A Google logó története

Picture of Krasznai Kármen

Krasznai Kármen

Author @ brandguide

Tartalomjegyzék

A Google óriási és ikonikus, meghatározó minden internethasználó számára, a mindennapok szerves része, neve szinte összefonódott magával az internettel. A hozzá tartozó arculat és logó egy borzasztóan értékes brand része, amelyet mindannyian könnyedén azonosítunk, színei és formái összetéveszthetetlenek. Cikkünkben körüljárjuk a Google küllemének történetét.

BackRub

A BackRub 1995-ben indult a Google elődjeként. A cég nevét 1997-ben változtatták meg az alapítók, Larry Page és Sergey Brin – a googol kifejezést alakították át, amely egy olyan egyes számot jelöl, amit száz darab nulla követ, utalva ezzel az óriási adathalmazra, amit a Google kezelni tud. A névváltás automatikusan a logó cseréjével párosult.

A BackRub logója egyszínű, azon belül pedig vörös. Ahogy a cég nevének leírásában is megjelenik a két nagybetű, a ‘B’ és az ‘R’ azt a logó ily módon szintén visszaadja. A betűtípus egy szerény, félkövér Sans Serif. A BackRub arculata így egyszerűséget, de erőt és határozottságot sugárzó képet alkotott. Napjainkban is gond nélkül megállná a helyét, számos ehhez hasonló logóval találkozhatunk ma is, gondolok például a BlackRock emblémájára. 

1997-1998

1997-1998

1997-ben látott napvilágot a Google első hivatalos logója. Ekkor a keresőmotornak még csak egy béta-verziója volt elérhető a felhasználók számára. Az ekkor megjelent logó megalapozta a későbbieket, az első számú mérföldkő az arculat alakulását illetően. Kifejezetten vicces és játékos design lett, a betűszínek ugráltak egymás között, a betűket körbevette egy piros keret, amely háromdimenziós hatást kölcsönzött nekik. Mai szemmel igencsak pixeles, de bájosan amatőr benyomást kelt. Mindenesetre az biztos, hogy tele van élettel, nem unalmas és barátságos atmoszférával rendelkezik.

1998-1999

Az 1998-ban megjelent logó már nem a béta verzióhoz tartozott, hanem a véglegeshez. A korábbi logóban minden betűhöz más szín járt, azonban az újabb logónál fontos fordulat következett: a színpalettát négy szín használatára redukálták. Kiadását követően, még ugyanabban az évben egy apró módosítást eszközöltek: a Google felirat egy kék felkiáltójelet kapott a végére, ezzel hangsúlyozva a honlap könnyű elérhetőségét és a cég felhasználóbarát mentalitását – a felkiáltójel egy évig tartozott a logóhoz.

Baskerville Bold betűtípusra váltottak és a lettering árnyékot kapott, ezzel tartva magukat a háromdimenziós hatáshoz. Az árnyék mélységet adott a logónak és a kiemelésnek köszönhetően könnyebben felidézhetővé vált.

Az új logó professzionálisabb lett, mint elődje volt. Letisztultabb, elegánsabb hatást keltett, köszönhetően a betűtípusnak, azonban a színek beemelték a kompozíciót a játékosabb, kreatív térbe, így vált izgalmassá.

1999-2013

A következő logó szintén nagy változtatásokkal látott napvilágot. A betűtípuson ismételten módosítottak, áttértek a Catull BQ-ra, ami szintén hordozta a korábban említett tradicionális hatást. A színek megmaradtak, azonban a betűk közötti elosztás megváltozott. A háromdimenziós hatást szintén árnyékolással érték el. 

A legjelentősebb változás a Google ‘o’ betűit érintette, ugyanis picikét megdöntötték őket, megtörve az eddig jellemző szimmetriát. Ez egy újabb olyan pontja lett az arculatnak, amely játékosságot és barátságosságot sugall, egyúttal mozgásban tartja a külcsínt.

2010-2013

A 2010-től használt logón az árnyékolás már csak éppenhogy van jelen, így inkább kétdimenziósnak mondható a megjelenés – ennek köszönhetően könnyebbé vált az olvashatósága, kicsiben ugyanúgy értelmezhető volt a logó. A színeken világosítottak, hogy vibrálóbbak legyenek és könnyebben megragadja a tekintetet.

