Pár nappal ezelőtt megjelent cikkünk a The Verge színkvízéről számolt be – ha kitöltöttétek, tudhatjátok, hogy nem egyszerű feladat egy színt a logójához párosítani. Mi történik akkor, ha a logó abszolút kikerül a képletből, és csak a szín marad? Lehet egy szín olyan jellegzetesen sajátos, hogy felváltsa a logót? Az utóbbi időben ezzel kísérleteznek a high-end divatházak; hoztunk is pár érdekes példát.
Valentino
A Valentino 2022-ben, Párizsban mutatta be az őszi kollekcióját, amely minden kétséget kizáróan pink volt; de nem csak a ruhák, hanem a székek, a díszlet, a kifutó, a sminkek. Tetőtől-talpig monokrómmá vált a show helyszínéül szolgáló Le Carreau du Temple. Zendaya, a márka nagykövete is megjelent az eseményen, természetesen pinkben. Az ikonikus árnyalatot, amely a Valentino Pink PP nevet viseli, Pierpaolo Piccioli és designer csapata tervezte a Pantone-nal karöltve. (A Pantone egy nemzetközi színmeghatározó rendszer, amely szélesebb színpalettát képes létrehozni, mint a hagyományos CMYK.) Nagy váltás volt a pinkre áttérés a Valentino számára, ugyanis a márka alapítója, Valentino Garavani sokáig ragaszkodott a vörös színhez.
Bottega Venetta
A Bottega Veneta évtizedek óta ragaszkodik a zöld színhez – 1990-ből fennmaradtak olyan polaroidok, melyeken tisztán látszik, hogy maguk az üzletek is zöld keretet kaptak. A zöld ezen árnyalata bő harminc év alatt összefonódhatott a branddel. A mai napig terveznek ebben a színben táskákat és ruhákat egyaránt. A Bottega-zöld az egyszerű logóban is helyet kapott a Bottega Veneta felirat háttereként.
Emily Safan-Demers, a Wunderman Thompson Intelligence szerkesztője így nyilatkozott:
„A színek, mikor divatmárkákról beszélünk, egyfajta szignóként viselkednek, melyeket már messziről kiszúrhatunk, akár Instagram sztoriban is. Kiegészíthetnek vagy teljesen helyettesíthetnek egy logót, és a divatházak online terjeszkedésében is fontos szerepük van. Egy adott szín szélesebb körben felhasználható, mint egy logó. A vizualitás által vezérelt digitális közegben a színek alkalmazkodóképesebbnek bizonyulnak.”
Hermès
A Hermès narancssárga csomagolásának története 1940-ig nyúlik vissza, mikor Párizs náci megszállás alatt volt: termékhiány miatt csak narancssárga dobozokat tudtak felhasználni. Ezek a dobozok később gyűjtői darabbá váltak, és a színük átterjedt a termékekre is. A Hermès logójában is megjelenik a narancssárga: vagy a felirat ilyen színű, vagy a háttér.
Tiffany
A Tiffany világos zöldes-kékje először 1845-ben jelent meg a márka első katalógusában. 1998-ban levédették az úgynevezett Tiffany Blue árnyalatot, 2001-ben pedig a Pantone is bejegyezte az árnyalatai közé, mint Blue 1837.
Ebben a színben ékszereket is tervezett a cég és nem csupán a csomagoláson jelent meg: ilyen az Else Peretti Bone türkiz mandzsetta, melynek ára 9.000 dollár, vagy az akvamarin-gyémánt fülbevalópár 14.400 dollárért.
„Az új márkák már nem várnak hosszú évekig, míg levédetik a saját színűket, hanem igyekeznek mihamarabb sajátjukként megszilárdítani azt. A közösségi média lehetővé teszi számukra, hogy a szín és a brand közötti asszociáció hamar beépülhessen a fogyasztókba. Ma ezeket a folyamatokat már nem években mérik.”
Nyilatkozta Laurie Pressman, a Pantone alelnöke, aki a színtrendek előrejelzésével foglalkozik és a cégek számára ennek megfelelően színtanácsadást nyújt.
Brady
Ennek megfelelően Tom Brady, mikor létrehozta sportruházati kollekcióját, első dolgai között szerepelt a Brady Blue létrehozása a Pantone csapatával. Tom Brady az NFL játékosa, aki 2022 januárjában rukkolt elő ruhamárkájával. Ez a mélykék szín az egész kollekciót körbeöleli. Különös figyelmet fordítottak arra, hogy ne legyen ez a kék más kékekkel összekeverhető, melyek korábban Tom Brady életében szerepet játszottak – ilyen például a New England Patriots sötétkékje.
—
United Colors of Benetton
Ha már sport: kihagyott ziccer lenne nem megemlíteni a Benettont, akik – a zöld logójuk ellenére – még nevükben is a sokszínűséget hirdetik, és grafikáikon, bemutatóikon, reklámfilmjeikben a különböző színek játékos villódzása dominál. Azt hiszem, ők a skála másik vége, akik egy kiválasztott szín nélkül, a káoszban is kitűnően megvannak, és ezáltal tudnak jellegzetesek maradni.
Ha tetszett az írás, iratkozz fel hírlevelünkre, hogy nehogy lemaradj a hasonló anyagokról.
A cikk megírásához forrásul szolgált.