9 tipográfiai hiba, amit ne kövess el designerként (és egyébként sem)

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

Vitathatatlan tény, hogy a jó tipográfia az egyik legfontosabb elem a grafikai és design munkákban. A mai világban, amikor a kommunikáció nagyrészt az online térbe helyeződött át, és rövid pillanatok alatt kell üzeneteket közvetítenünk, ez még inkább elengedhetetlen.

Azonban sajnos nem mindig egyértelmű, hogy milyen szabályok szerint kell a tipográfiát alkalmazni, és ennek eredményeként az elkészült anyagok nem mindig felelnek meg a márka célkitűzéseinek.

Szerencsére itt van ez a cikk, amely sorra veszi a leggyakoribb tipográfiai hibákat, hogy te már biztosan ne essenél ebbe a hibába.

Tartalomjegyzék

Vitán felül áll, hogy a jó tipográfia a grafikai és design munkák egyik legfontosabb eleme.

Napjainkban, amikor a kommunikáció jelentős része költözött át az online térbe, és mikromomentumok alatt kell üzenetet átadnunk, pedig még megkerülhetetlenebbé vált.

De sajnos nem mindig egyértelmű, milyen szabályok mentén szerveződik a tipográfia, így az elkészült anyagok nem szolgálják a márka törekvéseit.

Szerencsére itt ez a cikk, amelyben sorra vesszük a leggyakoribb tipográfiai hibákat, hogy te már biztosan ne kövesd el őket.

Mit nevezünk tipográfiai hibának designerként?

Korábban főként az elgépeléseket, elírásokat röviden typónak nevezik – a typography szó nyomán.

Napjainkban azonban már nem ezt (vagy nem csak ezt) nevezzük tipográfiai hibának. Hiszen a könyvnyomtatás mellett már számtalan egyéb területen is megkerülhetetlenné vált a tipográfia.

Lényegében az olyan tervezési és kivitelezési hibák csoportjáról beszélünk, amelyek károsítják a design elsődleges célját: a könnyen dekódolható, figyelemfelkeltő és megjegyezhető üzenetek átadását.

Ebből adódóan nemcsak az elírásokat, rossz színhasználatot, a betűk és sorok aránytalan igazítását, hanem az alapvető tervezési hibákat is ide sorolhatjuk.

De nézzük is meg pontról pontra, melyek ezek közül a legnagyobbak.

Tipográfia - A vizuális kommunikáció alapja könyv.

A 9 leggyakoribb tipográfiai hiba

Az alábbiakban kibontjuk, melyek a leggyakoribb tipográfiai hibák, amelyeket elkerülve sokkal jobb és eredményesebb munkákat adhatsz ki a kezedből designerként.

1. Túl sok, egymáshoz vagy az üzenethez nem illő font

Talán az első számú hiba, legyen szó kezdő vagy tapasztalt designerről, az egyszerre túl sok font használata.

Ökölszabály szerint a legtöbb esetben elég 2-3 különböző fontot használni. Ettől eltérni tényleg csak nagyon ritkán indokolt.

Érdemes egy fontpárt kiválasztani, és ezeket következetesen használni.

Emellett arra is ügyelni kell, hogy a kiválasztott fontok harmóniában legyenek, jól passzoljanak egymáshoz.

Egy jó designer továbbá arra is figyel, hogy a választott fontok kiszolgálják a márka és/vagy az adott tartalom üzenetét.

2. Egymáshoz túl közel elhelyezkedő szavak

Ezen a ponton beszélhetünk sortávolságról és sorközről is. Ha egymáshoz képest túl közeliek a betűk, romlik az olvashatóság – így a szöveg nem tölti be megfelelően a szerepét.

Pontosan nehéz meghatározni, mi az ideális, de általánosságban a sortáv 10-15%-al nagyobb, mint a betűméret. Nagyobb méretben ez az arány lecsökkenhet.

3. Nem megfelelő vizuális hierarchia

Néhány szövegtípus esetén (például plakátoknál, landing oldalakon) fontos, hogy az adott szöveg bizonyos részeit kiemeljük. Elkülönítve a címet, az alcímeket és a törzsszöveget.

Így állíthatunk fel vizuális hierarchiát a szövegben.

