A vizuális branding tudás négy szintje
Elméletem szerint több lépcsőben fejlődik egy Designer, aki arculattervezéssel foglalkozik. Idő kell a fejlődéshez, idővel tud az egyik fokozatból a másikba lépni. Minden fokozatból való továbblépés feltétele, hogy legyen olyan senior munkatárs vagy külső mentor/segítség, akitől tud folyamatosan tanulni, vagy legyen olyan képzés, tudásforrás, amely elősegíti a szintlépést. Ilyen forrás a brandguide is ✌️
Első szint – junior
Az ügyes és tehetséges junior teljesítményét, vizuálisan pofás, jól kinéző vizuális munkák és arculatok jellemzik. Tehetséges, jól érzi az arányokat, elrendezéseket, a színek dinamikáját. Ritkán, vagy egyáltalán nincs kapcsolata az ügyféllel, szűrt információkat és instrukciókat kap, az alapján dolgozik. Prezentációs készsége kezdő szinten van, félénken, de kommunikál. Kb. 1-2 év tapasztalat után tud továbblépni.
Második szint – medior
Az erős vizualitás mellé, már erős koncepció is társul. Megalapozott gondolatok mentén építi fel a vizuális tervet. Alap szinten ugyan, de be tudja mutatni koncepcióját, azt belső körben prezentálni tudja. 2-4 év tapasztalat után tud seniorra válni.
Harmadik szint – senior
Itt már megjelenik a stratégia és vizuális válasz szoros kapcsolata. Megtanulja, hogy miként lehet a briefre szoros és helyes választ adni. Érti a célokat, segít a stratégia fejlesztésében, részfeladatokat vállal a stakeholderekkel való közös munkában, de önállóan nem vezet stratégiai workshopokat. Segíti a junior csapattársai munkáját visszajelzéssel, iránymutatással.
Negyedik szint – stratéga
Képes önállóan sikeres workshopokat vezetni. Képes stratégiát alkotni, az erre adott vizuális választ értékelni, szakmailag irányítani. Folyamatosan kapcsolatban van a stakeholderekkel és ideje jórészében már nem vizuális terveket alkot, hanem stratégiát, és abból briefeli a vizuális designereket.
Ez a négy lépcsőfok általánosan lefedi a designerek fejlődési ívét. Az idő faktort minden lépcsőnél kiemeltem, de messze nem csak az szakmában eltöltött idő befolyásolja a fejlődést. Ráadásul, ahogy az ábra is mutatja, ez a fejlődés semmiképp sem lineáris. Íme néhány szempont, amely fontos lehet a fejlődés szempontjából:
- a designer személyisége – nem lesz mindenkiből stratéga,
- tanulni akarás, ambíció – lustaság nem segít,
- környezet – munkatársak, munkahely szellemisége,
- projektek mennyiség, minősége
Továbbá nem állítom, hogy nincs más lépcsőfok, vagy nincsenek köztes lépések. Ez egy ideális osztályozás, amelyet a zwoelf-ben szerzett tudásom alapján a brandguide szempontjából állítottam fel.
Az mindenképp látszik, hogy folyamatos fejlődés a design szakmában is elvárt. A lifelong learning itt is elérhető és kívánatos is. A vizuális designegek munkáját a technológia fejlődés formálja. Az új megjelenítő eszközök és felületek újabb és újabb kihívások elé állítják a designereket. Igaz itt is a mondás, hogy aki kimarad lemarad, ha nem képzi magát, akkor versenyhátrányba kerül. A digitális fejlődés, a vizuális tervezést is digitalizálja: nem csak tervezőeszközeink váltak digitálissá, hanem az alkalmazások is egyre digitálisabbak. Egy jó példa erre, hogy egyre ritkább a névjegykártya és egyre több az email aláírás tervezés.
A brandguide célja a vizuális fejlesztés: talán nem nagyképű azt állítani, hogy fő célunk a magyar vizuális kultúra fejlesztése. Ezt azáltal tudjuk elérni, ha a magukat a designeredet segítjük, akik a magyar vizuális valóságot alkotják. Ennek első lépése volt az előző évben tartott webinárok sorozata, hamarosan pedig bemutatkozik a brandguide – ACADEMY.