MÁRKA 50 tanulmány
Hétvégén a Behance-on egy új projektre lettem figyelmes. Két magyar tervező, Molnár Péter és Kárpáti Róbert újratervezte a most 50 éves Márka vizuális megjelenését. Ez egy un. uninvited / unsolicited redesign, tehát az alkotók saját lelkesedésükből fogalmazták újra az alapokat, tervezték át a vizuális megjelenést. A továbbiakban összefoglalót olvashatunk a miértekről és a tervezők célkitűzéseiről.
Közös ügyünk
Régóta létezik egy olyan tervezői filozófia, amely mindazokat a bennünket körülvevő tárgyakat és kommunikációs eszközöket, amelyek vizuális környezetünkre közvetlenül hatnak mindannyiunkat érintő közös ügynek tekinti. Ezen filozófia követői talán jobban érzik azt a kollektív felelősséget, amely a bennünket körülvevő világ esztétikumát, képi kultúráját és üzenetét meghatározza. Olykor előfordul, hogy mindez nem csupán elemző gondolati síkon, vagy baráti beszélgetések szintjén történik meg, hanem egy adott esetben konkrét formában testet ölt megoldás(oka)t kutatva, vagy éppen mutatva.
50 év identitás
A MÁRKA idén ünnepli 50. születésnapját.
Talán túlzás nélkül kimondható, hogy ennyi idő alatt nem csak kollektív vizuális kultúránk, hanem nemzeti identitásunk részévé is vált. Különösen azért, mert a szocializmus idején a MÁRKA egész generációk számára jelentette a nagyjából három kereskedelemben kapható üdítőből az egyiket. A „közös ügy” és az évforduló együttállása jelentette azt a gyújtópontot két hazai tervezőgrafikus Molnár Péter és Kárpáti Róbert számára, ami feladatukká emelte azt a kutató- és tervezőmunkát, amely kapcsolatot keres a MÁRKA múlt és a jelen követelményeinek megfelelő identitása között.
Nosztalgia és jelenkor
Ennek komplexitásához nagyban hozzájárult a progresszív, kategorikusan egyértelmű név és az a markáns megjelenés, amely mind logótípiában, mind az üveg jellegzetes formájában megnyilvánul, valamint azok a mára legendássá vált reklámok és egyéb mai szóhasználattal branding eszközök, amelyeket a korszak legjobb szakemberei készítettek. A plakátok, televízió reklámok, reklámdalok, kupakos nyereményjátékok, mind-mind előremutatóan meghaladták a ’70-es, ’80-as évek korszellemét és egy olyan erős márkát teremtettek, amely generációkkal később is él és biztos alapokon áll.
Márka munka
A munkával kapcsolatban megfoglalmazták az alkotók a tapasztalaikat:
„Nem kis bátorság és nem kis tudatosság kell ahhoz, hogy egy ilyen súlyú és volumenű „visual faceliftet” lépésről lépésre önállóan megtervezzünk. A lehetőségekhez képest mély és átfogó megelőző kutatást végeztünk és egészen a eredeti alapokhoz nyúltunk vissza, majd következetes alázattal a márkaértékek megtartásával igyekeztünk nemcsak kortárssá tenni a MÁRKA megjelenését, hanem alkalmassá tenni az akadálymentes nemzetközi megjelenésre is. A munka alatt végig az eredeti koncepciót tartottuk szem előtt, így az eredeti jel volt az etalon, amelyet mind formában, mind tipográfiailag 21. századivá formáltunk. Talán a legfontosabb tervezői szempontunk a kontinuitás megőrzése volt, így a jellegzetes MÁRKA reklámdalokban már kezdetektől megjelenő Ooo-la-la dallamot vizualizáltuk és arculati szintre emeltük, valamint a kreatív koncepcióban a szénsav buborékok gyümölccsé formálása is az eredeti üzenet újragondolásaként született. […] A koncepció része, hogy az alapítás évét (1973) a tradíció és az évforduló kapcsán hangsúlyosan a logóba emeltük, de rejtett módon a befoglaló trapéz forma 73 fokos dőlése is utal az legendás évszámra.” – fűzte hozzá Molnár Péter
„A legjobban azt élveztük a munka és a kutatás során, amikor rejtett, de annál erősebb márkaértékekre bukkantunk. Ilyen volt például a Meggy MÁRKA erősen fogó színe és a MÁRKA klasszikus kisüveges alakja is.” – jegyzete meg az alkotópáros másik tagja Kárpáti Róbert
Konklúzió
A projekt mindenképp érdekes és figyelemre méltó kezdeményezés, vagy inkább a szó jó értelmében vett útmutatás. Korábban látthattunk hasonló projektet Kiss Miklóstól is, ő a Magyar címert alkotta újra. Hogy van-e létjogosultsága a valóságban ezeknek a projekteknek és jelen esetekben például sikerül-e az új emblémának a palackokra kerülnie, azt az idő és a tulajdonosi szándék majd együtt eldönti.
A projektet részletesen a Behance.on láthatjátok 👇