A négy negyed technikája és a pillangó diagram
Ahhoz, hogy jó arculatot tudjunk tervezni, kellenek azok az eszközök, amelyek biztosítják, hogy a végeredmény magas minőségű legyen. Először is tisztázzuk, hogy mitől jó egy arculat? Felsorolok négy szempontot:
Rendszer van benne
Struktúra, rend, amelynek az építőelemei bármely jövőbeli kihívásnak meg tudnak felelni. Olyan rendszer, amely könnyen alkalmazható a különböző felhasználási felületeken, kiegészíthető, bővíthető.
Felismerhető, megkülönböztető
Az arculatok egyik fő jelentősége az egyediségükben és a megkülönböztethetőségben rejlik. Nem keverhető össze mással, nem cseng össze, nem jut eszébe más a közönségnek, hanem egy olyan vizuális nyelvrendszer, amely egyedileg kommunikálja a brandet.
Rezonál a célközönséggel
Minden arculat annyira jó, amennyire eltalálja a célközönségét. A célközönség felfogja, megérti, sőt akár megszereti a designt.
Digital ready
2021-ben nem lehet, hogy ne legyen digitálisan kompatibilis egy arculat. Fontos, hogy azoknak a szempontoknak megfeleljen, amelyeket a mai idők megkívánnak tőlünk. Erről részletesebben olvashatsz a PDF guide-ban.
Ahogy egy korábbi írásban is kifejtettem, fontos foglalkoznunk a tervezési folyamattal, hogy miként, milyen lépésekkel jutunk el a végeredményig. Ehhez gyűjtöttem össze most három további olyan segítséget, amely hasznos lehet bármely arculattervezési, digitális branding projektben.
A Brand Sprintről már többször esett szó, legyen most itt kettő másik gyakorlat, amelyet a Wolff Olinsnál dolgoztak ki és használnak:
- A „négy negyed” technikája
- Pillangódiagram
A „négy negyed” technikája
Hogyan lesz igazán brandvezérelt a vállalkozás vagy szolgáltatás? Manapság a sikeres vállalkozások jellemzően brand- vagy misszióvezéreltek. Ennek a missziónak a kidolgozásában egy módszer a „négy negyed” technikája, amely segít rendbe tenni a gondolatokat egy brand körül.
Az egész gyakorlat lényege, hogy fogjuk először és összeszedjük a vállalat vagy szolgáltatás összes elemét, majd egy koordináta-rendszerben ábrázoljuk. A kialakított struktúra pedig segít eligazodni a brand értékei, miértje stb. között.
A módszer központjában egy koordináta-rendszer van, amelynek a függőleges tengelyén a külső / belső, a vízszintes tengelyén a soft / hard szempontok állnak.
A külső / belső arra vonatkozik, hogy egy adott brand milyen szempontok mentén kommunikál, vagy látszódik külsőleg és belsőleg.
A hard / soft szempontok rendszerében pedig a hard azokat a tényeket jelenti, amelyek mérhetőek, jól kimutathatóak vagy bizonyíthatóak. A soft szempontok pedig olyan információkat, tényeket jelentenek, amelyek nehezen mérhetőek, inkább szubjektívek, megítéléstől függőek.
Brandek esetében nagyon fontosak ezen utóbbiak is, hiszen a brand is egy olyan érzés vagy érzések halmaza, amelyet nehezen vagy alig lehet mérni.
A kialakult négy negyed így meghatároz négy mezőt, amelyek a brandet meghatározzák:
- Ajánlat – külső / hard
- Képesség – belső / hard
- Jelenlét – külső / soft
- Kultúra – belső / soft
Az egész gyakorlat célja, hogy le tudjuk tisztítani gondolatainkat, hogy tisztán lássuk, hogyan épül fel a brand, milyen elemei vannak és azok hogyan támogatják az ügyünket.
Példaként elkészítettem a brandguide-ra vonatkozó „négy negyed” ábrát, ahol jól láthatjátok az egyes negyedekben lévő válaszokat.
Pillangódiagram
Ezt a metódust is a Wolff Olinsnál dolgozták ki, és a mai napig alkalmazzák brandek magjának kialakításához. Ez egy egyszerűbb metódus, talán a „négy negyed” előtt érdemes elkészíteni, egy jó első kiindulási alap lehet a brandünk kidolgozásakor.
Ez a diagram csak két ellipszisből áll, valamint a két ellipszis metszetéből. Mindkettőhöz tartozik egy kérdés:
- Mi a megoldandó probléma?
- Miben vagyok/vagyunk speciális(ak)?
A két kérdés metszetében pedig megjelenik a brandötlet, a megoldás, az ígéret, amelyet a brand magában hordoz.
Ez is egy olyan technika, amely segíthet tisztán látni azzal kapcsolatban, hogy mi az adott brand miértje, miben segít, mi az a belső mag, amely mozgatja az egészet?
Ezt a gyakorlatot is elvégeztem példaként a brandguide estében is, láthatod illusztrációként.
Legyenek eszközeid és folyamatod!
Fontos, hogy mindig találjuk meg azt a technikát, metódust, amire szükség van az adott projektben. Nem jó, ha a megtanult technikákat „ész nélkül” alkalmazzuk átgondolás nélkül. Nézzük, hogy mik a célok és igények, és ahhoz alakítsuk a megfelelő technikákat.
Azt is fontos látni, hogy manapság nem elég lineárisan haladni az egyes projektekben, fix lépések után következő újabb lépések mentén, hanem figyelni kell a workshop eredményeire, és arra reagálva akár újabb interaktív workshopokon ki kell dolgozni, fel kell tárni a részleteket.
Ugyanígy fontos átlátni a teljes képet, hogy mire van szüksége az ügyfelednek, összekötni a pontokat, nem pedig gondolkodás nélkül csinálni a szokásos megoldásokat. Figyelembe kell vennünk a teljes brandélményt, megnézni, hogy ezt hogyan és milyen lépések mentén tudjuk elérni.
Ezért is fontos, hogy tanácsadóként tekintsünk magunkra, ne pedig végrehajtóként, de ha a fentiek szerint cselekszünk, akkor ezzel nem lesz gond.