Aki jól figyel, észrevette a Microsoft Wordben, hogy van egy újnak tűnő alapértelmezett betűtípus, az Aptos. (erről írtunk is már korábbi cikkünkben – a szerk.) Cseles, mert valójában a betűtípus maga nem új, hanem csak új nevet kapott: korábban Bierstadt néven volt ismert.
Steve Matteson, a betűtípus megalkotója a Bierstadt nevet egy Colorado-i hegy alapján adta a fontnak. Később, mikor az átnevezés mellett döntöttek, a kaliforniai Santa Cruz megye egy városa, Aptos ihlette meg Matteson-t, aki szerint a térség egyedülállóan sokszínű éghajlattal rendelkezik.
Elissaveta M. Brandon a Fast Company-nak írt cikkéhez négy különböző stúdiót kérdezett meg a betűtípusok elnevezéséről, hogy teljesebb képet kapjunk erről a rejtélyesnek tűnő folyamatról.
A névadás joga
Az elsődleges kérdés, amit feltett, hogy mégis ki az, aki elnevezi a születő betűtípusokat. Általánosságban elmondható, hogy két scenario létezik: az egyik, mikor egy designer tervez egy betűtípust a stúdióban, ahol dolgozik, és az fel is kerül a betűtípusok piacterére, ahol aztán a potenciális ügyfelek megvásárolhatják. Ilyenkor a tervező tipográfus vagy pedig egy komplett designer csapat dönt a névről.
A másik eset, mikor a stúdió ügyfele megrendelést ad le, és az elképzelései alapján alkotja meg a designer(csapat) a betűtípust. Ekkor a designerek természetesen tehetnek javaslatot a betűtípus elnevezésére, de a végszó a kliensnél van.
- Érdemes maximum tíz karakterből álló nevet adni a fontnak, hogy könnyebben megjegyezhető legyen.
- Jó, ha több nyelven is értelmes és egyszerűen kiejthető sokak számára.
- Nem hátrány, ha kellően különbözik minden már létező betűtípustól, hogy ne legyen ok a pereskedésre.
- Nem mindegy a kezdőbetű sem, ugyanis a fontok listája általában ábécé sorrendbe van rendezve a szövegszerkesztő programokon belül.
Gyermek születik
Többek között Noël Leu, a svájci Grilli Type kreatív ügynökség egyik alapító tagja is úgy nyilatkozott, hogy párhuzamot vont a gyerekeknek történő névadással.
—
Nomen est omen
A Grilli Type által tervezett betűtípus, a GT Cinetype valójában nem akarta a mozikat megcélozni célközönségként. Noël Leu elmondása alapján azért kapta ezt a nevet, mert egy régi betűtípus inspirálta a tervezést, amelyet egykor a filmekbe égettek felirat gyanánt. Ennek ellenére a font a Los Angeles-i Academy Museum of Motion Pictures hivatalos betűtípusává avanzsált, így kijelenthető, hogy igazán jól sült el a névadás, ha nem is volt szándékos.
Ragasztó
A formát és a mögöttes koncepciót a név az, ami a leghatékonyabban össze tudja kötni, és a felhasználót ezáltal segíti eligazodni.
—
Etűd
Etude-nek nevezte el Emily Atwood, a brooklyni székhelyű Order design stúdió egy munkatársa azt a betűtípust, amit a kísérletező zenei megoldások inspiráltak a tervezés folyamata során. A névadás azonban nem volt a kezdetektől ennyire egyértelmű: munkacímnek a Notation nevet adta a fontnak, de ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott Elissaveta-nak, hogy a kezdetektől érezte, hogy nem lesz jó, nem passzol majd a végeredményhez.
Később rátalált az étude, francia eredetű szóra, ami zenei tanulmányt jelent, ami egy adott hangszerre írt, főleg a technikai készségek fejlesztésére alkalmas zenedarab. Így állt össze egy egésszé a kísérletiesség, a zene, és a font.
Tanulság
A névadás egy olyan faramuci folyamat, amely egy olyan időbeli skálát jár be, melynek egyik vége a pillanat könnyed műve, a másik vége pedig egy néha kínkeservesnek tűnő, hosszadalmas munka. Természetesen az utóbbinak is megvan a bája, hiszen a tökéletes végeredmény megtalálása nagy megkönnyebbülést hozhat. Ahány út, annyi jó megoldás, csak győzze a tipográfus türelemmel.