A nagy Gatsby filmes adaptációja megkövetelte, hogy a főszereplő által írt levelek egy egységes betűtípust kapjanak – ehhez jött kapóra a Warner Bros-nak, hogy Cindy Thomason hobbi szinten betűtípusokkal kísérletezett egy száz dollárért vásárolt szoftveren, majd töltötte fel MyFonts-ra.
A Warner meg is vásárolta Cindy Grandhappy fantázianévvel ellátott betűtípusát, amiért mindössze tizenkét dollárt kapott. Még a szoftver árát sem hozta vissza.
Sajnos ez a történet nem rendhagyó. Minden egyes betűtípust, amit látsz, egy tervező hozott létre – legyen az a képernyőn, a tejesdobozon, vagy egy betegtájékoztatón. A piac iszonyúan túltelített: a MyFonts-on 4500 freelancer árulja a saját maga által megtervezett betűtípusát. A független designereknek egyre nehezebb érvényesülni, mert az olyan óriások, mint a Monotype, lefedik az egész piacot, és ez a helyzet lehetővé teszi, hogy irdatlan mennyiségben birtokoljanak fontokat.
Térjünk vissza az eredeti kérdéshez: honnan jönnek a fontok? Kezdjük a legelején.
Történelem
A 15. század derekán, Johannes Gutenberg a nyomdagép feltalálásával az első betűtípust is létrehozta. Nyilvánvalóan addig is léteztek betűk különböző formátumokban, melyek ember- vagy stílusfüggőek voltak – kérdés, hogy mit követelt meg az adott szöveg, a papír vagy a rendelkezésre álló idő – de nyilvánvaló, hogy tökéletesen pontos, mindig ugyanolyan formát nem tudtak követni az ember, mint befolyásoló tényező miatt.
Gutenberget követően sorra kezdték másolni a nyomtatás technológiáját, ennek megfelelően egyre több és több betűtípus látott napvilágot. A Monotype 1887-ben jött létre Philadelphia-ban. Alapítója, Tolbert Lanston feltalálta a monotípiás gépet, ami lehetővé tette a gyorsabb és hatékonyabb nyomtatást. A következő évtizedekben a Monotype olyan napjainkban is népszerű betűtípusokat adott ki, mint a Gill Sans, a Perpetua és az imént emlegetett Times New Roman.
Jelenkor
A huszadik század végén a számítógépek megjelenése teljesen átformálta a typo-ipart, minden elkezdett digitalizálódni, így a Monotype technológiái elavultnak számítottak – fel kellett venniük a versenyt a technológiai fejlődéssel. A céget 2004-ben a bostoni TA Associates felvásárolta, 2007-ben pedig TYPE néven tőzsdére lépett. 2018-re vált tipográfiai nagyhatalommá: a 2010-es bevételük másfélszeresét sikerült produkálniuk.
A Monotype szépen lassan felvásárolt elképesztő mennyiségben betűtípusokat, ami azt eredményezte, hogy mára szinte teljes monopóliumuk van.
Talán két olyan vállalat van, melyek kihívhatják a Monotype-ot: ez az Adobe Fonts és a Google Fonts.
Mission accepted – Piaci verseny a Monotype-val
2012-ben lett igazán megkerülhetetlen a Monotype, ugyanis felvásárolta a MyFonts-ot, ahol független designerek árulták a betűtípusaikat. Hogy számszerűsítsük: a MyFonts 4500 alkotó 250.000 betűtípusát teszi elérhetővé – emellett az Etsy és a Creative Market eltörpül az 5.000 és 82.000 számlált betűtípusával. Átlagosan egy betűtípus 29 dollárba kerül, de az ár nagyban függ attól, hogy a betűtípust a vásárló egyszeri használatra vagy örök időkre váltotta-e meg.
A MyFonts felhasználóinak 55%-a a The Hustle-nek úgy nyilatkozott, hogy a betűtípusok értékesítése mellékes jövedelmet biztosít, azonban a 45% ebből él, ami hatalmas szám. A betűtípusok árának fele megy csak az eladóhoz, a maradék a Monotype-nál landol. A Creative Market ugyanilyen modell alapján működik, az Etsy azonban barátibb: 20 centet számít fel megjelenésenként, és 6,5%-os jutalékot szed minden eladás után.
—
Természetesen szuper jövedelmet lehet varázsolni a MyFonts-on történt értékesítésből: Sam Parrett szintén egy MyFonts bestseller alkotója, a La Luxes betűtípus megálmodója, és 29 dollárért árulja font csomagjait – így havonta átlagosan 7000 dollár a bevétele a MyFonts-ról.
A cikk forrásául szolgált: https://thehustle.co/where-do-fonts-come-from/?mc_cid=3775365282&mc_eid=5c8d2e3be9