Te hol állsz a szakmai ranglétrán?

Picture of Serfőző Péter

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

Tartalomjegyzék

A vizuális branding tudás négy szintje

Elméletem szerint több lépcsőben fejlődik egy Designer, aki arculattervezéssel foglalkozik. Idő kell a fejlődéshez, idővel tud az egyik fokozatból a másikba lépni. Minden fokozatból való továbblépés feltétele, hogy legyen olyan senior munkatárs vagy külső mentor/segítség, akitől tud folyamatosan tanulni, vagy legyen olyan képzés, tudásforrás, amely elősegíti a szintlépést. Ilyen forrás a brandguide is ✌️

Első szint – junior

Az ügyes és tehetséges junior teljesítményét, vizuálisan pofás, jól kinéző vizuális munkák és arculatok jellemzik. Tehetséges, jól érzi az arányokat, elrendezéseket, a színek dinamikáját. Ritkán, vagy egyáltalán nincs kapcsolata az ügyféllel, szűrt információkat és instrukciókat kap, az alapján dolgozik. Prezentációs készsége kezdő szinten van, félénken, de kommunikál. Kb. 1-2 év tapasztalat után tud továbblépni.

Második szint – medior

Az erős vizualitás mellé, már erős koncepció is társul. Megalapozott gondolatok mentén építi fel a vizuális tervet. Alap szinten ugyan, de be tudja mutatni koncepcióját, azt belső körben prezentálni tudja. 2-4 év tapasztalat után tud seniorra válni.

Harmadik szint – senior

Itt már megjelenik a stratégia és vizuális válasz szoros kapcsolata. Megtanulja, hogy miként lehet a briefre szoros és helyes választ adni. Érti a célokat, segít a stratégia fejlesztésében, részfeladatokat vállal a stakeholderekkel való közös munkában, de önállóan nem vezet stratégiai workshopokat. Segíti a junior csapattársai munkáját visszajelzéssel, iránymutatással.

A négy szakmai szint grafikonon ábrázolva

Negyedik szint – stratéga

Képes önállóan sikeres workshopokat vezetni. Képes stratégiát alkotni, az erre adott vizuális választ értékelni, szakmailag irányítani. Folyamatosan kapcsolatban van a stakeholderekkel és ideje jórészében már nem vizuális terveket alkot, hanem stratégiát, és abból briefeli a vizuális designereket.

Ez a négy lépcsőfok általánosan lefedi a designerek fejlődési ívét. Az idő faktort minden lépcsőnél kiemeltem, de messze nem csak az szakmában eltöltött idő befolyásolja a fejlődést. Ráadásul, ahogy az ábra is mutatja, ez a fejlődés semmiképp sem lineáris. Íme néhány szempont, amely fontos lehet a fejlődés szempontjából:

  • a designer személyisége – nem lesz mindenkiből stratéga,
  • tanulni akarás, ambíció – lustaság nem segít,
  • környezet – munkatársak, munkahely szellemisége,
  • projektek mennyiség, minősége

Továbbá nem állítom, hogy nincs más lépcsőfok, vagy nincsenek köztes lépések. Ez egy ideális osztályozás, amelyet a zwoelf-ben szerzett tudásom alapján a brandguide szempontjából állítottam fel.

Az mindenképp látszik, hogy folyamatos fejlődés a design szakmában is elvárt. A lifelong learning itt is elérhető és kívánatos is. A vizuális designegek munkáját a technológia fejlődés formálja. Az új megjelenítő eszközök és felületek újabb és újabb kihívások elé állítják a designereket. Igaz itt is a mondás, hogy aki kimarad lemarad, ha nem képzi magát, akkor versenyhátrányba kerül. A digitális fejlődés, a vizuális tervezést is digitalizálja: nem csak tervezőeszközeink váltak digitálissá, hanem az alkalmazások is egyre digitálisabbak. Egy jó példa erre, hogy egyre ritkább a névjegykártya és egyre több az email aláírás tervezés.

A brandguide célja a vizuális fejlesztés: talán nem nagyképű azt állítani, hogy fő célunk a magyar vizuális kultúra fejlesztése. Ezt azáltal tudjuk elérni, ha a magukat a designeredet segítjük, akik a magyar vizuális valóságot alkotják. Ennek első lépése volt az előző évben tartott webinárok sorozata, hamarosan pedig bemutatkozik a brandguide – ACADEMY.

Serfőző Péter

Brandstratéga, CEO @ zwoelf strategy & design

A brandguide alapítója, a zwoelf digital tulajdonosa és Design Directora vagyok. Stratégiákban és rendszerben gondolkodom, szeretem ha a csapatommal jól érezzük magunkat munka közben. 🙃

Szeretnéd tudni, hogyan építhetsz erős és hatékony márkát? Bemutatjuk a branding modellek alapjait és hasznát.
A design tokennek rengeteg meghatározása létezik, de nézzük meg részletesen, hogy mit jelentenek.
Mindig öröm, ha olyan workshopon vehetünk részt, ami új tudást ad. Chris Do, a The Futur-től Barcelonában ezt nagyon profin...
SIKERES FELIRATKOZÁS

Ezaz! Feliratkoztál a Yellow várólistára!

Hamarosan megnyitjuk kapuinkat és az elsők között küldünk majd értesítést, hogy semmiképp se maradj le róla!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!
YELLOW FELIRATKOZÁS

Csatlakozz következőként a Yellowsokhoz! 💥

Add meg az e-mail címedet és azonnal küldünk értesítést, amint a Yellow megnyitja kapuit a nagyközönségnek!
A Feliratkozásra kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
DIGITÁLIS ARCULATOK SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
BRAND SPRINT SEGÉDLET

Töltsd le a segédletet most! 🚀

Add meg az e-mail címedet és a rendszer már automatikusan küldi is a PDF-et. Reméljük, hasznos lesz számodra.
A Letöltésre kattintva hozzájárulsz, hogy újdonságokat küldjünk és elfogadod az adatvédelmi tájákoztatót.
SIKERES LETÖLTÉS

Az PDF már repül is a postaládába! 📬

Reméljük elégedett leszel! Amennyiben bármi észrevételed van a segédlettel kapcsolatban, mondd el nekünk!
Mindenképp ellenőrizd a spam és a kuka mappádat is. Amennyiben mégsem kaptad meg az e-mailt, kattints ide és újraküldjük!