Kis fonttörténelem

A nagy Gatsby filmes adaptációja megkövetelte, hogy a főszereplő által írt levelek egy egységes betűtípust kapjanak – ehhez jött kapóra a Warner Bros-nak, hogy Cindy Thomason hobbi szinten betűtípusokkal kísérletezett egy száz dollárért vásárolt szoftveren, majd töltötte fel MyFonts-ra.

A Warner meg is vásárolta Cindy Grandhappy fantázianévvel ellátott betűtípusát, amiért mindössze tizenkét dollárt kapott. Még a szoftver árát sem hozta vissza.

Sajnos ez a történet nem rendhagyó. Minden egyes betűtípust, amit látsz, egy tervező hozott létre – legyen az a képernyőn, a tejesdobozon, vagy egy betegtájékoztatón. A piac iszonyúan túltelített: a MyFonts-on 4500 freelancer árulja a saját maga által megtervezett betűtípusát. A független designereknek egyre nehezebb érvényesülni, mert az olyan óriások, mint a Monotype, lefedik az egész piacot, és ez a helyzet lehetővé teszi, hogy irdatlan mennyiségben birtokoljanak fontokat. 

Térjünk vissza az eredeti kérdéshez: honnan jönnek a fontok? Kezdjük a legelején.

Történelem

A 15. század derekán, Johannes Gutenberg a nyomdagép feltalálásával az első betűtípust is létrehozta. Nyilvánvalóan addig is léteztek betűk különböző formátumokban, melyek ember- vagy stílusfüggőek voltak – kérdés, hogy mit követelt meg az adott szöveg, a papír vagy a rendelkezésre álló idő – de nyilvánvaló, hogy tökéletesen pontos, mindig ugyanolyan formát nem tudtak követni az ember, mint befolyásoló tényező miatt.

Magyarul a betűtípus szó terjedt el, mint összefoglaló név. Emellett, ahogy én is tettem korábban, hívhatjuk fontoknak, typonak, hiszen ezek az angolból átvett kifejezések design körökben magától értetődően bírnak jelentéssel. Az angol nyelvben megkülönböztetjük a typeface és a font szót: typeface az, amelyik a betűtípust jelöli meg; ilyen a Times New Roman. A font ennél egy fokkal specifikusabb, és azt is meghatározza, hogy a betűtípuson belül milyen tulajdonságokkal van felruházva a formátum; például, a 16 pont vastagságú Times New Roman egy font.

Gutenberget követően sorra kezdték másolni a nyomtatás technológiáját, ennek megfelelően egyre több és több betűtípus látott napvilágot. A Monotype 1887-ben jött létre Philadelphia-ban. Alapítója, Tolbert Lanston feltalálta a monotípiás gépet, ami lehetővé tette a gyorsabb és hatékonyabb nyomtatást. A következő évtizedekben a Monotype olyan napjainkban is népszerű betűtípusokat adott ki, mint a Gill Sans, a Perpetua és az imént emlegetett Times New Roman

Jelenkor

A huszadik század végén a számítógépek megjelenése teljesen átformálta a typo-ipart, minden elkezdett digitalizálódni, így a Monotype technológiái elavultnak számítottak – fel kellett venniük a versenyt a technológiai fejlődéssel. A céget 2004-ben a bostoni TA Associates felvásárolta, 2007-ben pedig TYPE néven tőzsdére lépett. 2018-re vált tipográfiai nagyhatalommá: a 2010-es bevételük másfélszeresét sikerült produkálniuk. 

A Monotype szépen lassan felvásárolt elképesztő mennyiségben betűtípusokat, ami azt eredményezte, hogy mára szinte teljes monopóliumuk van.

Léteznek cégek, amelyek saját betűtípusaikat igyekeznek értékesíteni, de a legnagyobb, általános felhasználóknak is ismerős betűtípusok, mint az Arial, a Helvetica, a Gotham és a Times New Roman mind a Monotype birtokában vannak.

Talán két olyan vállalat van, melyek kihívhatják a Monotype-ot: ez az Adobe Fonts és a Google Fonts. 

Mission accepted – Piaci verseny a Monotype-val

2012-ben lett igazán megkerülhetetlen a Monotype, ugyanis felvásárolta a MyFonts-ot, ahol független designerek árulták a betűtípusaikat. Hogy számszerűsítsük: a MyFonts 4500 alkotó 250.000 betűtípusát teszi elérhetővé – emellett az Etsy és a Creative Market eltörpül az 5.000 és 82.000 számlált betűtípusával. Átlagosan egy betűtípus 29 dollárba kerül, de az ár nagyban függ attól, hogy a betűtípust a vásárló egyszeri használatra vagy örök időkre váltotta-e meg.

A MyFonts felhasználóinak 55%-a a The Hustle-nek úgy nyilatkozott, hogy a betűtípusok értékesítése mellékes jövedelmet biztosít, azonban a 45% ebből él, ami hatalmas szám. A betűtípusok árának fele megy csak az eladóhoz, a maradék a Monotype-nál landol. A Creative Market ugyanilyen modell alapján működik, az Etsy azonban barátibb: 20 centet számít fel megjelenésenként, és 6,5%-os jutalékot szed minden eladás után.

Független alkotóként szabad vagy, ami remek. De oda kell figyelni arra, hogy ne maradj észrevétlen, és legyőzd a szörnyeteget, a MyFonts-ot. Mert hatalmasak.

— 

fogalmazott Ellen Ruff, akinek a Larken nevű betűtípusa bestseller a MyFonts-on

Természetesen szuper jövedelmet lehet varázsolni a MyFonts-on történt értékesítésből: Sam Parrett szintén egy MyFonts bestseller alkotója, a La Luxes betűtípus megálmodója, és 29 dollárért árulja font csomagjait – így havonta átlagosan 7000 dollár a bevétele a MyFonts-ról.

A cikk forrásául szolgált: https://thehustle.co/where-do-fonts-come-from/?mc_cid=3775365282&mc_eid=5c8d2e3be9 

Krasznai Kármen

Author @ brandguide

Néderlandisztika alapszakon, kreatív írás és alkalmazott irodalom specializáción szerezte diplomáját. A Nincs online összművészeti folyóirat interjú rovatának vezetője. Szövegeit 2021 óta publikálja. Életének alapvető része a holland kultúra iránti szeretet és kíváncsiság.

A Kyiv Type Foundry az ukrán tipográfiai hagyományt éleszti fel, legfőképp a Szovjetunió korszakából.
Az új logón a királyi ház és a kormányzat kommunikációs osztálya egyaránt dolgozott.
Idén másodszor került megrendezésre a Magyar Könyvtervezés kiállítás és díjátadó.
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!