Ki és mi alapján nevezi el a betűtípusokat?

Tartalomjegyzék

Aki jól figyel, észrevette a Microsoft Wordben, hogy van egy újnak tűnő alapértelmezett betűtípus, az Aptos. (erről írtunk is már korábbi cikkünkben – a szerk.) Cseles, mert valójában a betűtípus maga nem új, hanem csak új nevet kapott: korábban Bierstadt néven volt ismert.

Steve Matteson, a betűtípus megalkotója a Bierstadt nevet egy Colorado-i hegy alapján adta a fontnak. Később, mikor az átnevezés mellett döntöttek, a kaliforniai Santa Cruz megye egy városa, Aptos ihlette meg Matteson-t, aki szerint a térség egyedülállóan sokszínű éghajlattal rendelkezik. 

Ahogy ez a történet is mutatja, a névadás igen ad hoc és intuitív.

Elissaveta M. Brandon a Fast Company-nak írt cikkéhez négy különböző stúdiót kérdezett meg a betűtípusok elnevezéséről, hogy teljesebb képet kapjunk erről a rejtélyesnek tűnő folyamatról.

A névadás joga

Az elsődleges kérdés, amit feltett, hogy mégis ki az, aki elnevezi a születő betűtípusokat. Általánosságban elmondható, hogy két scenario létezik: az egyik, mikor egy designer tervez egy betűtípust a stúdióban, ahol dolgozik, és az fel is kerül a betűtípusok piacterére, ahol aztán a potenciális ügyfelek megvásárolhatják. Ilyenkor a tervező tipográfus vagy pedig egy komplett designer csapat dönt a névről.

A másik eset, mikor a stúdió ügyfele megrendelést ad le, és az elképzelései alapján alkotja meg a designer(csapat) a betűtípust. Ekkor a designerek természetesen tehetnek javaslatot a betűtípus elnevezésére, de a végszó a kliensnél van.

Léteznek sorvezetők a névadáshoz, amelyeket a cikkből le tudtam szűrni a beszámolók alapján:
  • Érdemes maximum tíz karakterből álló nevet adni a fontnak, hogy könnyebben megjegyezhető legyen.
  • Jó, ha több nyelven is értelmes és egyszerűen kiejthető sokak számára.
  • Nem hátrány, ha kellően különbözik minden már létező betűtípustól, hogy ne legyen ok a pereskedésre.
  • Nem mindegy a kezdőbetű sem, ugyanis a fontok listája általában ábécé sorrendbe van rendezve a szövegszerkesztő programokon belül.

Gyermek születik

Többek között Noël Leu, a svájci Grilli Type kreatív ügynökség egyik alapító tagja is úgy nyilatkozott, hogy párhuzamot vont a gyerekeknek történő névadással.

Nagyon érdekes, hogy egyes kultúrákban már a gyermek születése előtt eldöntik, hogy milyen nevet adnak neki, míg mások a születés után döntenek arról, hogy milyen nevet adjanak a babának. A mi esetünkben is hasonló a helyzet: előfordul, hogy a név a kezdetek kezdetén a tervezési folyamat egyik legmeghatározóbb eleme, máskor pedig a publikálás előtti utolsó, fájdalmas folyamat.

— 

Nomen est omen

A Grilli Type által tervezett betűtípus, a GT Cinetype valójában nem akarta a mozikat megcélozni célközönségként. Noël Leu elmondása alapján azért kapta ezt a nevet, mert egy régi betűtípus inspirálta a tervezést, amelyet egykor a filmekbe égettek felirat gyanánt. Ennek ellenére a font a Los Angeles-i Academy Museum of Motion Pictures hivatalos betűtípusává avanzsált, így kijelenthető, hogy igazán jól sült el a névadás, ha nem is volt szándékos.

Ahogyan a vállalatok nevei a márka történetének és eredetének kapujaként funkcionálnak, úgy a betűtípus neve is egy történetmesélő eszköz, amely egy elősegítheti, hogy az emberek megértsék a mögöttes koncepciót és könnyebben értelmezhessék a formátumot. 

Ragasztó

A formát és a mögöttes koncepciót a név az, ami a leghatékonyabban össze tudja kötni, és a felhasználót ezáltal segíti eligazodni. 

Nagyon érdekes, hogy egyes kultúrákban már a gyermek születése előtt eldöntik, hogy milyen nevet adnak neki, míg mások a születés után döntenek arról, hogy milyen nevet adjanak a babának. A mi esetünkben is hasonló a helyzet: előfordul, hogy a név a kezdetek kezdetén a tervezési folyamat egyik legmeghatározóbb eleme, máskor pedig a publikálás előtti utolsó, fájdalmas folyamat.

— 

Etűd

Etude-nek nevezte el Emily Atwood, a brooklyni székhelyű Order design stúdió egy munkatársa azt a betűtípust, amit a kísérletező zenei megoldások inspiráltak a tervezés folyamata során. A névadás azonban nem volt a kezdetektől ennyire egyértelmű: munkacímnek a Notation nevet adta a fontnak, de ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott Elissaveta-nak, hogy a kezdetektől érezte, hogy nem lesz jó, nem passzol majd a végeredményhez.

Később rátalált az étude, francia eredetű szóra, ami zenei tanulmányt jelent, ami egy adott hangszerre írt, főleg a technikai készségek fejlesztésére alkalmas zenedarab. Így állt össze egy egésszé a kísérletiesség, a zene, és a font.

Tudtad, hogy a betűtípus, amellyet ez a szöveg is a használ a brandguide arculati betűtípusa az Oedenburg Sans? Ezt a betűt használjuk az digitális és nyomtatott anyagokon is. A tervezője Naske László Mihály és a nevét Sopronról kapta, úgyanis Sopron német elnevezése: Ödenburg.

Tanulság

A névadás egy olyan faramuci folyamat, amely egy olyan időbeli skálát jár be, melynek egyik vége a pillanat könnyed műve, a másik vége pedig egy néha kínkeservesnek tűnő, hosszadalmas munka. Természetesen az utóbbinak is megvan a bája, hiszen a tökéletes végeredmény megtalálása nagy megkönnyebbülést hozhat. Ahány út, annyi jó megoldás, csak győzze a tipográfus türelemmel.

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Krasznai Kármen

Author @ brandguide

Néderlandisztika alapszakon, kreatív írás és alkalmazott irodalom specializáción szerezte diplomáját. A Nincs online összművészeti folyóirat interjú rovatának vezetője. Szövegeit 2021 óta publikálja. Életének alapvető része a holland kultúra iránti szeretet és kíváncsiság.

A Kyiv Type Foundry az ukrán tipográfiai hagyományt éleszti fel, legfőképp a Szovjetunió korszakából.
Az új logón a királyi ház és a kormányzat kommunikációs osztálya egyaránt dolgozott.
Idén másodszor került megrendezésre a Magyar Könyvtervezés kiállítás és díjátadó.
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!