Az elmúlt pár évben iszonyú teret hódít a retro és a vintage, ennek nyomait pedig egyre inkább felfedezhetjük logókban, kampányokban és komplett arculattervekben egyaránt. Pár évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna, hogy olyan betűtípusok, mint a ITC Garamond vagy az Editorial New egy főcímben helyet kapjanak, de egyre inkább elterjedőben vannak egy pár soros kisebb betűmérettel megjelenített szöveggel kiegészítve. Gondolhatunk akár az Apple kezdeti reklámplakátjaira 1984-ből, amin a Macintosh-t hirdették, vagy a Honda, a Dodge, meg persze a New Balance kampányaira. Korábbra is visszamehetünk, egészen a hatvanas évekbe, a William Bernbach és David Ogilvy által készített Volkswagen és Schweppes design-ig.
A nyolcvanas évek eszköztára
Számos jellegzetes nyolcvanas évekbeli eszköz van, ami segíthet felidézni a kort: és most kivételesen nem digitális eszközökre gondolok, hanem akár kézzel fogható tárgyakra, mint az összegyűrt papír, ami háttérként szolgálhat, vagy egyéb textúrák, mint a mintás-színes szövet és más fizikailag létező, megfogható anyagok. A valódi tárgyak felé nyújtózás a retro egy megjelenéseként is értelmezhető, hiszen eltávolodik a digitális képalkotástól, a nem létező formáktól és életre kelti a már jól megszokottat. Egyre többet használják az oldschool tech kellékeket a vizuális megjelenítéshez:
Bakeliten is egyre menőbb albumot kiadni, gondolhatunk például Billie Eilishra, aki a Happier Than Ever című albumát 2021-ben már többek között így is értékesítette, különböző barnás-drappos tónusokban és a hagyományos feketében egyaránt.
Konkrét példák
Ez a trend kifejezetten a lifestyle és a divat világában terjedt el, de nem kizárólagosan. Megjelenik arculatban, reklámkampányokban, logókban is, tehát a felhasználási köre igen széles. Tetten érhető a Skims egy harisnyákat hirdető kampányában például, ahol a kép enyhén szemcsés, a betűtípus tipikusan talpas, a főcímet pedig egy rövid bekezdés követ egy kedves reklámszöveggel. Az emberek lábai nem hagynak árnyékot maguk után, a háttér pedig egy egyszerű, vertikálisan felfelé sötétedő lilás minta, mely semmiféle természetességet nem kölcsönöz a látványnak, de mindezek együttese egy erős retro külcsínt alkot, kiegészülve a nosztalgikus szlogennel: These aren’t your mother’s stockings, tehát
Hogy ne csak a tipikus divat és életmód vonalon mozgó márkákat említsünk: a Graza egy olívaiolaj gyártó, termékeiket Amerikában forgalmazzák. Az egész honlap és arculat a big and bold vonalat jellemzi: a talpas betűtípus itt is jelen van, bátran használnak dőlt betűket és árnyékolják is azokat: kicsit hasonlít a Power Point-ban beszúrható Word Art-okhoz még a Windows 2000 korából. Az ételfotóikon megjelenik a hibátlanul megterített asztal, az igazi Amerikai álom, ahol semelyik elem nem érintkezik a másikkal.
2021-ben debütált a Vacation naptej, amely talán a legautentikusabb példa a retrózásra: a mozgó headline a weboldal tetején, a színesen keretezett képek, a színáttünéses hátterek, a mókás fürdőruhák, a fotók a kedélyesen strandolókról,
– mindez egy rémisztően nyolcvanas évek vibe-ot ad, ha nem lenne ennyire gyors az internetem, még össze is zavarodnék.
Miért most?
Adódhat a kérdés, hogy miért pont most lángol fel a nyolcvanas évek divatja a designerek között. Valamelyest ez természetes, egészen régen is előfordult, hogy erős historizálási hullám csapta meg az alkotókat, hacsak visszagondolunk a romantika korára a 19. században. Másrészt, a világjárvány is hozzájárulhat a téma felélénküléséhez: a covid idején az otthon töltött hónapokban gyakran megnyilvánulhatott a nosztalgia, hiszen friss élményekből nem tudtunk töltekezni, így az emlékeinkre kellett támaszkodnunk. A feldiézett régi idők egyfajta biztonságosságot sugározhattak, hiszen a társadalom nem tudhatta, milyen veszélyek érhetik az embereket a betegség által. A covid lecsengő időszakában pedig nagyjából visszatérhettünk a régi kerékvágásba, sőt, sokan még nagyobb elánnal kezdtek strandolni, bulizni, étterembe járni, hogy újabb élményekkel gazdagodjanak és egy napot se szalasszanak el: itt utalhatunk vissza a nyolcvanas évek által hirdetett feelgood érzetre, a bohém hedonizmusra, a talán akkorra már enyhülő, de még jelenlévő hippiségre. És mindemellett természetesen a nyolcvanas években sem volt minden tökéletes és boldog: ekkoriban pusztító hatása volt az AIDS-nek, és hasonló félelmeket generálhatott, mint az általunk ismert covid.
Mindemellett azok a fiatalok is nosztalgiával, romantikusan tekintenek vissza a korra, akik nem is élhettek a nyolcvanas években: a Z generációban iszonyúan hódít a vintage és a retro. Az öltözködésben egyre menőbb a használt ruha, a régi alapdarabok, a különféle ruhamárkák ezer éves, de jó állapotú darabjai. Magyarországon a Carson Coma zenekar az egyik legjobb példa a retrózásra, akiknek a designja kifejezetten a nyolcvanas évekből inspirálódhatott ezzel az erős alap-sárgával és pirossal. A zenéjük kicsit hajaz a Beatles-re, poprock fiúbanda, tagjaik mind a Z generációhoz tartoznak. A Freddy Mercury-s nadrágtartó és trikó is rendszeresen megjelenik rajtuk, és természetesen ők is értékesítik az albumaikat bakelit formátumban. Illetve, ami a legárulkodóbb: a legutóbbi albumuk címe Digitális / Analóg.
A nosztalgiafaktor óriási: az emlékek jobb esetben megszépülnek, az életünk korábbi periódusai sokszor csillogóbbnak tűnnek, a régi szép idők felélénkülnek, mikor a mindennapok problémáival találkozunk. Talán így ülhettek fel sikerrel erre a vonatra a brandek.
A szöveg forrásául a következő cikk szolgált.