Két új hasznos eszköz az arculattervezéshez

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

Mindig érdemes gondolkodni azon, hogy milyen technikákkal lehet javítani a tervezési folyamaton. Én is mindig keresem az újabb technikákat és ahogy lehetőségem nyílik rá ki is próbálom őket. Ez a cikk is bemutat néhány ilyen technikát, amelyet már akár a következő projektben is alkalmazni tudsz. 

Tartalomjegyzék

A négy negyed technikája és a pillangó diagram

Ahhoz, hogy jó arculatot tudjunk tervezni, kellenek azok az eszközök, amelyek biztosítják, hogy a végeredmény magas minőségű legyen. Először is tisztázzuk, hogy mitől jó egy arculat? Felsorolok négy szempontot:

Rendszer van benne

Struktúra, rend, amelynek az építőelemei bármely jövőbeli kihívásnak meg tudnak felelni. Olyan rendszer, amely könnyen alkalmazható a különböző felhasználási felületeken, kiegészíthető, bővíthető.

Felismerhető, megkülönböztető

Az arculatok egyik fő jelentősége az egyediségükben és a megkülönböztethetőségben rejlik. Nem keverhető össze mással, nem cseng össze, nem jut eszébe más a közönségnek, hanem egy olyan vizuális nyelvrendszer, amely egyedileg kommunikálja a brandet.

Rezonál a célközönséggel

Minden arculat annyira jó, amennyire eltalálja a célközönségét. A célközönség felfogja, megérti, sőt akár megszereti a designt.

Digital ready

2021-ben nem lehet, hogy ne legyen digitálisan kompatibilis egy arculat. Fontos, hogy azoknak a szempontoknak megfeleljen, amelyeket a mai idők megkívánnak tőlünk. Erről részletesebben olvashatsz a PDF guide-ban.

Ahogy egy korábbi írásban is kifejtettem, fontos foglalkoznunk a tervezési folyamattal, hogy miként, milyen lépésekkel jutunk el a végeredményig. Ehhez gyűjtöttem össze most három további olyan segítséget, amely hasznos lehet bármely arculattervezési, digitális branding projektben.

Brand Sprintről már többször esett szó, legyen most itt kettő másik gyakorlat, amelyet a Wolff Olinsnál dolgoztak ki és használnak:

  • A „négy negyed” technikája
  • Pillangódiagram

A „négy negyed” technikája

Hogyan lesz igazán brandvezérelt a vállalkozás vagy szolgáltatás? Manapság a sikeres vállalkozások jellemzően brand- vagy misszióvezéreltek. Ennek a missziónak a kidolgozásában egy módszer a „négy negyed” technikája, amely segít rendbe tenni a gondolatokat egy brand körül.

Az egész gyakorlat lényege, hogy fogjuk először és összeszedjük a vállalat vagy szolgáltatás összes elemét, majd egy koordináta-rendszerben ábrázoljuk. A kialakított struktúra pedig segít eligazodni a brand értékei, miértje stb. között.

A módszer központjában egy koordináta-rendszer van, amelynek a függőleges tengelyén a külső / belső, a vízszintes tengelyén a soft / hard szempontok állnak.

A külső / belső arra vonatkozik, hogy egy adott brand milyen szempontok mentén kommunikál, vagy látszódik külsőleg és belsőleg.

A hard / soft szempontok rendszerében pedig a hard azokat a tényeket jelenti, amelyek mérhetőek, jól kimutathatóak vagy bizonyíthatóak. A soft szempontok pedig olyan információkat, tényeket jelentenek, amelyek nehezen mérhetőek, inkább szubjektívek, megítéléstől függőek.

Brandek esetében nagyon fontosak ezen utóbbiak is, hiszen a brand is egy olyan érzés vagy érzések halmaza, amelyet nehezen vagy alig lehet mérni.

A kialakult négy negyed így meghatároz négy mezőt, amelyek a brandet meghatározzák:

  • Ajánlat – külső / hard
  • Képesség – belső / hard
  • Jelenlét – külső / soft
  • Kultúra – belső / soft

Az egész gyakorlat célja, hogy le tudjuk tisztítani gondolatainkat, hogy tisztán lássuk, hogyan épül fel a brand, milyen elemei vannak és azok hogyan támogatják az ügyünket.

Példaként elkészítettem a brandguide-ra vonatkozó „négy negyed” ábrát, ahol jól láthatjátok az egyes negyedekben lévő válaszokat.

A „négy negyed” ábra a brandguide-ra vonatkoztatva

Pillangódiagram

Ezt a metódust is a Wolff Olinsnál dolgozták ki, és a mai napig alkalmazzák brandek magjának kialakításához. Ez egy egyszerűbb metódus, talán a „négy negyed” előtt érdemes elkészíteni, egy jó első kiindulási alap lehet a brandünk kidolgozásakor. 

Ez a diagram csak két ellipszisből áll, valamint a két ellipszis metszetéből. Mindkettőhöz tartozik egy kérdés:

  • Mi a megoldandó probléma?
  • Miben vagyok/vagyunk speciális(ak)?

A két kérdés metszetében pedig megjelenik a brandötlet, a megoldás, az ígéret, amelyet a brand magában hordoz. 

Ez is egy olyan technika, amely segíthet tisztán látni azzal kapcsolatban, hogy mi az adott brand miértje, miben segít, mi az a belső mag, amely mozgatja az egészet?

Ezt a gyakorlatot is elvégeztem példaként a brandguide estében is, láthatod illusztrációként.

Pillangódiagram a brandguide-ra vonatkoztatva.

Legyenek eszközeid és folyamatod!

Fontos, hogy mindig találjuk meg azt a technikát, metódust, amire szükség van az adott projektben. Nem jó, ha a megtanult technikákat „ész nélkül” alkalmazzuk átgondolás nélkül. Nézzük, hogy mik a célok és igények, és ahhoz alakítsuk a megfelelő technikákat.

Azt is fontos látni, hogy manapság nem elég lineárisan haladni az egyes projektekben, fix lépések után következő újabb lépések mentén, hanem figyelni kell a workshop eredményeire, és arra reagálva akár újabb interaktív workshopokon ki kell dolgozni, fel kell tárni a részleteket.

Ugyanígy fontos átlátni a teljes képet, hogy mire van szüksége az ügyfelednek, összekötni a pontokat, nem pedig gondolkodás nélkül csinálni a szokásos megoldásokat. Figyelembe kell vennünk a teljes brandélményt, megnézni, hogy ezt hogyan és milyen lépések mentén tudjuk elérni.

Ezért is fontos, hogy tanácsadóként tekintsünk magunkra, ne pedig végrehajtóként, de ha a fentiek szerint cselekszünk, akkor ezzel nem lesz gond.

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!