Vitán felül áll, hogy a jó tipográfia a grafikai és design munkák egyik legfontosabb eleme.
Napjainkban, amikor a kommunikáció jelentős része költözött át az online térbe, és mikromomentumok alatt kell üzenetet átadnunk, pedig még megkerülhetetlenebbé vált.
De sajnos nem mindig egyértelmű, milyen szabályok mentén szerveződik a tipográfia, így az elkészült anyagok nem szolgálják a márka törekvéseit.
Szerencsére itt ez a cikk, amelyben sorra vesszük a leggyakoribb tipográfiai hibákat, hogy te már biztosan ne kövesd el őket.
Mit nevezünk tipográfiai hibának designerként?
Korábban főként az elgépeléseket, elírásokat röviden typónak nevezik – a typography szó nyomán.
Napjainkban azonban már nem ezt (vagy nem csak ezt) nevezzük tipográfiai hibának. Hiszen a könyvnyomtatás mellett már számtalan egyéb területen is megkerülhetetlenné vált a tipográfia.
Lényegében az olyan tervezési és kivitelezési hibák csoportjáról beszélünk, amelyek károsítják a design elsődleges célját: a könnyen dekódolható, figyelemfelkeltő és megjegyezhető üzenetek átadását.
Ebből adódóan nemcsak az elírásokat, rossz színhasználatot, a betűk és sorok aránytalan igazítását, hanem az alapvető tervezési hibákat is ide sorolhatjuk.
De nézzük is meg pontról pontra, melyek ezek közül a legnagyobbak.
A 9 leggyakoribb tipográfiai hiba
Az alábbiakban kibontjuk, melyek a leggyakoribb tipográfiai hibák, amelyeket elkerülve sokkal jobb és eredményesebb munkákat adhatsz ki a kezedből designerként.
1. Túl sok, egymáshoz vagy az üzenethez nem illő font
Talán az első számú hiba, legyen szó kezdő vagy tapasztalt designerről, az egyszerre túl sok font használata.
Ökölszabály szerint a legtöbb esetben elég 2-3 különböző fontot használni. Ettől eltérni tényleg csak nagyon ritkán indokolt.
Érdemes egy fontpárt kiválasztani, és ezeket következetesen használni.
Emellett arra is ügyelni kell, hogy a kiválasztott fontok harmóniában legyenek, jól passzoljanak egymáshoz.
Egy jó designer továbbá arra is figyel, hogy a választott fontok kiszolgálják a márka és/vagy az adott tartalom üzenetét.
2. Egymáshoz túl közel elhelyezkedő szavak
Ezen a ponton beszélhetünk sortávolságról és sorközről is. Ha egymáshoz képest túl közeliek a betűk, romlik az olvashatóság – így a szöveg nem tölti be megfelelően a szerepét.
Pontosan nehéz meghatározni, mi az ideális, de általánosságban a sortáv 10-15%-al nagyobb, mint a betűméret. Nagyobb méretben ez az arány lecsökkenhet.
3. Nem megfelelő vizuális hierarchia
Néhány szövegtípus esetén (például plakátoknál, landing oldalakon) fontos, hogy az adott szöveg bizonyos részeit kiemeljük. Elkülönítve a címet, az alcímeket és a törzsszöveget.
Így állíthatunk fel vizuális hierarchiát a szövegben.
A vizuális hierarchia segít az olvasó figyelmének terelésében, emellett könnyebben olvashatóvá és befogadhatóvá teszi a szöveget. Az ember vizuális észlelésében felfedezhető egy minta, miszerint egyes elemek jobban kiemelkednek, mint más elemek, ami fontossági sorrendet állít fel a szövegrészek között.
4. Olvashatatlan betűtípus
Ahogy már fentebb is hangsúlyoztuk: a tipográfia elsődleges szerepe a szöveg befogadhatóságának segítése. Néhányan túlbuzgóságból erőltetik az egyedibbnél egyedibb betűtípusok használatát – akkor is, ha ettől esetleg sérül az olvashatóság.
Bizonyos betűtípusok jól mutatnak például címsorban, de olvashatatlanok a törzsszövegben. De a fordítottja sem szerencsés, amikor a szövegben jól mutató font unalmas a címsorokban.
5. Nem megfelelő kontraszt
Oké, egy kicsit már engem zavar, milyen gyakran ismétlem önmagam, de a tipográfia valóban arról szól, hogy az információ minél könnyebben látható, olvasható és befogadható legyen. Azaz a megfelelő kontraszt megtalálásáról.
Viszonylag sokan rontják el például a háttér- és a betűszín kontrasztját. De a betűtípus és betűtípus közötti kontraszt is fontos. (Fentebb már szót ejtettünk róla, hogy ne válasszunk két túlzottan eltérő betűtípust, de a túl egyformák sem mindig kifizetődőek.)
6. Túl sok középre igazított szöveg
Néhányan azt vallják: soha ne rendezz így szöveget.
Én azért óvatosabban fogalmaznék, hiszen okosan használva jól kiemeli az adott szövegrészt. Kezdő designerek viszont gyakran követik el azt a hibát, hogy a szöveg nagy részét középre rendezik, az egyensúly megtartása miatt.
Ez azért baj, mert a túlzott szimmetria egyszerre nyugtalanító és nehezen olvasható. Érdemes tehát némi asszimetriára törekedni.
7. Túl sok kiemelés
Egy szövegben érdemes minél kevesebb különböző kiemelést használni. Ha megnézed ezt a cikket, a dőlt (kurzív) és félkövér (bold) kiemeléseken kívül nemigen használunk mást. Ez azért van, mert ha túl sok kiemeléssel törjük meg a szöveget, azzal épphogy rontjuk a befogadhatóságot, nem javítjuk.
8. A negatív térköz nem megfelelő használata
Ez szintén gyakori hiba. A kezdők általában túlbuzgóságból töltik tele a rendelkezésre álló felületet. A tapasztaltabbak pedig, bár értik a negatív terek koncepcióját, mégis eltévesztik olykor az arányokat.
Pedig az olvashatóság szempontjából kiemelten fontos a szöveg tartalmazzon néhány lélegzetvételnyi teret.
9. Árva és özvegy sorok figyelmen kívül hagyása
Főként nyomtatott magazinokban fordul elő ez a hiba, ami a rossz sortörésből fakad. Mindkét esetben egy vagy néhány új sorba átkerülő szóról beszélünk, amelyek így megtörik a szöveget.
Ez a hiba manuálisan is javítható, de a jobb tördelő szoftverekben már be is állíthatjuk a sortörések ilyenformán való kezelését.
Összefoglalva: ezeket a hibákat tipográfiai hibákat kerüld designerként
A fentiekben tehát részleteztük, melyek a tipográfia azon hibái, amelyeket mindenképp kerülnöd kell:
- Túl sok, egymáshoz vagy az üzenethez nem illő font
- Túl közel elhelyezkedő szavak
- Nem megfelelő vizuális hierarchia
- Olvashatatlan betűtípus
- Túlzott vagy kevés kontraszt
- Túl sok középre rendezett szöveg
- A kiemelések túlzásba vitele
- A negatív terek figyelmen kívül hagyása
- Árva és özvegy sorok a szövegben
Ha ennél mélyebb ismeretekre vágysz, nem hiányozhat a polcodról ez a tipográfia könyv.
Tetszett a cikk, mindenképp oszd meg designer ismerőseiddel, hogy ők is elkerülhessék ezt a 9 tipográfiai hibát.
És ha van kedved folytatni a szakmai párbeszédet, szívesen látunk a YELLOW-ban, a designer közösségbe, amire vágytál.