Stíluskézikönyv Amerika autópályáihoz

Picture of Krasznai Kármen

Krasznai Kármen

Author @ brandguide

Amerika hatalmas, ebből adódóan pedig igazán változatos a tájat, az állatokat, az embereket és a kulturális sajátosságokat tekintve. Viszont van, ami közös, akárhol járjunk is az USA-ban: a közúti jelzőtáblák. Ez természetesen nem véletlen, hanem számos előírás tartozik hozzájuk, melyeket követni kell a tervezés során.

Az Autópályakezelők Szövetsége (Federal Highway Administration’s) 1935-ben foglalta írásba először a közúti jelzőtáblák és fényjelzések kialakítását érintő, 900 oldalas szabályzatát, az úgynevezett MUTCD-t.

Amerika autópályáinak táblái

A MUTCD (Manual on Uniform Traffic Control, tehát az egységes forgalomirányításról szóló kézikönyv) kimondja, hogy a leírtakat nemzeti szabványként kell tekinteni. Többek között kitér a betűtípusra, a szóközök hosszára, a háttér lehetséges színeire és a fényvisszaverő képességre is. Az egységesség a kulcsszó, hiszen hatalmas kavarodást idézhetne elő ha egyik államról a másikra teljesen máshogy néznének ki a táblák.

Részletek a kézikönyvből

Kell, kéne, lehetne

A szabályok engednek némi rugalmasságot az államoknak, ugyanis a “kell” ige fokozataival óvatosan játszik a törvény megfogalmazása: vannak olyan határozatok, amelyek kötelezően követendők, illetve olyanok is, amelyek csupán ajánlottak, javasoltak. 

A törvény továbbá előírja, hogy minden állam köteles alapul venni a kézikönyvet, de azt ki is egészítheti vagy írhat egy sajátot – amelynek attól függetlenül, hogy államspecifikus módosításokkal rendelkezik, javarészt egyeznie kell a MUTCD-vel. Tíz államnak van saját dokumentuma: ez Kalifornia, Texas, Missouri, Minnesota, Utah, Michigan, Indiana, Ohio, Delaware és Maryland.

Mutatunk szemelvényeket a kézikönyvből, melyek jól demonstrálják a szabályok részletességét:

“A behajtani tilos táblát kifejezetten úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedő közvetlen látóterében foglaljon helyet ott, ahol a kerülendő behajtás megtörténhetne osztott autópályára, egyirányú úttestre vagy egyéb felhajtóra. A táblát az út jobb oldalán kell elhelyezni az esetlegesen rossz helyen behajtó forgalommal szemben.”

2B-37. Szakasz, BEHAJTANI TILOS táblára vonatkozó rész (Útmutatás)

“Az elfogadható háttérszín az utcatáblák esetében kizárólag a kék, a barna és a fehér lehet. Abban az esetben, ha a háttér zöld, kék vagy barna, a feliratnak fehérnek kell lennie. Ha a háttér fehér, a feliratnak (és az esetleg megjelenő keretnek) feketének kell lennie.”

2D.43. Szakasz, Utcatáblák (Sztenderd)

A MUTCD mellett az Autópályakezelők Szövetsége kiadott egy mellékletet is, amely 375 oldalon keresztül pontosan leírja számos egyéb, a MUTCD-ben nem említett jelzés formai követelményét; ilyen például a “W11-16 NAGY ÁLLAT – MEDVE” jele. Meghatározták benne a tábla méretét, alakját és a sarkok lekerekítésének mértékét.

A vitatott tipográfia

Az Autópályakezelők Szövetsége és a MUTCD az úgynevezett Standard Alphabet betűtípust használja, melynek hat különböző alcsoportja van. A Highway Gothic a formátum közismertebb megnevezése.

2003-ban módosították legutóbb a 75 éve használt Standard Alphabet betűtípust, hogy javítsák a különböző környezeti viszonyok által okozott korlátolt olvashatóság mértékét. Az megalkotott betűtípus a Clearview lett ennek megfelelően.

Nagy hype vette körül ekkoriban a Clearview-t: többen azt állították, hogy az új formátum csökkenti a balesetek számát, habár ezt semmilyen kutatás nem támasztotta alá azóta sem.

Mindenesetre, 2004-ben az Autópályakezelők Szövetsége engedélyezte a Clearview használatát. És ekkor kezdődtek a problémák.

Ugyanis ahhoz, hogy a Clearview legalább olyan olvasható legyen, mint a Standard Alphabet, meg kell növelni jelentősen a betűméretét. A betűméret változtatásával arányosan pedig módosítani kellett a táblák méretét is, ami számos félreértést okozott, hiszen egy nagyon régi, jól bevált rendszert kellett gyökeresen megváltoztatni, a szabványok többé nem voltak érvényesek. A nagyobb tábla pedig egy drágább tábla. Tizenkét év elteltével, 2016-ban az Autópályakezelők Szövetsége visszavonta a Clearview jóváhagyását.

A fejlődő kézikönyv

1935 óta a MUTCD rengeteget alakult és fejlődött, hogy tartani tudja a lépést a technológia fejlődésével és ezáltal a közlekedésbiztonság javulásával.

A 11. kiadás idén jelenik meg, az Autópályakezelők Szövetsége közvéleménykutatásba kezdett az új szabályozásokkal és ötletekkel kapcsolatban. Immár 17.000 visszajelzésnél járnak. 

A MUTCD-nek van saját rajongótábora, akik szorgosan segítik az Autópályakezelők Szövetségének munkáját: van egy 19.000 taggal rendelkező Facebook csoportjuk, ahova számos képet töltenek fel az olyan táblákról, amik sejthetően nem MUTCD kompatibilisek. Szeretettel ajánlom, borzasztóan szórakoztató, függőséget okoz.

A képek forrása: FHWA. A cikk megírásához alapul szolgált: https://www.beautifulpublicdata.com/the-style-guide-for-americas-highways-mutcd/

Krasznai Kármen

Author @ brandguide

Néderlandisztika alapszakon, kreatív írás és alkalmazott irodalom specializáción szerezte diplomáját. A Nincs online összművészeti folyóirat interjú rovatának vezetője. Szövegeit 2021 óta publikálja. Életének alapvető része a holland kultúra iránti szeretet és kíváncsiság.

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!