely generációkkal később is él és biztos alapokon áll.

Márka munka

A munkával kapcsolatban megfoglalmazták az alkotók a tapasztalaikat:

„Nem kis bátorság és nem kis tudatosság kell ahhoz, hogy egy ilyen súlyú és volumenű „visual faceliftet” lépésről lépésre önállóan megtervezzünk. A lehetőségekhez képest mély és átfogó megelőző kutatást végeztünk és egészen a eredeti alapokhoz nyúltunk vissza, majd következetes alázattal a márkaértékek megtartásával igyekeztünk nemcsak kortárssá tenni a MÁRKA megjelenését, hanem alkalmassá tenni az akadálymentes nemzetközi megjelenésre is. A munka alatt végig  az eredeti koncepciót tartottuk szem előtt, így az eredeti jel volt az etalon, amelyet mind formában, mind tipográfiailag 21. századivá formáltunk. Talán a legfontosabb tervezői szempontunk a kontinuitás megőrzése volt, így a jellegzetes MÁRKA reklámdalokban már kezdetektől megjelenő Ooo-la-la dallamot vizualizáltuk és arculati szintre emeltük, valamint a kreatív koncepcióban a szénsav buborékok gyümölccsé formálása is az eredeti üzenet újragondolásaként született. […] A koncepció része, hogy az alapítás évét (1973) a tradíció és az évforduló kapcsán hangsúlyosan a logóba emeltük, de rejtett módon a befoglaló trapéz forma 73 fokos dőlése is utal az legendás évszámra.”  – fűzte hozzá Molnár Péter

„A legjobban azt élveztük a munka és a kutatás során, amikor rejtett, de annál erősebb márkaértékekre bukkantunk. Ilyen volt például a Meggy MÁRKA erősen fogó színe és a MÁRKA klasszikus kisüveges alakja is.” – jegyzete meg az alkotópáros másik tagja Kárpáti Róbert

Konklúzió

A projekt mindenképp érdekes és figyelemre méltó kezdeményezés, vagy inkább a szó jó értelmében vett útmutatás. Korábban látthattunk hasonló projektet Kiss Miklóstól is, ő a Magyar címert alkotta újra. Hogy van-e létjogosultsága a valóságban ezeknek a projekteknek és jelen esetekben például sikerül-e az új emblémának a palackokra kerülnie, azt az idő és a tulajdonosi szándék majd együtt eldönti. 

A projektet részletesen a Behance.on láthatjátok 👇

https://www.behance.net/gallery/181980489/MARKA-50-(2023)

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Gyökeresen frissült az RTL vizuális arculata és egyértelműen jó irányba tolódott el. Az összkép megfelel a digitális kor elvárásainak ráadásul...
Az egyszerűsített logó megjelenés, könnyebb felhasználást tesz lehetővé digitális felületeken, ráadásul az összességében a kis változtatások mégis összességében nagy hatással...
Az egyik legnagyobb magyar kötődésű startup, amely már inkább multinacionális cég lett mára frissítette arculatát. A rebranding kihat a teljes...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!