A vizuális hierarchia segít az olvasó figyelmének terelésében, emellett könnyebben olvashatóvá és befogadhatóvá teszi a szöveget. Az ember vizuális észlelésében felfedezhető egy minta, miszerint egyes elemek jobban kiemelkednek, mint más elemek, ami fontossági sorrendet állít fel a szövegrészek között.

4. Olvashatatlan betűtípus

Ahogy már fentebb is hangsúlyoztuk: a tipográfia elsődleges szerepe a szöveg befogadhatóságának segítése. Néhányan túlbuzgóságból erőltetik az egyedibbnél egyedibb betűtípusok használatát – akkor is, ha ettől esetleg sérül az olvashatóság.

Bizonyos betűtípusok jól mutatnak például címsorban, de olvashatatlanok a törzsszövegben. De a fordítottja sem szerencsés, amikor a szövegben jól mutató font unalmas a címsorokban.

5. Nem megfelelő kontraszt

Oké, egy kicsit már engem zavar, milyen gyakran ismétlem önmagam, de a tipográfia valóban arról szól, hogy az információ minél könnyebben látható, olvasható és befogadható legyen. Azaz a megfelelő kontraszt megtalálásáról.

Viszonylag sokan rontják el például a háttér- és a betűszín kontrasztját. De a betűtípus és betűtípus közötti kontraszt is fontos. (Fentebb már szót ejtettünk róla, hogy ne válasszunk két túlzottan eltérő betűtípust, de a túl egyformák sem mindig kifizetődőek.)

6. Túl sok középre igazított szöveg

Néhányan azt vallják: soha ne rendezz így szöveget.

Én azért óvatosabban fogalmaznék, hiszen okosan használva jól kiemeli az adott szövegrészt. Kezdő designerek viszont gyakran követik el azt a hibát, hogy a szöveg nagy részét középre rendezik, az egyensúly megtartása miatt.

Ez azért baj, mert a túlzott szimmetria egyszerre nyugtalanító és nehezen olvasható. Érdemes tehát némi asszimetriára törekedni.

7. Túl sok kiemelés

Egy szövegben érdemes minél kevesebb különböző kiemelést használni. Ha megnézed ezt a cikket, a dőlt (kurzív) és félkövér (bold) kiemeléseken kívül nemigen használunk mást. Ez azért van, mert ha túl sok kiemeléssel törjük meg a szöveget, azzal épphogy rontjuk a befogadhatóságot, nem javítjuk.

8. A negatív térköz nem megfelelő használata

Ez szintén gyakori hiba. A kezdők általában túlbuzgóságból töltik tele a rendelkezésre álló felületet. A tapasztaltabbak pedig, bár értik a negatív terek koncepcióját, mégis eltévesztik olykor az arányokat.

Pedig az olvashatóság szempontjából kiemelten fontos a szöveg tartalmazzon néhány lélegzetvételnyi teret.

9. Árva és özvegy sorok figyelmen kívül hagyása

Főként nyomtatott magazinokban fordul elő ez a hiba, ami a rossz sortörésből fakad. Mindkét esetben egy vagy néhány új sorba átkerülő szóról beszélünk, amelyek így megtörik a szöveget.

Ez a hiba manuálisan is javítható, de a jobb tördelő szoftverekben már be is állíthatjuk a sortörések ilyenformán való kezelését.

Összefoglalva: ezeket a hibákat tipográfiai hibákat kerüld designerként

A fentiekben tehát részleteztük, melyek a tipográfia azon hibái, amelyeket mindenképp kerülnöd kell:

  1. Túl sok, egymáshoz vagy az üzenethez nem illő font
  2. Túl közel elhelyezkedő szavak
  3. Nem megfelelő vizuális hierarchia
  4. Olvashatatlan betűtípus
  5. Túlzott vagy kevés kontraszt
  6. Túl sok középre rendezett szöveg
  7. A kiemelések túlzásba vitele
  8. A negatív terek figyelmen kívül hagyása
  9. Árva és özvegy sorok a szövegben

Ha ennél mélyebb ismeretekre vágysz, nem hiányozhat a polcodról ez a tipográfia könyv.

Tetszett a cikk, mindenképp oszd meg designer ismerőseiddel, hogy ők is elkerülhessék ezt a 9 tipográfiai hibát.

És ha van kedved folytatni a szakmai párbeszédet, szívesen látunk a YELLOW-ban, a designer közösségbe, amire vágytál.

Tipográfia - A vizuális kommunikáció alapja könyv.
Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!