2013-2015

Az árnyékolás és a színátmenet teljesen eltűnt, négy különböző szín azonosítható a 2013-ban megjelent logón. A brand minimalista és modern, tükrözve a cég egyszerűségre és innovációra törekvő mentalitását. A színek kissé sötétebbek lettek, kevésbé vibrálnak, matt hatást keltenek.

2015-től napjainkig

2015-től napjainkig

A ma ismert Google logó színei maradtak, azonban világosabb árnyalatban jelennek meg, mint korábban, így egy friss, élettel teli lettering az eredmény. Hosszú idő után változtattak a betűtípuson, a korábbit a Product Sans-ra cserélték.

Az ‘o’ betűkön ismét korrigáltak, ugyanis az új betűtípusban már nem megdönthetőek, hanem tökéletes kör formát kaptak. Ez a változtatás egy harmonikusabb összképet teremt, egyszerűséget és letisztultságot sejtet.

Miért volt szükség új logóra 2015-ben?

A társadalom viszonya az internettel az utóbbi tíz évben egészen megváltozott, sokkal elemibb részévé vált a mindennapjainknak – a Google erre reflektált az új logó megjelentetésével, ugyanis egy olyan design-t alkottak meg, amely mindenféle eszközzel tökéletesen kompatibilis, kerekded formájának köszönhetően könnyen olvasható, az alacsony fájlmérete miatt pedig pikk-pakk betöltődik, csökkenti a sávszélesség használatát.

A Google logó jelentősége

Összességében az 1998 óta megjelent különféle arculat-változatok hasonlóak, így a cég konzisztens tudott maradni és úgy tudott ragaszkodni az elképzeléseihez, hogy eközben haladt a technikai fejlődéssel, innovációval és a társadalom átalakulásával, emellett pedig tükrözte magának a Google-nek a fejlődését is. Látható, hogy lényeges számukra a saját logójuk és nagy figyelmet fordítanak rá, így ezzel a különös odafigyeléssel fontosnak és értékesnek tudtak maradni a piacon.

A Google ünneplőruhái

A Google ünneplőruhái

A Google külső megjelenését sokan izgatottan várják, akárhányszor közeledik a Valentin Nap, a Nőnap, a Karácsony, vagy bármilyen egyéb alkalom, hiszen mindig újabb logókülönlegességgel rukkolnak elő, amelyek a brand szerves részévé váltak. Ma már kijelölt csoportok dolgoznak kifejezetten ezeken a grafikákon, azonban az első ilyen úgynevezett Doodle-t maguk az alapítók készítették 1998-ban a Burning Man Fesztivál idejére. Céljuk az volt, hogy értesítsék a Google felhasználóit arról, hogy a fesztiválon Larry Page és Sergey Brin is részt vesz, így előfordulhat, hogy ez idő alatt lefagy a szerver. 

Összegezve

A Google arculata rengeteget változott az évek során, de tudott fejlődni a céggel karöltve. Ma már az életünk meghatározó részévé vált, mert aki internetet használ, az Google-t is. Nem csak egy keresőmotor, hanem az elsőszámú elektronikus levelezési rendszer platformja, számos olyan nyalánksággal kiegészülve, mint a (teljesség igénye nélkül) Google Drive, a Google Naptár, a Google Dokumentumok és a Google Táblázatok, melyek közösen emelik adatainkat a felhőkbe, egy könnyedén elérhető platformot alkotva. Játékosság, tradíció, egyszerűség és innováció – talán ez mind megfér a Google-ban és a hozzá tartozó logóban.

A szöveg megírásához forrásul szolgált: https://inkbotdesign.com/google-logo-design/ 

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Krasznai Kármen

Author @ brandguide

Néderlandisztika alapszakon, kreatív írás és alkalmazott irodalom specializáción szerezte diplomáját. A Nincs online összművészeti folyóirat interjú rovatának vezetője. Szövegeit 2021 óta publikálja. Életének alapvető része a holland kultúra iránti szeretet és kíváncsiság.

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!