Olvasás helyett megnéznéd? Kattints a videóra!
2022 tavaszától új arculattal jelentkezik a globálisan 17. legértékesebb brand, a Telekom. Az európai telko piac vezető brandje nem teljes arculatváltáson, inkább csak finomításon esik át. Az arculati evolúció újabb lépcsőfokára lép, ahogy ez már korábban is előrevetíthető volt: a világmárkák brandfejlődési trendjeinek megfelelően a T logó is egyszerűsödik, és egyben erőteljesebbé válik.
Ahogy a Digitális Branding Guide-ban is kifejtem, a Telekom példája is jól alátámasztja a gondolatomat, hogy a favicon az új fax. Korábbi időkben az volt a mérvadó, hogy mennyire egyszerű egy logó, fontos szakmai szempont volt, hogy át lehet-e faxolni valakinek.
Manapság inkább az a fontos, hogy a közösségi médiában miként működik egy logó. Ennek pedig fő sarokpontja az, hogy mennyire működik négyzetes formátumban egy jel. Az új Telekom-logó ennek 100%-ig megfelel.
Sőt, nézzük is meg, hogy mi változott!
Négy digitből kettő
Az új Telekom-logó ezt a problémát oldja meg: a korábbi horizontális, négydigites – így hívják a T betű melletti négyzeteket – logót egy kétdigites váltja fel. Ezzel sokkal kompaktabb jel jön létre, amely megfelel a kor követelményeinek.
A digiteknek hosszú története van a Telekom-logó evolúciójában. Már az 1994-es első változatban is jelen voltak, igaz, akkor még a Telekom betűi közötti betűközökben voltak elhelyezve. Az elmúlt majdnem 30 év során pedig eljutott a logó megjelenése oda, hogy csak egy T betű és két digit maradt.
Több erőt a T-nek
A digitek számának csökkenésével párhuzamosan a T betű részletei is változnak: megtartva a talpas karakterisztikát, a finom módosítások egy erőteljesebb, erősebb jelet hoznak létre. Az átlag szemlélő számára talán ezek fel sem tűnnek, de szakmai szempontból mégis érdemes ezeken a változtatásokon egy picit elidőzni. Tipográfusok bevetették teljes arzenáljukat és pici, apró finomításokkal hangolták újra a T betű részleteit. A lenti ábrán jól látjuk, hogy 7 ponton finomítottak a T betű részletein:
- Kiegyenesítették a T végződéseit,
- Egyenes lett a felső vonala a T-nek,
- A T kalapjának az íveit is optimalizálták, hogy ne „lógjon”,
- A belső tereket optimalizálták,
- A talpakat megerősítették.
Ennek eredményeként egy sokkal karakteresebb és frissebb T betű alakult ki, amely annak ellenére, hogy továbbra is talpas betű maradt, sokkal maibb érzetet kelt, mint a korábbi változat.
Az arculat központi elemévé lép elő a T betű, erre fűzik fel a különböző albrandek logóváltozatait, és a vizuális nyelv kulcselemévé is ez válik. Egy sokkal kiegyensúlyozottabb kép tud kialakulni: a központi T betű köré építkezve könnyen hozható létre szimmetrikus layout, amely kiegyensúlyozottabb összképet is mutat, mint a korábbi, horizontális logóra épülő, sokkal inkább corporate világ. Az új brandfrissítés magával hozott olyan kiegészítő színeket is, amelyek a magentával együtt egy sokkal vidámabb összképet adnak a vizuális nyelvnek.
Összefoglalva
Akár a 4 digites, akár a 2 digites Telekom-logóra gondolunk, már egy erős jelről beszélünk. Ennek mindenképp része a magenta szín, amely ikonikus, meghatározó vizuális eleme a Telekom brandnek. Annyira erős elem, hogy a szín elnevezése is a brandarchitektúra részévé vált, hiszen számos szolgáltatás nevében megjelenik a Magenta szó.
Ahogy említettem, ez a frissítés nem a bulvársajtó számára látványos, hanem a brand számára hasznos. Nem hiszem, hogy emiatt bárki lojálisabb lenne kapásból a brandhez, inkább egy hosszú távú márkastratégia egy kis lépcsőfoka ez, amelyet, feltételezem, a tervek szerint végrehajtott a brand azért, hogy a No. 1 telko márkává válhasson a jövőben.
Az egyszerűsödés folyamata a korábban említett praktikum mellett még azért is érthető, mert egyre kevesebb eszközre van szüksége a Telekomnak, hogy felismerhető legyen. Borítékolható a két digit elhagyása is néhány év múlva, amikor megérkezünk majd a magenta T betűhöz, amely világszerte az egyik vezető telekommunikációs céget fogja jelenteni, mindenféle körítés nélkül.