A metafora ereje 

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

Arra vonatozóan, hogy átlássunk egy projektben a sok adat és információ között egy remek “példamesét” találtam.

Hiszen a stratégiai munka lényege nem az, hogy döntsünk minden infót az asztalra, majd ne lássunk át rajta, fulladjunk bele a részletekbe. Ellenkezőleg. A stratégiaalkotásnak van egy divergáló és a egy konvergáló szakasza.

A divergáló szakaszban az a cél, hogy minél több hasznos információra szert tegyünk, majd a konvergáló szakaszban át kell tudni látni az egész információs anyagot, le kell válogatni, hogy mi hasznos és mi nem, milyen következtetéseket lehet levonni, milyen insight-ot lehet kapni, hogyan lehet a legjobban tömörítve az információt megjeleníteni.

Egy picit ez olyan mint a logótervezés. Ott is a cél az, hogy legyünk minél kreatívabbak, használjunk ehhez elemeket, majd a következő lépésben minden olyan elemet eltávolítsunk, amelynek nincs erős jelentése. Mindezt oly módon, hogy a megmaradó elemek egy erős jelet képezzenek.

Íme a Kosta Tsetsekas példameséje. 1997-ben íródott, azóta az arányok eltolódhattak, de a mondandó lényege így sem változott:

A metafora erejeKosta Tsetsekas előszava alapján – Symbols and Trademarks of Canada, 1997

“Munkám során során gyakran kérik tőlem, hogy magyarázzam el másoknak a grafikai szimbólumok fogalmát. Alkalmanként egy-egy, a vizuális világon kívüli példa különösen erős metaforával szolgál. Vegyük a következő példát a metafóra erejének bemutatására.

Ha a Föld lakosságát egy 100 fős faluval egyenértékűre tudnánk zsugorítani, úgy, hogy az emberiség aránya változatlan maradna, az így nézne ki:
  • 57 ázsiai, 21 európai, 14 észak- és dél-amerikai, nyolc afrikai.
  • 70 nem fehér, 30 fehér.
  • A vagyon 50 százaléka hat ember kezében lenne – ezek mind az USA állampolgárai lennének.
  • Ötvenen szenvednének alultápláltságban.
  • 80-an élnének rossz minőségű lakásokban.
  • 70-en nem tudnának olvasni.
  • Egynek lenne egyetemi végzettsége.

Ez a példa erőteljes képet vagy „pillanatfelvételt” alkot arról a világról, amelyben élünk.

Egy grafikus szimbólum is alkalmas arra, hogy egy üzenetet néhány lényeges elemre redukálva vagy desztillálva tömörítsen. A legsikeresebb szimbólumok a másodlagos vagy egymásnak ellentmondó információk kiiktatásával tovább erősítik a kulcsfontosságú üzeneteket.

Azt is tudjuk, hogy a médiához értő, információáradattal zsúfolt társadalomban csak a legemlékezetesebb szimbólumok maradnak fenn. A sikeres tervezők nemcsak új képeket hoznak létre, hanem olyan módon alakítják át az ismerős formákat, hogy új megvilágításba helyezik őket, vagy új szemmel nézzük őket.”

Hasznosnak találtad a bejegyzést?

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!